peesschede ontsteking, ik weet het niet meer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xNoMercy

peesschede ontsteking, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 13:24

Hallo allemaal,

mijn merrie is 3 maanden geleden enorm kreupel geworden linksachter, waarschijnlijk super gek gedaan in de paddock nadat haar buurvrouw onverwachts een veulen heeft gekregen.. Die dag zou er een osteopaat komen voor haar die is geweest omdat er meerdere klanten een afspraak hadden, ik dacht namelijk dat het uit dr rug kwam oid. volgens de osteopaat zag het er meer naar uit dat het uit haar been kwam, ze is ook verder niet behandeld door de osteopaat!

Dag daarna DA gebeld, kreupelheidsonderzoek gedaan, röntgenfoto's laten maken en een echo..
diagnose: peesschede ontsteking :(

Eerste advies: 4 weken rust met Novacam (ze mocht wel op haar verharde uitloopje) daarna weer controle.
Helaas na 4 weken nog niet goed dus ingespoten op advies van de DA met ontstekingsremmers lokaal in de peesschede. Hierna 6 weken rust met 2/3x per dag 10 min stappen. Na 5 weken 1x 10 min en 1x20 min, daarna zou er weer controle plaats vinden, dat zou vandaag zijn.. heb vanmorgen gekeken en liep linksom op de harde volte kreupel,rechtsom nauwelijks kreupel en rechtuit ook nauwelijks kreupel..

Ik weet niet meer zo goed wat ik nu moet..ze krijgt Puur Pees en ik smeer haar 2/3 x per dag met Traumeel gel.

Ga nu om de dag met haar een klein rondje park van een half uur, omdat ze dit heel erg leuk vind. De andere dagen stap ik 1x10 en 1x20 en als ik er nog een 3de keer ben nog is 10 min,ik koel ten aller tijden 10 minuten. Ze staat ook gewoon op de wei want dan is ze het rustigst (breekt helaas de stal anders af..)

Het betreft trouwens een (bijna) 20 jarige merrie.

Hebben jullie nog tips of adviezen? want ik weet het echt niet meer |(

Afbeelding zo zag haar been eruit 2 weken geleden, is nu iets dikker dan toen.maar heb nu even geen recentere foto kan ik wel maken.
Laatst bijgewerkt door xNoMercy op 22-04-15 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:26

Een peesblessure kan zomaar een half jaar tot een jaar duren.
Gewoon goed laten scannen / echo maken en heel voorzichtig opbouwen zodra dat mag van de DA!!

xNoMercy

Re: peesschede ontsteking, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 13:35

DA ga ik pas weer laten komen als ik denk dat ze weer redelijk loopt, tot die tijd stap ik alleen maar;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:50

bij een wat ouder paard geneest dit helaas niet snel, zorg dat de doorbloeding in de benen zo optimaal mogelijk wordt. Veel stappen, geduld en geen gekke uitspattingen.

xNoMercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 13:57

We doen ons best haar zo rustig mogelijk te houden en helaas lukt dat niet altijd :( op de wei is ze gelukkig wat rustiger! Voor de doorbloeding krijgt ze Puur Pees en 2x per dag 10 min koelen na t stappen en daarna traumeel gel eroverheen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:04

Mijn paard heeft dit helaas ook gehad. Helaas is dat niet meer goedgekomen. Mijn advies: neem ALLE tijd van de wereld. Dit is een blessure die heel erg veel rust nodig heeft.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:15

Mijn paard heeft bijna een jaar stil gestaan met een peesschede ontsteking, hij kreeg weinig aan medicamenten alleen in het begin onstekingsremmers. Rust, rust, rust was het advies van mijn dierenarts. Dus is hij lekker maandenlang met zijn vriendjes op de wei geweest, hij is gelukkig erg rustig op de wei dus dat was wel fijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:19

maar ik vind een half uur beweging erg veel als het paard niet 100% in orde is.
Ik begon met stapwerk, dan scannen, dan weer iets meer opbouwen, wéer scannen....
We gingen pas verder wanneer de scan goed was.
Wellicht doe je gewoon al veel te veel...

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:20

Ik heb zelf een chronische peesontsteking, maar dit steekt heel vaak de kop op. Ofwel... geneest bijna niet/zeer moeilijk!
Wat bij mij helpt is vooral warm houden en ondersteunen (in mijn geval door middel van drukverband) hoe tegenstrijdig dit eigenlijk ook klinkt. Maar vooral... rust houden, wel rustig in beweging houden maar wel met ondersteuning.

Mijn paard heeft ook een peesschede ontsteking gehad, dit heb ik toen behandeld door traumeel te smeren, in te pakken met bandage en af en toe wel wat laten luchten. Rustig aan wel op de wei omdat die van mij de stal dus ook af brak. En na 1 week leek de pijn al stukken minder :)
Ik hoop dat je eruit komt!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:24

Voltare gel werkt heel goed! Verder rust en geduld, veel rust en nog meer geduld! Zeker bij oudere dieren!
Sterkte

xNoMercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:28

Naja de da zei zelf 20 min stappen en 1x 10 dus dat komt al neer op een half uur? Weet niet wat daar te veel aan is. Doe dit ook maar af en toe en niet elke dag, been word niet dikker van t stappen..
Kan er wel een bandage omheen doen maar dat gaat enorm broeien denk ik?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:30

Nee geen bandage er omheen. Veel te veel warmte ontwikkeling.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:38

En ik zou er dus wel een werkbandage omheen doen met stappen.. :+
Voor tegendruk, en de ondersteuning van de afvoer van afvalstoffen..
Na het stappen de bandage eraf en koelen (afwisselend koude en warmte zorgen voor een betere doorbloeding).

xNoMercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:43

Owhja inderdaad nog een beter idee alleen om met stappen. Gaan we dat maar proberen :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:48

Bitterbal schreef:
Mijn paard heeft ook een peesschede ontsteking gehad, dit heb ik toen behandeld door traumeel te smeren, in te pakken met bandage en af en toe wel wat laten luchten. Rustig aan wel op de wei omdat die van mij de stal dus ook af brak. En na 1 week leek de pijn al stukken minder :)
Ik hoop dat je eruit komt!

Op deze manier hebben wij ook bij onze merrie een peesschedeontsteking weten te genezen. Met een drukverband oftwel onderlap en katoenen bandage, af en toe laten luchten.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:54

Kortste klap is de peesschede spoelen, een operatie dus. Is bij die van mij gebeurd in Emmeloord, heeft daarna nooit meer last gehad. Wel was na die tijd fysiotherapie nodig omdat ze vrij lang op 3 benen rondgelopen had en dus allerlei andere spieren overbelast had.

In elk geval nooit boxrust geven, daar wordt het alleen maar slechter van. Desnoods een klein stukje wei afzetten als ze niet gek mag doen.

xNoMercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 15:56

Mijn da had het alleen maar over een kijkoperatie om te kijken wat er beschadigt is maar niet over spoelen e.d. mag ik vragen hoeveel dat gekost heeft?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:59

Het gaat om een paard op leeftijd, houdt er ernstig rekening mee dat je minimaal een half jaar tot een jaar hiermee zoet bent.
Dagelijks stappen op het harde is de beste manier om de doorbloeding te verbeteren, ik stapte ook met een bandage om, voor mijn gevoel net wat meer steun, je belast de pees immers toch tijdens het stappen.
Verder stond paard in de wei en heb ik met een massageapparaatje met magneetjes de pees vrijwel dagelijks gemasseerd.
Paard is nu 22 en nog steeds kerngezond, was 17 ofzo toen ze de blessure kreeg.
Maar geduld is de beste factor, niet laten draven voor komende half jaar. Alleen stappen, hoe saai dat ook is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:00

Mijn paard heeft ook een peesschede ontsteking gehad, net zo'n bult ook als jouw paard heeft. De bult zit er overigens nog steeds wel een beetje.

Dit is een blessure die je echt véél tijd moet geven. Mijn paard moest een half jaar op rust, daar heb ik een jaar van gemaakt. Na dat jaar het rijden héél langzaam opgepakt maar uiteindelijk werd ze toch weer onregelmatig toen ik wat zwaarder werk ging doen. Toen heb ik besloten om niet meer fanatiek met haar te rijden, ik ben veel te bang dat ik haar kapot rij.

Nu is ze al 2 jaar niet meer kreupel geweest :D Ik heb wel wat licht werk nog met haar gedaan en ook buitenritjes gemaakt maar niet meer echt fanatiek trainen.

Overigens verwarren veel mensen die met een peesblessure maar dit is iets totaal anders.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:00

Om de doorbloeding te bevorderen zonder warmte zou ik er een Equicrown compressiebandage om heen doen.
Heb daar zelf erg goede ervaringen mee.
http://www.equicrown.nl

xNoMercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 16:07

Ik wil haar zeker heel veel tijd geven ze staat me niet in de weg :)
Bedankt voor de tip Albert zal er zeker naar kijken! Fanatiek rijden hoeft van mij ook niet meer maar zou leuk zijn als we nog licht werk en recreatief kunnen rijden

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:18

Die van mij had het ook op die leeftijd. In totaal duurde het 1,5 jaar voor hij echt was hersteld. het klinkt heel sh*t, maar heel veel geduld en advies van de da opvolgen werkt het beste. succes!

xNoMercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 16:29

Tijd maakt me niet zo veel uit wil graag dat ze beter word maar t moet wel eerlijk blijven naar mn paard! Zal van de week da anders nog wel een x bellen voor verder advies

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:38

hier 1 gehad met chronische peesschede ontsteking(ook nog in combi met gaten in pees). peesschede is uiteindelijk ook onder narcose gespoelt en wat verklevingen weg gehaald. maar na ruim 3kwart jaar geen verbetering. da van kliniek kon niks meer doen.
uiteindelijk puur pees gaan geven. de ice vibe boots gaan gebruiken (1x per dag en dat opbouwen)
en op straat gaan stappen. na 4 maanden echo en vocht is uit de peesschede. (en gaten in pees waren eindelijk na 2 jaar dicht)
voor meer info of als je vragen hebt mag je altijd pben

xNoMercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 16:49

Wauw ikke20 das ook wat dat het niet verbeterde na die operatie.. puur pees geef ik al maar ga is lezen over die ice vibe boots! Klinkt erg interessant