Mijn paard heeft altijd in de zomer wat problemen gehad met zijn achterhoeven. Hij was altijd vierkant beslagen, tot vorige zomer. zijn hoeven brokkelden zo hard af in de kwartieren (vooral buitenkant), dat ik gemakkelijk 1 vingerkootje tussen zijn hoefwand en zijn ijzer kon steken. er zaten echte gaten en het brokkelde steeds af. Mijn hoefsmid zei dat hij gewoon slechte hoeven heeft. Ik heb na de zomer zijn achter ijzers er laten af halen omdat zijn ijzers er na 3-4 weken af vielen of zo los zaten dat ze er bijna af vielen. Dit probleem was hoofdzakelijk in de lente en zomermaanden. In de winter was het ook, maar in mindere mate. Dan kon hij zijn ijzers meestal wel 6 weken aan houden.
Nu zijn de achter ijzers al ongeveer een half jaar er af. Tot vorige maand ongeveer, brokkelden er nog steeds af en toe stukjes af, maar in mindere mate als met zijn ijzers. De laatste maand zijn er eigenlijk geen afgebrokkelde stukjes meer (hoewel er vandaag terug een stukje hoefwand naar boven stak).
Nu sprak ik met een andere hoefsmid als die mijn paard beslaat. Deze smid begon direct over white line disease. Hij heeft mijn paard zijn achtervoeten ook bekeken, en hij zei direct: ja hoor, white line disease. Hij had een soort zakmesje en kon dat zomaar 1,5cm diep in de witte lijn steken (was een soort gat met zwart spul in). Hij zei dat mijn smid dat helemaal moest uitsnijden waar het rot was, en dat ik het moest schoonmaken en schimmelwerend spul moest gebruiken en dat het er moest uitgroeien. Hij zei dat dit waarschijnlijk de oorzaak is van het blijven afbrokkelen van de hoefwand, steeds op deze plaats. Hij zei als de WLD goed behandeld gaat zijn, dat het probleem normaal opgelost moet zijn.
Nu vroeg ik mij af, mijn hoefsmid is een heel goede hoefsmid en ik ben er altijd heel erg tevreden van geweest, maar als het WLD is, moet mijn hoefsmid dat toch ook al gezien hebben? en waarom heeft hij nooit iets gezegd of het nooit behandeld...
Wie heeft ervaring met WLD en kan mij verder helpen of mij advies geven?
Zoe_97
Geplaatst: 19-05-15 19:01
hier ook die diagnose gehad nu ik van smid ben veranderd. Her is het uitgesneden, hetlaas beginnen de hoeven (2 voorhoeven en linkerachteroef) op andere plaatsen te barsten en begint de 4e hoef ook. Morgen komt mijn smid weer kijken. Maar ik volg hier nu dus ook. Dit is mijn topic: Zoe_97 @ [BEH] Wat te doen tegen scheurende hoeven?
ik had je topic al eens gelezen, maar wist niet dat je paard ook WLD had. Hopelijk kan je het snel oplossen! Mijn paard zijn hoeven scheuren niet echt, maar er vallen echt stukjes af...
oh dat is vervelend! Mijn dierenarts zei trouwens dat ze altijd op vochtige weide bet stonden, zeker niet heel droog, maar ook geen modderpoel. Een stal met dus ook urine is het slechtste voor de hoeven.
In plaats van die dure zalf helpt honing trouwens veel beter! ik meer nu in de uitgesneden stukken honing.
Koper
Geplaatst: 20-05-15 19:07
ikkebenhier schreef:
Mijn hoefsmid zei dat hij gewoon slechte hoeven heeft.
Oftewel: je smid heeft weinig verstand van hoeven. Dan is het paard de schuld geven van je eigen onkunde inderdaad een optie
een tijdje geleden was ik gaan wandelen, en als ik nadien zijn hoeven schoonmaakte, zaten er in 1 hoef allemaal steentjes in de witte lijn van het kwartier. Het zat vrij diep, ik kreeg het er niet zo gemakkelijk uit. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
Koper
Geplaatst: 20-05-15 22:25
Ja, heeft er mee te maken.
Anoniem
Geplaatst: 20-05-15 22:35
Mijn merrie heeft ook White Line Disease, en ik ben na aanmodderen met mijn eigen smid (die de diagnose echter wel stelde en ook ging behandelen, echter te voorzichtig bleef met behandelen) met mijn merrie naar de smid van de paardenkliniek gegaan. Volgens hem heeft behandelen met bacterie-dodend spul weinig zin zolang de bacterie er nog zit. Het werkt alleen op het moment dat je behandeld, 5 minuten later al niet meer omdat de hoeven gewoon niet schoon kunnen blijven.
Mijn topic en behandeling kan je met foto's hier vinden: [BEH] Gescheurde hoef, wat zijn de optie's? (tip, als je op ''geplaatst door de topicstarter'' klikt krijg je enkel mijn berichten te zien). Groot voordeel is wel dat mijn merrie het super goed doet zonder ijzer, ookal mist ze een groot deel van dr hoef! Ik smeer nu vooral de kroonrand in met laurierzalf om de hoorngroei te bevorderen en ik rijd haar sinds enkel dagen weer, ook voor de doorbloeding van de hoef en tevens om de hoorngroei te bevorderen. Bij mij is nu eindelijk de bacterie er uit en is het nu een kwestie van aangroeien van het gezonde hoorn.
Een gevolg van WLD kan een groot gat in de witte lijn zijn, maar niet elk groot gat in de witte lijn is daarom ook automatisch wld.
Het kan ook heel goed zijn dat je paard flares heeft, ontstaan door het te lanag houden van de hoefwand. Heel veel paarden hebben hier last van, en geen een traditionele smid heeft de oplossing, helaas. Mijn merrie had ook enorme gaten in haar witte lijn. Een half jaar natuurlijk bekappen later was het probleem opgelost.