Troontredend en brede platte voeten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Troontredend en brede platte voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 07:51

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar mensen met ervaring en hun manier van bekappen of beslaan.

Mijn merrie is nu 7 jaar oud en staat troontredend. Met 1 voet iets meer dan de andere en heeft daarbij ook flinke brede en platte voeten met weinig tot geen verzenen.

Nu valt het me al een poosje op dat mijn paard haar been flink naar binnen draait en ze zit scheef in de bespiering. De erg troontredende kant is veel gespierder ( schouder aan die kant breder ).

Nou verzet ze zich steeds meer met wendingen en ik ben er zeker van dat dit vanuit de benen komt. Paard heeft een op maat gemaakt zadel ( door haar scheve schouders was er geen andere optie ) en ze op de foto geweest voor haar rug en nek. Hier is ook alles in orde.

Nou wil ik toch eens iets anders proberen dan het bekappen van nu want naar mijn idee valt hier veel winst te behalen.

Is er iemand die hier ervaring heeft met troontredende stand of platvoeten, misschien zelfs beide?

Hier even een paar ( niet zo duidelijke) foto's. Hier was ze net weer bekapt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:00

Ik vind het eigenlijk nog wel meevallen hoor, mijn merrie was er veel erger aan toe. Bij haar sleet de buitenkant van de hoef door het toontreden wel af, maar de binnenkant niet.

Zo was het eerst, deze hoef was er nog het best aan toe.
Afbeelding

En een paar maanden nadat ik voor een andere manier van bekappen had gekozen. We waren er hier nog niet, maar je ziet dat het uitgewaaierde gedeelte langzaam uit begint te groeien.
Afbeelding

Nu is de hoef gewoon weer zoals hij wezen moet.

Mungbean

Re: Troontredend en brede platte voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:07

Ik vind het eigenlijk best nette voeten.
Toontredend komt vanuit het been dus je kunt dat niet even weg corrigeren zonder dat je dan gewrichtsproblemen krijgt.
Je zult het wasrschijnlijk toch rijtechnisch moeten oplossen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:19

Heb je ook foto's van de onderkant van de hoeven?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 08:21

Dat ze zo ondergeschoven is en in combinatie met de troontredende stand ( vooral rechts ) heb ik het idee dat ze onwijs veel belasting heeft aan dat been. Rijtechnisch is dat niet op te lossen. Ze is verder wel soepel en ontspannen maar bij de wendingen zet ze dat been zo scheef en heeft ze duidelijk veel meer moeite. De hoeven worden nu om de 6 tot 8 weken bekapt omdat ze anders weer zover onderschuift dat draven zonder struikelen niet meer lukt.

Mijn smid wil haar op ijzers zetten en wil wiggen plaatsen om haar wat naar voren te krijgen. Ik ben alleen niet van de wiggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:23

Kan ik me voorstellen, is een prijzig grapje ook. Ik denk dat dit prima zonder ijzers opgelost kan worden. :j

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 08:23

Net als de eerste foto's net na het bekappen...
Afbeelding

Afbeelding

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 08:25

Prijs maakt me niet uit, maar het moet voor mijn paard werken. Als het werkt vind ik het prima en doe ik wat nodig is. Ik hoor veel verschillende dingen dus vandaar mijn vraag naar meer informatie ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:28

Dat zou ik ook niet doen met wiggen.
Als je ijzers neemt met platvoeten moet je doorgaans wel denken aan max 6-8 weken en een ruim ijzer waar ze niet te snel overheen zakt.
Je zou zelf tussendoor wat vaker kunnen vijlen zodat de voet niet gaat flaren. Ik vraag me ook af of de teen niet nog wat korter kan. Het toontreden zelf komt niet uit de hoef, dus dat gaat ook niet weg, de maaiende gang is hooguit te onderdrukken door correcte voorhand bespiering.
Waarschijnlijk heeft je paard een relatief brede barokke boeg en dan komt dat wel vaker voor.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:34

Vind de platvoeten opzich wel meevallen...Toontredend vind ik ook meevallen. Wel apart dat ze er zo last van heeft. Wij hadden eerder een ruin dat ook best toontredend stond, maar had er geen last van.
Kan je smid het niet lichtelijk corrigeren?

Mijn huidige (bonte) ruin staat eerlijk gezegd nog platter op zijn voeten.

Vind dat je wel een hele knappe bonte hebt! :D <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:36

Ik zou het probleem ook eerder zoeken bij de genoemde scheve schouders. Er lopen enorme toontreders in de hoogste klassen, geeft hooguit wat versnelde slijtage over het algemeen.
Misschien kun je het probleem in de wendingen filmen?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 08:41

Na deze bekapping liep ze zeker 4 dagen bijna niet. Zo ontzettend gevoelig was ze. Nou bekapte mijn vorige bekapper aan de voorkant kort en aan de zijkanten heel lang. Op de foto's had ik net een andere bij haar gehad.. Op het moment kan ik de voorhand bespiering niet beter maken omdat ze zo beroerd loopt. Longeren is ook bijna niet te doen vooral op de linker hand wanneer haar rechterbeen het meeste gewicht moet tillen.

Dat het troontreden niet weggaat snap ik. Ik hoop alleen dat ze door bekappen of mogelijk beslaan op een andere manier beter kan afrollen en minder hinder er van ondervindt.

Mijn paard is een barock pinto met 50% fries. De bredere boeg klopt zeker.

Dank je wel LiiNd_Y :D :o
Het ziet er op de foto's ook niet zo extreem uit. Kan ook geen foto's vinden waarop dit wel zo is. Corrigeren gaat niet meer lukken volgens mijn smid omdat ze al te oud is en dan alleen maar meer last krijgt.

Ik dacht eerst ook aan de schouders maar volgens de dierenarts komt dit juist door de verkeerde stand aan die kant. Zat er wel aan te denken een osteopaat erbij te halen om dit nog eens na te laten kijken.

Wendingen filmen zal ik zsm eens doen...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:10

Corrigeren van de hoeven moet je inderdaad niet meer doen. Dat gaat op deze leeftijd alleen maar pezen forceren door de nieuwe stand.
Ik heb ook een behoorlijke toontreder en wat plattere voeten. Maar in de beweging meestal geen problemen. Soms loopt hij wat te maaien als hij achter niet actief is of er achter juist vanaf loopt zodat hij het niet meer kan bijbenen, maar dat is echt een balanskwestie.

Mijn smid komt ook elke 8 weken. Hij vijlt er nu de zogenaamde mustangrol in om beter af te rollen. Omdat zijn hoeven snel weer recht slijten, staat hij voor nu op een ijzer met diezelfde vorm er in.
Hij kende ook wat scheefheid, maar dit moest inderdaad rijtechnisch opgelost worden. Hulp van een osteopaat om wat rechter te starten of een masseur om de spieren soepel en los te maken kan zeker geen kwaad. Mijn haflinger heeft daar enorm baat bij.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:17

Mooie hoeven hoor! , Alleen op de laatste foto is duidelijk te zien dat de rechter straalgroeve dieper is , en die hiel veel hoger staat. Terwijl er aan de linkerkant ook duidelijk in de zool is geraspt.
Ook het steunsel van de rechterkant is veel groter en hoger dan links.
Wat mij ook opvalt is op de standfoto's , dat ze wat onderstandig staat[dus de hielen ontlast], en bij de laatste foto lijkt de straal niet echt mooi. Mogelijk dat ze daar ook wat last van heeft.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:22

Inderdaad, wat mijn smid ook altijd zei:
Een verandering van stand kan nog als het dier nog geen jaar is. Voor de rest moet je vooral door trainen en goed hoefmanagement onderhouden.
Het is wel jammer (understatement) dat fokkers daar niet altijd oog voor hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:39

ietwat lange steunsels nog, verder mooie voeten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:43

Als hij zo vreselijk slecht loopt zou ik persoonlijk eerst maar eens foto's van de straalbenen maken.
Het is niet erg waarschijnlijk dat dit door de stand komt hoor, zo afwijkend is het niet.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 10:47

Bedankt allemaal voor de verschillende berichtjes. Vind ik fijn om te lezen.
Ik heb net een hoefsmid gebeld die mijn paard volgende week goed gaat bekijken en me zal informeren over wat ik met haar het beste kan gaan doen.

Laat het nog weten wat er gaat gebeuren.

Plaats gerust nog tips en ideen, wie weet kan ik die nog meenemen als de smid er volgende week is.

Paard is rontgenologisch gekeurd en was toen op de benen prima in orde...