oude poown

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

oude poown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 17:55

hoi! Mijn oude verzorgpony (22 jaartjes en haflinger) heeft super slechte hoefjes :( Ze heeft nu een hele losse rommelige straal. Ze heeft ook 18 jaar op hoefijzers gestaan, en de eigenaren willen dat niet meer. Mn lieve haf had het er moeilijk mee :( Was de hele tijd kreupel enzo. super vervelend. Dr hoeven waren ook te kort. Ze krijgt:
- druppels voor sterkere hoeven
- elke dag 1 halve schep biks
- en deelt met een shet en welsh 4 plakken hooi per dag in de wei.
- staat altijd op het land dus altijd gras.

Wat kan ik nog doen om haar hoefjes beter te krijgen?

Ingrid_92

Re: oude poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:00

Op zich is het helemaal geen probleem om zonder hoefijzers verder te gaan. Hoe ziet het weiland er uit? Staat ze vaak in de modder? Heeft ze een plaats om droog te staan? Hoe vaak komt er een hoefsmid bij? Is ze bekend met hoefbevangenheid in het verleden? Wordt er nog op gereden? Hoe vaak worden de hoeven uitgekrabt? Zomaar wat vragen hoor ;)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:05

Het is helemaal normaal voor de hoeven om kort te worden als een paard lang ijzers heeft gehad. Dit herstelt vanzelf.

Dat komt namelijk omdat de hoef zelf 'lui' word, het paardenlichaam hoeft er niet zelf meer voor te zorgen dat de hoeven goed gezond blijven omdat ze toch niet afslijten.
En op korte hoeven kan een paard kreupel of gevoelig lopen. Ik zal het nog even aankijken als ik jou was.
Hoelang zijn de ijzers er nu onderuit?

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:30

Ingrid_92 schreef:
Op zich is het helemaal geen probleem om zonder hoefijzers verder te gaan. Hoe ziet het weiland er uit? Staat ze vaak in de modder? Heeft ze een plaats om droog te staan? Hoe vaak komt er een hoefsmid bij? Is ze bekend met hoefbevangenheid in het verleden? Wordt er nog op gereden? Hoe vaak worden de hoeven uitgekrabt? Zomaar wat vragen hoor ;)

Er zijn droge stukken en hele modderige
wanneer het nodig is, niet zo vaak
dat weet ik niet ze is er nog maar een jaar
ja er word nog op gereden
3 keer per week ongeveer