Help! Wat vinden jullie van deze hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shettepret

Help! Wat vinden jullie van deze hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 17:31

Hallo,

Ik vraag me af wat jullie vinden van de stand van de hoeven van mijn pony. Hij loopt op zachte en harde ondergrond als een tierelier. Ook op klinkers ed loopt hij super.
Echter op grind oid.... drama!!
Hij lijkt wel zwaar hoefbevangen.
Punt is dat hij dit nooit eerder heeft gehad, maar het sinds een jaar of twee wel heeft.
Ik heb van alles al uitgesloten. Pony ziet er goed uit, is zo gezond als een vis en bere sterk in zijn lijf.
Heb vanalles al uitgesloten, (voer, te dik, nat land, iets in zijn lijf (ostheo), maar dit was allemaal niet de oorzaak. In de bossen hier liggen helaas veel stenen op de ruiterpaden (welke idioot dat bedacht heeft _-:( ) en gevolg is een pony die graag naast het pad loopt om zijn voeten te ontzien en zelf regelmatig takken in mijn waffel.

Mijn hoefsmid gooit het iedere keer op dunne zolen of nat land. Onzin als je het mij vraagt want hij is op droog land (zomer) net zo gevoelig op grind.
Ostheopaat kan ook iedere keer niets vinden, en tandarts geeft aan dat zijn gebit in orde is (dus niks qua voedselopname wat kan resulteren in probleemhoeven).
Ik heb geprobeerd te teren en heb ook hoof and sool hardner geprobeerd evenals biotine.

Niets helpt en het lijkt erger te worden.
Nu heb ik zelf sterk het idee dat ie niet goed op zijn voeten staat. Dat ie teveel op zijn zool loopt ipv dat hij steun heeft aan de hoefwand.
Naar mijn idee gaat er iets erg mis bij het bekappen.
Foto's zijn vanmiddag gemaakt, smid komt over twee weken weer. Ga het dan (voor de 300.000ste x) navragen. Krijg ik er weer zo'n simpel antwoord op dan ga ik voor een second opinion naar een andere smid.

Ondertussen ben ik benieuwd wat jullie van zijn voetjes vinden. Ik hou hem liefste op blote voeten maar als ijzers dit kunnen verhelpen dan ben ik ertoe bereidt dat te doen.
Ik sta in geen enkel opzicht open voor natuurlijk bekappen!! Dat is absoluut geen optie voor me, sorry.

Hoop dat iemand me kan helpen want ik weet niet meer wat het is... ;(

Vooraanzicht.
Afbeelding

Zij aanzicht linksvoor
Afbeelding

Onderkant linksvoor
Afbeelding

Zij aanzicht rechtsvoor
Afbeelding

Onderkant rechtsvoor
(Je ziet aan de rechterkant van de zool een kneuzing door een steentje onderweg.)
Afbeelding

Pony helemaal
Afbeelding

wumdydumpy

Re: Help! Wat vinden jullie van deze hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:34

Ik vind de hoefwand wat aan de lange kant en zo ook wel mogen worden afgerond.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:34

Dat idee had ik dus ook.
Wat vinden anderen van zijn voetjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:38

wumdydumpy schreef:
Mee eens, maar ik daar buiten vind ik het mooie hoeven om te zien. :j

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:41

Mijn merrie heeft dit ook. Als ze heel veel energie heeft loopt ze redelijk ,maar normaal is elk steentje een drama! Zij heeft gewoon hele zwakke zolen. Al lijkt het in de zomer erger maar dat heeft misschien te maken met haar gewicht dan ;)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:43

Inderdaad, ik dacht ook aan afronden. Opzich zijn ze verder wel netjes vind ik!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:44

kusvoorjou schreef:
Inderdaad, ik dacht ook aan afronden. Opzich zijn ze verder wel netjes vind ik!

KoudbloedKim schreef:
wumdydumpy schreef:
Mee eens, maar ik daar buiten vind ik het mooie hoeven om te zien. :j

Meen je dat? En de zool dan?
Niet het idee dat hij daar teveel op loopt?

Wat zou er dan helpen aan het gevoelige lopen?
Toch ijzers? Of anders laten bekappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:47

Je zou hoefschoenen kunnen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:47

Als ie zo gevoelig loopt zou ik er inderdaad ijzers onder doen. Verder vind ik ze er prima uit zien hoor :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:48

Ik denk inderdaad dat ijzers zeker een oplossing kunnen bieden. Vind het verder mooie hoeven om te zien

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:51

De zool is een beetje plat, dat maakt dat hij sneller last heeft van steentjes. Ik heb hier een pony staan die ook een beetje zulke hoefjes had, eigenlijk nog erger. De zool was bijna bol. Na een paar maandjes kwartierboogjes vijlen (echte elke week bijhouden) begon de zool in rap tempo hol te trekken. Als ze nu op een steentje gaat staan raakt die niet meteen de zool, stuk beter zo. op hoefnatuurlijk.nl kun je meer info vinden over natuurlijk bekappen.

Ik wil er zelf ook wel meer info over geven, inclusief foto's van mijn pony, maar als bij de term natuurlijk bekappen je nekharen al overeind gaan staan vind ik dat een beetje zonde van de moeite. :o

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:53

Hoe staat je pony gehuisvest? Mijn ruin had een paar jaar geleden ook last op steentjes/grind, maar sinds hij op een plek staat waar een gedeelte bestraat is, is dit veel minder geworden.

Ik heb overigens in de tussentijd ook hoof/sole hardeners gebruikt, de enige die bij hem effect had was die van Keratex (maar daar is lastig aan te komen in Nederland).
Voor hele stukken over onregelmatig terrein gebruik ik nog steeds hoefschoenen.

Mag ik trouwens vragen wat jij onder 'natuurlijk bekappen' verstaat? Daar zijn volgens mij nl ook wel wat verschillende zienswijzen onder te scharen.......

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:53

Renee_S schreef:
Ik denk inderdaad dat ijzers zeker een oplossing kunnen bieden. Vind het verder mooie hoeven om te zien

Ja voor de smid zijn portefeuille. :+ Nogmaals, hoeven van mijn pony zagen er nog erger uit, dat is gewoon zonder ijzer verholpen. Loopt zo over de gemeenste steentjes heen.

Een smid die dit soort dingen alleen met ijzers op kan lossen is imo niet kundig genoeg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:54

prima hoefjes,iets te lang...gewoon niet op grind lopen als dat mogelijk is,anders een ijzertje onder.Maar beter is grind vermijden ;)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:58

Dank voor alle reacties!

Hoefschoenen heb ik. FRA Cavallo's. Had hem er rondom op staan. Helaas krijgt hij er toch wondjes van in zijn kootholten. Ondanks dat hij er verder prima op liep.

Zou het afronden al iets kunnen helpen hierin of gaat dat qua gevoeligheid niets uitmaken?

Natuurlijk bekappen wil ik echt niet aan. Toch bedankt voor je inbreng Gypsy.
Ben het eens met de platte zool. Ik vraag me dus ook af of hij wel 'dunne' zolen heeft zoals smid aangeeft. Volgens mij mogen die namelijk een stuk holler zijn.

Helaas is het vermijden van grind of steentjes hier onmogelijk aangezien ze hier veel ruiterpaden voorzien hebben van steen gruis zooi...
Er zijn momenten waarop hij er weinig tot geen last van heeft maar helaas is dit meer uitzondering dan regel.
Ik kan alleen maar geen verband ontdekken in de goede momenten tov de slechtere
Laatst bijgewerkt door Shettepret op 08-04-15 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:59

Shettepret schreef:
Dank voor alle reacties!

Hoefschoenen heb ik. FRA Cavallo's. Had hem er rondom op staan. Helaas krijgt hij er toch wondjes van in zijn kootholten. Ondanks dat hij er verder prima op liep.

Zou het afronden al iets kunnen helpen hierin of gaat dat qua gevoeligheid niets uitmaken?

Natuurlijk bekappen wil ik echt niet aan. Toch bedankt voor je inbreng Gypsy.

Helaas is het vermijden van grind of steentjes hier onmogelijk aangezien ze hier veel ruiterpaden voorzien hebben van steen gruis zooi...
Er zijn momenten waarop hij er weinig tot geen last van heeft maar helaas is dit meer uitzondering dan regel.
Ik kan alleen maar geen verband ontdekken in de goede momenten tov de slechtere

Je kan ook van die speciale dingen (weet de naam zo niet) kopen om de hoefschoen 'op te vullen' zodat er een soort kussentje is en hij minder snel wondjes krijgt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:01

Hhmm tja dan zul je het toch anders op moeten lossen. Jammer, bij mijn pony was het probleem namelijk met een maand of 5 over.

Heb je wel eens gaiters geprobeerd in je hoefschoenen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:01

Beetje frans maar geen slechte pootjes hoor.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:03

Gewoon eens een andere hoefsmid laten komen ?
Kijken wat die zegt en hoe die bekapt.
Mogelijk is de pony daar al mee geholpen.

Onze pony's lopen ook allemaal zonder ijzers.
Gaan over alle ondergrond zonder haperen.
Maar het heeft me wel een paar hoefsmeden gekost voordat ik er eentje gevonden had die achter het "ijzerloos" lopen stond én ook goed kon bekappen.
De smeden die ervoor kwamen vonden het geen goed idee om zonder ijzers te gaan, vermits mijn tinker al vanaf 3 jaar op ijzers liep en ik hem eraf wou toen hij hier kwam, dus na 5 jaar op ijzers te lopen.
De smid die ik nu heb maakt daar geen problemen over, hij kapt als je vraagt en klopt ijzers als je vraagt.
Soms is het een zoektocht, maar de mening van een andere smid kan je misschien veel ellende besparen.
Persoonlijk zou ik er geen ijzers onder kloppen om het op te lossen (ben anti-ijzer), maar dat is natuurlijk geheel jouw keuze.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:04

Ik rij ook in Leersum en vooral rondom Amerongen zijn inderdaad een paar gemene paden. Ondanks dat je aangeeft niet open te staan voor natuurlijk bekappen, wil ik toch zeggen dat de gevoeligheid bij mijn paard flink is afgenomen sinds we er een natuurlijk bekapper bij hebben gehaald. Een maand geleden is ze mooi professioneel bijgewerkt en nu kan ik zelf af en toe wat bijvijlen en de steunsels wat trimmen. Ik denk dat vooral het bijwerken van de steunsels en de kwartieren bijvijlen, het grootste verschil geven. Eventueel kan ik je doorverwijzen naar mijn bekapper :)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 21:10

Heb idd al vanalles in de schoen gehad incl gel kussentjes en gaiters maar helaas...

Ewona;
Ik ben absoluut pro ijzerloos en zie ze het liefst op blote voeten. Maar ik ben er ook absoluut van overtuigd dat een ijzer soms noodzakelijk is.
Gelukkig is mijn smid er niet 1 die er gauw ijzers onder zet. Integendeel zelfs. Hij ziet ze ook het liefst op blote voeten.
Helaas gaat er qua bekappen toch iets niet goed momenteel.

Heb is even gegoogled naar die kwartierboogjes en snap het principe wel maar wat gaat dat precies doen voor zijn hoef dan? Dat deel mis ik even.

Weet zeker dat mijn smid er voor open staat om dat toe te passen als ik het voorleg..

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:19

Ik begrijp ook dat je tegen natuurlijk bekappen bent, ieder zijn mening daarin natuurlijk.
Maar sommige dingen kan je zelf ook toepassen op je paard, of laten doen door je eigen smid, daarom hoef je nog niet aan natuurlijk bekappen te doen.
Bv de zogenaamde mustangrol helpt veel paarden met gevoelige zolen om sneller te kunnen afrollen.
Zoals de voorhoeven er nu uitzien, moet de pony al redelijk wat druk op de zool verdragen (mits steentje eronder natuurlijk, anders geen probleem) voordat de hoef afrolt.
Weet niet of ik het goed uitleg, ik ben meer een "doener" ;-)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:20

De hoef heeft net als jouw voet een gewelfde vorm.

Als de hoefwand overal even lang is, word de witte lijn (waarmee de wand aan de hoef vastzit) overal gelijk belast. Maar wanneer we, zoals bij jouw pony, de hoefwand bij de toon (voorkant) wel gelijk maken aan de zool en in de kwartieren (zijkanten) niet, is de wand bij de kwartieren feitelijk langer. Dus meer druk. Daardoor kan de witte lijn "bezwijken" oftewel wat uit elkaar getrokken worden. Eigenlijk net zoals bij hoefbevangenheid. En net als bij hoefbevangenheid, daalt het hoefbeen en daardoor word de zool bol en je pony gevoelig.

Hoe kan het dat dit sinds twee jaar? Tja misschien net een periode iets rijker gras gehad, een klein verschil kan de oorzaak al zijn. Als de witte lijn dan al iets verzwakt is, is de extra druk de druppel die de emmer doet overlopen.

Ik ga ook nog even tekenen voor je...

Alstu... De rode lijn is om de groeiringen in de hoef te verduidelijken. Als je goed kijkt zie je dat die in een golf lopen. Op de plek van de kwartieren, waar de druk te hoog is, is de hoef, en de kroonrand, omhoogwatch gedrukt. Als je kwartierboogjes juist gebruikt, zul je binnen 2 maanden zien dat de nieuwe groeiringen gewoon recht lopen. Dit is dus een mooie manier om te checken of 't werkt of niet. Weet je snel waar je aan toe bent.
De onderste rode lijn geeft aan waar het kwartierboogje ongeveer zal komen.

Afbeelding

En dan hier nog een filmpje, hoe je die dingen nu maakt. Hoef is trouwens van de pony die eerst bolle zolen had.

Het kan zijn dat je smid vind dat je er de hoef mee verzwakt. Dat vond de mijne iig. Oja en dat ik geen paard meer over zou houden. We zijn nu dik 2 jaar verder en kreeg laatst nog complimenten van de da dat beide er mooi opstaan. En dat terwijl ik dus 2 jaar terug nog dacht dat ik moest kiezen tussen ijzers of niet meer op buitenrit.

Zo en nu houd ik op. :+
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 08-04-15 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 21:22

Daarom idd ook mijn vraag over de kwartierbogen :o

Dus als hij makkelijker kan afrollen wordt de druk op de zool ook al minder. Begrijp ik dat goed?
*googled verder op mustangrol...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:32

Ik heb mijn reactie hierboven even aangepast.

Zo'n mustangroll is idd ook niet verkeerd, hoewel jouw pony zo te zien grotendeels zijn eigen roll er al ingesleten heeft.

Ik word er helemaal enthousiast van. :')