Plotselinge blessure aan kogel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Plotselinge blessure aan kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 12:27

Ik hoop dat één van jullie wat ervaringen met mij kan en wil delen.

Afgelopen zaterdag heeft maakte mijn pony tijdens een buitenrit een gekke bokkensprong waarna ze direct kreupel was. We zijn teruggelopen naar huis, waarin ze iets onregelmatig was. Diezelfde avond kwam ik op stal en was ze hartstikke kreupel, kon eigenlijk niet eens meer lopen... Het kogelgewricht linksachter was wat warm en dik, maar niet heel erg opvallend. De dierenarts is direct gekomen en ze heeft Metacam gekregen. Inmiddels loopt ze met de Metacam redelijk goed en zijn we vier keer dag aan het koelen. Ondanks de Metacam en het koelen loopt het been vol vocht en is het inmiddels van haar kogel tot aan het spronggewricht dik. Niet zo heel erg warm. Ze heeft ook geen koorts.

De dierenarts wil het aankijken tot morgen en dan foto's maken als het zo blijft. Met wat zoeken op internet kom ik niet veel verder dan een mogelijke kneuzing, en zelf weet ik ook niet zo goed wat het zou kunnen zijn. Heeft iemand ervaringen met vergelijkbare symptomen?

Ik hoor het graag van jullie!

Anoniem

Re: Plotselinge blessure aan kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:19

Poeh lastig, zou van alles kunnen zijn, ik zou eerder denken aan een verrekking oof scheur in aanhechting of bandjes ofzo. Net zoiets als een gescheurde enkelband. Als er op de foto's niets te zien is kun je denk t beste echo laten maken. Wel doorzoeken tot je iets hebt iig.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 15:13

Bedankt voor je berichtje!
Klinkt ook wel logisch dat het zoiets is. Als het een breuk/scheurtje zou zijn zou ze er met metacam ook niet op staan denk ik. En inderdaad, ik zoek wel door totdat we de oorzaak gevonden hebben. Word er wel een beetje moe van, sinds een klein jaar pas weer aan het werk na anderhalfjaar revalidatie van een gecompliceerde peesblessure... (Aan het linkervoorbeen)

NinaQuinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:22

Kan idd echt van alles zijn, moeilijk.
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn paard.
Net terug van buitenrit en ineens kreupel.
Ik ben er nooit achtergekomen wat het precies was, heeft 3 maanden op boxrust gestaan en de eerste weken op metacam. Mocht 5 keer per dag 5 min wandelen, en koelen.
Dit alles heeft ruim anderhalf jaar geduurd..

Veel sterkte en hoop voor jullie beide dat het meevalt !

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:59

Weet je heel zeker dat er niet ergens een piepklein wondje zit wat het oplopen van het been veroorzaakt?
Als er iets bij de kogel mis is, kan het been natuurlijk wel dikker worden, maar zo erg als jij het beschrijft lijkt me toch niet. Hoe lang koel je eigenlijk per keer?
Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt en bedenk ook dat je banden en pezen op een foto niet kan zien, daarvoor zal er een echo gemaakt moeten worden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:40

Zelfde verhaal bij onze merrie vorig jaar. Verstapte zich in de galop en stokkreupel rechtsachter.
Kogel begon direct op te zwellen en de veearts is de volgende morgen direct gekomen en heeft een scan gemaakt. Diagnose was dat de kogelringband niet alleen gezwollen was maar er zaten ook 3 flinke gaten in.
Na een PRP behandeling en zeker 9 maanden revalideren loopt ze weer als een jonge kievit (ze wordt 25 eind deze maand)

Moraal van het verhaal: zeker laten scannen of op de foto zetten, dan weet je tenminste waar je aan toe bent!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 17:45

Bedankt voor jullie berichtjes! De dierenarts had 'gehoopt' op een verzwikking, maar ze loopt nog steeds niet goed. Vandaag heeft hij haar in drukverband gezet om de druk wat te kunnen verlichten. Morgen dus terug voor scan en foto. Vrees dat het niet heel erg positief gaat zijn.

Jet: Het hele been onderzocht, maar geen wondje kunnen vinden. Het been is niet heel erg dik, maar wel dik op veel plaatsen. Ik koelde drie keer per dag 10 minuten.

Zoals ik al zei: we komen net uit een blessure en hoop heel erg dat dit meevalt. Heb haar en mezelf anderhalfjaar geleden beloofd dat we niet nog een keer zo'n revalidatieperiode in gaan, maar nu het weer voor de deur lijkt te staan ga je toch weer twijfelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:48

Balen hoor, ik snap je gevoel ook heel goed. Maar nog niet teveel over nadenken, eerst maar eens afwachten wat het nou is.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 17:50

Daar heb je groot gelijk in! :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:56

Marloes, dat gevoel van niet weer is wel heel herkenbaar. Mijn vorige paard heeft 5 peesblessures gehad, ik heb haar 14 jaar gehad, maar iedere keer weer al dat stappen, rustig opbouwen, bang als ze even gek deed dat het weer mis was, nou ja, ik duim voor je dat het meevalt hoor!

In je eerste bericht stond dat je vier keer per dag koelde, maar je koelt dus drie keer. Hoe lang per keer koel je? Koel je met coolpacks of spuit je af met koud water?

Hoe oud is ze eigenlijk?

Jammer eigenlijk dat er geen wondje zat, dat was wel een makkelijk op te lossen iets geweest. Succes morgen met de echo en de foto, komen ze op stal?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:20

Oh jeetje, 5 peesblessures. Ik moet er niet aan denken...

Ik deed de eerste dag/dagen vier keer, maar toen kon ik bijna op stal slapen, dus verminderd naar 3 keer per dag. 10 minuten per keer. Ik heb een soort peeskap met gaatjes erin, die doe ik om haar been en doe daar de tuinslang in, een stuk boven de plek waar het water moet komen. Op die manier verdeeld het water zich helemaal over de kogel en wordt het constant gekoeld. Leek me beter dan er naast gaan zitten met de slang in m'n hand, dan gaat het toch minder goed volgensmij. Ik denk dat jij koelexpert bent? Heb je nog tips wat dat betreft?

Ze komen helaas niet op stal, maar het is een heel klein stukje naar de kliniek. Kijk er wel tegenop dat ze daarheen moet met de trailer... De apparatuur die ze daar hebben is vele malen beter dan de apparatuur die ze mee kunnen nemen, dus dan krijgen we ook een veel beter beeld.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:37

Ja, maar goed, ik heb haar 14 jaar gehad, dus in dat tijdsbestek bezien... Ze heeft overigens ook een koliekoperatie gehad en daar ben ik ook lang mee zoet geweest. Tja, het overkomt je allemaal en je handelt op dat moment naar beste kunnen en weten. Het is alleen jammer dat we die laatste blessure hebben gemist, omdat ze toen ook met een andere peesblessure liep. Als we die op tijd hadden gezien, had shockwave misschien nog wel geholpen.

Ik heb nooit gekoeld met zo'n peeskap, ik weet niet of die toen al op de markt waren. De stalhouders hebben er eentje gekocht, want zij hebben het idee dat dat minder water kost dan koelen met de slang. Ik koelde het liefst met de slang, Lou had zwarte benen en was niet gevoelig voor mok. Met witte benen moet je daar wel voor oppassen. Ik kneep de slang een beetje zodat je een wat bredere straal had en koelde ook van hoger af dan waar de blessure zat. Zo net vanaf de achterkant van de voorknie en dan nam je vrijwel de hele kogel in één keer mee. Koelen met coolpacks deed ik alleen als het vroor en ik geen water tot mijn beschikking had. Voor mijn gevoel werden die veel te snel zacht en koelden die veel minder goed.
Beter dat je naar de kliniek gaat hoor, mobiele apparatuur is toch van mindere kwaliteit. Komt ze niet vaak op de trailer? Met Lou ben ik heel Nederland door gereden met de trailer, voor vakanties, voor endurancewedstrijden en dus ook voor kliniekbezoeken. Voor de koliek naar Wolvega, voor de peesblessures naar Wassenaar.

Ik koelde wel altijd 20 minuten per keer op advies van Wassenaar, liever 2 keer per dag 20 minuten, dan vier keer per dag 10 minuten. Nu verschillen daar de meningen ook weer over hoor, dus ik zou doen wat jouw Da je aanraadt.
Boxrust werkte bij Lou niet, dus die is de laatste keren gewoon met de anderen van haar groepje naar buiten gegaan. De eerste blessure stond ze wel op stal, maar dan lieten ze er steeds een paard bij staan. Later op de volgende stal stond ze op een stuk beton, vlakbij de andere paarden, totdat ze over het hek naar de andere paarden sprong, dus toen maar erbij gelaten.

Wanneer ga je naar de kliniek en waar ga je naar toe?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 07:32

Ik snap ook inderdaad dat je op die momenten doet wat je kan, zou ik ook zeker doen. Wat is uiteindelijk de blessure geweest die je gemist had?

Ik doe deze (http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-V-01.jpg) beschermer om en doe de slang er dan boven in. Op die manier krijg je het effect wat jij beschrijft, dat de hele kogel gekoeld wordt.
Dat 4 keer 10 min koelen had ik zelf bedacht na het advies om te koelen. Zometeen maar eens vragen wat zij adviseren.

Gelukkig gaat ze erg makkelijk mee de trailer op. Normaalgesproken gaat ze ongeveer twee keer per maand mee voor lessen en wedstrijden :) Maak me er meer zorgen om dat ze er nu eigenlijk niet meer op wil staan, en dan nog vervoeren...

We hebben zometeen om half 11 een afspraak bij De Vallei in Woudenberg. Eerst maar naar mijn eigen dierenarts voordat ik ergens anders heen ga. Ik hou jullie op de hoogte!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 07:35

Mijn paard had vorig jaar ook ineens een warme en dikke kogel achter en had een blessure aan de ringband, de band om de pees heen. Behandeling was hetzelfde als een peesblessure maar de prognose een stuk beter gelukkig :j Hij springt nu weer wedstrijden.

Ben benieuwd wat het nu is, succes straks!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 07:53

Marloes, die laatste blessure die we ontdekten zat rechtsvoor net onder de voorknie bij de aanhechting van de tussenpees. Ruim een jaar daarvoor had ze zich verstapt en toen bleek dat ze een blessure had aan de tussenpees net boven waar hij over de kogel splitst ( ook rechtsvoor). Die was na 8-9 maanden genezen, een maand later kreeg ze dezelfde blessure linksvoor, maar ze bleef rechtsvoor niet goed. Uiteindelijk is er toen een paar maanden later toch weer naar rechtsvoor gekeken en toen kwam die laatste blessure naar voren. De aanhechting van de pees was voor een gedeelte van het bot af en dat was met meer dan een jaar rustig aan doen niet meegenezen met de andere blessure. Toen nog shockwave geprobeerd, maar daar reageerde het niet op. Het bot was ook licht aan het reageren, ze was inmiddels 19 en de kans bestond dat het verder zou afscheuren. Dat wilde ik haar echt niet aandoen.

Ze gaat vast goed de trailer op hoor, als ze er anders ook goed op gaat. Lou ging ook vrijwel iedere keer normaal mee, heel af en toe kwamen haar oude trucjes weer tevoorschijn, maar dat kon net zo goed zijn als we naar het bos gingen of wat dan ook.

Heel veel succes in Woudenberg, je hebt gelijk hoor, is toch ook een bekende kliniek, dus daar zit je heus goed. Als er nou na 2-3 maanden geen verbetering zou zijn kan je altijd nog verder kijken naar een andere kliniek.

Ik ben benieuwd hoe het allemaal verloopt hoor, hou je taai!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:28

Succes vandaag! Hoop dat het meevalt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 09:10

Marloes schreef:
We hebben zometeen om half 11 een afspraak bij De Vallei in Woudenberg. Eerst maar naar mijn eigen dierenarts voordat ik ergens anders heen ga. Ik hou jullie op de hoogte!

Toevallig is dat ook onze kliniek. :j

Heel veel succes en sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:37

Hoe is het nu?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:07

MD >> BEH

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 16:00

Helaas heb ik Sanne een paar weken geleden in moeten laten slapen... De kootplaat aan het voorbeen is volledig hersteld en we hebben een paar maanden weer heerlijk kunnen werken. Helaas heeft ze in het bos een misstap gemaakt en daarbij veel peesjes en plaatjes beschadigd rondom de kogel. Ook dit ging de goede kant op, maar toen ze in een gekke draai in de paddock de aanhechting van de tussenpees op het spronggewricht afscheurde was er helaas geen andere optie meer... Bedankt voor al jullie medeleven in de afgelopen tijd :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:03

Och wat balen zeg :(:) heel veel sterkte! :(:)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:29

Marloes schreef:
Helaas heb ik Sanne een paar weken geleden in moeten laten slapen... De kootplaat aan het voorbeen is volledig hersteld en we hebben een paar maanden weer heerlijk kunnen werken. Helaas heeft ze in het bos een misstap gemaakt en daarbij veel peesjes en plaatjes beschadigd rondom de kogel. Ook dit ging de goede kant op, maar toen ze in een gekke draai in de paddock de aanhechting van de tussenpees op het spronggewricht afscheurde was er helaas geen andere optie meer... Bedankt voor al jullie medeleven in de afgelopen tijd :*

-O- Gatver, wat ontzettend verdrietig!

Sterkte!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:46

O jeetje, dat is naar zeg! Wel heel herkenbaar hoor, ik heb mijn vorige paard vanwege eenzelfde blessure weggebracht. Zij had eerst een ander peesprobleem RV, dat was opgelost, toen peesprobleem LV, hoewel ze RV slechter bleef lopen. Daarna echo weer van RV, tussenpees bij de aanhechting aan het bot net onder de voorknie half afgescheurd. Bij ons was dat waarschijnlijk al eerder ontstaan, maar door de andere blessures niet opgemerkt. Helaas was er toen ook niets meer aan te doen. Ik leef met je mee, afscheid nemen is echt heel rot, ook al weet je dat dat het beste en enige is dat je kan doen :(:) .

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:07

Heel veel sterkte Marloes!