Welke hoefschoenen voor smalle lange hoeven? Graag tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Welke hoefschoenen voor smalle lange hoeven? Graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 13:29

Ik zie even door de bomen het bos niet meer, zoveel soorten en maten hoefschoenen.

Hopelijk zijn er hier bokkers die ook een paard met smalle en in verhouding dan lange hoeven hebben, en daar de juiste hoefschoenen bij gevonden hebben?

Ik wil graag hoefschoenen, zonder teveel poespas, die ik makkelijk aan en uit kan doen. Gebruiksdoel is alleen voor de buitenritten, 2 a 3x per week verschillend van een half uurtje tot soms ook 3 uur. Voor de slijtage die nu harder gaat dan de groei waardoor ze erg gevoelig gaat lopen.

Haar maten:

Voor: Lv 11,6 en Rv 12,1 breed x 13,0 lang
Achter: 11,5 breed x 13,0 lang

Wie kan mij helpen?

Xyris

Re: Welke hoefschoenen voor smalle lange hoeven? Graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:45

Heb je toevallig een foto? Je tekst komt wat tegenstrijdig over, als de hoeven lang zijn betekend dat dat ze geen bescherming nodig heeft, ookal slijten ze. Soms moet een paard even wennen of mogelijk zit er op een bepaald punt een beetje teveel druk dat met een keertje bekappen opgelost kan worden.

Paarden kunnen beter voor het oog kort op de hoeven staan als lang, dat is veel beter voor het hoefmechanisme. Ik zou me dus, buiten het bekappen om, geen zorgen gaan maken tot ze vlak bij de bal van de hoef beginnen te slijten.

Hoefschoenen zou ik trouwens niet zo kopen, die moet je echt aan laten meten wil je geen ellende krijgen met schuurwonden of incorrect lopen. Het verstandigste is dus een hoefsmid er bij te halen die ervaring heeft met hoefschoenen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 13:49

Met lang bedoel ik dus de lengte van onder gezien, hoe je het meten moet volgens de sites die hoefschoenen verkopen, en de breedte dus ook van onder af gezien. En in verhouding zijn haar hoeven dus langer dan breed. Dus ovale vorm hoef. De hoefsmid is eergisteren geweest en adviseerde mij hoefschoenen aan te gaan schaffen omdat ze bijna geen zool meer had om te slijten, zit heel dicht bij het leven. Ijzers zijn gene optie ivm haar dunne hoefwand, alleen draverijzers (ze is ook een draver) kunnen dan, maar dat wil ik niet.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:12

Ahh ik begrijp je nu! ^^. Ik durf je verder geen advies te geven omdat mijn kennis niet verder strekt als bovenstaande maar denk dat het meest wijze is ze aan te laten meten door iemand met ervaring.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 14:29

Ja daar zat ik ook al aan te denken, maar ik dacht laat ik eerst een bericht neerzetten hier, ook voor ervaringen van mensen die misschien ook een paard hebben met deze hoefvorm.

En over de passervice, zitten er ook wat in de omgeving achterhoek?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:21

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:26

Denk nog eens heel goed na voor je hoefschoenen wilt voor lange ritten. Hoefschoenen beperken het afrollen heel erg, mijn dierenartsen zijn echt allergisch voor hoefschoenen en zien er geweldig veel blessures van; in tegenstelling tot ijzers. Ook omdat eigenlijk na iedere bekap beurt de schoenen opnieuw gemeten zouden moeten worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:32

smurffie schreef:
Denk nog eens heel goed na voor je hoefschoenen wilt voor lange ritten. Hoefschoenen beperken het afrollen heel erg, mijn dierenartsen zijn echt allergisch voor hoefschoenen en zien er geweldig veel blessures van; in tegenstelling tot ijzers. Ook omdat eigenlijk na iedere bekap beurt de schoenen opnieuw gemeten zouden moeten worden.

Ah, tenzij je zelf de hoeven bijhoudt, dan veranderen ze niet van lengte of vorm. :)*

En daar is weer een ´Mijn veearts/hoefsmid/instructrice/stalgenoot* kent iemand/een paard *waarbij hoefschoenen/natuurlijk bekappen/bitloos rijden helemaal mis ging **..........´ Gek genoeg zijn er nooit daadwerkelijk verhalen uit eerste hand. Ik heb hier nog nooit een topic gezien ´mijn paard is gemold met hoefschoenen wat nu´. Al die legers verpeste paarden lijken altijd van eigenaren zonder bokt/internet te zijn, slechts bekend via via, maar niemand kent ze daadwerkelijk ZELF.

* en ** doorhalen wat niet van toepassing is :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:47

De hoeven van een paard kun je nooit precies gelijk houden. Verhalen niet uit eerste hand is maar net hoe je het bekijkt; ik wilde ze zelf na mijn pony haar operatie (moest daarna veel buiten op straat stappen maar los mocht ze niet bewegen dus stond in een weilandje van 4 X4. Hij heeft me een flink aantal peesblessures door verkeerd afrollen laten zien. Die hadden toevallig allemaal hoefschoenen (enkele uitzonderingen daargelaten). Leuk dat je direct zo neerbuigend reageert alsof je alles er vanaf weet :). Ik heb het ook niet over een kleine kliniek of 1 dierenarts. Er lopen er daar zo'n 15 met allemaal hetzelfde verhaal.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:19

Hoefschoenen kunnen soms idd een oplossing bieden, maar of het echt altijd beter is dan ijzers dat betwijfel ik.
Ik ken persoonlijk toch wel een paar verschillende mensen die echt verschillende merken hoefschoenen geprobeerd hebben, en regelmatig vloog er eens één in het rond, we hebben ze wel teruggevonden.
Voor vrij rustige ritten en een goede en gangbare voetvorm zal het waarschijnlijk wel lukken, maar als je er intensieve ritten mee gaat maken op vooral ook moeilijker terein, nee daar zijn ze eigenlijk niet geschikt voor, een ijzer kan dat wel aan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:02

Gezien het reldelijk gering aantal mensen die hoefschoenen gebruiken, en dan vaak ook niet intensief, is het bijzonder als ze een flink aantal peesblessures zien en dan ook nog allemaal op 1 kliniek en die laat de DA nog zien ook?
Hoeveel blessures hebben ze gezien veroorzaakt door ijzers met nagenoeg geen opzet en vaak te weinig garnituur? :)

Ik herken het probleem met een relatief lange smalle voet en de zoektocht naar een passende hoefschoen.
De floating boot is, zover ik weet, het enige merk hoefschoenen met een model speciaal voor de achtervoeten. Deze zouden weleen kunnen passen bij jou paard :j
Door verhitting kunnen ze helemaal goed op maat gemaakt worden.

Kijk ander eens bij de maattabel op deze site

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:53

Ik heb een passervice voor hoefschoenen en ken eerlijk gezegd ook geen voorbeelden van paarden met peesblessures. Wel voorbeelden van negatieve veeartsen of hoefsmeden en die blijken dan zelf nog nooit een hoefschoen te hebben gezien.

Ik heb in mijn klantenkring behoorlijk wat endurance ruiters die naar volle tevredenheid hoefschoenen gebruiken, en dan heb ik het niet alleen over de Klasse 1 ruiters maar ook over klasse 2 en 3.

Ik rijdt mijn 5 paarden ook allemaal al jaren met hoefschoenen, allemaal verschillende merken en types en mijn paarden hebben nog nooit een peesblessure gehad, de oudste paarden zijn 19 en 18 en lopen heel wat kilometers op hoefschoenen.

Maar om even terug te komen op de vraag van de TS er zijn zeker wel een aantal merken en soorten die in aanmerking komen, denk aan de Floatingboots die op maat zijn te maken en ook een lange smalle variant hebben die voor achterhoeven is ontwikkeld maar prima om een voorhoef kan, de renegades en de renegade viper, deze kunnen best wat speling hebben in de breedte echter moet wel worden gekeken of het paard zich bijvoorbeeld niet aantikt. Er zijn dus wel wat schoenen die geschikt kunnen zijn,of worden gemaakt.

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:17

Al mijn paarden hebben hun eigen setje hoefschoenen , allengs de jaren vorderen hebben ze ze steeds minder aan , omdat de hoeven een zekere stabiliteit van zichzelf hebben Tijdens lange buitenritten kun je altijd bewust kiezen voor soort van ondergrond en goed je paard rijden ( rechtrichten ) wat ik wel deed is hoefschoenen in een rugzakje meenemen
Mijn paarden lopen allemaal in een opstelling waar zij dagelijks veel op het harde lopen .......
Dat hoefschoenen aanleiding voor problemen zouden geven ???
Dat is natuurlijk hoe je met de hoefschoenen in het gebruik omgaat , daar kan ik mij wel wat bij voorstellen , dat ook in deze onkundig gebruik problemen geeft

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:30

smurffie schreef:

En dan neem je ijzers, daar komt geen ellende van? :z

Ik heb mijn hoefschoenen via hoofwear.com, kijk daar eens rond er zijn heel veel optie's.
Persoonlijk zou ik een afspraak maken en je laten adviseren zodat je dingen ook kan passen.
Heel veel schoenen zijn voor andere doeleinden en zijn anders in gebruik.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 13:56

Hier in de buurt rijd je grotendeels toch langs de weg, en als ik naar het ''grote'' bos wil moet ik eerst 8 km over de weg rijden, waar het kan in de berm, maar die zijn hier ook vrij hard met allemaal steentjes.
Ik rijd mijn routes nu erg beperkt met een poging tot zoveel mogelijk zandpaden, maar je rijd toch wel zeker 70% over/langs het asfalt.

Ik heb haar nu zon 9 maanden en haar voeten moeten nog wennen aan dat ze nu meer over de straat komt en dat heeft tijd nodig. Omdat dan toch fijn te kunnen rijden zonder dat ze bij elk steentje gevoelig loopt, is hoefschoenen een goede optie.

Met ijzers maak je de hoef alleen maar weer zwakker, terwijl die juist zo mooi is nu, buiten het feit om dat ze nu aan de korte kant is

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:07

zijn de hoeven van je paard niet te lang? vaak kun je de teen nog flink inkorten, ( tot aan de witte lijn) om tot een normale hoef vorm te komen.
de meeste hoefsmeden laten de hoeven te lang en te hoog.
ik ben zelf super tevreden over de equine fusions ( ultimate)
zitten perfect, schuren niet, slijten nauwelijks, en gaan nooit! uit ,onder alle omstandigheden.