knobbeltje op de hoef....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sascha_tttt

knobbeltje op de hoef....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:02

Hallo allemaal

Ik ben vandaag bij een shetlander gaan kijken omdat een vriendin zei dat hij niet goed verzorgt werd omdat hij niet zadelmak is en de eigenaar er nooit iets mee doet. Ik kwam kijken en de hoeven vielen mij meteen op. Hoefbevangen.. ik ging verder kijken... ik rolde met mijn vingers de ruggengraat af en de arme pony begon te flemen van pijn terwijl ik niet eens hard drukte. Ik begon de hoefjes uit te krabben waar de pony het in het begin niet mee eens was. Er kwamen allemaal steentjes uit.. zoo zielig.. en toen ik een achterhoef deed voelde ik een bobbeltje. Dat had ik nog nooit eerder gezien. Als ik een beetje aan het bolletje ging zitten vond hij niet erg. Hij leek het niet te voelen. Bij de andere hoeven was dit niet. Weet iemand wat dit is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:05

Dat is een spoor, een zwilwrat in zijn sokken wat zorgt voor de juiste regenafvoer, zodat de kootholtes droog blijven. Niets mis mee dus.

_merel_

Re: knobbeltje op de hoef....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:08

Hmmmm als je de spoor al niet herkend vraag ik me af of je andere conclusies juist waren... Hoefbevangen? Flemen van pijn....

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:10

Jij krabt de hoeven uit en speelt voor dierenarts voor een pony waar jij verder niets mee te maken hebt? Omdat je hebt horen zeggen dat hij niet goed verzorgd wordt? Bijzonder...

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:16

Hoefbevangen weet ik zeker. Hij liep op zijn hielen en ging zelfs wel eens liggen en de witte lijn was te groot. Ik ben dertien. Ik weet niet alles van paarden. Maar ik heb vaker op bokt gelezen dat ponys vaak gaan flemen als ze pijn hebben. Nogmaals ik weet niet alles omdat ik alles aan het ontdekken ben. Ik ken al best veel ziektes en kwaaltjes die paarden kunnen oplopen. Maar dit kende ik niet. Maar nu weet ik dit ook weer. :)

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:18

Het was de bedoeling dat ik de pony zadelmak ging maken omdat ik dat al vaker had gedaan. En toen kwam ik die dingen tegen. Tjezus wat is iedereen aandig. Ik speel niet voor dierenarts, ik doe men best omdat ik de pony wil helpen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:19

Het is goed dat je wil bijleren en om advies vraagt, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je bij mensen gaat controleren hoe ze hun paard verzorgen. Als er iets gebeurt is de eigenaar verantwoordelijk terwijl die geen idee heeft. Als je denkt dat er iets niet in de haak is kun je beter een volwassene inschakelen.

Edit: lees nu dat je de pony zadelmak gaat maken. In je OP stond het meer alsof je zomaar bij een willekeurige pony ging kijken, excuses :)
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 25-04-15 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:19

Nee mijn vriendin kende de mensen waarvan de pony was.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:19

Had je toestemming van de eigenaar om diens land te betreden en diens pony te "onderzoeken" ??

Zou inderdaad eerst iets bijleren alvorens conclusies te gaan trekken :(:)
En van andermans land en dieren afblijven!
Laatst bijgewerkt door Shirley op 25-04-15 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:20

als een pony last van zijn rug heeft, dan krimpt hij heel duidelijk ineen.. als hij ervan gaat flemen dan is dat eerder 'kriebelt' of 'jammie'.

en als een pony gewoon lekker rondloopt maar niet veel hoeft te doen, worden zijn hoefjes echt niet iedere dag uitgekrabt en zullen er zeker wel wat steentjes inzitten.. als ze niet vast in de hoef zitten (zodat je ze er echt moet uitpulken) dan is dat helemaal niet zo raar of erg.. zolang het maar losjes in de hoef zit en je dus met een hoevenkrabbertje het weg kan halen, zonder te moeten gaan frotten.

als ik met mijn pony op buitenrit ben geweest zit er ook wel eens een steentje, zelfs wel eens eentje die ik er dan even moet uitfrotten ook al heeft hij harde hoeven.

hoe denk je dat paarden in opfok ergens staan? bijvoorbeeld in de eifel?

hij is nog niet zadelmak..

- krijgt hij voldoende voer
- krijgt hij voldoende water
- is er aanspraak in de vorm van minimaal 1 ander paard of pony..

dan staat ie in principe prima
bij voorkeur af en toe in de hand van de eigenaar om hem aan dingen te laten wennen..

feit dat je zijn hoeven mocht uitkrabben, duidt erop dat de pony dus in de hand komt van de eigenaar..

denk dat je misschien met hem of haar moet gaan praten als je twijfelt over het welzijn van een pony in plaats van 'onderzoek' te gaan verrichten en de pony te gaan verzorgen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:21

sascha_tttt schreef:
Hoefbevangen weet ik zeker. Hij liep op zijn hielen en ging zelfs wel eens liggen en de witte lijn was te groot. Ik ben dertien. Ik weet niet alles van paarden. Maar ik heb vaker op bokt gelezen dat ponys vaak gaan flemen als ze pijn hebben. Nogmaals ik weet niet alles omdat ik alles aan het ontdekken ben. Ik ken al best veel ziektes en kwaaltjes die paarden kunnen oplopen. Maar dit kende ik niet. Maar nu weet ik dit ook weer. :)

als je denkt dat de pony hoefbevangen is, waarom ga je dan niet direct naar de eigenaar, in plaats van een van zijn hoeven steeds op te pakken zodat hij nog meer druk op de andere hoeven zet?

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:23

Kirsha schreef:
Het is goed dat je wil bijleren en om advies vraagt, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je bij mensen gaat controleren hoe ze hun paard verzorgen. Als er iets gebeurt is de eigenaar verantwoordelijk terwijl die geen idee heeft. Als je denkt dat er iets niet in de haak is kun je beter een volwassene inschakelen.

Dat deed ik ook. De eigrnaar was erbij. Ik heb aangeraden om voor die hoeben en de rug, de dieren arts erbij te halen. Wat had ik dan moeten doen toen ik gevraagt werd? Wat had ik dan moeten doen?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:24

sascha_tttt schreef:
Kirsha schreef:

Dat deed ik ook. De eigrnaar was erbij. Ik heb aangeraden om voor die hoeben en de rug, de dieren arts erbij te halen. Wat had ik dan moeten doen toen ik gevraagt werd? Wat had ik dan moeten doen?

maar je bent nog maar 13..

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:24

elenaMM77 schreef:
sascha_tttt schreef:

als je denkt dat de pony hoefbevangen is, waarom ga je dan niet direct naar de eigenaar, in plaats van een van zijn hoeven steeds op te pakken zodat hij nog meer druk op de andere hoeven zet?

Dat heb ik ook gedaan. Dus moest ik alle steentjes er maar in laten?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:25

Ik heb mijn bericht aangepast :)

Het was voor iedereen duidelijker geweest als je al deze informatie eerder had gegeven. Verder ga ik mee met Elena.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:26

Dit is een zogenoemde spoor ,het ene paard of pony heeft dat meer dan een andere. Niets bijzonders, zit niet of nauwelijks gevoel in. Groeien ze te lang door dan knipt de hoefsmid ze doorgaans een stukje bij.

Over het eigenaar/verzorg/rij gebeuren kan ik niets zinnigs zeggen, omdat ik de situatie/afspraken niet ken, je OP kwam een beetje over alsof je op eigen houtje zomaar een buurtpony was gaan verzorgen.

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:29

Shirley schreef:
Had je toestemming van de eigenaar om diens land te betreden en diens pony te "onderzoeken" ??

Zou inderdaad eerst iets bijleren alvorens conclusies te gaan trekken :(:)
En van andermans land en dieren afblijven!

Nogmaals mijn vriendin kende de eigenaar en heefd gevraagt of ik mocht komen en ik was van harte welkom. Anders zou ik dat nooit doen

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:30

Heb je een foto van de hele pony?

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:32

elenaMM77 schreef:
als een pony last van zijn rug heeft, dan krimpt hij heel duidelijk ineen.. als hij ervan gaat flemen dan is dat eerder 'kriebelt' of 'jammie'.

en als een pony gewoon lekker rondloopt maar niet veel hoeft te doen, worden zijn hoefjes echt niet iedere dag uitgekrabt en zullen er zeker wel wat steentjes inzitten.. als ze niet vast in de hoef zitten (zodat je ze er echt moet uitpulken) dan is dat helemaal niet zo raar of erg.. zolang het maar losjes in de hoef zit en je dus met een hoevenkrabbertje het weg kan halen, zonder te moeten gaan frotten.

als ik met mijn pony op buitenrit ben geweest zit er ook wel eens een steentje, zelfs wel eens eentje die ik er dan even moet uitfrotten ook al heeft hij harde hoeven.

hoe denk je dat paarden in opfok ergens staan? bijvoorbeeld in de eifel?

hij is nog niet zadelmak..

- krijgt hij voldoende voer
- krijgt hij voldoende water
- is er aanspraak in de vorm van minimaal 1 ander paard of pony..

dan staat ie in principe prima
bij voorkeur af en toe in de hand van de eigenaar om hem aan dingen te laten wennen..

feit dat je zijn hoeven mocht uitkrabben, duidt erop dat de pony dus in de hand komt van de eigenaar..

denk dat je misschien met hem of haar moet gaan praten als je twijfelt over het welzijn van een pony in plaats van 'onderzoek' te gaan verrichten en de pony te gaan verzorgen?

De pony staat alleen. Heel soms word hij bij de schapen gezet.

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:32

Maanlicht schreef:
Heb je een foto van de hele pony?

Nee helaas

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:33

Zoals al vaker gezegd is dit heel normaal. Bij de ene groeien ze sneller als bij de andere. Ik zelf knip ze af als ze te lang worden.
Verder als je het advies aan de eigenaar hebt gegeven is het goed. Al denk ik niet dat de pony zomaar last heeft van de rug omdat die fleemt. Tja en hoefbevangen ik hoop het echt niet voor de pony. Ik zie op de foto's dat die vol op het gras staat dus hoop ik dat als het zo is de eigenaar zsm de dierenarts belt en het dier van het gras haalt.
Al tilt een hoefbevangen paard meestal niet echt goed de hoeven op dus hopelijk valt dat wel mee.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:35

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:37

Tigra_ schreef:
Zoals al vaker gezegd is dit heel normaal. Bij de ene groeien ze sneller als bij de andere. Ik zelf knip ze af als ze te lang worden.
Verder als je het advies aan de eigenaar hebt gegeven is het goed. Al denk ik niet dat de pony zomaar last heeft van de rug omdat die fleemt. Tja en hoefbevangen ik hoop het echt niet voor de pony. Ik zie op de foto's dat die vol op het gras staat dus hoop ik dat als het zo is de eigenaar zsm de dierenarts belt en het dier van het gras haalt.
Al tilt een hoefbevangen paard meestal niet echt goed de hoeven op dus hopelijk valt dat wel mee.

Ik heb tegen de eigenaar gezegt dat die de dierenarts moest bellen. Ik heb geen idee waarom hij dan zou flemen als je aan zijn rug zit.. de hoeven vallen opzich mee. Maar het is duidelijk te zien. Ook aan de manier waarop hij loopt

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:39

Shirley schreef:
Is dit dezelfde pony als uit je topic een maand geleden?
[BEH] hoefbevangen? HELP

Nee dat was mijn eigen pony. Die is ondertussen al lang naar de hoefsmid geweest en de hoefsmid zegt dat ik me geen zorgen moet maken en gewoon veel moet bewegen. Dat doe ik ook en het is al bijna weg. Hij heeft me ook veel uitgelegt over hoefbevangenheid

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:40

misschien dat de pony luizen had en jeuk heeft en jij krabte dat ie gaat flemen ?

mijn shet heeft op het moment ook luizen (er is een topic van mij gaande over 'de behandeling').
maar mijn pony vind het heerlijk als ik haar even kriebel want ze heeft dus jeuk.