Struikelende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Struikelende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:14

Ik wist niet goed waar ik mijn topic moest plaatsen...

Ik heb nu bijna 9 jaar mijn pony. Ik heb meer niet als wel op haar kunnen rijden.
Ze heeft 3x een peesontsteking gehad, aan 3 verschillende benen... Daardoor veel op rust gestaan.
Regelmatig weer eens kreupel.

Vorig jaar licht hoefbevangen geweest, een maand geleden opnieuw... (Ze heeft ook cushing, krijgt daar medicijnen voor).

Afgelopen herfst ben ik begonnen met mennen met haar. Dit ging uitstekend! Alleen sleten haar hoeven snel af. Daarom flink geminderd, naar 1x per week mennen. Hoefijzers vond ik overbodig en te duur, dus daarom maar geminderd zodat de hoeven niet te kort werden.
Maar het werd winter, dus geen weer om te mennen, dus ze heeft de hele winter stil gestaan.
Nu is ze dus een maand geleden hoefbevangen geworden.

Vandaag voor het eerst na lange tijd weer onder het zadel gehad. Maar dan komt het grootste probleem waarom ik toen gestopt ben met rijden en begonnen met mennen; ze struikelt onder het zadel. Zo lang je haar bezig houdt, veel figuren rijden, veel overgangen etc, is er weinig aan de hand. Laat je haar 50 meter alleen maar rechtuit lopen, heeft ze de aandacht er niet meer bij en gaat ze struikelen. Dit is de laatste paar jaar begonnen.
Ik ben hierdoor 2x met haar gevallen. Heb toen 2x gezegd dat dit de laatste keer was dat ik er op ben gestapt. Maar ja, je wil toch wat, probeert wat...

Bij het mennen struikelt ze niet. Heel apart.

Wat vinden jullie? Ik zou zo graag gewoon weer willen rijden, maar vindt het struikelen ook best wel eng, ben bang om weer met haar te vallen. Kan ik wat aan haar 'concentratieproblemen' doen?

Anoniem

Re: Struikelende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:18

Het struikelen is waarschijnlijk geen concentratieprobleem maar kan wijzen op artrose. Paarden struikelen dan wel vaker omdat ze de hoef niet goed meer af willen wikkelen. Ik zou eens foto's maken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:19

Zit er een patroon in? Ben benieuwd wat jij doet? Ruiter kan paard onbewust namelijk erg goed uit balans brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:25

Paar jaar geleden zijn er foto's gemaakt; hier was niets afwijkends op te zien...

Voor zover ik weet geen patroon. Maar wel zodra ze afgeleid is (hoofd omhoog, hinniken naar vriendje, andere dingen interessanter vinden) struikelt ze.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:29

RT-V --> BEH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:29

Niemand die tips heeft?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:32

Nee alleen artrose of hoefkatrol komt bij mij op.
Of toch last van het ruiter gewicht omdat je zegt met mennen niet maar met rijden wel....
Je zou het moeten overleggen met de dierenarts.

9 jaar is wel jong maar ja je weet het niet.
Verder wel regelmatig?
Ja als je paard echt valt zou ik er zkeer niet op gaan.

Als je zeker weet dat ze verder goed is kan je lange lijnen werk gaan doen.
Als je het niet kent even wat lesjes nemen.
Of grondwerken.

Hier 1 met artrose maar zo erg struikeld hij niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:34

Als je ervan overtuigd bent dat het een concentratieprobleem is, moet je haar bezighouden.
Dus veel afwisselen in tempo en leuke routes rijden waar ook voor haar wat te zien is ;)

Anders gewoon lekker gaan mennen!

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:36

Ik heb dit ook erg gehad met mijn fjord, zodra we rechtuit gingen bleef ze maar struikelen. Uiteindelijk heb ik veel balkjes gelopen met haar, en geprobeerd altijd goed voorwaarts te rijden. Ook hebben peesjes heel goed geholpen, leek dan alsof ze dr benen beter omhoog tilde + ik kon aan de peesjes zien dat ze ketsenkels heeft, misschien dat dat ook een rol heeft meegespeeld bij het struikelen.

Weet niet of je wat aan mijn info hebt..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:38

Ketsenkels :?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:38

Heb je het weleens gefilmd? Soms kan dat weleens duidelijkheid geven.
Maar als het echt aan de concentratie ligt dan moet je ze inderdaad bezig houden.
Werk je ook weleens met balkjes?

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:40

Shirley schreef:
Ketsenkels :?

Haha ja, bedoel er mee dat ze vaak met haar kogels tegen elkaar aan tikt. Kon op mn nieuwe peesjes na 1 keer rijden al veel krassen zien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:40

Een paard struikelt niet door '' concentratieproblemen '' ... benen neerzetten is net zoals bij mensen, hoeven we ook niet over na te denken waar je je voet laat :+ Tenzij er sprake is van een wobbler, maar dat is dan weer een ander verhaal...
Ik zou die voeten en benen op de foto / scan laten zetten.... 3x peesontsteking, 2x hoefbevangen, hoeven die te kort afsleten door vaak op asfalt te rijden zonder ijzers... ik denk dat je het probleem in de benen / voeten moet gaan zoeken en niet in het kopje ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:55

loopt ze misschien te veel op de voorhand waardoor jou gewicht haar uit balans brengt?

Sannexxnovv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:00

Ik zou een naar een dierenarts gaan misschien weet hij wel hoe het komt dat je pony struikelt of kan hij een onderzoek gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:34

Hey, paar jaar geleden is ze al eens helemaal onderzocht, geen artrose of hoefkatrol...
Ze is 25 jaar, ik heb haar nu 9 jaar.

Balkjes lopen doe ik nooit, maar is wel een goed idee inderdaad.
Ze tikt inderdaad ook veel met de achterbenen tegen elkaar.

Op de voorhand lopen doet ze ook. Ze is moeilijk aan de teugel te rijden, altijd al geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:56

Paar jaar geleden, dan kan ze alweer wat ontwikkeld hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:04

25 jaar...tja, dan kunnen er idd ondertussen alweer wat kwaaltjes de kop opgestoken hebben...misschien is het ook gewoon tijd voor een goed pensioentje.... ;)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:12

Hoe zien haar hoeven eruit?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:24

Als ze een paar jaar geleden het laatst nagekeken is, en ze is nu 25 kan er best heel wat intussen bijgekomen zijn. Ik zou haar toch nogmaals na laten kijken, en anders gaan denken aan pensioen tijd en eventueel af en toe een men ritje

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:43

ik heb een paard gereden die ook dit struikel probleem had.
wat ik deed was de achterhand actief houden en zo dra ik ff niet oplette struikelde hij weer moest ik me been weer er bij doen zo dat de achterhand weer actiever word.