Wat te doen tegen scheurende hoeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Wat te doen tegen scheurende hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 15:05

hoi bokkers!
Mijn paard heeft in de zomermaanden enorm last van verticale scheuren in zijn hoeven. Dit is elk jaar opnieuw zo. Tijdens de wintermaanden is hier geen probleem. Hij staat 24/7 op een weide die op het moment nog vochtig is, dus van een droge ondergrond kan het niet komen.
Weet iemand wat ik hier tegen kan doen?
Wat ik a gedaan heb?
* een jaar elke dag invetten en bevochtigen met de tuinslang --> geen verbetering
* een jaar lang biotine voeren --> geen verbetering
* veel over harde ondergrond wandelen --> geen verandering
* einde van de scheur vijlen door smid zodat die niet verder kon scheuren --> nieuwe scheuren naast de oude

Mijn vorige hoefsmid wist oo gene oplossing. sinds enkele maanden heb ik een nieuwe hoefsmid en die komt morgen kijken nar de schuren en opnieuw kappen.
Zijn er mensne die hetzelfde probleem hebben en oplossingen weten?

evita13

Re: Wat te doen tegen scheurende hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:06

staat je paard op ijzers ?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 15:09

nee, hij stond altijd wel op de voorste voetjes op ijzers, maar daar heb ik hem afgehaald 6 jaar geleden toen ik hem kocht.
Het probleem treed de laatste 2 jaar op

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:09

En als je voordat het begint en misschien werkt het nu nog wel eerst natmaken én dat vet erover heen.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:10

Koudgeslingerde honing smeren, zitten natuurlijke antistoffen in, ik smeer t ook op de hoeven van mijn paard, werkt erg goed

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:10

Bij mijn merrie beginnen er ook verticale scheurtjes te komen, dus lees hier even mee.
Donderdag komt er een nieuwe hoefsmid, dus ga het hem ook wel even vragen... Wie weet dat hij haar wel op ijzers zet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 15:11

linnie050 schreef:
En als je voordat het begint en misschien werkt het nu nog wel eerst natmaken én dat vet erover heen.

dat heb ik vorig jaar gedaan van februari tot november. Dat maakte geen verschil..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 15:12

wat is koudgeslingerde honing precies? heeft dat niet dezelfde werking als hoefvet?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:55

Is de hoefwand niet te lang? Hebben de hoeven flares? Is de witte lijn niet breder dan voorheen?
Heb je foto's van de hoeven (recht van voren, recht van opzij en van onderen)? :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 16:58

ik zal morgen foto's nemen als de hoefsmid geweest is, vandaag ben ik al bij de paarden geweest en is een eindje rijden.
Te lang zijn de hoeven zeker niet, in de winter heeft hij hier ook geen last van. de witte lijn is 1/2 cm breed, maar dat was altijd al zo. Wat zijn Flares?

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:28

Zoe_97 schreef:
wat is koudgeslingerde honing precies? heeft dat niet dezelfde werking als hoefvet?

Nee is niet hetzelfde als hoefvet, vaak komen scheuren in de hoef door een bacterie. Ik heb een jaar lang elke dag de hoeven afgespoten zodat ze schoon zijn, en daarna honing erop gesmeerd. Er zitten nu geen scheuren meer in.
Er zitten natuurlijke antistoffen in en deze zorgen ervoor dat de mogelijke bacterie/schimmel afsterft en de hoef weer netjes aan kan groeien.
ik zag al dat je fotos gaat maken. Nu kan t heel goed zijn dat jiuw paard totaal iets anders heeft maar baat t niet dan schaad t niet.

Mirthe2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:32

Heeft mijn vrzorgpony ook last van erg vervelnd en ziet er niet mooi uit ik volg!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:34

maar als hij dat had, dan zou hij in de winter toch ook scheuren moeten krijgen? In de winter groeien de hoeven weer mooi bij, en aan het begin van de zomer/lente begint het scheuren weer. Vorige week zijn de eerste scheuren van het jaar weer opgedoken

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:36

wilde eigenlijk vragen of je de straal ook afspuit
en heb je het modderbadje al geprobeerd ?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:39

het begin van de weide (bij het hek en de waterbak) is een modderbadje op zich.
Nu spuit ik enkel nog af na het werken, omdat ik niet elke dag kan gaan i.v.m. school (examenjaar). Vorig jaar spoot ik hem af tot zijn knie (ook gewoon als verfrissing), dus ook de straal. en dn smeerde ik er een dikke laag hoefvet op. (deze: http://nl.decathlon.be/hoefzalf-zwart-5 ... 48089.html )

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:44

hmmm dan zou ik die honing nog eens proberen :) ze hebben ook honingzalfjes die goed werken

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:49

ga ik zeker proberen als deze hoefsmid geen oplossing weet! Dankjullie wel

Yke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:43

ik doe altijd bij mij verzorg paard azijnolie helpt wel het is al veel beter geworden
doe het dan wel tenminste elke dag duurt /3 :j even maar je hebt mooi resultaat

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 20:50

Dingen die elke dag moeten gebeuren gaan hem niet worden. Ik heb veel werk voor school tot eind juni en vanaf september ga ik op kamers. Mijn verzorgster werkt al, dus raakt er niet elke dag altijd. Een supplement bij het voer mengen kan ik nog met de staleigenaar regelen, maar intensief wat op de hoeven smeren niet.
Maar toch bedankt voor de tips!

Yke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:53

oke veel plezier dan als je op kamers bent!!! *\o/* :#

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:27

Ik lees mee! Hier ook vaak verticale scheurtjes..

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:48

Ben heel erg benieuwd naar de foto's Mliiesje..

Dus als ik het goed begrijp, hoeven schoonmaken met water en dan smeer je de honing erop?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:56

Regelmatig laten bekappen (lees, goed rondvijlen), goed modderbadje bij de waterbak en niet invetten, het beetje vocht dat je daarmee op sluit staat meestal niet in verhouding met de vocht die het nog kan opnemen...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:07

Geen vet gebruiken, dat sluit juist af. Olie en water gaan niet samen en dus kan er dan geen water meer in trekken. In laten vijlen, heeft nog nooit geholpen.
Ik heb dit ooit ook aan de hand gehad. Heb een klein stukje wei (zwarte grond) omgespit, ongeveer 1 bij 2. Dit binnen het bereik van een tuinslang (of drie aan elkaar geknoopte) Verder had ik er een paal staan waar ik mijn paard aan vast kon zetten. Ik maakte een lekkere dikke vette modder en daar mocht mijn paard elke dag een kwartiertje in staan. En terwijl hij daarin stond ging ik hem even lekker poetsen.
Voor de eerste keer moest er wel veel water in, maar daarna elke dag maar een beetje. Paard heeft fantastische voeten gekregen. Vervolgens ben ik gewisseld van smid omdat ik wilde dat het hoefmechanisme beter ondersteund werd dan tot dan toe het geval was. Ik ben terecht gekomen bij een natural balance smid. Hier kun je daar meer over lezen http://hoefsmidjokenibbelink.nl/natural-balance/ overigens is Joke niet mijn smid, maar ze heeft zo'n fijne website.
Geweldige hoeven gekregen en gehouden

Ik zat nog even verder te denken en mogelijk heb je last van een anaerobe bacterie die deze scheuren veroorzaakt. Google hier eens op, want ik kan het niet goed uitleggen. Ik kan me zo voorstellen dat je hierover wat meer kunt vinden op de site van de jongens van van Nassau. De meeste hoefsmeden zien naar mijn ervaring deze mogelijkheid over het hoofd.
Anaeroob wil zeggen dat het een bacterie is die niet van zuurstof houd. Dan zou je de scheur open moeten late vijlen. Maar het is wel een Klus om hier vanaf te komen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:13

Als er een bacterie of schimmel in de scheuren zit, zou je eigenlijk verwachten dat het er niet uit groeit in de winter.
Althans, hier aan de hand gehad en de scheur groeide winters niets uit, inderdaad pas toen het open gelegd werd en ik kon behandelen.