Ervaringen hoefkatrol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Ervaringen hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:49

Hoi allemaal,

Omdat ik binnenkort waarschijnlijk ga werken met een paard met hoefkatrolontsteking heb ik er een vraagje over. Ik heb op internet gezocht naar de genezing van hoefkatrolontsteking en ben op het natuurlijk bekappen en bewegen terecht gekomen. Dus op de natuurlijke wijze het paard genezen.
Nou is niet iedereen hier van en gelooft het merendeel hier geloof ik niet in, toch wilde ik kijken of hier mensen zijn waarbij hoefkatrolontsteking d.m.v. natuurlijke behandeling genezen is.
Laatst bijgewerkt door Nottinghill op 30-04-15 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:58

Hier zelf geen ervaring met hoefkatrol, maar kijk eens op de site van Antoine De Bodt ( heb je misschien al gedaan :o ), ook al zijn daar ook mensen niet van overtuigd, maar goed....
Ik heb er al een paar gezien in een '' voor '' en '' na '' fase zeg maar, en moet zeggen dat het resultaat wat die man bereikt heeft met die paarden, op z'n minst verbluffend was :P

HindaFree

Re: Ervaringen hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:03

Hoefkatrol hebben alle paard, zou niet mooi zijn als ze die niet hadden want dan konden ze niet lopen ;) Het gaat hierbij neem ik aan om hoefkatrolonsteking.
hier kan je misschien zelf nog wat meer info vandaan halen http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... arden.html

over herstel enz zijn de mening behoorlijk verdeeld... van trainingsmethodes tot speciaal beslag en zooltjes

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 19:07

@Pandora2 waar staan die 'voor' en 'na' fases, ik kan ze niet echt vinden. :)
@HindaFree haha, ja foutje. Ik zal eens kijken. Ja ik heb gelezen dat sommige het echt niet eens zijn met de natuurlijk wijze, maar voor mij klonk het eigenlijk wel aantrekkelijk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:47

Heb je ook al gezocht op natural balance bekappen/beslaan. Dat is behoorlijk anders dan natuurlijk bekappen en die hebben er ook zo hun visie op. Bel anders Joke Nibbeling eens op...
De methode van de Bodt ken ik wel en verbluffend. Ik heb alleen gehoord dat het op de lange termijn niet werkt en de klachten terug keren. Nou weet ik niet of dat een roddel is hoor, dat zul je zelf moeten onderzoeken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:00

_xrose schreef:
@Pandora2 waar staan die 'voor' en 'na' fases, ik kan ze niet echt vinden. :)
@HindaFree haha, ja foutje. Ik zal eens kijken. Ja ik heb gelezen dat sommige het echt niet eens zijn met de natuurlijk wijze, maar voor mij klonk het eigenlijk wel aantrekkelijk.

Ik bedoelde dus het verschil in lopen zonder de lessen van Antoine, zeg maar vlak na de diagnose, en het resultaat na enkele maanden les. Dus een soort van '' voor Antoine '' en '' na Antoine '' :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:50

HindaFree schreef:
Hoefkatrol hebben alle paard, zou niet mooi zijn als ze die niet hadden want dan konden ze niet lopen ;) Het gaat hierbij neem ik aan om hoefkatrolonsteking.
hier kan je misschien zelf nog wat meer info vandaan halen http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... arden.html

over herstel enz zijn de mening behoorlijk verdeeld... van trainingsmethodes tot speciaal beslag en zooltjes

Even aanvullend hierop:

Afbeelding

De hoefkatrol bestaat uit verschillende onderdelen. Aan de achterzijde van het hoefgewricht dat in de hoefschoen ligt, bevindt zicht het straalbeentje. Dit kleine botje is bedekt met een dun laagje kraakbeen, waardoor de buigpees makkelijk over het botje heen beweegt. De buigpees die aan de achterzijde van het been loopt en aanhecht aan het hoefbeentje is van belang voor het buigen van de ondervoet. Tussen de diepe buigpees en het straalbeentje ligt een slijmbeurs (foto 3) die synovia (gewrichtsvloeistof) bevat. Een slijmbeurs is een soort zakje, gevuld met geleiachtige vloeistof, waardoor het glijden van de pees over, in dit geval, de achterzijde van het straalbeentje nog verder wordt bevorderd. Het straalbeentje is met een aantal kleine ligamentjes (bandjes) bevestigd aan het hoefbeen en het kroonbeen, die samen het hoefgewricht vormen. Door middel van deze ligamentjes wordt voorkomen dat het straalbeentje verschuift. De diepe buigpees, de slijmbeurs, de ligamentjes en het straalbeen vormen samen de hoefkatrol.

Over de oorzaak van podotrochleose zijn verschillende theorieën bekend. In eerste instantie werd aangenomen dat podotrochleose ontstaat op basis van verminderde of verstoorde doorbloeding in het hoefkatrolgebied, waardoor er een te kort aan zuurstof en voedingsstoffen in dit gebied ontstaat. Hierdoor neemt de kwaliteit van de onderdelen van de hoefkatrol af waardoor er pijnklachten kunnen ontstaan. Verder onderzoek toont aanwijzingen dat podotrochleose een kwestie is van mechanische overbelasting. Door een verkeerde belasting van het straalbeentje zou er een soort trilling kunnen ontstaan waardoor warmte ontwikkeld wordt in de ondervoet die ervoor zorgt dat de onderdelen van de hoefkatrol beschadigd raken. Naast deze twee theorieën bestaat ook de gedachte dat hoefkatrolontsteking te vergelijken is met RSI (repetitive strain injury) bij mensen. Daarnaast is er waarschijnlijk sprake van een erfelijke component.

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/pa ... hoefkatrol

HKO (Hoefkatrolontsteking) is dus een verzamelnaam voor ontsteking in het hoefkatrolgebied. Men is er nog niet over uit waardoor de ontsteking nu precies wordt veroorzaakt. Bij HKO is er vaak een degeneratie van het straalbeen te zien (de voedingskanaaltjes van het bot). Vroeger dacht men dat door degeneratie zorgde voor irritatie aan de diepe buigpees en dus ontsteking. Maar er zijn ook paarden die met een flinke degeneratie (klasse 3 of 4) niet kreupel zijn. En er zijn paarden die kreupelheidsklachten hebben in het hoefkatrolgebied zonder dat er sprake is van degeneratie van het straalbeentje. Dan zit de ontsteking in de zogenaamde "weke delen" (ligamentjes en slijmbeurs) . Hoe het ook zij, ontsteking in dat gebied is vaak hardnekkig.
Bij degeneratie van het straalbeentje speelt erfelijkheid vaak een rol. Ook de vorm van de hoef speelt een rol. HKO zie je eerder bij paarden met smalle hoeven. Verkeerde of overbelasting speelt absoluut een rol. Een eenduidige oorzaak is er eigenlijk niet en daarom is ook het succes van de behandeling of ander manier van belasten wisselend.

Bij de onderstaande foto zie je een klasse 3 (duidelijk zichtbaar is de degeneratie van de voedingskanaaltjes)

Afbeelding

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:57

Bij mijn paard is een aantal jaar geleden ook HKO 3 vastgesteld in in ieder geval 1 hoef. Sindsdien heeft hij speciaal beslag, dit is dan het zooltje met spul ertussen. Hij heeft daarna nooit meer kreupel gelopen. Ik durf eigenlijk nooit meer af te stappen van zijn speciaal beslag omdat ik bang ben dat die dan toch weer last gaat krijgen van zijn HKO.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:10

Het paard van TS heeft (nog) geen HKO, want het is nog niet kreupel. Maar door de degeneratie van het straalbeentje heeft het wel een verhoogde kans op het ontwikkelen van HKO. Maar misschien krijgt ie het ook nooit. Dat is nu juist het punt. En omdat in de laatste jaren meer en meer duidelijk is geworden dat er dus meer factoren zijn die kans op HKO verhogen of verminderen is er dus niets van te zeggen.

Als een paard 9 jaar is, niet kreupel is of is geweest in dat gebied, niet op aangepast beslag loopt dan kun je zo'n risico best nemen. Bij een heel goed paard zou ik het zeker overwegen.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:17

mn moeders paard had het en was acuut kreupel.
maar wel te verhelpen op natuurlijke wijze,
maar bij de een duurt het langer dan bij de ander