Krepelheid in de hoef, hoelang kan het duren? Plz help me.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieke_2001

Krepelheid in de hoef, hoelang kan het duren? Plz help me.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:49

Hallo, ik maak me een klein beetje zorgen. Mijn D pony New Forest X Welsh is een tijdje kreupel. 2 weken geleden liep ze erg slecht. Ze was voor duidelijk kreupel, waardoor ze achter haar evenwicht verliesde. Nu heeft ze sinds vorige week voor ijzers, met tussen de hoef en het ijzer zooltjes. Deze heeft de smid vast gekid. De pijn zat echt in de hoef, en niet in de pees. 2 dagen nadat ze hiermee was beslagen, kreeg ze 2 zakjes pijnstillers. Nu krijgt ze die niet meer. De kreupelheid is sinds toen ze was beslagen, véél minder geworden, en nu heeft ze het nog een klein beetje, maar ze loopt nog niet goed genoeg voor de wedstrijd. Nou is mijn vraag: hoelang kan zo'n genezing duren? Wat kan ik er aan doen om het sneller te laten genezen?
Alstublieft help mij... Groetjessssss

Celine_Famke

Re: Krepelheid in de hoef, hoelang kan het duren? Plz help me.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:54

Weet je überhaupt wat het is? Of weet je alleen dat je pony 'kreupel' is?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:57

Je kan herstel niet forceren. En een wedstrijd lijkt me niet zo belangrijk. Maar je pony wel. Heeft de smid uitgelegd wat er aan de hand is? Is het een hoefzweer is de pony bevangen wat
Is het?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:59

Als een paard blootvoets kreupel loopt, loopt het gewoon kreupel, wat je nu doet is symptoombestrijding. Pony van de ijzers afhalen en het probleem oplossen en de oorzaak aanpakken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:00

Weet je inderdaad wat het is? Dan is er meer over te zeggen dan alleen nu kreupel en door de smid beslagen.

Heeft de smid aangegeven wanneer hij terug komt? En wat je ondertussen wel of niet mag?

Iig zolang je pony zichtbaar kreupel/onregelmatig is niet rijden/longeren enz. Pas rustig weer opbouwen qua belasting als je pony weer helemaal rad is.
Rustig opbouwen is dus dag 1 longeren van bv een kwartier, dag 2 kijken aan de longe of alles goed is en dan rustig opstappen en een kwartiertje rijden.
Zo bouw je langzaam uit naar je normale trainingen, niet vergeten ook soms een dag rust in te plannen.

lieke_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 14:02

Bevangen is ze sowiso niet. Het zit ook meer en deels in de straal. het is maar een vraagje.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:05

Deels in de straal. Daar word het niet veel duidelijker van. Heeft je pony rotstraal? Straal kanker dit zijn namelijk dingen waar normaal geen ijzer met zooltje voor ondergeslagen word. Maar idd zolang de pony kreupelt of onregelmatig is niet rijden longeren etc. Aan de hand stappen en verder eventueel als ze rustig is op de paddock of droog land.

en zolang je niet weet wat er precies is kan niemand aangeven hoe lang het gaat duren

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:06

Maartje1990 schreef:
Als een paard blootvoets kreupel loopt, loopt het gewoon kreupel, wat je nu doet is symptoombestrijding. Pony van de ijzers afhalen en het probleem oplossen en de oorzaak aanpakken.

zo...bekende tip weer :+

Er is een kundig hoefsmid bijgeweest en zelfs een dierenarts,anders komt TS niet aan pijnstillers...
TS beetje geduld...anders foto's laten maken.Laat dit goed genezen anders heb je kans dat hij de rest van zijn leven gewoon kreupel blijft lopen en kun je er nooit meer op.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:08

Als je pony een zweer heeft of kneuzing zou ik niet direct kiezen voor zooltjes. Is daar wel naar gekeken? Mijn merrie heeft weken niet goed gelopen door een diepe zweer, ze heeft zelfs een tijd op 3 benen gestaan. De zweer zat zo diep dat uitsnijden niet kon. Nu is de zweer wel open gemaakt en loopt ze weer goed.

Het kan dus wel even duren

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:45

VSW > BEH

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:58

Mocht het toch een hoefzweer oid zijn.. de jongste van mij is 2 maanden uit geweest. Zat behoorlijk diep en dat begon ook met niet lekker lopen. Toen het eenmaal ontdekt was is er een hele infectie bijgekomen waarna er zelfs gevreest werd of ze er uberhaupt nog boven op zou komen. Wil je niet ongerust maken maar zou toch verder gaan zoeken als alleen op ijzers zetten. Het lost het probleem waarschijnlijk hooguit éven op maar de druk zal uiteindelijk alleen maar toenemen omdat het pus niet weg kan. Misschien dat het geen hoefzweer is maar omdat jij zo specifiek een plek aangeeft begon ik er toch sterk aan te twijfelen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:12

Ijzers, zooltjes, pijnstilling, is het raar dat ik direct aan HKO denk?

Ts, wat heeft de hoefsmid of dierenarts gezegd dat de reden was van de kreupelheid?