kreupelheid, schouder of onderbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

kreupelheid, schouder of onderbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:00

Beste bokkers,

Ik heb hier al eerder een topic over gemaakt maar hier is toen niks uit gekomen.
mijn pony staat ondertussen al 2 jaar stil en is momenteel drachtig.

wij zitten eraan te denken om evt een 2e onderzoek uit te laten voeren, maar mijn vraag is of jullie enig idee hebben wat dit zou kunnen zijn.

Ze liep eigenlijk rechtuit en op harde ondergrond niet kreupel. maar zogauw we gingen wijken werd ze wel kreupel. dit was euh... als je op de linker hand zit en dan bij a afwend dan wijk je naar rechts. dan was ze aan de rechter voorbeen kreupel. dus bij het verder weg moeten zetten van het rechter voor been.
Dit is eigenlijk het oorspronkelijke verhaal waar het omgaat en hier vraag ik mij dus op af wat dit zou kunnen zijn. mijn instructeur dacht toen dat het in de schouder oid zou zitten omdat ze rechtuit wel goed liep.

De da kwam echter met de conclusie dat het in de r.v. kogel zou zitten en heeft hier 2/3 keer in gespoten (medicijnen oid) weet niet precies hoe of wat. dit zou ik na moeten zoeken. dit is echter de laatste keer fout gegaan want na de laatste spuit in ze erg kreupel geworden en kwam ze na 2 dagen op 3 benen de stal uit. hij heeft dus toen waarschijnlijk wat geraakt. maar dit wil hij niet toegeven.

Groetjes

Linnie050

Re: kreupelheid, schouder of onderbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:39

Paard is nog steeds kreupel na 2 jaar en drachtig nu?
Kan dus zijn dat waar het pijn doet nu nog meer druk op staat?
Hup naar een andere dierenarts die goed bekend staat en laat je paard goed nakijken.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 08:23

Ja paard is nog altijd kreupel. Maar daar waar de da mis heeft gespoten. De oorspronkelijke kreupelheid is nu daardoor niet zichtbaar.
Maar wat meteen naar een da gaan betreft, dat gaat hem nu niet worden. Wij willen niet met een hoog drachtige merrie , eigenlijk 4mei al uitgerekend, gaan slepen. Dus dat word zowiso. pas als het veulen is afgespeend.

Even een kleine nieuwe toevoeging. Waar We zijn geweest met haar stond goed bekend, heeft de titel sterkliniek gekregen. Maar die mogen ze van mij wel weer inleveren

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:29

Dus je paard was 2 jaar geleden kreupel, je hebt klachten over de arts die toen behandeld heeft, want je paard bleef kreupel en je hebt daarna 2 jaar geen actie ondernomen?
Om nu te zeggen dat een DA geen optie is want je paard staat hoogdrachtig?

Hoop je nu hier antwoorden te krijgen? Je moet dat paard gewoon uitgebreid laten onderzoeken, simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:34

ik kwam tot dezelfde conclusie als Goof...

Wat verwacht je???

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 10:22

Er is niet 2jaar lang geen actie ondernomen.
Na de laatste spuit is ze kreupel gebleven en hebben wij contact gehad met die da. hij vond dat het absoluut niet aan hem of zijn spuit kon liggen. echter horen wij van omstanders en andere da's dat dit haast niet anders kan dat het wel aan de spuit licht. Hij gaf ons toen 2 optie's optie 1 waar hij voorstander van was: afmaken optie 2 verder onderzoek. wij zijn echter voor onze eigen optie 3 gegaan, het land op. dit hebben wij toen met hem overlegt. mijn enige vraag was namelijk; 'heeft ze er last of pijn aan als ze op het land loopt?" zijn antwoord hierop was nee, dus onze keus was snel gemaakt.

Ja we hadden toen ook een second opinion kunnen doen, maarja je moet je afvragen wat dat op dat moment van zin had gehad?

we hebben er dus de wei op gedaan, en het ging de laatste maanden een beetje wisselend. ene dag zag je er niks aan andere dag was ze weer overduidelijk kreupel.
toen hebben we dus afgelopen jaar besloten er te laten dekken.wij hebben toen het verhaal van de kreupelheid aan de da daar uitgelegd en hij zei ons dat dekken geen kwaad kon wat belasting betreft.

nu is ze dus uitgerekend en kan het veulen dus elk moment komen. Dus gaan wij nu niet met haar de trailer op, punt 1 wil ik haar dat niet aan doen, punt 2 er kan nu toch geen duidelijke conclusie gedaan worden, want een buigproef is nu niet mogelijk.

maar de antwoorden wat jullie geven zijn geen antwoorden op mijn vraag.
want wat is mijn vraag:
Ja we willen opnieuw onderzoek laten doen, maar als het veulen is afgespeend.
Maar ik ben mij een beetje aan het oriënteren naar mogelijke kreupelheids oorzaken van de oorspronkelijke kreupelheid, die voor de spuiten dus.
en mijn vraag is dan dus; wat zou de oorzaak van de oorspronkelijke kreupelheid kunnen zijn?
als we namelijk een second opinion gaan doen wil ik wel een beeld hebben met wat de mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 10:23

Sonja schreef:
ik kwam tot dezelfde conclusie als Goof...

Wat verwacht je???

Hoe bedoel je wat verwacht je?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:57

Geen idee wij kennen het paard niet en we hebben het het paard niet zien lopen.
Dan valt er weinig over te zeggen.
Zal je filmpjes moeten plaatsen.

Als je paard al 2 jaar kreupel is....kan ik alleen maar zeggen dat het heel triest is voor het paard.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:03

Er zullen misschien mensen zijn welke een soort gelijk iets hebben meegemaakt of een idee kunnen hebben wat het zou kunnen zijn. denk bv eens aan ocd e.d.

filmjes van toen zijn er helaas niet, wel zijn er röntgenfoto's gemaakt welke ik zal opvragen

maar even wat anders waarom zou het triest zijn voor het paard? denk je nou echt dat als ze er pijn aan zou hebben dat ik dr zou laten lopen? wij hebben dr niet zomaar de wei opgegooid van zoek het maar uit. daarnaast is ze nog altijd net zo vrolijk als voorheen en rent ze nog altijd met de anderen mee en speet ze ook nog altijd met de rest. als ze er pijn of last van zou hebben zou ze dat niet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:03

Wat verwacht je van 'ons'??

De eerste diagnose en behandeling is niet duidelijk.
Nu geef je aan dat er een secundaire kreupelheid is door onkundige/mislukte behandeling van de primaire kreupelheid, en dan vraag je op een forum (zonder dat wij veeartsen zijn, je paard kunnen zien, én relevante ervaring over eerste diagnose en behandeling hebben) naar de eerste mogelijkheden van primaire kreupelheid (die dus al niet meer zichtbaar is?)

Ga naar een goede kliniek. Dat is de enige plaats waar ze je kunnen helpen.
Er zijn diverse klinieken in Nederland die een goede naam hebben, maar als ik écht een probleem met een van de paarden heb, rij ik Duitsland in naar Viktor Baltus in Dülmen. De kliniek heet Domäne Karthaus.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:10

Wat ik verwacht is dat er mensen zijn die een idee zouden kunnen hebben van go heb je hier al eens naar gekeken of denk eens aan die aandoening.
Dat jullie geen veeartsen zijn en het paard niet hebben gezien kan ik zelf ook nog wel bedenken.

De eerste diagnose was dat er een ontsteking zou zijn in de banden van de kogel, deze conclusie is gekomen uit een buigproef met uitverdoving, foto's van de kogel leverden niets op. zodoende heeft de da gesteld dat het de banden zouden zijn, en hier dus een injectie in gegeven. zal straks even opzoeken welke injectie dit was.
deze injectie is inderdaad na ik denk een half jaar nogmaals gedaan en dit is toen dus idd misgegaan. maar dat is nu niet van belang in de zin van dat ik al weet hoe dit komt.

Of de primaire kreupelheid nog wel of niet zichtbaar of aanwezig is kan ik niet zeggen, dit omdat ze nog altijd kreupel loopt van de spuit van de da.

Dat we naar een andere kliniek gaan voor een 2e kijk gaan we doen en heb ik ook al verteld.

Maar ik ben gewoon op internet aan het zoeken naar aandoeningen welke kreupelheid kunnen veroorzaken en welke mogelijk de oorzaak zouden kunnen zijn van de primaire kreupelheid. en dacht dat jullie hier misschien mee zouden kunnen denken.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:11

Zamba schreef:
daarnaast is ze nog altijd net zo vrolijk als voorheen en rent ze nog altijd met de anderen mee en speet ze ook nog altijd met de rest. als ze er pijn of last van zou hebben zou ze dat niet doen

Onzin. Een pony van mij die ook niet meer te genezen was hebben we op het land laten lopen, er leek niets aan de hand. Totdat ze opeens hoefbevangen werd aan het andere been, omdat ze het wel degelijk ontlastte. Toen was het op eens een heel pijnlijk verhaal.

2e situatie die ik voor je kan schetsen: Pony met artrose in de voorbenen werd nog gereden terwijl hij onregelmatig was. Omdat hij nog zo wild deed als je hem los liet..

Het spijt me voor je maar deze pony's hebben echt geleden. Ik vind het ook best wel onverantwoordelijk dat je een kreupele pony laat dekken. Maar ik hoop wel voor je, dat je met verdere onderzoeken toch wat meer duidelijkheid kan krijgen. En het liefste een oplossing. Helaas lukt dat met de informatie de je ons geeft niet vanaf een scherm.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:12

ik bedoel namelijk zelf heb ik een stuk over oc en ocd gevonden, de symptomen lijken wel een beetje op elkaar, maar dan zou dit dus op de foto's zichtbaar moeten zijn.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:16

kwii schreef:
Zamba schreef:
daarnaast is ze nog altijd net zo vrolijk als voorheen en rent ze nog altijd met de anderen mee en speet ze ook nog altijd met de rest. als ze er pijn of last van zou hebben zou ze dat niet doen

Onzin. Een pony van mij die ook niet meer te genezen was hebben we op het land laten lopen, er leek niets aan de hand. Totdat ze opeens hoefbevangen werd aan het andere been, omdat ze het wel degelijk ontlastte. Toen was het op eens een heel pijnlijk verhaal.

2e situatie die ik voor je kan schetsen: Pony met artrose in de voorbenen werd nog gereden terwijl hij onregelmatig was. Omdat hij nog zo wild deed als je hem los liet..

Het spijt me voor je maar deze pony's hebben echt geleden. Ik vind het ook best wel onverantwoordelijk dat je een kreupele pony laat dekken. Maar ik hoop wel voor je, dat je met verdere onderzoeken toch wat meer duidelijkheid kan krijgen. En het liefste een oplossing. Helaas lukt dat met de informatie de je ons geeft niet vanaf een scherm.

Het op het land laten lopen is gedaan in overleg met de da. hij vond hier niks op tegen en heeft ons verzekerd dat dit geen kwaad kon. en daar lijkt het momenteel ook niet op namelijk, want in al die tijd is ze namelijk wel vooruit gegaan, maar nog niet rad gaan lopen.
Daarnaast zoals al eerder vermeld is ook het laten dekken in overleg met de da gegaan, dus het onverantwoordelijke deel snap ik niet helemaal.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:18

Waarom heb je een kreupel paard laten dekken/insemineren?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:20

@ Zamba, dat vind ik onverantwoordelijk omdat jullie de oorzaak niet weten. Het verdere verloop is dan ook onbekend.

Edit: En omdat je paard drachtig is, dat geeft natuurlijk veel meer belasting over die drie benen. (En dat moeten ze dan maar net aankunnen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:22

Zamba schreef:
ik bedoel namelijk zelf heb ik een stuk over oc en ocd gevonden, de symptomen lijken wel een beetje op elkaar, maar dan zou dit dus op de foto's zichtbaar moeten zijn.

Je zou de eerste niet zijn waarbij een ocd niet zichtbaar is op een foto omdat er nét uit een 'verkeerde' hoek is gefotografeerd...

De kogel zou na je verhaal niet mijn eerste verdenking zijn, als het een bandje is dan zou 'ie op wat hardere ongelijke ondergrond ook kreupel moeten zijn lijkt me.
Mijn verdenking zou eerder richting schouder gaan omdat het in het wijken voor het linkerbeen begon te tonen...

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:22

Omdat wij graag nog een veulentje van haar wilden, en ze momenteel dus stil staat.
Omdat ze kreupel is hebben wij eerst goed overleg gehad met de da en de hengstenhouder of dit überhaupt mogelijk was en of ze hier geen last van zou hebben wat dr been betreft.
wij hebben er dus niet zomaar laten insemineren, dit is in goed overleg gedaan en ze heeft er ook geen hinder van gehad. De afgelopen week heeft ze wel echt zn drachtige merrie loopje en activiteit...maarja wat verwacht je van een merrie welke 10 dagen overtijd is? tuurlijk worden die dan trager en sloomer, vind je het gek met zn mega buik haha /3 dus in dat opzicht heeft ze zich de hele dracht en dus nu ook nog niet anders gedragen als een normaal drachtige merrie

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:23

Waarom loopt een paard kreupel: Juist omdat hij ergens pijn heeft...........

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:24

Goed overleg met een DA die de oorzaak niet weet? Dat het goed is gegaan, daar heb je écht geluk mee.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:25

Maar denk even zelf na.

Een paard is een vluchtdier. Een paard toont geen pijn, mits het echt last geeft. Een vluchtdier wilt zich niet zwak tonen. Jouw paard is kreupel, dus heeft pijn. Extra belasting, geeft extra pijn.
Hoe kan je nu verklaren dat jouw merrie geen pijn heeft en geen last heeft van het extra gewicht?

Een paard is niet voor niks kreupel, ik vind het gewoon een domme keuze. Of het in overleg gegaan is of niet. Je weet niet eens wat je paard mankeert, hoe kun je dan conclusies trekken dat het dier geen last heeft.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:25

Sonja schreef:
Zamba schreef:

Je zou de eerste niet zijn waarbij een ocd niet zichtbaar is op een foto omdat er nét uit een 'verkeerde' hoek is gefotografeerd...

De kogel zou na je verhaal niet mijn eerste verdenking zijn, als het een bandje is dan zou 'ie op wat hardere ongelijke ondergrond ook kreupel moeten zijn lijkt me.
Mijn verdenking zou eerder richting schouder gaan omdat het in het wijken voor het linkerbeen begon te tonen...

Mijn instructeur denk dus ook dat het in de schouder zit, zelf durf ik het niet helemaal te zeggen, maar oc en ocd kunnen ook in de schouder voorkomen. alleen zijn hier geen foto's van gemaakt.
ik wacht de foto's van de kogel even af. de kogel is rondom gefotografeerd, tuurlijk is er dan nog een kans dat het er niet op staat maar lijkt me wel kleiner. ik wil de foto's op school ook graag even laten zien, kijken wat hun ervan zeggen.
Doe namelijk Dierenartsassistente paraveterinair, dus hebben ook Da's op school lopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:27

Jongens, iedereen kan van dat dekken vinden wat 'ie wil (ik had het ook nooit gedaan) maar dat veulen zit er in hoor, daar doe je niks meer aan. Heeft dus geen zin dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:28

Zamba schreef:
Mijn instructeur denk dus ook dat het in de schouder zit, zelf durf ik het niet helemaal te zeggen, maar oc en ocd kunnen ook in de schouder voorkomen. alleen zijn hier geen foto's van gemaakt.
ik wacht de foto's van de kogel even af. de kogel is rondom gefotografeerd, tuurlijk is er dan nog een kans dat het er niet op staat maar lijkt me wel kleiner. ik wil de foto's op school ook graag even laten zien, kijken wat hun ervan zeggen.
Doe namelijk Dierenartsassistente paraveterinair, dus hebben ook Da's op school lopen ;)

Hoezo wacht je de foto's van de kogel af? Die zijn toch 2 jaar geleden al gemaakt?
Of heb je 'r toch nog opnieuw op de foto laten zetten nu?
Sorry, je bent me nu ff kwijt...

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:28

Sonja schreef:
Jongens, iedereen kan van dat dekken vinden wat 'ie wil (ik had het ook nooit gedaan) maar dat veulen zit er in hoor, daar doe je niks meer aan. Heeft dus geen zin dit.

Nee natuurlijk niet, maar ze vroeg zelf om uitleg :P
Hoop wel dat er een oplossing komt zodra het veulen afgespeend is. Een goede kliniek moet hier toch iets mee kunnen lijkt me.