Ervaringen verend beslag voor paard met gevoelige voorvoeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Ervaringen verend beslag voor paard met gevoelige voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 15:54

Ik kon er nog geen goed topic met juist informatie over vinden dus vandaar mijn topic.
Mocht het toch zo zijn dat er al een topic over is dan hoor ik het graag.

Daarnet ben ik met mijn 18 jarige paard bij de kliniek geweest nadat ik mijn twijfels had over zijn lopen aan de longe. We hebben een kort kreupelheidsonderzoek gehouden met de volgende diagnose: 0,5 op de schaal van 5 gevoeligheid aan de longe op de harde ondergrond. (ofterwijl zeer licht gevoelig en bijna niet zichtbaar kreupel). Licht gevoelige voorvoetjes. Advies: 3 weken rust en metacam en verend beslag.

Nu heb ik zelf 0,0 ervaring met verend beslag. Welke soorten er zijn en wat de ervaringen daarmee zijn. Ik ben dus erg benieuwd naar meningen en ervaringen van jullie bokkers voordat ik actie ga ondernemen. Het is de bedoeling dat hij over +/- een week op het nieuwe beslag gaat. Momenteel staat hij rondom op ijzers.

ikkebenhier

Re: Ervaringen verend beslag voor paard met gevoelige voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:48

een (lederen) zooltje tussen zijn gewoon beslag?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:59

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:03

Wat goed van je dat je het nu al hebt gezien en dat je er meteen mee naar de veearts bent gegaan.

Mijn eigen paard is ook wat gevoelig aan 1 hoef. Op aanraden van de veearts hebben wij nu ook leren zooltjes er tussen gedaan en in overleg met mijn hoefsmid hebben we er nu siliconen ingespoten. Met zooltjes merkte ik al dat hij fijner kon lopen, maar met de siliconen is zijn oude beweging weer terug. Het is ook echt uitproberen wat voor jouw paard het beste werkt.
Overleg ook met je smid. Hij kent immers de hoeven van je paard goed, en ook hoe hij (eventueel) heeft gecorrigeerd door de jaren heen.

Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:04

Kun je niet lekker een stel hoefschoenen omdoen? Dat lijkt me vele male comfortabeler en ook logischer, want nieuwsflits, ijzer veert niet. (Dat had je zelf vast ook wel begrepen, flauw geintje van mij. :+ )

Hebben ze ook foto's gemaakt, is er een verzakking van 't hoefbeentje te zien?
Of heb je misschien foto's van de zool. Is die heel erg plat, snijd je hoefsmid hem hol, of is hij van zichzelf mooi hol?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:00

Veren niet nee maar schokbrekend en vooral minder trillingen geven wel.
Platte zolen met siliconen of zool volledig afvullen met silicone is ok maar je paard heeft minder grip hierdoor op de ondergrond. De combinatie silicone + zool is tevens een dure oplossing.
Bij ons in de endurance is hoefbescherming zelfs voor paarden met keiharde hoeven van cruciaal belang. Veel geprobeerd in het verleden en de beste ervaringen heb ik met de zooltjes die ik u voorstel in combinatie met een aluminiumijzer dat breder is dan de standaard ijzers in de handel. Als ijzer gebruik ik nu Deltacast Comete geen idee of deze in NL te verkrijgen zijn het is een Frans merk en nog betaalbaar ook.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:14

Ja, maar dat ijzer werkt vervolgens weer meer trillingen op. Arabesk had toen geloof ik zo'n filmpje waarin je duidelijk zag dat de beslagen hoef nog 3 keer stuiterde voor hij stond. De blote hoef werd gewoon voorzichtig neergezet.

Meteen beslaan lijkt mij in dit geval symptoombestrijding. Want er moet toch een reden zijn dat het paard gevoelig is? Sluimerende laminitis?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:21

roosje78 schreef:
Wat goed van je dat je het nu al hebt gezien en dat je er meteen mee naar de veearts bent gegaan.

Mijn eigen paard is ook wat gevoelig aan 1 hoef. Op aanraden van de veearts hebben wij nu ook leren zooltjes er tussen gedaan en in overleg met mijn hoefsmid hebben we er nu siliconen ingespoten. Met zooltjes merkte ik al dat hij fijner kon lopen, maar met de siliconen is zijn oude beweging weer terug. Het is ook echt uitproberen wat voor jouw paard het beste werkt.
Overleg ook met je smid. Hij kent immers de hoeven van je paard goed, en ook hoe hij (eventueel) heeft gecorrigeerd door de jaren heen.

Succes!

En die silleconen spuit je in het leren zooltje of hoe moet ik dat zien? :)
Ik heb mijn smid net gebeld en die had het daar ongeveer ook over.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:22

Gypsy schreef:
Ja, maar dat ijzer werkt vervolgens weer meer trillingen op. Arabesk had toen geloof ik zo'n filmpje waarin je duidelijk zag dat de beslagen hoef nog 3 keer stuiterde voor hij stond. De blote hoef werd gewoon voorzichtig neergezet.

Meteen beslaan lijkt mij in dit geval symptoombestrijding. Want er moet toch een reden zijn dat het paard gevoelig is? Sluimerende laminitis?

Als je wil geef ik over dat laatste via pb meer uitleg.
Dat stukje 'bekappen is symptoombestrijding' is allang overwogen met de dierenartsen :)

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:58

Queelens schreef:
roosje78 schreef:

Succes!

En die silleconen spuit je in het leren zooltje of hoe moet ik dat zien? :)
Ik heb mijn smid net gebeld en die had het daar ongeveer ook over.

Je spuit het tussen het zooltje en de hoef in.

Je smid beslaat je paard met een ijzer en een zooltje. Vervolgens spuit hij de siliconen naar binnen. Dit hard dan uit voor ongeveer 30 minuten (niet op stal zetten, maar op een verharde ondergrond). Vervolgens blijft dit gewoon zitten tot je volgende afspraak. Het overtollige wat er eventueel nog uit komt, kun je met een mesje weg snijden. Bij mij heb ik dat niet eens hoeven doen.

Ik zal eens kijken of ik vanmiddag een foto voor je kan maken. Dan heb je er misschien een beeld bij.

Oh ja, vraag aan je smid of hij dat siliconen spul aan een handdoek afsmeert en niet aan de benen van je paard :+ Bij mij kostte het ongeveer een week om het eraf te peuteren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:01

Bekappen zou het onderliggende probleem (gezakt hoefbeen) op kunnen lossen. En dan is de gevoeligheid ook weg.

een ijzer kan de gevoeligheid doen verdwijnen, maar dat is symptoombestrijding. Het onderliggende probleem is er nog steeds.

Ik zou wel een pb willen, ben wel benieuwd. :D

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 13:12

Ben benieuwd naar je foto!
Ik ga je vanmiddag even een pb doen. Anders wordt het een half afgezaagd bericht via een mobiel :D

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:50

Hierbij de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn paard staat op dubbele lippen. Dit komt omdat hij van achteren bij zijn verzenen amper groeit en dus enorm plat kan worden. Door de dubbele lippen blijft hij steiler. Dit is dan ook de reden dat hij in de zomer elke zes weken wordt beslagen en in de winter elke zeven weken.

Je ziet op de uiteindes van het ijzer een puntje zitten. Dit zijn de nageltjes die het leer aan het ijzer vast houden.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:52

Bij ons op stal heeft een paard dat ook.
Alleen heeft een paarse laag ertussen zitten. (weet niet of kleur wat zegt?)
Doet het er super op!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:11

Wow dat is dus eigenlijk een leren zooltje die over de hele oppervlakte van de hoef gaat?
Ik had eerder verwacht dat die alleen onder de ijzers gaat zitten.

Gebeurt het niet dat er vuil onder gaat zitten, want dat kan je ook niet meer uitkrabben dan? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:15

Al gedacht aan kunststof beslag? Dat veert ook vele malen beter en is erg fijn in gebruik omdat het niet glijd. Maar net zo stabiel is als een onbeslagen hoef.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:16

Als ik dit zie ben ik wel bang voor straalproblemen.
Je kan er niet bij, ,niet zien niks.
gaat dat niet broeien?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:18

Paintlinger schreef:
gaat dat niet broeien?

Dat is ook mijn gedachte inderdaad.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:20

Paintlinger schreef:
gaat dat niet broeien?

Mijn ervaring met volledig dicht kunststof beslag is dat de straal heel mooi blijft. En zeker niet gaat broeien.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:23

Nini_roosje; Heb je toevallig een voorbeeld met wat je precies bedoeld? Als ik Google kom ik verschillende soorten dingen tegen.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:26

heb mijn paard ook een tijd gehad op leren zooltjes met siliconen, nooit problemen gehad met de straal:
de siliconen worden aangebracht op een net bekapte (en dus 'schone' hoef) en sluiten aan. hierdoor komt er dus geen vuil tussen wat kan gaan broeien. is mij eigenlijk altijd goed bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:29

Hier ook een paard met zooltjes, ze heeft erg gevoelige voorbenen, heb blootsvoets en zonder zooltjes geprobeerd maar dan loopt ze gewoon niet goed.
Dus al jaren met zooltjes (geen siliconen) eronder en loopt super, met steentjes ook geen last en ben er meerdere keren bijgeweest als de ijzers eronder vandaan gingen (omdat ik ook nieuwschierig ben hoe het er dan uit ziet) maar komt eigenlijk zo goed als geen vuil onder vandaan.
Wel 1x gehad dat ze rotstraal had en heb haar toen noodgedwongen van de ijzers gehaald omdat ik deze niet kon behandelen door het zooltje, maar dat kwam niet door de zooltjes want achter had ze het ook en daar heeft ze enkel ijzers en geen zooltje.
En het scheelt gigantisch met uitkrabben hihi.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:32

Oke, fijn om te lezen dat jullie daar geen nadelen aan ervaren. Aangezien leren zooltjes met siliconen voor mij tot nu toe de meest toegankelijke goede 'oplossing' lijkt.
Ik ga vandaag nog even met de DA overleggen of hun denken voldoende te hebben aan enkel zooltjes of dat met siliconen beter is. Met siliconen lijkt het mij dat het sneller dikker wordt onder de hoef en hoe dikker hoe minder goed lijkt mij?

Romy, jij hebt leren zooltjes neem ik aan?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:33

Hier dus ook geen problemen. Zijn hoeven zijn mooi droog als de zooltjes eraf gaan. Ik sta er dus ook elke keer met mijn neus boven op, omdat ik zo nieuwsgierig ben.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:52

Queelens schreef:
Oke, fijn om te lezen dat jullie daar geen nadelen aan ervaren. Aangezien leren zooltjes met siliconen voor mij tot nu toe de meest toegankelijke goede 'oplossing' lijkt.
Ik ga vandaag nog even met de DA overleggen of hun denken voldoende te hebben aan enkel zooltjes of dat met siliconen beter is. Met siliconen lijkt het mij dat het sneller dikker wordt onder de hoef en hoe dikker hoe minder goed lijkt mij?

Je vult met de siliconen (of de Vettec) alleen de ruimte die er tussen het leren zooltje en de zool/straal van het paard zit. Het geheel wordt dus niet dikker, maar doordat de ruimte tussen zool en straal gevuld is krijg je meer demping dan zonder deze vulling.