bekapping, wie kan het verschil herleiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wie is de NB?

Poll eindigt op

hoefsmid 1
29 (69%)
hoefsmid 2
13 (30%)

Totaal aantal stemmen: 42

Switchy

bekapping, wie kan het verschil herleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 18:28

Afbeelding
Hoihoi,

Het eeuwige debat tussen natuurlijk bekappen en traditioneel duurt voort en sinds de aankoop van mijn paard bijna twee jaar geleden heb ik beide methoden geprobeerd.
toeval wil dat ik met enige regelmaat foto's heb genomen.

Dus hier is de proef op de som:

Wie kan herleiden wanneer mijn paard door een 'natuurlijk bekapper' of door een 'traditionele' smid is gedaan?

helaas geen goede foto's genomen van voor en zij-aanzichten, die heb ik maar daarom er uit gelaten.

ik ben er nog steeds niet over uit wat nu beter zou zijn.. want ze heeft op beide methodes goed gelopen en loopt nog steeds goed.

Ongetwijfeld zijn er meningen over de foto's, ik ben benieuwd naar welke foto jullie voorkeur uit gaat.
Laatst bijgewerkt door Switchy op 01-06-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Re: bekapping, wie kan het verschil herleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:34

Foto's zijn op mijn mobiel heel onduidelijk, het lijkt alsof hoefsmid 2 meer draagvlak heeft dan 1 maar dat kan ook door de , op mijn scherm, slechte foto's komen.

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:34

Hoefsmid 2 heeft mijn voorkeur a.d.h. van deze foto's.
Maar om een juist oordeel te kunnen geven zou je ook de hoefstand moeten zien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:40

Bij hoefsmid 1 lijkt je paard meer op de ballen te lopen bij hoefsmid twee juist minder daar lijkt de straal erg kort gemaakt te zijn. Hoefsmid twee heeft minder hoge steunselen dan hoefsmid 1. Maar de foto van hoefsmid twee lijkt meteen na het kappen genomen te zijn en die van hoefsmid 1 niet.

De vorm van de hoef van twee spreekt me meer aan al vind ik de straal voor mijn smaak te kort daarvan. Verder vind ik best verschil tussen de eerste en tweede foto van hoefsmid 1. De hoefvorm verschilt daarin. De steunselen vind ik daarvan wel veel te lang, die zouden hier meteen wegscheuren.

Geen idee wie wat heeft gedaan. Maar op de te korte straal na zou mijn voorkeur uitgaan naar 2.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:44

Goed topic, ben erg benieuwd naar de uitkomst. Idee om misschien even een polletje toe te voegen? :)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:49

Ik wil niet vervelend zijn, maar is de eerste foto gespiegeld?
Ook ik vind de laatste foto het 'beste', voor zover je er iets zinnigs van kunt zeggen.
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 01-06-15 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:50

Ik denk dat hoefsmid 1 de NB'er was.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:50

Hoefsmid 1 rond meer af en laat de straal breder.
Hoefsmid 2 kapt de steunsels beter weg.

Ik verwacht dat hoefsmid 1 een (niet zo denderende) nb'er is.
Hoefsmid 2 is denk ik een traditionele smid.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:51

Wel apart..Op foto 2 heeft de hoef hoge hielen en te veel steunsels maar een korte teen als ik het goed zie..Op foto 3 zijn de steunsels wat beter bijgewerkt en de hielen wat lager,op die foto zou je paard natuurlijk bekapt kunnen zijn maar denk niet zo als het hoort..Foto 4 lijkt als of het een poos niet gedaan is en het weer hoog tijd is..Ik heb geen idee eindelijk..

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 18:53

Karuna, hoefsmid 2 foto is inderdaad direct na bekapping genomen. Van de andere foto's weet ik het niet meer zeker, denk enkele weken na bekapping.

Babbelientje, goed idee van dat polletje!

SpikyBlue, ja is rechtsvoor

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:29

Op de laatste foto is de hoefwand érg lang, en aangezien er bij natuurlijk bekappen elke week even gevijld wordt en de hoefwand mooi rond wordt gehouden gok ik dat smid 2 een traditionele smid is. Ook vind ik de straal wat ver weggehaald, het wordt zo'n smalle, geknepen straal terwijl die juist goed hoort te dragen. Wel vind ik de natuurlijke vorm van de hoef mooi op de laatste foto.
Foto 2 lijkt vanaf een iets andere hoek te zijn genomen waardoor het vrij lastig is om die te beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:32

Op foto 2 zie je dat het paard meer op de binnenkant van zijn voet loopt.
Mijn paard heeft hier ook last van en mijn hoefsmid corrigeert dat.
Ik vind het apart dat deze foto direct na het bekappen is genomen.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:38

Ik vind de hoeven er eerlijk gezegd op alle vier de foto's wat lang en rommelig uitzien, alsof ze allemaal voor de bekapping zijn gemaakt.
Vanwege de flinke hielen op de tweede foto denk ik dat hoefsmid 1 de traditionele was en 2 de NB-er.
Tussen deze twee heb ik voorkeur voor 2, maar voor mijn eigen paarden zou ik waarschijnlijk op zoek gaan naar smid 3 - zeker als de foto van bekapper 2 direct na de bekapping is :o .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:49

Geen van beide NB, ik zie te lange steunsels, dus vraag me af wie zich voor nb uitgeeft maar niet zodanig bekapt.

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:47

Leuk al die opmerkingen zonder al te veel haat en nijd ;)
over een weekje ofzo zal ik het een en ander toelichten.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:07

Mijn voorkeur zit er niet bij. Ik heb geen echte afkeer van 1 van de foto's. Mijn voorkeur gaat uit om de steunsels meer te verwijderen, minder aan de zool voor het overige deel. De teen wat ronder. Minder lopen op de hoefwand. 2014.08.01 komt er het beste vanaf.

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:50

Komt het antwoord nog? :)

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:24

Ik sluit me aan bij dirkjohannes; maar vraag me wel af hoe met een maand tijd zo'n groot verschil tussen foto 1 en 2kon ontstaan: 1 is redelijk symmetrisch, goed de steunsels weg, de hielen goed naar achter: foto 2 zie je ongelijke hielen, hoef zou hier gewoon schuin staan.. Als foto 4 direct of binnen een week na het bekappen is gemaakt zou ik me achter m'n oren krabben en naar degene op zoek gaan die voor foto 3 heeft bekapt. Wel leuk dat je zo'n serie foto's hebt. Zaten er ook bekapbeurten tussen?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:29

Ik zie op geen één van de foto's een goed natuurlijk bekapte hoef. ;)

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:07

Hey, ik zal even toelichting geven:

Ik heb mijn paard bijna 2 jaar terug gekocht. Ze kwam met ijzers, hele korte voetjes die continu brokkelden. IJzers scheurden ook continu uit dus ben ik gaan zoeken naar iemand die niet perse ijzers onder een paard wilde hebben. Zo doende kwamen we bij hoefsmid 1.

Hoefsmid 1 was de natuurlijke bekapper. Ze heeft mijn paard ongeveer een jaar bekapt, ze deed ook het paard van een vriendin van me. Paardje van m'n vriendin werd op een gegeven moment kreupel aan de voetjes en toen zijn we samen naar hoefsmid 2 over gestapt. Ik wilde het risico niet lopen dat mijn paard ook kreupel werd.

Hoefsmid 2 is dus weer een conventionele bekapper wiens idee wel is dat paarden het beste blootsvoets kunnen lopen en het liefst zo min mogelijk aan de hoef doet. Bij mijn paard snijdt hij alleen de straal en steunsels bij en vijlt hij de hoef even rond.

De hoeven van mijn paard groeien helaas niet zo snel (tijd lang biotine geprobeerd..haalde niet veel uit naar mijn idee) en ondanks dat we niet veel op asfalt stappen (gemiddeld 15-30min per ritje) zie je ze duidelijk slijten na elke rit. Onze ritjes bestaan voornamelijk uit uit gras-duin-strand.

Dus een aantal keren heb ik overwogen om hoefschoenen te kopen, vandaar dat ik foto's gemaakt heb. En dan besloot ik toch weer om het niet te doen.. dan weer wel.. etc
Ik ben echter niet heel nauwkeurig geweest met het bijhouden van de foto's en het steeds op dezelfde positie foto's maken.. en ik heb geen idee meer of er bekapbeurten tussen zaten. ik kan het allemaal terug zoeken in mijn schriftje maar daar ben ik te lui voor ;)

Nu wel besloten om dan eindelijk hoefschoenen te kopen omdat we een weekend weg gingen naar de veluwe met de paarden, waarbij we onverwachts op een veeeeel te lange asfalt/grind weg kwamen en mijn paard nauwelijks kon lopen op het grind en de hoeven echt enorm kort waren geworden na het weekend.

Ik heb mail contact met hoofwear (karin van burk) voor een pas afspraak.. helaas nog geen datum gekregen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:50

Kun je eens foto's maken van hoe de hoef er nu uit ziet dan? Ook van de voor, zij en achterkant? En onderkant en van de hielen?