Pony met 4 bokkepootjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Pony met 4 bokkepootjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 17:05

Hoi!

Aangezien is vanmiddag helemaal afgebrand werd door een moeder op de manege wil ik even jullie menig vragen en/of wat info.

Ik begin even bij het begin haha :)

In 2010 verwachtte wij een veulen van toendertijd onze fokmerrie kitty. Dit veulen zou van Funny zijn, een kampioens hengst en teven mijn allerbeste vriendje.

Toen onze Funky geboren werd, was het net een hertje, heel hoog op de beentjes en erg 'luxe' . Al snel zagen we datdit geen luxe was maar een kwaaltje, Funky had een bokke pootje, nou goed we hielden even goed van hem.

Toen hij terug kwam van de hengsten kudde (soort van opfok) zag hij der nog raarder uit. En om een lang vehaal kort te maken hij heeft dus 4 bokke pootjes, scheve bekken en een scheve rug. Ik ken deze pony al vanaf dat ie 1 seconde oud was en ik ben er van overtuigd dat hij hier geen last of pijn aan heeft.

De oorzaak is wss geweest dat hij te weinig ruimte in de merrie heeft gehad en daardoor hebben we helaas onze merrie in laten slapen vanwege een baarmoeder ontsteking.

Nou kwam ik vanmiddag op de manege met hem (10 mintjes lopen) voor mijn nichtje die helemaal verliefd op hem is.

Voor ik het wist hingen alle kinderen om hem heen te knuffelen etc.

Toen kwam daar een moeder aan die me vroeg waarom de pony zo raar loop (terwijl hij nog redelijk normaal loopt hoor) en ik netjes uitgelegd dat hij scheef is en bokkepootjes had en waardoor dit kwam. Toen kreeg ik dus de wind van voren, hoe kon ik zo'n pony pijn laten lijden en wat voor dierenbeul ik wel niet ben etc etc. Alles heb ik naar mijn kop gegooid gekregen.
Ik ben hier best van geschrokken aangezien de meeste mensen het snappen dat hij alleen als grasmaaier en knuffel word gebruikt.

Hoe denkt bokt hier over bokke pootjes en na al mijn pogingen om zijn voetjes iets rechter te krijgen, wat kan ik hier nog aan doen.

Pony is nu 5, sinds hij een jaar is werd hij al apart bekapt, heeft plaatjes gehad, siliconen en alle zooi geprobeerd maar het blijft hetzelfde.

Arabesk

Re: Pony met 4 bokkepootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:21

foto's?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:24

Had die moeder het dier op dat moment voor het eerst gezien? Zo ja, dan lekker laten praten. Jij kent je dier het beste. Typisch zo'n geval 'ik weet het beter'.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:29

Ik heb altijd geleerd dat bokkepootjes verholpen kunnen worden in de jonge veulenjaren (shoot me if i'm incorrect). Dmv de hiel er af te halen... Ben wel enorm benieuwd naar foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:33

Zulk spul zit er helaas altijd tussen, gelijk commentaar leveren zonder dat ze weten wat eraan de hand is of wat jij al voor die pony gedaan hebt. Dat spul denkt altijd gelijk iemand op zijn nummer te moeten zettenen denken altijd gelijk te hebben en te denken dat ze dit terecht mogen zeggen. Ik noem het spul omdat het gewoon geen ander woord kan hebben dit soort type mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:36

Als het dier echt raar loopt, dus onregelmatig of heel apart bespierd, kan ik me wel voorstellen dat je daar reacties op krijgt.
Ik ben ook benieuwd naar foto's of een video. :j

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:38

Wat hebben sommigen toch een lef zeg! :/
Ben benieuwd hoe hij er uit ziet

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:39

Ik ben ook wel benieuwd naar foto's of een filmpje :)
Als hij er inderdaad geen last van heeft en hij gewoon vrolijk is, lijkt me er niets aan de hand. Jij kent je pony natuurlijk het beste. Ik snap wel dat het er misschien raar uit kan zien voor anderen, maar om iemand dan meteen de wind van voren te geven...
Ik heb helaas niet zoveel verstand van bekappen etc, maar complimenten dat je er in ieder geval al veel mee geprobeerd hebt!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:41

Waarom is er toen niet ingegrepen toen het duidelijk was dat hij aan alle 4 de hoeven geen goede standen had? Dat had denk ik een hoop gescheeld, zeker als het nog in de groei was.

Ik begrijp die moeder heel goed, alleen ze had je eerst netjes kunnen vragen en ernaar informeren, ipv je gelijk af te gaan branden.

Ik vind het ook een erg sneue geval: 4 bokkenhoeven, scheve rug en scheve heupen en slecht lopen en dat met 5 jarige leeftijd.

Paarden/ Ponys zijn kei en keihard voor zichzelf maar kan wel degelijk pijn hebben. En daar weet ik alles van en ook gevallen ervan gezien en meegemaakt. Het is echt ongelooflijk van wat ze allemaal verdragen, alles om baasje een plezier te doen en ook om te voorkomen dat het gezien wordt als een ziek dier door de roofdieren, het is en blijft een prooidier/ kuddedier en daar gedragen ze zich ook naar, of ze nou in de natuur leven of niet, het instinct is altijd aanwezig.

Jouw pony is niet voor niks scheef, dat kan door overcompensatie komen om zijn hoeven/ benen te ontzien en dus scheef geworden omdat hij nog in de groei was..............en dat duidt zeer zeker op pijn en ongemak. Of is hij ook geboren met een scheve beken, scheve rug en het rare lopen?

Denk daar maar eens over na en vraag eens de verschillende dierenartsen ernaar.

Maar jij kent jouw dier natuurlijk als de beste, maar daar zit het m ook het probleem in, je ziet het elke dag en dan valt het je niet meer zo erg op..........en je kent het dier niet anders als met deze problemen, dus je weet niet hoe hij zou zijn als hij deze problemen niet had gehad.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-06-15 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:51

Dat vraag ik me eerlijk gezegd ook af.

Heeft niemand zijn ontwikkeling in de gaten gehouden in de periode dat hij in de hengstengroep liep dan?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:00

Tuurlijk hebben we wel ingegrepen, hij is schuin bekapt (en word nog steeds schuin bekapt) hij heeft een soort plaatjes onder zijn hoeven gehad zodat hij binnen meer steun heeft, ik veil hem zelf bij wat erg helpt.

Ik denk dat jullie nu van het ergste uit gaan, hij is scheef maar iemand die het niet weet zou het zo niet direct zien, hij huppeld vrolijk door de wei, is dol op aandacht en kijk gewoon lekker uit de oogjes.

Ik heb mezelf ook voorgenomen dat zo snel hij pijn krijgt hij ingeslapen word.

Er zin inmiddels 2 osteos bij geweest 1 dierenarts en 1 fysio en die hebben allemaal verzekerd dat hij er geen last of pijn aan heeft. Dit hebben ze getest dormiddel van reacties bekijken, hij reageert hetzelfse als zijn 7 jarige broer.

Ik zal als ik ze binnen haal hem even laten draven enz, dan zien jullie het.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:09

Direct vanaf het begin en zonder onderbreking goed bij laten houden en in de gaten gehouden? vanaf veulen af aan tot nu.

Nee, dat heb je niet gedaan, Want uit de opfok kwam hij raar uit en scheef, er is dus niet in de gaten gehouden en of er is niet in gegrepen...........Je hebt het dus een hele tijd niet meer gezien.

En met 5 jarige leeftijd nu met alle vlieg en kunstwerk wat aan proberen te doen, dat zal niet meer helemaal goed gaan komen.

Osteopaten en fysio kunnen echt niet zeggen of het pijn heeft of niet, want ze doen niet aan verdoven en/of pijnstillers om het verschil te kunnen zien en dat dan voor een langere tijd.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:11

Niet alles hoeft in geslapen te worden, maar ik maak uit jouw verhaal op dat er wel aardig wat gebeurd is toen hij al wat ouder was, Niet als echt als mini veulen. Ik kan het uiteraard verkeer gelezen hebben. Maar als er heel jong goed en regelmatig gecorrigeerd is zou het niet zo ver gekomen zijn denk ik.
Wij mensen houden ook van onze kinderen als ze een foutje hebben. Zolang ze echt geen pijn hebben en je heb er de ruimte en de financiën voor waarom dan inslapen? Trek het je niet aan.. de kids vinden hem blijkbaar wel gaaf en hij heeft er niet al te veel last van, dus lekker laten gaan

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:15

Ik heb hem wel degelijk in de gaten gehouden, hij is toen hij erin ging bekapt en 2 keer toen hij daar was en gelijk toen hij eruit kwam op 6 maanden tijd. Hij is toen alleen heel erg gegroeit en zag der gewoon anders uit.

Hij heeft in november ook op pijnstillers gestaan, om idd te kijken of hij anders deed/levendiger was. Hier was geen verandering in te zien. Daarom hebben we hem ervan af gehaald en nu krijgt hij alleen magnesium op aanraden van de DA omdat het kan dat hij minder stevige botten heeft. Maar dat is maar een 'kan' dus hoeft niet perse, ik zal even hem filmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:18

Ik las het alsof hij de opfok in ging met 1 bokhoefje en eruit kwam met 3.
Ook vraag ik me af dat als iemand die het niet weet, niets ziet, waarom die vrouw dat naar je toe kwam.

Maar ik ben het er ook mee eens dat het heel goed kan dat dit dier gewoon pijnloos door het leven gaat, zeker als je het zo goed bij houdt. :j
Ben erg benieuwd naar het filmpje!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:21

Gelijk al met 6 maanden scheef, in een zeer korte tijd dat hij uit de opfok kwam in een paar weken/ maanden tijd, klinkt niet goed.

Dan heeft het zich ontwikkeld door overcompensatie uit ongemak en/of pijn dat kan niet anders.

Maar het is niet onmogelijk dat het toch pijnvrij is, omdat het nog jong is en zich heeft aangepast en het niet beter weet..............

Net als bij de mensen.............

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:28

Ik denk eerder dat hij anders loopt omdat hij niet anders kan, ik heb een filmpje en wat fotos, de hoefsmid komt woensdag btw weer

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:29

Dat kan, alleen jij kent hem het beste.

En het klinkt toch wel nogal wat als ik lees wat jouw pony heeft.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-06-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:33

Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 15-06-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:35

Afbeelding
Ik vind dit toch wel een ernstige afwijking en het is niet te zien dat deze goed wordt bijgehouden.
Het is niet alleen een optische afwijking maar ook binnen in de voet zit van alles niet goed.

Deze stand zorgt voor overbelasting op de gewrichten en pezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:36

foto's van de onderkant van de hoefjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:36

Hij loopt inderdaad wat 'krommig', maar ik vind hem wel regelmatig lopen en zou als ik dit diertje zag lopen hooguit uit interesse vragen hoe die aan die kromme pootjes komt.
Ik zie ook absoluut geen enkele reden om hem in te laten slapen.

Rij je er zelf op? Of heb je het geluk zo klein te zijn dat je nog op zulke kleintjes kunt rijden? :))
Ik ben zelf bijna 1.80m. :x

Edit; Heb nog eens de OP gelezen en ging er vanuit dat je op de manege kwam om met hem te rijden, maar zie net dat dat niet het geval is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-15 18:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:37

Op de foto die Brainless plaatst, zijn zijn hoefjes wel echt een stuk te lang.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:41

Ohja die fotos wou ik ook uploaden, het zit idd aan de binnenkant. Deze fotos heb ik gemaakt in de week dat hij weer bekapt is en nu woensdag moet hij weer, dan maak ik wel een foto.

Aan de achterkant zit het ook vooral in de heup en de hoef zelf is beter als voor. Hij laat zich trouwens ook erg moeilijk bekappen en het leven zit ook heel dik erin, is al 2 keer in het leven geknipt terwijl hij echt niet te kort was

Neeee tuurlijk niet hahaha! Hij hoeft niks anders te doen dan af en toe knuffelen en soms wandelen. Ik longeer hem 2 keer in de week omdat hij anders dik word en dit dus echt niet gezond is met zon pootjes

Ja ze waren toen idd lang geef ik jullie gelijk in, scheelt dat de hoefsmid toen vrijdag is gekomen. Kan ik me nog herinneren want ik was te laat op t werk hehe

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:44

Aan de hoeven is niet te zien dat het gecorrigeerd wordt. Wel dat het een hoefsmid te zien krijgt, maar niet op de juiste wijze bekapt.

Het is nog steeds te steil.

En ik weet waar ik over praat, ik had zelf een arabier met 1 bokvoet en die was gelijk van af het begin bijgehouden, zodat je daar niks van ziet en mijn paard nergens last van had.

Helaas was dat de laatste 4 jaren van zijn leven (hij werd 17 jaar) steeds lastiger en moeilijker te corrigeren ondanks dat de hoefsmid altijd op tijd kwam, dat kwam door een andere blessure dat hij had opgelopen bij de andere eigenaar (ik had hem ooit verkocht ivm tijdgebrek en later weer teruggekregen), is hij gaan overcompenseren en dat was niet meer te corrigeren. Hij kreeg teveel pijn aan die andere blessure en met als gevolg weer andere gezondheidsklachten dus liet ik hem gaan.

Belangrijkste is dat hij vrolijk is en er niet op gereden hoeft te worden, hij heeft zo te zien wel plezier in het leven.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-06-15 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt