Pony mankt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myloveJules

Pony mankt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 13:39

Hallo, ik ga eventjes het hele verhaal vertellen.
Ik heb in de zomer mijn eerste paard gekocht. 2 keer gaan testte alles leek in orde te zijn. Ze stond 2 maand bij ons en begon heel hard te manken alleen in het draf het bleek dat ze een peesontsteking had. De dierenarts zei niet veel enkel 2 maand rust en het been 3x per dag afkoelen. Na 2 maand was het nog niet weg, ook werd ze zeer mager en haar karakter veranderde helemaal ze stampte naar ons voor het minste. Dan hebben we er toch maar een andere dierenarts bij gehaald. Het bleek dat dit dus om een peesontsteking ging die al ouder was, ook was hij er vrij zeker van dat ze cushing had. Ze hebben dit dan laten testen en dit was ook. We kregen medicatie voor haar en alles verbeterde. Toen begon ze heel hard te hoesten en te snotteren. Terug hebben we de dierenarts erbij geroepen. Deze keer was het een virale infectie en ze moest gewoon uitzieken.Nu heeft ze 2 weken geleden kale plekken gekregen en nu is ze vanaf gisteren heel hard beginnen manken zowel in het stap als draf en galop. Ze mankt op het zelfde been waar ze een peesontsteking op had. Op bepaalde momenten zakt ze er gewoon door (het krakt ook vaak maar dat gebeurt bij elke paard wel is). Morgen komt de dierenarts. Ik weet nu zelf niet wat ik moet doen. Moet ik haar best van de andere paarden weg houden (met de kale plekke) en stalrust geven? Ik zou het zelf niet weten aangezien mijn ouders ook niks van paarden kennen op medisch vak en ik zelf ook maar 15 ben.. Dus heeft iemand ervaringen tips wat ik best kan doen om haar zo min mogelijk te laten bewegen of?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:57

Als ze in stap al kreupelt dan zou ik haar inderdaad op stalrust zetten. Was het van de een op de andere dag? Dan kan het ook nog een hoefzweer zijn, maar met een voorgeschiedenis als deze kan het ook zijn dat de pees weer fout is..

Wat zegt de stalhouder over de kale plekken? Houd haar voor de zekergeid maar even apart en goed je handen wassen totdat je weet wat het is.

Overigens is het niet verstandig om met een paard dat in stap al niet goed loopt te gaan draven en galopperen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:02

De kale plekjes kunnen schimmel zijn. Vaak zijn dat wat ronde plekjes waarbij je schilfers ziet. Als de dierenarts toch morgen komt kun je het aan hem vragen die weten het vaak wel. Heb je anders niet iemand op stal staan die er naar kan kijken? Schimmel is wel besmettelijk dus als je paard het heeft zou je paard moeten wassen met Imaverol. Ook zijn dekens, dekjes, tuig en borstels goed schoonmaak. Vaak moet je meerdere keren wassen. Een paard met Cushing heeft juist vaak lang en dik haar maar komt moeilijk uit zijn vacht. Alleen dit zijn dan geen kale plekken maar meer dat de vacht er ongelijk verdeeld is.

Met er door heen knakken weet ik niet goed wat je bedoeld. Maar is het been ook dik of warm? Of de hoef? Heb je toevallig meer getraind of juist niet? Het kan de pees weer zijn. Maar als aan het been zelf niks te zien of te voelen is kan het ook een hoefzweer zijn. Dat is een abces aan de hoef dit is erg pijnlijk en daarom kunnen ze daar behoorlijk kreupel van gaan lopen. Dit kan de dierenarts of hoefsmid open snijden en die weet je de juiste behandeling wel te vertellen. Voor de rest kunnen het nog wel veel meer andere dingen zijn aan het been van je paard. Dat kan ik zo niet via internet zeggen maar het is goed dat de dierenarts komt die zal er vast wel achter komen. En dan weet je morgen meer.

Heb je haar gekeurd voordat je haar kocht? Cushing zouden ze met keuren al opgemerkt kunnen hebben. Voor de rest klinkt het ook beetje als pech, een verkoudheid is pech hebben. En omdat je paard Cushing heeft is haar weerstand misschien wel lager en heeft ze dus eerder een verkoudheid te pakken. Een zwakke pees hadden ze ook opgemerkt kunnen hebben bij een keuring. Voor de rest is zo peesontsteking moeilijk te zeggen of dat al voor de aankoop is gebeurt of niet. Wel zijn peesblessures vervelende blessures, vaak duurt het herstel lang soms wel meer dan een jaar. En blijft het een zwakke plek. Als je haar niet heb laten kuren heb je misschien gevraagd of ze ooit een blessure heeft gehad?

myloveJules

Re: Pony mankt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 14:13

Met het paard wordt niet meer gereden is overigens al 30 jaar en staat op pensioen daarom vind ik het zo raar dat ze opeens mankt en het was een grote fout om het paard niet te laten keuren ze zeiden dat ze 18 was en de dierenarts kon ons duidelijk verzekeren dat ze ouder dan 25 is en toen kwamen de eigenaren met het verhaal dat ze 30 was. Het been is overigens niet warm enkel het deel waar het been over gaat in de hoef. De dierenarts komt morgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:17

Pfff wat een misselijke streek van de ex-eigenaren, tussen de 18 en 30 jaar is wel ff een groot verschil.

myloveJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 14:18

Inderdaad, maar we hadden haar moeten laten keuren, maar vonden dit niet nodig aangezien we haar gekocht hebben van mijn nicht..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:22

Zo, nog wel bedonderd ook nog eens door je eigen nicht.................dat is niet netjes van je nicht.

Hopelijk komt het goed met de shet, en kan ze nog van haar pensioen genieten.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:24

Je verwacht wel dat je nicht te vertrouwen is ja. 18 en 30 jaar is wel een verschil.
Ik hoop voor je dat het mee valt. Laat je horen wat de dierenarts zegt?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:26

je bent in mijn ogen gewoon gen***id door je nicht in deze..

je paardje klinkt oud en versleten, en in mijn ogen hadden de oude eigenaren gewoon geen zin meer om de kosten te dragen dus zodra ze enigzins ok was hebben ze haar van de hand gedaan aan iemand die haar toch wel niet zou laten keuren omdat het familie was..

ik denk dat je bij jezelf echt moet nagaan of je dit paard verder lijden niet beter kunt besparen.. ouderdom komt nu eenmaal met gebreken.. En als haar pezen weer even ok zijn, dan kun je wel weer wat anders gaan verwachten.. Daarbij, geef je zelf al aan dat het kreupelen een terugkerend probleem is..

ik denk dat het misschien het beste voor het paardje zelf is als ze naar de eeuwige weides mag.. al is dat natuurlijk zuur voor jouzelf omdat jij een paardje kocht om er lang van te mogen genieten en niet om haar direct te verhuizen naar een plek waar je haar niet meer kunt bezoeken.

Wellicht kun je haar nog 1 mooie zomer geven 24/7 op het land en voor ze weer op stal moet (wat zeker niet goed zal zijn voor haar), haar laten gaan.

myloveJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 14:34

We gaan zien wat de dierenarts zegt morgen. Ik hoop dat het niks erg is maar ja ze mankt dus. Ze heeft nooit pijn gehad en vanaf gisteren avond begon ze te manken..

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:36

elenaMM77 schreef:

je paardje klinkt oud en versleten, en in mijn ogen hadden de oude eigenaren gewoon geen zin meer om de kosten te dragen dus zodra ze enigzins ok was hebben ze haar van de hand gedaan aan iemand die haar toch wel niet zou laten keuren omdat het familie was..

ik denk dat je bij jezelf echt moet nagaan of je dit paard verder lijden niet beter kunt besparen.. ouderdom komt nu eenmaal met gebreken.. En als haar pezen weer even ok zijn, dan kun je wel weer wat anders gaan verwachten.. Daarbij, geef je zelf al aan dat het kreupelen een terugkerend probleem is..

ik denk dat het misschien het beste voor het paardje zelf is als ze naar de eeuwige weides mag.. al is dat natuurlijk zuur voor jouzelf omdat jij een paardje kocht om er lang van te mogen genieten en niet om haar direct te verhuizen naar een plek waar je haar niet meer kunt bezoeken.

Wellicht kun je haar nog 1 mooie zomer geven 24/7 op het land en voor ze weer op stal moet (wat zeker niet goed zal zijn voor haar), haar laten gaan.

Ik vind dit wel een erg snelle reactie. Ik snap wel waar die vandaag komt paardje is 30 heeft Cushing en een zwakke pees. Maar wat er op DIT moment aan de hand is is nog niet bekend. Misschien heeft het paardje een hoefzweer. Ook pijnlijk ja maar redelijk eenvoudig en snel op te lossen. En als de hoefzweer genezen is kan die er misschien nog wel een paar jaar tegen aan met goede medicatie voor Cushing.

Misschien is het inderdaad weer de pees. En is het revalidatieproces lang en de kans op herblesseren groot. En zal het leven voor het paard niet zo paardwaardig meer zijn. Maar laten we eerst even afwachten wat de dierenarts zegt morgen. Dan kun je nog zeggen dat ze na moeten denken om het paardje te laten gaan. Daarnaast denk ik dat een dierenarts het ook wel te sprake brengt als het leven voor het paard niet prettig meer zal zijn.

myloveJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 14:37

Daantj__ schreef:
elenaMM77 schreef:

Ik vind dit wel een erg snelle reactie. Ik snap wel waar die vandaag komt paardje is 30 heeft Cushing en een zwakke pees. Maar wat er op DIT moment aan de hand is is nog niet bekend. Misschien heeft het paardje een hoefzweer. Ook pijnlijk ja maar redelijk eenvoudig en snel op te lossen. En als de hoefzweer genezen is kan die er misschien nog wel een paar jaar tegen aan met goede medicatie voor Cushing.

Misschien is het inderdaad weer de pees. En is het revalidatieproces lang en de kans op herblesseren groot. En zal het leven voor het paard niet zo paardwaardig meer zijn. Maar laten we eerst even afwachten wat de dierenarts zegt morgen. Dan kun je nog zeggen dat ze na moeten denken om het paardje te laten gaan. Daarnaast denk ik dat een dierenarts het ook wel te sprake brengt als het leven voor het paard niet prettig meer zal zijn.

Zolang ze geen pijn heeft laat ik haar niet gaan, onze dierenarts is hier ook zeer direct over als het paard pijn heeft en echt pijn dan meldt hij dit ook.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:50

dat stadium ben je al een keer voorbij gegaan.. .

ook werd ze zeer mager en haar karakter veranderde helemaal ze stampte naar ons voor het minste. Dan hebben we er toch maar een andere dierenarts bij gehaald.

ik zeg ook niet dat je haar 'moet' laten gaan.. maar wel dat je het 'moet' laten meespelen wat eerlijk is..

ik weet heel goed dat je geneigd bent om het nog een keer te proberen en misschien nog wel een keer hoor.. zo'n dier gaat je aan het hart. maar houd aub ook in de gaten wat er gebeurd met haar karakter en gedrag (want wat je eerder beschreef, duidt echt op pijn).. want een prooidier laat pijn niet snel zien en sommigen zijn 'keihard'.

myloveJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 14:58

@ElenaMM77 zo snap ik helemaal wat je bedoelt.
Maar ik ga vooral zien nu wat de dierenarts zegt en ons aanraadt.
Maar we gaan zeker rekening houden met het paardje zelf.
(als ik het zo kan verwoorden)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:05

gelukkig myloveJules..

want ik zal niet tegen iemand willen zeggen, wat iemand moet doen, of wat wijsheid is.
het zijn keuzes voor een eigenaar en je bent in een positie gedwongen (door je nicht) die ik niemand toewens als ze een eerste paardje krijgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:50

MD > BEH

myloveJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 13:43

De dierenarts is gekomen, en heeft het volgende gezegd.
Eerst dat ze erg goed uitzag, en dat er in Juni nog is bloed getrokken moest worden I.v.b met de cushing. De kale plekken kwamen door het ruiven en moesten we ons geen zorgen overmaken. Het manken kwam door de cushing dat er iets met bloed naar de benen ging (ik weet het ook niet zo goed meer aangezien ik niet echt zo veel versta van wat de dierenats zei). Er kwam wel ter spraken dat men paardje momenteel geen pijn lijdt en dat er aan inslapen nog zeker geen spraken was :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:52

Mank lopen doen ze niet omdat ze geen pijn hebben. De vraag is alleen hoeveel pijn?

myloveJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:00

Ja, ik zeg enkel wat de dierenarts heeft gezegd.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:06

Wat fijn dat jij zoveel hart hebt voor een oudje als zij. :)
Ik zou wel adviseren om de dierenarts om andere uitleg te vragen als je het niet verstaat, zo kun je belangrijke informatie missen. Ik hoop dat ze snel opknapt!

myloveJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:07

@Beverburcht mijn ouders begrijpen alles wel, maar ik was te druk bezig met men pony en lette niet zo op. :p Ik was vooral zeer blij dat het niet zo erg was als het leek.