Glijden zonder hoefijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Glijden zonder hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 15:43

Hoi,

Ik heb een pony die ik op concours rijd. Mijn vorige paard had ijzers die ik er onder uit heb gehaald en we hebben dit tot het M1 weten vol te houden. Toen hij werd uitgebracht bij het springen heb ik gekozen voor ijzers i.v.m. veiligheid.

Inmiddels ben ik wat meer thuis in het natuurlijk houden van paarden (en hoeven ;) ) . Ik heb haar een tijdje met voorijzers gestart want die had ze al. Toen heb ik geprobeerd om in het gras te rijden met nadat ik de ijzers er onder uit heb laten halen, echter glijdt ze dan om de haverklap uit. Omdat ik haar op concours start heb ik nu weer voor ijzers, maar ik wil eigenlijk zonder. Bij mijn vorige paard ging de overgang gemakkelijk, alleen merk ik bij de pony dat het nogal wat moeite kost.

Hoe kan ik dat het beste voor elkaar krijgen? Is het een kwestie van wennen zonder ijzers?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:31

Het is maar net hoe jouw paard zijn gangen zijn. Het ene paard glijdt door zijn manier van bewegen makkelijker uit. Niets aan te doen. Je vraagt nu eenmaal oefeningen die een paard op dit soort terrein zelf niet zo zou maken. Als hij uitglijdt is dit gevaarlijk en moet je kiezen voor veiligheid van jou en zeker ook voor je paard. Of je houdt hem ijzerloos en kiest een andere discipline of je zet hem scherp. Anders is het vragen om ongelukken en is dat het waard? Heb je dadelijk in het ergste geval een ijzerloos maar wel blijvend kreupel paard......

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:20

Ik loop tegen hetzelfde aan. Paard heeft razend gezonde hoeven, daar ga ik geen ijzers onder timmeren. Start in de zomer dus alleen maar op zand, heb hem dan wel nog nooit op gras gestart, maar ik wil het risico niet nemen :)