Vage kreupelheid, wie te bellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Vage kreupelheid, wie te bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 21:48

Hoi allemaal,

Graag had ik even wat meningen gehoord over het volgende:
Mijn merrie van 13 jaar is (weer) vaag kreupel.
Ik heb haar sinds haar 3,5. Het enige dat ze ooit mankeerde, waren bleinen en haar allergie (uitend in jeuk, kale plekken, soms bulten, opgezwollen hoofd en olifantenbeen).

In de winter van 2013-2014 zijn we even gestopt met wedstrijden (dressuur M2) om verder door te trainen. Dat ging heel goed, en eind vorige zomer startte ik twee oefenwedstrijden om er weer in te komen.
Sinds augustus voelde ik haar af en toe doorzakken linksachter, enkel in stap. Verder niks.
Rond oktober begon ze in draf bij korte wendingen / kleine cirkels / diep doorheen de hoek rijden, met linksachter minder onder te komen. Ook in middendraf kwam het been niet meer mee.

Aangezien we rond die tijd het even druk hadden ivm aankoop huis, heb ik haar gewoon rust gegeven en niet meer gereden. Na de verhuis in januari toch weer even geprobeerd, en ze was nog net hetzelfde.
Omdat ze vaak ook sukkelt met haar allergie, kwam er iemand langs die oa ook accupunctuur doet, omdat zij zou kunnen vinden waaraan mijn paard allergisch is. (Bloedtesten en huidtesten wijzen niks uit)
Kort verhaal, volgens haar niks mis aan het achterbeen, maar er blokkeert een energiebaan door haar allergie. Ze heeft er enkele naalden in gestoken en daarna was mijn paard weer correct.

Door een val van mijn jonge paard heb ik zelf dik 2 maand niet kunnen rijden, maar is mijn paard gereden door iemand anders. Ze liep redelijk correct (werd ook niks gevraagd), maar nu ik er zelf weer op ging, voelde ik dat ze weer kreupel was.
DA gebeld, buigproeven gedaan, verdict: paard is niet kreupel. :\
Dikke week later moest DA hier terug zijn, laten zien onder zadel, opnieuw verdict, niet kreupel, ze komt gewoon niet mee?

Nu is mijn paard echt wel kreupel, aangezien dat linkerachterbeen gewoon zelfs niet eens verticaal onder de massa wordt gezet, maar altijd achterblijft. Als je haar meer opneemt, gaat ze zelfs op en neer met haar hals. Wat voor mij heel duidelijk is dat ze pijn heeft.
Ik wil nu graag iemand over de vloer krijgen die dit serieus neemt en onderzoekt..
Maar wie haal ik er nu best bij?
Hoor van overal verhalen en raad, maar weet het even niet meer. Sportdierenarts, accupuncturist, dierenkliniek, ...
Ook als iemand dit herkent, hoor ik het graag!
Sorry voor het erg lange verhaal.

dushishoeve

Re: Vage kreupelheid, wie te bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:52

Ik zou naar de kliniek gaan. Er moet toch iets te vinden zijn dat dit verklaart. . Erg vervelend voor je en voor je paard. Zo jammer dat ze niet kunnen praten ... Wij zelf hebben goede ervaringen met Gent en Wolvega. Succes

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 05:07

Idd een andere Da of goede kliniek zoeken voor een second opinion Kan net zo goed vanuit de rug of iets dergelijks komen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:01

Misschien een holistische DA zoals Laarakker proberen? Het is soms zweverig maar ik heb al veel paarden met vage klachten, die in het reguliere circuit uitgedokterd zijn, geholpen zien worden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:07

Marieke_K schreef:
Misschien een holistische DA zoals Laarakker proberen? Het is soms zweverig maar ik heb al veel paarden met vage klachten, die in het reguliere circuit uitgedokterd zijn, geholpen zien worden.

Ik zou dan eerder een holistisch arts zoeken die een volledige opleiding heeft gedaan, in plaats van bovenstaande.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:15

Zie dat je in Zeeuws Vlaanderen woont
Is de bosdreef in Moerbeke bij jou vandaan een optie?
Ga zelf naar jan Mertens in Wuustwezel als been problemen heb met m'n paard

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:16

Ik zou inderdaad eerst naar een goede kliniek gaan. Daarna kan je altijd nog naar een holistische dierenarts gaan, maar ik zou eerst naar een gewone gaan. Zelf heb ik goede ervaringen met de kliniek in Bodegraven ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:21

Ieder zijn mening, maar hier goede ervaringen met kliniek Den Hoek. Daar werken normaal opgeleide DA's die zich ook ontwikkelt hebben de holistische kant op.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:25

Idd naar een goede kliniek gaan waar ze je paard uitgebreid onderzoeken en die je ook laten rijden - als het alleen zichtbaar is als je erop zit?
Bodegraven of raaphorst ken ik en heb ik erg goede ervaringen mee.
Den hoek ben ik ooit met m'n merrie geweest en nooit meer dat ik naar een arts ga die vanuit hun visie werkt.
Een reguliere arts kijkt ook naar het holistisch welzijn van een paard hoor, ik vraag me soms af of mensen wel begrijpen wat holistisch betekend? Iig niet dat waar den hoek mee werkt .
Den hoek werkt met lechner antennes en homeopathie, (. En nog meer) daar zit t verschil

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:29

Geen arts maar een goede trainer/instructeur.
De DA zegt dat ze niet mee kan komen en ik lees dat je weinig rijd, kan het dan niet zo zijn dat ze aan de ene kant wat minder in de bespiering zit dan de andere kant? Klinkt gek maar misschien zit jij wel scheef waardoor je haar in de weg zit.

Doet ze het ook met aan de hand werken of longeren? Zo ja kun je het dan filmen of laten filmen? Uit je tekst kan ik niet veel anders opmaken dan hetzelfde wat de DA denkt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:33

Ik interpreteer holistisch als naar iets kijken als een geheel, niet alleen vanuit de reguliere geneeskunde in dit geval. En uit mijn ervaring doen ze dat daar (acupunctuur, homeopathie fysio etc). Maar ieder zijn keuze.

Fijne reguliere kliniek vind ik de Lingehoeve.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:37

Klopt een reguliere arts doet dat ook,kijken naar het geheel. Ik geloof dat dat door dat den hoek zich zo profileert met holistisch als iets bijzonders dat mensen vergeten dat een reguliere arts ook holistisch kijkt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:39

Kun je aan dat ben zelf niks ontdekken? Geen verdikkingen enzo?

Het kan heel veel zin; van spat tot iets vanuit heup/bekken/rug... Ik zou ook naar een kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek. Daar zijn goede mogelijkheden om verder te zoeken, thuis niet.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:43

Oeh bah dit klinkt als het zelfde verhaal wat ik met mijn paard heb gehad. Achteraf bleek er een stukje bot van de halswervel afgebroken. We hebben zo ook een tijd aangemodderd omdat ze niet stok kreupel liep maar onregelmatig, voornamelijk op de volte. De ene dag ging het heel goed en de andere dag ging het wat minder. Allerlei mensen er bij gehad uiteindelijk de dierenarts en die dacht dat er een stuk in haar rug beschadigd was. Ons door verwezen naar de kliniek en bij de kliniek geconstateerd dat het niet in de rug zat maar in de hals en foto's gemaakt.

Ik denk dat je in jou'n geval ook het beste een dierenarts er bij kunt halen en eventueel zelfs naar de kliniek gaan om foto's te laten maken. Hoop dat het snel beter gaat met je paardje!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:45

Persoonlijk zou ik voor een dieren kliniek kiezen.Zijn er al ooit foto's van je paard gemaakt?
Een heel aantal gebreken beginnen met alleen onder het zadel niet goed lopen en worden dan erger.Het zou mooi zijn als je die fase kan voorkomen natuurlijk.

Ik heb ook iets gelijkaardigs aan de hand gehad ,bij mij heeft de DA het na lang puzzelen kunnen oplossen.Maar ik besef wel dat niet iedereen zo Da heeft.Ben ook zeer blij met hem .

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 07:51

Bedankt allemaal voor de antwoorden!

De bosdreef is niet zo ver voor mij. Zitten maar dikke 20min van de grens.

Nog paar vragen beantwoorden.
- paard is ook kreupel bij het longeren, dus onbelast
- paard is ook onregelmatig als iemand anders ermee rijdt.
- wordt erger als je haar meer opneemt
- kan altijd dat ik ze scheef rijd, maar heb vorig jaar net heel intensief les genomen en getraind om haar recht te richten. Dat ging al pakken beter, en daarna is ze dus beginnen manken.
- er zijn nog geen foto's genomen neen.
- Gydja, bij mijn paard is het ook al de ene dag erger dan de andere. Als ze een weekje niet gewerkt heeft, is het aan de hand rechtuit bijna niet te zien. Op de volte zie je het dan weer wel.
- weinig bespiering lijkt me vreemd, ze is mank gevallen na een half jaar intensieve training, met vooral aandacht voor rechtrichten en achterhandgebruik.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:13

Marieke_K schreef:
Ik interpreteer holistisch als naar iets kijken als een geheel, niet alleen vanuit de reguliere geneeskunde in dit geval. En uit mijn ervaring doen ze dat daar (acupunctuur, homeopathie fysio etc). Maar ieder zijn keuze.

Ik doe zelf een holistische opleiding en de reden dat ik bovenstaande niet serieus neem, is dat zij zich holistisch menen te noemen aan de hand van een aantal cursussen. Dat is in mijn ogen absoluut niet genoeg om voldoende kennis te hebben. Als ik zie wat ik nu in een jaar geleerd heb.. laat staan in 5 of 8 jaar! Daar kan geen cursus tegenop.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:16

knollentuin schreef:
Klopt een reguliere arts doet dat ook,kijken naar het geheel. Ik geloof dat dat door dat den hoek zich zo profileert met holistisch als iets bijzonders dat mensen vergeten dat een reguliere arts ook holistisch kijkt.

Ik denk dat de meeste reguliere artsen niet naar je als geheel kijken. Wat holistisch precies inhoudt is kijken en behandelen als geheel. En dat betekent dus niet een middeltje voor de maag of een middeltje tegen een ander onderdeel. Holistisch geeft een middel en dat middel moet op fysiek, emotioneel en mentaal niveau verandering bieden.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:21

Wat vervelend :-( ik raad je aan om Uitgebreid onderzoek bij een goede dierenkliniek te doen om de oorzaak te achterhalen. Als je weet wat de reden van de kreupelheid is kan je pas behandelen...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:26

kimberly1995 schreef:
Marieke_K schreef:

Ik doe zelf een holistische opleiding en de reden dat ik bovenstaande niet serieus neem, is dat zij zich holistisch menen te noemen aan de hand van een aantal cursussen. Dat is in mijn ogen absoluut niet genoeg om voldoende kennis te hebben. Als ik zie wat ik nu in een jaar geleerd heb.. laat staan in 5 of 8 jaar! Daar kan geen cursus tegenop.

offtopic, maar je realiseerd je wel dat ze gewoon dierenarts zijn toch? en dus een 6 jarige INTENSIEVE universitaire studie hebben gedaan? dáár kan geen zelf ontwikkelde opleiding tegenop... Alles wat die mensen aan cursus hebben gedaan is een aanvulling op de goede basis kennis die ze al hadden. Een basis kennis die ik nog bij zeer zeer weinig holistisch opgeleide mensen ben tegen gekomen.
(Dat ik Laarakker nog een keer zou verdedigen, lol, i guess hell just froze over)

edit, dit zegt dus niets over of ik ze goede dierenarsen of holistisch of w/e vind, enkel iets over het niveau kennis en compleetheid van de kennis

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:57

Airborn schreef:
kimberly1995 schreef:

offtopic, maar je realiseerd je wel dat ze gewoon dierenarts zijn toch? en dus een 6 jarige INTENSIEVE universitaire studie hebben gedaan? dáár kan geen zelf ontwikkelde opleiding tegenop... Alles wat die mensen aan cursus hebben gedaan is een aanvulling op de goede basis kennis die ze al hadden. Een basis kennis die ik nog bij zeer zeer weinig holistisch opgeleide mensen ben tegen gekomen.
(Dat ik Laarakker nog een keer zou verdedigen, lol, i guess hell just froze over)

edit, dit zegt dus niets over of ik ze goede dierenarsen of holistisch of w/e vind, enkel iets over het niveau kennis en compleetheid van de kennis

Als je een degelijke holistische opleiding volgt, is er aan algemene basiskennis over het algemeen geen gebrek. Die cursus is nooit voldoende om je echt holistisch te kunnen noemen. Ze hebben een fysisch en anatomisch goede basis door de opleiding tot dierenarts, maar op holistisch vlak schieten ze dan echt tekort. En dan haal ik het behandelen nog niet binnen het holistisch perspectief..