Hoeflak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Hoeflak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 14:15

Hoihoi,

Heeft iemand hier ervaring met hoeflak? Is de glans echt zoals op de foto's en blijft het echt lang zitten?

Ik gebruik nu gewoon een beetje olie, maar met een beetje pech zit er allemaal zooi op geplakt voor je bij de ring bent... En ik wil eigenlijk meer glans, die ook lang blijft zitten.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 06:36

waarom zou je iets op de hoeven doen. olie is slecht voor de hoeven, en sluit ze af voor water.
en er plakt altijd zand e.d aan vast.

Yenni

Re: Hoeflak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 06:38

Niks. Dit is alleen maar troep voor de hoef. Niet doen dus. Lekker bij olie houden

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 06:45

Fiebings hoeflak, top spul!! Bij vochtig zand slijt het eraf maar verder blijft het top zitten. Ik heb zwart voor m'n fries, ziet er gaaf uit en droogt heel snel dus je kunt gewoon daarna stiften draaien etc, thuis even met water, drupje zeep en borstel eraf borstelen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 06:50

dingogirl schreef:
waarom zou je iets op de hoeven doen. olie is slecht voor de hoeven, en sluit ze af voor water.

hoefolie is net goed voor de hoef, er zitten veel voedingsstoffen in en het sluit de hoef helemaal niet af. Wat jij zegt gebeurd bij hoefvet, dat is ene heel ander verhaal. (sorry, wil iet aanvallend overkomen, maar ik zit met een paard met moeilijke hoeven en om de bovenstaande reden moet ik van de dierenarts net olie gebruiken)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 06:56

Alle vette dingen, olie, vet stoot water af en sluit daarmee de hoef af voor vocht transport. Wanneer hoeven goed vochtig zijn en je smeert er vet of olie op, blijft het vocht langer is de hoef. Dat is het enige moment dat iets vet zin heeft.

Wanneer hoeven droog zijn en je smeert er vet op heeft dat totaal geen zin.

Ik gebruik hoefvocht, dat is op waterbasis, dat kan wel door de hoef worden opgenomen.

Maar als je de lak gebruikt en het na een dag ook weer af haalt is dat toch prima! Daar hebben de hoeven echt niet onder te lijden hoor!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:14

Maar gelukkig gaat er altijd nog vocht via de zool de hoef binnen. Want ik neem aan dat je geen vet smeert op de zolen van t paard. Kan echt geen kwaad hoor als je paar keer de hoeven lakt voor de mooi. Ik doe het ook soms hoeven blijven keihard.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:19

wortelsussie schreef:
Maar gelukkig gaat er altijd nog vocht via de zool de hoef binnen. Want ik neem aan dat je geen vet smeert op de zolen van t paard. Kan echt geen kwaad hoor als je paar keer de hoeven lakt voor de mooi. Ik doe het ook soms hoeven blijven keihard.

Je bedoeld het waarschijnlijk goed hoor maar "keihard" is ook niet goed! Een sterke elastische hoef is ideaal. Deze scheurt niet en goed hoefmechanisme is mogelijk.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 08:17

Het is alleen voor wedstrijd en keuring hoor, normaal smeer ik er geen olie of vet op :) En hoeflak van bijv. Ultra kun je gewoon verwijderen met speciaal spul. Pony staat de rest van het jaar min. 12 uur per dag buiten, ook in de stromende regen, dus vocht lijkt me geen probleem.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:18

Levita30 schreef:
wortelsussie schreef:

Je bedoeld het waarschijnlijk goed hoor maar "keihard" is ook niet goed! Een sterke elastische hoef is ideaal. Deze scheurt niet en goed hoefmechanisme is mogelijk.

Wauw, je begrijpt mij heus wel als ik keihard zeg. Je neemt toch ook niet letterlijk op als iemand zegt mijn paard is keihard en dus hartstikke gezond en kan tegen een stoot?

Zal het uitleggen voor je, met keiharde hoeven bedoel ik gezonde sterke hoeven.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 08:24

dingogirl schreef:

Nee, dat doet het dus niet. Hoeflak droogt op, net als nagellak, dus daar plakt geen zand aan :)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:21

al blijft er dan niks aan plakken,... ik vind het er onnatuurlijk uitzien.
en zoe 97, hoefolie of creme trekt niet tot nauwelijks in de hoef dus heeft het voor de soepelheid van het hoorn geen tot minimaal effect. en er trekken dus ook geen voedingsstoffen in.
dat zou een dierenarts moeten weten.

misschien lijkt de hoef mooier door het ( glanzende) laagje wat ontstaat na het opbrengen van olie of creme.
een gezonde hoef komt van binnenuit!! door o.a. het juiste ( natuurlijke) voer.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:27

Weer typisch dat TS vraagt naar ervaringen met hoeflak en Bokt weer de discussie start over olie/vet/crème :roll:

Om op de echte vraag terug te komen: een oude stalgenoot van mij gebruikte hoeflak voor op wedstrijd. Fijn spul, droogt snel en blijft netjes zitten. Achteraf is het er ook weer makkelijk af te halen :-)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:32

Wat een gezeur allemaal.
Ts wil graag hoeflak opdoen. Wat een ander daar van vind is helemaal niet relevant. Risico's daargelaten dat die worden verteld. Maar ts laat duidelijk weten dat ze weet over afsluiten van hoef van hoefvet/olie (ook weer iets waar ik geen discussie over ga houden). Wat trouwens ook niet relevant is voor dit topic want ze vraagt om LAK. En laat ook weten dat het enkel voor wedstrijden is, en erna weer wordt afgehaald (en weet al precies met welk spul :+ )

Er zijn zat mensen die nagellak opdoen omdat ze het mooi vinden, ik niet maar zou ik daar om zeuren?

Ts misschien even bij "westernmensen" vragen, daar is het met shows wat gebruikelijker om hoeven te accentueren met lak (en/of glitter, kleurtjes etc.)
Verder zelf (nog) niet mee bekend.

edit: precies billionache
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 19-05-15 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:32

Idd typisch bokt, een hoop onzin en offtopic :roll:

Hoeflak is gewoon voor shows/wedstrijden, ik heb het ook, fijn spul, snel droog en glimt als een spiegel!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:12

Hahaha TS was duidelijk dat het voor wedstrijden bedoeld was. Ik denk dat iedereen zich wel kan bedenken dat het niet voor dagelijks gebruik is :D

Hoeflak is perfect om de hoeven netjes te maken voor de wedstrijden, met name showmanship of halter maar eventueel ook voor horsemanship en pleasure. Droogt inderdaad snel en blijft na het drogen niet zo snel meer zand aan plakken.
Denk erom dat je bij twijfel altijd zwarte hoeflak gebruikt en niet de blanke lak. De blanke kun je alleen gebruiken als de hoeven echt helemaal wit/crème zijn, zodra er iets van zwart in zit meteen alles zwart maken. Anders valt het op.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 15:56

Oh, dan word het nog lastig. Mijn pony heeft namelijk een stekelharig been, hij ziet er dus wit uit, maar de huid is zwart. Daardoor is de hoef gestreept. Maar haar andere benen zijn wit, dus witte hoeven :+

Afbeelding
Afbeelding

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:58

Dan worden alle hoeven dus zwart :)

Ik zie overigens ook wat strepen op haar rechter achter hoef. Dan is het sowiezo netter om ze zwart te maken.