Hoe zie je dat een paard onregelmatig loopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe zie je dat een paard onregelmatig loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:05

Hallo,

Ik heb een heel irritant probleem, ik kan namelijk heel slecht zien (vooral als je je er op focust) wanneer een paard onregelmatig loopt.

Nu liep mijn paard donderdag en gisteren onregelmatig, dit merkten anderen op. Tijdens het rijden donderdag voelde ik wel dat ze niet goed liep, maar het was niet dat ik er naar keek en direct zag dat ze niet goed liep, terwijl anderen, meer ervarende mensen dit wel kunnen zien.

Vrijdag avond toch nog even de Da gebeld en zij zeiden dat ik het moest aankijken een week en rustig aan doen.
Nu heb ik haar vanmiddag even gelonceert om te kijken hoe ze liep, maar ik kon echt amper wat zien.
Voor mijn gevoel huppelde ze soms wat met haar voorbenen, maar iemand anders kon er weer niks aan zien.

Ik vroeg me af wat als je alleen op een stal staat? Hoe doe je dat dan? Hoe kun je leren zien dat je paard niet goed loopt? Als je er heel erg op concentreert ga je van alles zien wat er niet is of zie je het juist niet meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:10

Ik vind het ook altijd lastig. En ik ben altijd alleen op stal, heel handig.

Eigenlijk ken ik mijn ruin inmiddels goed genoeg om te weten als er wat is. Door veel naar hem te kijken wanneer hij in zijn "normale" doen is zie ik het als er iets anders is. En soms is het gewoon té voor de hand liggend: hij loopt momenteel wat gevoelig met zijn voorvoeten. Dat is ook niet gek als je voelt wat een harde, pijnlijke spieren hij heeft bij zijn schouders en borst. En dát is dan weer helemaal niet raar icm de staat van zijn stralen op het moment.

Gisteren draafde hij in stief tempo over het harde hoor... hij is bikkelhard voor zichzelf. Heeft hij al vaker blijk van gegeven. Het is voor mij ook meer "voelen" dan kijken.

Valt me ook op dat mijn merrietje op een heel andere manier pijn/ongemak laat zien dan mijn ruin. Wie weet heb je hier wat aan: http://www.paardvisie.nl/2015/03/herken ... het-paard/

Dawson123

Re: Hoe zie je dat een paard onregelmatig loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:20

ik heb altijd geleerd om te kijken dat ie de stappen goed gelijk maakt en dat hij met zn achterbenen goed in de sporen van zn voorbenen treed met ook gelijke passen. Hoop dat je er ook wat aan hebt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:44

Een handig truc bij longeren is om beide zijden met elkaar te vergelijken, loopt het paard linksom op dezelfde manier als rechtsom? Verder is het ook handig om te kijken naar de bewegingen van het hoofd. Is dit regelmatig of 'dipt' het paard? En ik kan je aanraden om youtube filmpjes te gaan kijken met daarin kreupele paarden, heel leerzaam!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:46

Ik vind het ook lastig. Meestal voel ik het beter, maar ja dan voel je je weer schuldig dat je rijd. Moeilijk.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:00

ik ben echt geen pro maar ik zie wel als een paard onregelmatig loopt. ik zie het dan aan de bewegingen die anders zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:02

Ik zie het wel, maar ik kan nooit zeggen wat ik zie, dus verder dan onregelmatig kom ik niet. Overigens kan het helpen om het paard langzamer te laten lopen. Des te harder het paard loopt, des te minder het opvalt.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:12

Ik vind het ook heel lastig, dus ik lees even mee :) Ik zie inderdaad vaak wel dat het paard onregelmatig loopt, maar waar het probleem dan precies zit, geen idee. Wel voel ik het bijna altijd, maar om nou elke keer op je paard te gaan zitten om te kijken of ie onregelmatig loopt... :n
Gelukkig ben ik nooit alleen op stal en kan ik altijd naar de mening van andere vragen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:13

troi schreef:
Een handig truc bij longeren is om beide zijden met elkaar te vergelijken, loopt het paard linksom op dezelfde manier als rechtsom?

Totdat je een knetterscheef paard hebt natuurlijk.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:21

Koper schreef:
troi schreef:
Een handig truc bij longeren is om beide zijden met elkaar te vergelijken, loopt het paard linksom op dezelfde manier als rechtsom?

Totdat je een knetterscheef paard hebt natuurlijk.

Dan wordt het tijd om een osteopaat te bellen. Krijgt hij ook gelijk zijn rust voor zijn onregelmatigheid. :Y)