Gevoelig lopen op het harde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Gevoelig lopen op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 13:26

Sinds een tijd hebben wij een nieuwe pony, deze is nog niet beleerd en heeft enkel op de wei gelopen.

De hoeven zijn erg netjes, groeien volgens de vorige eigenaren niet hard.
Nu is deze pony 2 keer aan het werk geweest, waar hij waarschijnlijk wel wat spierpijn van zou hebben. Nu lopen we er echter tegenaan dat hij vandaag op het harde lichtelijk kreupel/gevoelig loopt. Op het gras geen probleem dus ga er van uit dat dit gevoeligheid is door de harde ondergrond.

Is dit gewenning voor de pony, daar hij nooit op het harde heeft gelopen en kan de gevoeligheid over gaan als de pony meer gewend is?
Of is het noodzaak om te kijken voor hoefschoenen of eventueel ijzers.

Er is een bericht naar de hoefsmid gestuurd met deze vraag, maar misschien dat iemand hier tips heeft?

Anoniem

Re: Gevoelig lopen op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:37

Is de pony wat aan de dike kant? Kan het zijndat hij bevangen is geweest? Ik zou gewoon de dierenarts laten komen en een kreupelheidsonderzoek laten doen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:40

Inderdaad, is ie bevangen geweest.. misschien net bekapt waardoor de zolen wat gevoelig zijn geworden?

Ik zou eerst eventjes de smid laten kijken en voelen met de tang, en als die het niet weet eventjes de dierenarts bellen voor een onderzoek :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:40

Zou kunnen dat 't door de ondergrond komt inderdaad, of door spierpijn. Of wat Jolien zegt: een stofwisselingsprobleem wat zich in de hoeven uit.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 14:54

Pony is inderdaad aan de dikke kant en staat met grasmasker op de wei, is geboren bij de vorige eigenaresse en zover zij aangeeft ook nooit bevangen geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:55

Ok, nja kan toch best zo zijn, soms zie je het moeilijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:56

Joolien schreef:

Ik dacht dus precies het zelfde maar durfde het al niet goed te schrijven :+

Maar wennen aan de ondergrond en/of spierpijn lijkt me aannemelijker.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 14:57

Joolien schreef:

Het is inderdaad een mogelijkheid, al was het niet het eerste waar ik aan dacht. Onze eigen shetlander is hoefbevangen geweest maar heeft nooit problemen gehad erna met op het harde lopen.

Wel hebben we vaker paarden gehad die op steentjes lastig liepen, maar dat vind ik ook niet zorgelijk.
Ik ben benieuwd wat de hoefsmid er van zegt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:39

een paard loopt niet zomaar gevoelig en zet je hem op een ijzer, dan zíe je de gevoeligheid niet mer maar het probleem ín de voet is er nog steeds wel degelijk.

Het kan zijn dat de steunsels te lang zijn, de hoefwand te lang of dat er een milde bevangenheid is etc etc. Misschien kun je foto's plaatsen van de hoef?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:50

Gewenning aan de harde ondergrond hoeft niet hoor, ik ken veel paarden die altijd op het land hadden gestaan in hun jonge jaren en dan kunnen ze vlot op het harde wegdraven voor de keuringen en ook longeren op het harde gaf geen problemen ook niet de volgende dagen..................

Gewenning aan diverse bodemsoorten zoals met steentjes en of grind etc. dat kan best hoor maar gewoon op het harde niet hoor, t hoort niet gevoelig te zijn.

Ik denk toch wel dat er wat meer aan de hand kan zijn........misschien wat te dunne zolen.......kan van alles zijn.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 18:27

Arabesk schreef:
een paard loopt niet zomaar gevoelig en zet je hem op een ijzer, dan zíe je de gevoeligheid niet mer maar het probleem ín de voet is er nog steeds wel degelijk.

Het kan zijn dat de steunsels te lang zijn, de hoefwand te lang of dat er een milde bevangenheid is etc etc. Misschien kun je foto's plaatsen van de hoef?

Ik zal morgen even proberen een foto te maken. Het was ook maar heel licht onregelmatig en na even lopen was dat ook over, dus het kan naar mijn idee ook wel iets stijfheid zijn ( pony heeft 10 km naar zijn nieuwe huis moeten lopen omdat die niet te laden is en ons dit de beste optie leek ) Dus hij zal ook wel last van spierpijn hebben.

Als de situatie niet verergerd, dan komt de hoefsmid dinsdag langs om even te kijken. Mocht het erger worden, dan komt hij al eerder.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:01

Om nog even een update te geven.

Ik heb navraag gedaan bij de oude eigenaresse en hierbij wordt aangegeven dat de pony nooit hoefbevangen is geweest.

Vandaag is de hoefsmid langs geweest en de pony stond wat scheef op de voetjes en de hoefwand was iets te lang. De voetjes zijn bijgewerkt en op aanraden van de hoefsmid gaan we langzaam het lopen op het harde opbouwen.
Mocht het over een maand niet verbeterd zijn, dan worden er zooltjes onder geplakt. De hoefsmid was verder wel erg tevreden over hoe hard de hoeven waren.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:18

Dat klinkt positief! Succes met opbouwen, zou je ons af en toe willen laten weten hoe het gaat? :)