Paard moet afvallen, maar...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Paard moet afvallen, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:25

Hallo bokkers,

Ik heb zowat ieder "paard moet afvallen" topic al doorgespit maar mijn situatie er niet in terug gevonden en dus ook geen handige tips.

Het paard in kwestie:

Fjord
1.50
20 jaar
Voorheen altijd alleen maar buiten gereden
Afbeelding

Hoe ze gehouden wordt (hier heb ik 0,0 invloed op):

In de winter 24/7 op paddock met onbeperkt hooi
In de zomer 9/5 op de weide en de rest op de paddock met onbeperkt hooi
Eigenaresse doet niks met haar door haar eigen gezondheid

Wat ik met haar doe:

Ik kan door school en werk maar 2 tot 3 dagen per week naar haar toe
Ik ga op vrijdag/zaterdag en zondag naar haar toe, en wissel dan af tussen:
een buitenrit (als een stalgenoot eens toevallig daar is, dus maar heel soms)
een wandeling(of joggen, afhankelijk van hoe modderig het is)
rijden in de bak (meer knolhobbelen dan echte training, hiervoor graag tips)
longeren (totdat ze écht flink natgezweet is en bijna staat te trillen op haar benen

Ze heeft 2 halve dagen in de week iets van beweging, en heeft de rest van de week tijd om zich vol te vreten...

Wie heeft er tips qua oefeningen/wondermiddelen? :=
Laatst bijgewerkt door Nala op 09-04-15 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:30

Ik denk dat je als verzorgster van 3 dagen vrij weinig kan doen. Elke dag even bewegen zou beter voor haar zijn dan een paar dagen heel zwaar te trainen. Kun je niet iets regelen met de eigenaar, bijvoorbeeld:zelf een dagje of 2 extra verzorgen of een tweede verzorger erbij zoeken. :)
Laatst bijgewerkt door ArankaM op 09-04-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Graasmasker tijdens de weide periode?

tiwi1969

Fjord van een stalgenoot staat ook in een groep waar onbeperkt hoor voor ligt, die heeft hem een graasmasker opgedaan, met een vierkant gat het ronde gat is te klein.
Hij valt nu mooi af omdat het zo zijn eigen slowfeeder om heeft.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:34

Er zijn geen wondermiddelen om af te vallen, niet voor mensen en niet voor dieren.

Ik zou 5 keer per week iets gaan doen. Eerst veel wandelen, ivm conditie, maar ook gaan longeren/mennen/rijden.
Hoe wordt het onbeperkt hooi aangeboden? Als het er een is die de hele dag door blijft vreten is een slowfeeder een goed idee.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:35

ArankaM, ik kan zelf door school écht alleen deze drie dagen, en de eigenaresse vertrouwt alleen mij met haar paard, dat heeft 3 maanden geduurd maar we zijn nu wel een team.

Vuurneon en Tiwi1969, blijven deze écht goed zitten? De paarden op deze stal hebben over het algemeen niks om op de wei en de eigenaresse zegt dat ponylief álles af krijgt.

Het wordt gewoon in de paddock op de grond gegooid en de +-10 paarden zoeken een plekje op en eten. Ze laat zich ook echt met geen mogelijkheid wegkrijgen van haar eten en eet dus aan een stuk door.

Nala

Re: Paard moet afvallen, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:48

Science90, dat er geen wondermiddelen zijn snap ik, vandaar ook de giechelende emoticon erachter.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:55

Soms gaat het masker wel af, ook deze fjord is een echte houdini. Maar wij letten daar met z'n allen op en doen hem weer om zodra wij dat zien.
Het werkt echt goed, hij is al mooi afgevallen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:58

als je geen invloed hebt op hoe ze gehouden wordt, dan heeft het weinig nut..
naast beweging moet er namelijk zeer zeker gekeken worden naar de voeding en wijze van voeding..

anders is het gewoon dweilen met de kraan open, zeker als je maar een paar dagen per week kunt komen.

een paard dat echt moet afvallen heeft gewoon een slowfeeder (of masker) nodig en afgepaste hoeveelheden hooi.. de slowfeeder dus wel van dien aard, dat hij met plukken en porren voldoende 'graas' tijd krijgt, alleen dus weinig tegelijk. Maar dat valt dus onder voerbeleid/beleid van houden, waar je zelf aangeeft geen invloed op te hebben.

zo te zien is hij inderdaad een behoorlijk eind te zwaar met de risico's die daar bij horen.
het beste dat de eigenaren dan kunnen doen als ze zich daar bezorgd over maken is de pony laten afvallen met begeleiding van de dierenarts. zodat hij volgende zomer gewoon onbeperkt lekker kan genieten van het gras op de weide (met dit gewicht is onbeperkt grazen niet echt aan te raden).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:22

Ik zal zo snel mogelijk contact opnemen met de eigenaresse over het graasmasker.

Ik was trouwens vergeten dat ze ook nog zon marstall vitaminekoek iedere dag krijgt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:31