Ijzers of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annaxsusanne

Ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 08:50

Hallo allemaal,
Ik heb veel topics voorbij zien komen maar ik kon niet echt de juiste vinden! Mijn vraag is dus, moet ik in de B dressuur ijzers onder doen? Mijn paard heeft een goede grip op gras maar ik ben bang dat ze uitglijd. Al zitten wij een beetje krap bij kas. Iemand stelde ook hoefschoenen aan mij voor? Maar wat is nou het beste. Ze is 5 jaartjes jong en heeft verder nooit ijzers gehad. En er is mij verteld dat ijzers meer nadelen hebben dan voordelen. Wat zouden jullie doen?

Groetjes, Anna

Yenni

Re: Ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:02

Als ze goede hoeven heeft zou ik het niet doen. Is ook alleen maar geld voor de hoefsmid. Hoefschoenen zijn 1 keer de inkoop. Dan ben je eigelijk voordeliger uit. Mischien een Bokt markt en Marktplaats in de gaten houden :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:02

Volgens mij kam eem B proefje zonder ijzers.
Mijn pony heeft nooit ijzers en heb een cross gedaan op gras 80 cm met me fjordje tijdens de regen helemaal niet uitgegleden. Ook bb start ik op het gras zeis nog nooit uuitgegleden.

Denk dat als je hoger start je wel ijzers of hoefschoenen moet rijden.
Ik zal dan eerder voor schoenen gaan dan ijzers ivm alle nadelen

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:03

Ik heb met mijn vorige paard tot het L2 zonder ijzers gereden. Toen gingen ze eronder, maar meer omdat ze veel last van zweren had. Ik denk dat ik nog wel langer zonder ijzers had door kunnen rijden.. M1 wordt iets meer tricky omdat ze dan kleine wendingen moeten in galop enz.
Ik zou zeggen gewoon proberen zonder.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:08

annaxsusanne schreef:
moet ik in de B dressuur ijzers onder doen?

Moeten niet. Als je paard goede grip van zichzelf heeft op gras hoeft het zeker niet. En dan zou ik er ook geen hoefschoenen gebruiken. Die zijn over het algemeen ook niet bedoeld om op gras te rijden, en dan zou je dus een uitvoering moeten hebben waar je stiften in kan draaien.
Ga gewoon oefenen op gras en kijk en voel of je paard zich zeker voelt. Voelt die zich zeker hoeven er echt geen ijzers onder voor de wedstrijden.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:26

Als je pony goede hoeven heeft waarom zou je er dan ijzers onder knallen? IJzers zijn nou niet bepaald verbetering voor de hoeven.
Lekker zonder blijven rijden! En als hij een keer uitglijd, gaat hij vanzelf leren hoe hij wel of niet moet lopen om voortaan niet meer uit te glijden ;)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:49

Ik heb zelf B springen zonder ijzers gedaan. Als je een gezond pony/paard hebt die vast op de been is moet het kunnen. In B dressuur zijn er nog een spectaculaire dingen zoals krappe wendingen of zijgangen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:04

Met goede hoeven moet B dressuur geen enkel probleem zijn op gras.

Als hij gaat glijden, is er blijkbaar nog een balansprobleem dat opgelost moet worden.

Overigens ben ik zeker niet tégen ijzers, maar alleen dan wanneer het nodig is. En dat lijkt in dit geval niet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:07

Je moet niet met ijzers starten in de B of welke klasse dan ook. Maar als jezelf dan al onzeker wordt, omdat je bang bent dat je paard gaat glijden. Zou ik ze wel onder laten zetten.

En volgens mij mag je niet starten met hoefschoenen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:48

-> BEH

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:50

Als ze goede hoeven heeft dan zou ik haar gewoon ijzerloos laten :-) In de B-dressuur kan dat best :-)

Ik ken ook meer dan genoeg combinaties die zonder ijzers B springen of zelfs B crossen :-)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:06

Mijn oudste dochter heeft met haar E-pony Z gesprongen zonder ijzers en mijn jongste dochter heeft met haar D pony M gesprongen zonder ijzers. Nu ze allebei nog hoger springen hebben we bij beide pony's wel ijzers eronder laten zetten.

Ze hebben nu wel beter grip en voelen zich wat zekerder. Een B dressuur kun je zeker zonder ijzers doen, ik denk een L en M dressuur ook nog wel. Het verschilt ook per paard. Ik zou als ik jou was gewoon starten en kijken waar het schip strandt.

Hoefschoenen zou ik niet doen. Ik heb voor mijn pony hoefschoenen gehad en deze waren na één jaar versleten. Ik was dat jaar met ijzers voordeliger geweest. Als hoefschoenen geen goed profiel meer hebben zijn ze nog gladder dan hoeven zonder ijzers.

Succes.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:11

Wanneer je paard zonder ijzers kan is dit altijd de beste oplossing in mijn ogen. Ijzers zijn een hulpmiddel/ beschermmiddel.

Als je paard dus goed loopt zonder, lekker zonder rijden.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:12

Kan prima zonder ijzers. Alleen als het echt nodig is. Scheelt je ook geld

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:20

Wat mij betreft in geen enkele klasse zonder ijzers.

Vorig jaar nog eentje lelijk onderuit zien gaan in de B of L1? Weet het niet meer... Jong paard, september, nat gras, alleen voor op ijzers. Gleed achter uit en ging bijna op z'n zij. Daarna kreupel.

Het rijdt gewoon stukken safer met dan zonder.

Maar genoeg wedstrijden die gewoon op zand worden verreden. Is ook nog altijd een mogelijkheid natuurlijk ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:28

Thuis eerst trainen op gras om te kijken of je paard fijn loopt.
De een glijdt veel sneller dan de ander, dus gewoon kijken wat mogelijk is.