Kreupelheid in achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Kreupelheid in achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 16:10

Beste bokkers,

Voordat jullie dit verhaal lezen, wil ik zeggen dat er donderdag een afspraak staat gepland op de kliniek voor een kreupelheidsonderzoek. Waarom ik dit topic start? Ik denk om het even van mij af te schrijven en jullie ideeën / verhalen aan te horen.

Een week of zes geleden haalde ik 's avonds mijn paard met een dik achterbeen (spronggewricht en onderbeen) uit de bak. Ze was De dag daarvoor heeft ze aardig wat gerend, gebokt en lomp gesprongen over een waterbak (het gaat trouwens om mijn 21 jarige tinker merrie Femke). Ik denk dat het daar fout is gegaan. Maar nu moet ik zeggen dat ik daarvoor als ik buiten ging rijden toch iets merkte zodra ze moest draven. Verder liep ze op dat moment niet kreupel in stap en in draf wat onregelmatig.

Toch even 1,5 week rust gegeven, gekoeld, gestapt aan de hand en overdag wel buiten in de paddock. Het been werd een stuk minder dik, maar het was toch niet naar mijn zin. Ik heb toen de dierenarts erbij gehaald. Stappen en draven aan de hand eigenlijk zuiver, maar uit de buigproef kwam ze positief. Nu vermoed de dierenarts en ik ook wat artrose in de benen (hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak van het probleem nu) dus dat was ook niet heel raar. Van de dierenarts het advies gegeven om haar tien dagen metacam te geven, te stappen op het harde en ze mocht gewoon in de paddock. Rust roest en ze is erg onrustig in haar stal als ze niet naar buiten mag 's ochtends. Lees heel veel rondjes draaien, wat het herstel ook niet bevorderd. Overigens is het geen druktemaker in de paddock. En als de metacam op was weer rustig opbouwen aan de hand.

Nou dat ging prima. Ze heeft daarna eigenlijk geen kreupelheid meer vertoond. Ook niet als ze 's ochtends uit haar box kwam. Ik heb toen nog niet met haar gedraafd oid. Afgelopen donderdag vond ik het wel weer eens tijd om onder het zadel een rondje te maken. Stap ging prima. Toch was ik benieuwd hoe ze zou lopen in draf. Binnen twee passen wist ik het al, foute boel.. weer onregelmatig. Nu moet ik zeggen dat er altijd een kleine verdikking is gebleven aan de buitenzijde van het achterbeen (ik vermoed een pees). De volgende dag heb ik gelijk de dierenarts gebeld voor een afspraak voor een kreupelheidsonderzoek op de kliniek. Dat is a.s. donderdag.. duimen..

Hebben jullie zoiets weleens meegemaakt? Wat zijn jullie ervaringen met een kreupelheidsonderzoek? Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt (gelukkig). Nu vertelde de arts mij wel dat het uitverdoven wat moeilijk zal gaan, omdat ze een vrij dikke huid heeft op haar benen. -O-

Ik hoop ook dat ze braaf is. Aangezien ze met de buigproef de dierenarts een schop heeft verkocht. :')

Femek2902

Re: Kreupelheid in achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:18

Ik ben net gister mee geweest naar de kliniek met een manegepony. Ik vond het erg relaxed en rustig gaan :) Tussendoor hebben ze de pony ff verleidt met wat brokjes dus ponylief vond de dierenarts helemaal geweldig :) Ze hebben hem klinisch onderzocht en toen een paar fotos gemaakt. Hij is dus niet uitverdoofd aangezien hij niet duidelijk genoeg kreupel liep.. Terwijl hij toch onder het zadel erg kreupel was.

De dierenarts was ook heel duidelijk wat hij ging doen en wat hij aan het doen was, hij deed alles stapje voor stapje en gaf heel duidelijk aan hoeveel geld het ging kosten en wat de verschillende opties waren. Wij hebben trouwens wel gevraagd of hij wou aangeven als het over de 200 euro ging dus misschien is de prijzen aangeven niet zo standaard.

femke_harley

Re: Kreupelheid in achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 18:00

Dankje. Ik zal idd vragen of ze me kunnen vertellen wat het gaat kosten. Niet dat het heel veel uitmaakt, maar er zijn grenzen. Gelukkig vertellen ze normaal al veel. Dus dat is wel prettig