Verstapt (2wkn) nu acuut kreupel, warm en opgezet been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammie18

Verstapt (2wkn) nu acuut kreupel, warm en opgezet been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 13:13

Hallo Bokkers,
Fijn dat jullie bij mijn topic kijken en ik hoop dat jullie met mij willen denken, want als ik eerlijk ben weet ik het even net meer. Opmerkingen dat eerdere revalidaties niet eerlijk waren ten opzichte van het paard graag voor je houden, hier kan ik niets mee en ik weet dat ik het juiste heb gedaan.

De voorgeschiedenis:

Mijn paard is 21 jaar en ongeveer twee jaar geleden (juli 2013) heeft hij een zware blessure gehad. In de landing van een sprong is hij met zijn voorbenen uitgegleden, het gevolg was een bijna totaal doorgescheurde oppervlakkige buigpees. Slechts enkele peesvezels hielden de pees nog bij elkaar. Ik heb de pees met eigen bloedplasma laten inspuiten (prp), heb er bloedzuigers op gehad voor het herstel en afname van de zwelling, een half jaar volgens een strikt schema van de dierenarts gestapt aan de hand en vervolgens een half jaar volgens een strakke planning onder het zadel opgebouwd. Hij heeft alle tijd gehad om te herstellen en heb hem meer tijd gegeven als dat de dierenarts nodig achtte. Ik had hem weer helemaal opgepakt en fit. Zijn pees bleef wel dikker(door bindweefsel), maar mooi strak. Hij heeft eigenlijk sindsdien geen terugval gehad door zijn pees.

Net voor de jaarwisseling ( 30 december 2014) is de hoefsmid geweest en vanaf het moment dat de nieuwe ijzers eronder zaten liep hij beroerd. Eigen hoefsmid twee of drie keer laten terug komen volgens hem zat het probleem in de pees en zeker niet in de hoeven of de ijzers. Ik zag zelf wel iets aan de hoeven, kon er alleen geen vinger opleggen wat het was. Dus een second opinion gevraagd bij een andere hoefsmid, die zag hetzelfde hij stond scheef op zijn ijzers. Derde hoefsmid erbij om opnieuw te bekappen en te beslaan, de hoefsmid waar ik ben geweest voor de second opinion had geen tijd in zijn agenda voor een nieuwe klant maar raadde me wel een goede bevriende hoefsmid aan. Mijn paard stond ruim een halve centimeter korter aan de binnenkant van de hoef als aan de buitenkant. Ben heel tevreden met mijn nieuwe smid en de oude komt er niet meer in.

Vervolgens liep hij wel wat beter maar liep niet helemaal goed. Dus naar de dierenarts hij zou doordat hij zo scheef had gestaan van beide voorbenen het onderste gedeelte van het been (onder de kogel) geirriteerd hebben. Dus poeders mee en twee weken rust. Daarna twee weken rustig opgepakt, hij was wel scheef in zijn lijf maar liep wel weer goed.

Met mooi weer wilde ik hem laten rollen in de paddock, ziet hij na het rollen een paard in de paddock er naast en knijpt er half bokkend tussenuit en gaat na vijf galopsprongen op drie benen verder. Benen gekoeld, er was niets te zien. Paard weer op pijnstillers gezet en heel rustig het stappen aan de hand opgebouwd. Na twee weken er weer opgestapt en weer twee weken weer een heel klein beetje opgebouwd.

Inmiddels zijn we dan halverwege april en zijn we naar een voor ons nieuwe osteopaat geweest. Een week op rust en vervolgens weer opgepakt, hij liep heerlijk. Weer een beetje conditie opgebouwd.

[*]De huidige situatie:
Vijftien mei moesten we terug naar de osteopaat, hij was heel erg verbeterd. Hij stond inmiddels ook weer in de wei en dat vond hij heerlijk. De dag na de osteopaat (zaterdag) met hem gestapt aan de hand en daarna in de wei gezet. Het was niet zo lekker weer en meneer voelde zich kiplekker en ging als een idioot te keer in de wei.
Vanaf dat moment liep hij op ongelijke bodem beroerd. Dus op het harde gestapt en even aangekeken. Na twee dagen liep hij stukken beter, dus wilde nog even aan kijken. Op donderdag zag ik er niets meer aan, maar vrijdag ochtend wilde hij de stal niet uit en liep hij beroerd. Dus toch maar weer naar de dierenarts. Echo van de pees gemaakt omdat we bang waren dat er iets was met de pees, maar dat bleek gelukkig het niet te zijn. Vervolgens het been verdoofd vanuit de kootholte naar beneden, toen liep hij beter. Het zou een verstapping zijn, in combinatie met het scheve beslag van begin van het jaar en artrose. Dus weer pijnstillers en ontstekingsremmers mee en twee weken op rust.
Dat ging erg goed, ik zag dat hij beter ging lopen. Het probleem is dat hij gisteren opeens weer beroerd liep en het been dik en warm was. Maar ik kan niet verklaren waarom hij opeens weer achteruit gaat en opeens nieuwe verschijnselen erbij krijgt.

Ik weet dat het een heel verhaal is sorry daarvoor, maar zo heb ik alle gebeurtenissen volledig op een rij staan. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met ideeen wat deze terugval kunnen verklaren

Alvast bedankt!

sammie18

Re: Verstapt (2wkn) nu acuut kreupel, warm en opgezet been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 19:19

Echt niemand die mee wil denken?

Zijn been was net weer opgezet, maar hij leek wel iets beter te lopen. Voor zover ik dit uiteraard kan bepalen. Het voorlopige plan is om morgen ochtend vroeg naar stal om te kijken hoe het dan er uit zier en dan weer te overleggen met de dierenarts.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 11:52

Omdat er wellicht wel iemand stuit op dit topic, stil meeleest of het volgt even een update:

Maandag heb ik contact gehad met mijn dierenarts (die zelf op dat moment in Berlijn zat), heb het verhaal uitgelegd en kreeg te horen dat ik even moest bellen naar de kliniek om daar heen te gaan met mijn paard om hem corticosteroïden te laten spuiten. Ik was heel blij met de kliniek want ze hadden eigenlijk geen tijd maar hebben mij ertussen geschoven.
Ik was een half uur te vroeg bij de kliniek en eigenlijk werd ik al snel geholpen. De dierenarts die mij hielp zei heel eerlijk heb wel even in het dossier gekeken, maar heb twee weken geleden niet het paard onderzocht dus durf er niet zoveel over te zeggen maar ik ga mee met je eigen dierenarts. Dus ze liep naar binnen, en kwam met twee grote spuiten aan, eentje met de corticosteroïden en eentje met buut. Hij had dermate veel last ervan dat hij dat er maar bij kreeg. Verder moest hij op boxrust en moest ik het been goed koelen. En dinsdag zou ik worden gebeld door mijn eigen dierenarts.

Het been bleef eigenlijk vrijwel hetzelfde, bleef warm maar werd wel iets minder dik. In de tussentijd had hij bedacht vrijwel helemaal te stoppen met zijn hooi te eten, terwijl hij zijn muesli en zijn slobber met medicijnen nog wel at.

Gisteren (dinsdag) werd ik rond zes uur gebeld door de dierenarts, die gaf eigenlijk aan het zo niet meer te weten, ik moest maar weer naar de kliniek komen voor onderzoeken. Uiteindelijk heb ik met hem af gesproken de hoefsmid erbij te halen om te kijken of er niet iets in die hoef gaande is, want die was ook helemaal heet. En dan na de hoefsmid weer terug te koppelen met hem. Verder moest ik de medicijnen verdubbelen en mocht ik even met hem grazen zodat hij toch wat vulling binnen kreeg. Dinsdag avond was opeens het been niet meer heet. Terwijl het s'ochtends en s'middags het been nog heel warm was.

Vandaag ben ik in afwachting van mijn hoefsmid wanneer hij langs komt om te kijken. Het been was vanmorgen niet zo warm en zag er strak uit vanmorgen, dus ik ben licht positief momenteel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:59

Wat een raar verloop.
Bestaat er zoiets als jicht bij paarden?
Kristallen in gewrichtsvloeistof doen zeer. Het kwam zo in mij op.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 06:08

Vervelend :( Wel fijn dat het nu beter gaat.

Ik heb zelf ook niet veel ervaring met kreupelheden maar toevallig had ik vorige week iets met mijn paard: ze stond ineens (na een tijd lang heel hard rennen op de wei met andere paarden :+ ) op 3 benen en kon niet meer lopen (!). Ik helemaal in paniek want ik dacht meteen aan een botbreuk of scheur. De volgende dag was het een stuk beter (dus geen breuk oid *\o/* ) maar het is nu nog steeds dik en ze staat nog op rust. Dit is dus wss ook een verstapping geweest. Mijn paard stond tot gisteren op de metacam en ontstekingsremmers.

Dat de verdikking bij jouw paard nu minder is kan volgens mij ook komen door de ontstekingsremmer (ten minste: ik neem aan dat je medicijn een ontstekingsremmer is?). Het zou denk ik nog steeds gewoon een verstapping kunnen zijn, maar wellicht herstelt het wat minder snel omdat jouw paard toch al op leeftijd is. Omdat hij al wat ouder is kan hij ook gevoeliger voor verstappingen ed zijn geworden.

Hoe dan ook, ik zou het gewoon tijd geven en niet te snel verbetering verwachten :) Als ze niet meer wil eten zal ze toch veel pijn hebben en zou ik haar op de metacam zetten. Sterkte!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 16:32

Bedankt voor je reactie Hinke! Wat vervelend dat jouw paard zich ook heeft verstapt.

Inmiddels heb ik hem gelukkig weer aan het eten, ik maakte me net als de dierenarts hier heel veel zorgen om. Dus dat is een grote opluchting.

Hetgeen wat wij niet kunnen verklaren dat hij opeens een zware terugval had terwijl het juist beter ging.

Hij staat momenteel op de buut, pijnstillend en ontstekingsremmend.

Zaterdag ochtend komt de hoefsmid om te kijken of er iets in de hoef gaande is. Als daar niets uit komt ga ik toch weer terug naar de kliniek voor verdere onderzoeken, en mijn hoefsmid heeft aangeboden om daar dan bij te zijn om mogelijk weer het ijzer te verwijderen en er weer onder te zetten.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:28

Het zou idd een hoefzweer kunnen zijn - hopelijk kan de hoefsmid je dat snel vertellen. Fijn dat hij nu weer eet :) Hij heeft dan blijkbaar toch heel veel pijn gehad, dat hij niet weer wilde eten. Zelfs toen mijn paard op 3 benen stond en niet meer kon lopen, vorige week, bleef ze nog wel gras eten :+

Je hebt al eens eerder onderzoeken laten doen in de kliniek? Heb je al foto's laten maken na zijn huidige blessure? Loopt hij nog erg kreupel?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:34

Als ik het verhaal lees denk ik ook aan een hoefzweer. Kan heel goed bovenin zitten, daar zal de hoefsmid hem ook niet uit kunnen snijden.

Maar ik vraag me af, waarom is er op de kliniek geen scan uitgevoerd?

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:02

Mijn paard had iets vergelijkbaars met jou paard, namelijk ook op 3 benen staan, heel veel pijn en een dik been. Hij heeft normaal met hoefzweren andere klachten dus ik dacht dat dat het niet kon zijn. Ik dacht eerst ook een verstapping en de da ook, dus 2 weken gestapt. Helemaal geen verbetering.
Toen toch de hoefsmid laten kijken, en het was toch een hoefzweer. Hij was heel agressief met eruit halen, terwijl hij normaal heel erg rustig is bij de smid, dus zoveel pijn deed het.
Dus goed dat er een hoefsmid naar gaat kijken, het kan altijd een hoefzweer zijn.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 15:05

De hoefsmid is vanmorgen geweest en heeft geen hoefzweer kunnen vinden terwijl hij echt ieder mogelijk stukje hoef heeft bewerkt met de tang. Verder was er ook niets vreemds te zien aan de hoef, door zijn zolen en siliconen kon ik zelf de hoef niet beoordelen.
Vanmorgen ook nog even mijn dierenarts gebeld. Ik voelde me een beetje bezwaard om hem op zaterdag op zijn mobiel te bellen, maar hij was blij om van mij te horen dat de hoefsmid was geweest. Ik had van de week al een bericht achtergelaten, dat het been weer dun en koel was en dat hij weer at. Daar was hij blij mee, net als het nieuws dat er niets in de hoef zat. Omdat hij momenteel weer goed loopt en het been er goed uit ziet gaan we nu de medicatie halveren, weer meer stappen en grazen/weidegang. Als dat goed gaat moet ik vrijdag weer overleggen, anders moet ik eerder bellen en naar de kliniek komen.

Hannanas: Ik ga er even naar kijken of dat mogelijk zou zijn.

Hinke: Er zijn enkele maanden voor zijn blessure wel foto's gemaakt van de ondervoet van dit been. Daar kwam lichte aantasting van artrose uit. Na de blessure zijn er geen foto's gemaakt.

RianneH: Er is wel een scan gemaakt van de eerder geblesseerde pees(die ook de eerste dag na zijn uitspatting iets een verdikking liet zien). Een logische vervolg stap op de verdoving was een foto maken, maar dat heeft mijn dierenarts achterwege gelaten omdat hij uit ging van een verstapping of verdraaiing.
Momenteel met de vier zakjes buut per dag, loopt hij goed.

Arantes: Wat vervelend dat je met jouw paard twee weken hebt moeten wandelen voordat toch bleek dat het een hoefzweer was. Als het meteen was vast gesteld was dat achteraf fijner geweest voor je paard.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:26

Ja klopt, arme dier heeft onnodig pijn gehad. Fijn dat die van jou weer de goede kant opgaat! Hopen dat het in een stijgende lijn verdergaat :) Misschien was het dan toch een flinke verstapping.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:38

Jeetje wat een rotverhaal! En als het been dan dik is, is dat dan echt het gehele been of alleen de plek waar de peesblessure heeft gezeten? En is een second opinion misschien een idee?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 13:08

Het been was dik vanaf de knie tot aan de kroonrand, dus niet alleen op de pees.

Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik in de onderlap die ik gebruikte om het been een klein vlekje (circa een halve cm bij een halve cm) heb gezien wat leek op wondvocht. Ik heb alleen op het been zelf nooit een wondje gevonden, ook niet toen ik expliciet ging kijken op de plek van het vlekje in de onderlap. Dus wellicht heeft er een wondje gezeten waar iets vuil in is gekomen. En omdat het been niet als einsluss is behandeld kan het zijn dat het daarom een aantal dagen duurde voordat hij eroverheen was. Dat zou nog een optie zijn.

Momenteel zijn we twee keer daags aan het stappen en meneer krijgt praatjes. Been blijft mooi strak. Maar moet zeggen hij staat nog op de poeders dus het zegt nog niet zoveel. Morgenochtend overleggen met de dierenarts en het is dan de bedoeling dan hij de poeders worden afgebouwd.

Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor de reacties

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 14:44

Ik heb weer contact gehad met mijn dierenarts. Sinds afgelopen vrijdag krijgt mijn knollie nog maar één zakje buut per dag. Voor tien dagen en dan stoppen. Volgens de dierenarts moest ik er maar op gaan zitten en wat in de bak stappen. En dan na vijf dagen wat kleine stukjes draf meenemen.
Ik heb bedacht dat ik er dinsdag weer eens op stap. In het weekend wil het wel eens erg druk en hectisch zijn in de bak, plus dan is de hoge dosis buut wel uitgewerkt.
Hij krijgt echt praatjes en ben maar actief bezig met her opvoeding. Hij liep namelijk steeds schuin achter mij met zijn neus in mijn rug of nek of tegen mijn arm. Nu gaf hij me van de week een duw tijdens het wandelen en schoot het me zo in mijn nek.