wie nog meer een paard met aan beide voorbenen artrose?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

wie nog meer een paard met aan beide voorbenen artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:24

bij mijn paard is afgelopen woe in de kliniek forse artrose aan beide voorbenen geconstateerd
1 been wist ik al ,daar is hij in 2011 aan een chip van 8mm geopereerd
helaas vond de DA dat de artrose in 4 jr erg verergerd is en nu dus ook en beide kootgewrichten

paard krijgt as maandag aangepast beslag
een ijzer met heel veel opzet en zool met een padding voor demping

zou het fijn vinden om ervaringen uit te wisselen met mensen waarbij hun paard dit ook heeft :j

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:47

Ja, bij mijn merrie. Nu ongeveer een half jaar geleden. Ook zij loopt nu op speciaal beslag met demping. Ze is trouwens kort na de diagnose in de betreffende gewrichten ingespoten. Ook krijgt ze dagelijks supplementen: Harpagyl en Ekyflex. Ik rij (en reed) alleen maar buiten en dat gaat weer goed. Ze loopt in ieder geval weer lekker en is voorwaarts als altijd. Hoe lang dat zal duren, is natuurlijk afwachten. Maar ik ben erg blij met hoe ze op de behandeling en de supplementen reageer. Succes met je paard.

knollentuin

Re: wie nog meer een paard met aan beide voorbenen artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:54

Wat mijn veearts me aangeraden heeft jaren geleden is adequan injecties, de stof adequan stimuleert het lichaam tot aanmaak van gewrichtsvloeistof, mijn paard heeft er jaren op gelopen en nog tot hoog in de sport.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 00:47

Gee
inspuiten wilde Erik Bergman nu nog niet, hij wil eerst kijken hoe mijn paard het met het beslag gaat doen
veel paarden hebben hier baat bij
volgens hem kan inspuiten altijd nog, maar dat moet om de 8 weken herhaald worden
ik geef hem al 3 jr Glucosamine maar nu blijkt dat deze dus niet aanslaat.....de artrose in zijn geopereerde been is flink verergert dit vond hij erg tegenvallen
ik ben nog in overleg maar ga waarschijnlijk Ekyflex Mobility bijgeven
voor nu staat hij even op dubbele dosis Glucosamine
wat is Harpagyl? [ ik zoek het morgen wel op ]
ik hoop dat mijn paard straks ook weer zuiver gaat lopen, nu is het even erg slecht....
jouw verhaal geeft mij wel hoop!!!!

knollentuin
zijn dat de inspuitingen die de DA thuis ook kan geven?
volgens mij is dat hetzelfde als die mijn paard na de operatie gehad heeft 3x en toen ook Ekyflex Repair 3 liter flessen[ van bijna 100 euro p/st ]
ook jouw verhaal neem ik in me op , mocht het beslag niet voldoende werken kan ik jullie ervaring mooi gebruiken....

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 01:21

Er is een artrosetopic trouwens, waar veel is terug te vinden! :j

Ik heb een 22jarige BWP met artrose in de beide voorknieen, OCD in beide sprongewrichten met een fragment linksachter. Hij is slechts 1 maal geinfiltreerd, vorig jaar in september. Sindsdien niet meer en doet het eigenlijk beter dan verwacht. Hij heeft aangepast beslag en krijgt Equijoint van Equipharma (wat enkel te verkrijgen is bij de DA dacht ik).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 02:14

Mijn merrie :)

Beide kogels voor. Ze staat al jaren op ijzer met zool en opgevuld met dat paarse spul. Ik merk heeeel erg aan haar dat 24/7 bewegen haar goed doet. In het weide seizoen zit ze een stuk beter in haar vel dan nu, wanneer ze wel op de paddock komen maar niet 24/7. Verder niet springen en niet draven op het harde. Ze mag eigenlijk bijna nooit meer los, want vind het prachtig om sliding stops te maken -O- En verder gewoon niet te gekke dingen doen. Niet meer helling af in het bos, niet meer longeren in de ton (longeer nu door heel de bak heen, nog goed voor de conditie ook ;) ), niet te krappe voltes draaien. Uiteindelijk leer je heeeel erg goed naar je paard te kijken en zie je precies aankomen wanneer het fout gaat en waarom. Soms ga je over de grens en ben je weer aan het stappen en revalideren, maar daar leer je ook weer van. Het duurt wel langer om op te bouwen met een artrose paard, ze worden heel stijf van rust en het opbouwen gaat dus dubbel zo langzaam bij mijn merrie als met een 'normaal' paard. Net als met losrijden trouwens, daar heeft ze gemiddeld wel een half uur voor nodig.

Hier zijn we slecht begonnen met meerdere keren per jaar kreupel. En inmiddels gaan we al een jaar zonder kreupelheid de baan door! Op ongeveer M1 niveau. Ze gaat ook mee naar het bos en kleine buitenritjes. Gewoon goed aanvoelen wat wel en niet kan. Ik ben trouwens wel direct overgegaan op goed ventilerende peeskappen. Heb het idee dat warmte meer slecht dan goed doet. Peeskappen gaan ook direct af als ik afstap (voor het uitstappen nog) en benen worden even gekoeld daarna.

Verder merk ik precies als ze bijvoorbeeld op de paddock jolig is geweest of te lang heeft staan schrapen met voeren oid. Ze kan dan de eerste 5 minuten wat onregelmatig zijn, meestal rijd je daar wel doorheen. Maar het is lastig om aan te voelen wanneer het echt mis is en je af moet stappen, of wanneer het slechts opwarmprobleempjes zijn.

In elk geval: er valt goed mee te leven in ons geval! Zorg dat je goed naar je paard blijft kijken en zet er op tijd nieuw beslag onder. Te lang wachten heeft hier direct effect.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 07:35

Mijn merrie heeft vanaf haar 8ste kogel artrose voor. Ben gelatinaat gaan voeren en staat altijd buiten met een schuilstal vanaf dat moment. Verder doet ze alles nog zonder klachten, endurance, springen in het bos, longeren. Wel kan ik alleen in het bos rijden ivm geen rijbak. Rechtuit is natuurlijk ook gunstig. Ze wordt al bijna 16

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 08:36

Ja ts, die injecties worden in de spier gezet, eerst een paar achterelkaar om een basis- spiegel op te bouwen, daarna ( bij mijn paard) om het half jaar herhalen, de ene ging dus met de jaarlijkse enting mee en de ander apart in de agenda.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 10:28

knollentuin schreef:
Ja ts, die injecties worden in de spier gezet, eerst een paar achterelkaar om een basis- spiegel op te bouwen, daarna ( bij mijn paard) om het half jaar herhalen, de ene ging dus met de jaarlijkse enting mee en de ander apart in de agenda.

ik begreep dat hij ingespoten zal worden in het gewricht met gewrichts vloeistof....dit heeft hij na zijn operatie ook gehad
lijkt me dat als het in een spier gaat het gewricht daar weinig aan heeft.

PBA_
mijn paard word 15 dit jaar, ik reed al altijd buiten vanwege zijn artrose RV.
het is een western gereden paard maar helaas is dat er bij mij nooit van gekomen |(

Jasmijn159
heb jij nog een speciaal ijzer?
een ijzer met veel opzet of een break-over?
Gringo is ook een slider in de wei ,met de voorbenen maakt hij strepen van wel 7 meter...
gelukkig doet hij dat niet dagelijks maar blij ben ik daar niet mee
hij mag wel de wei op en ik moet ook rechte lijnen rijden
stap mag op de weg als er geen berm is maar draven alleen op zachte ondergrond
ijzers gaan al om de 8 weken versleten of niet

Quebelle
zo jouw paard mankeert ook vanalles en doet het dan wonderlijk goed zeg!

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:35

Hier paard van 19 met atrose op kogel & kroonrand. 365 dgn 24/7 buiten met inloopstal geen speciaal beslag en gaat prima. Loopt als een kievit en ja wat langer instappen maar dat deden we toch wel. Heb wel supplementen staan maar das voor het idee wat het zal nooit meer overgaan en of verbeteren dus heb ook best mijn twijfels bij supplementen. Ja ekyflex mobility had ik wel het idee dat het wat deed maar dan meer ivm pijnstillende werking van duivelsklauw. Verder kijk ik het gewoon aan..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 10:52

jaime_andrea schreef:
Hier paard van 19 met atrose op kogel & kroonrand. 365 dgn 24/7 buiten met inloopstal geen speciaal beslag en gaat prima. Loopt als een kievit en ja wat langer instappen maar dat deden we toch wel. Heb wel supplementen staan maar das voor het idee wat het zal nooit meer overgaan en of verbeteren dus heb ook best mijn twijfels bij supplementen. Ja ekyflex mobility had ik wel het idee dat het wat deed maar dan meer ivm pijnstillende werking van duivelsklauw. Verder kijk ik het gewoon aan..

ik denk dat dat het beste is, goed kijken wat je paard aankan
instappen minstens 10 min deden wij ook al ,en alleen buiten rijden en in de berm, wat dat aangaat hoef ik niet veel te veranderen
alleen moet ik mijn rondjes even gaan bekijken daar zitten veel lange stukken bij zonder berm
en het trailer laden goed oefenen zodat ik hem met de trailer naar strand of naar een gebied kan brengen met ruiterpaden ,de weg daar naar toe is ong 4km is zonder goede berm
maar dan moet hij wel alleen te laden zijn :j :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:08

Ik had ook een paard met artrose in beide voorbenen (kogels).
Het nare eraan is dat beide benen slecht zijn en je niet echt ziet hoe kreupel het dier eigenlijk is omdat beide benen pijnlijk en kreupel zijn. Pas toen 1 been verdoofd was, zag ik hoe gruwelijk kreupel mijn paard was (en hoeveel pijn hij dus had).
Ik heb hem nog een half jaar op speciaal beslag in het land gehad, maar hij verbeterde niet en ik heb besloten om hem in te laten slapen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:16

mirgino schreef:
knollentuin schreef:

ik begreep dat hij ingespoten zal worden in het gewricht met gewrichts vloeistof....dit heeft hij na zijn operatie ook gehad
lijkt me dat als het in een spier gaat het gewricht daar weinig aan heeft.

PBA_
mijn paard word 15 dit jaar, ik reed al altijd buiten vanwege zijn artrose RV.
het is een western gereden paard maar helaas is dat er bij mij nooit van gekomen |(

Jasmijn159
Gringo is ook een slider in de wei ,met de voorbenen maakt hij strepen van wel 7 meter...

Quebelle
zo jouw paard mankeert ook vanalles en doet het dan wonderlijk goed zeg!

Nee de stof die in de adequan injectie zit zet het lichaam zelf aan tot aanmaak van gewrichtsvloeistof, zoals ik in eerder post uitlegde, de injecties direct in gewricht zijn gericht op remmen van de op dat moment actieve ontstekingsreactie- en een boost van hyaluron- ook gewrichstvloeistof. Die behandeling heeft mijn paard 2 x gehad en daarna was de onderhoudsdosering 2 x per jaar met adequan voldoende
Mij. Ervaring is dat het wel degelijk zin heeft gehad, ik heb m'n paard nooit meer hoeven behandelen voor artrose en ook aangepast beslag was niet meer nodig

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 11:22

Goof schreef:
Ik had ook een paard met artrose in beide voorbenen (kogels).
Het nare eraan is dat beide benen slecht zijn en je niet echt ziet hoe kreupel het dier eigenlijk is omdat beide benen pijnlijk en kreupel zijn. Pas toen 1 been verdoofd was, zag ik hoe gruwelijk kreupel mijn paard was (en hoeveel pijn hij dus had).
Ik heb hem nog een half jaar op speciaal beslag in het land gehad, maar hij verbeterde niet en ik heb besloten om hem in te laten slapen.

|(
je moet je paard idd goed kennen om te zien of hij veel pijn heeft

sterkte nog met je verlies :(:)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 11:23

knollentuin

jouw verhaal ga ik goed onthouden :j

en mocht hij met het beslag niet verbeteren [ wat de arts van de kliniek wel denkt gelukkig ] dan zal ik dit met hem bespreken!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:48

mirgino schreef:
Jasmijn159

Ohja goeie, ik heb een equilibrium ijzer. Dus met zo soepel mogelijke afrolling. IJzers elke 8 weken in de zomer. Als het in de winter blubberig is, wil mijn smid haar hoeven wel eens wat langer laten. Ze trapt dan wel eens een ijzer af en met een wat langere hoef is er nog ruimte over om dan netjes opnieuw te kunnen nagelen. In de winter is het soms dus om de 6 weken.. Jeej.
Verder heeft ze trouwens heel af en toe last van rotstraal en krijgt dan een keertje hennep/teer als opvulling tussen hoef en zool, ipv dat paarse spulletje. Maar merk dat direct aan haar lopen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:56

Adequan heb ik na ocd operatie bij paard gedaan,,,werkte superen was t ook meer dan waard....maar kost wel wat...350 euro voor8 injecties, maar dit was t wel waard!

Bij mn aan voorkogel artrose paard voerde ik geem glucosamine door t voer, maar liet voor 50 euro hem synthetische glucosamine in t bloed spuiten....dan wist je zeker dat t op de plek kwam waar die baat bij had! Mn paard had dr baat bij...en hoefde ie t niet op te eten! En je maar moet afwachten hoeveel ie dr van opneemt!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 23:08

sigrid1182

dit is ook nieuw voor mij....
ik ga nu eerst maar eens kijken hoe hij het op dit beslag gaat doen en als de DA komt over paar weken zal ik dit eens aankaarten :j

zo zie je maar dat er veel verschillende methodes zijn....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:01

En die glucosamine die je inspuit, kan je dan zelf bepalen, kwa hoeveelheid en hoe vaak je dat wil... Ook nog goedkoper dan glucosamine die je voert...want dat moet je constant blijven doen.

Ik heb de mijne toen paar keer elke maand gedaan en daarna 1 x in de 3 mnd.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:09

Mijn haflinger had ook forse artrose in de voorbenen. Op den duur ook botwoekering in een van de koten. Op speciaal beslag liep ze ietsjes beter, maar nog steeds niet volledig. Met de jaren werd het steeds erger en afgelopen jaar heb ik de stekker er bij haar uitgetrokken.
Magnesium deed die van mij het trouwens een hele tijd goed op.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 07:56

Babeth schreef:
Mijn haflinger had ook forse artrose in de voorbenen. Op den duur ook botwoekering in een van de koten. Op speciaal beslag liep ze ietsjes beter, maar nog steeds niet volledig. Met de jaren werd het steeds erger en afgelopen jaar heb ik de stekker er bij haar uitgetrokken.
Magnesium deed die van mij het trouwens een hele tijd goed op.

ik ga mijn paard erg goed in de gaten houden, ik wil niet dat hij de hele dag pijn heeft....
mocht dat straks zo zijn dan is het ook over...

maar voordat het zover is gaan we er alles aan doen om hem pijnvrij en weer rad te krijgen. :j

nog heel veel sterkte met het verlies van je paard :(:)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 15:03

vanmorgen is hij op aangepast beslag gezet
mijn smid heeft met de DA van de kliniek gebeld
er zit nu een uitgesmeed ijzer onder ,de grooteste opzet en weggeslepen naar de zijkant voor max afrol
en een leren zool met padding voor demping
'hij liep er iig makkelijk op weg, hij is even los in de bak gegaan zodat hij ff lekker kon dollen :+
hopelijk valt de wind morgen mee en kunnen we gaan wandelen....
ben erg benieuwd hoe hij nu loopt in de berm.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:56

gisteren is hij behandeld osteo en dry-needling, het was echt hard nodig paard zat goed vast
ze heeft de naalden niet eens overal kunnen gebruiken
eind mei komt ze weer voor vervolg behandeling

vandaag 45 min gewandeld buiten in de berm en stukje over de weg, hij liep super!!
hij stapte nu heel ver over en op de weg in de voor afdruk, dat is toch wel zo`n 20 cm ruimer dan zonder dit beslag
morgen weer wandelen en daarna mag ik erop :D dan gaan we ook draven.

het lijkt te werken voor hem!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 15:42

hij loopt nog steeds goed!!!
deze ijzers zijn de uitvinding voor hem :j
ben rustig aan het opbouwen met rijden en wandelen en ze gaan gelukkig de wei weer op
we zijn de weidegang aan het opbouwen hij loopt dus ook meer wat goed is voor de smering van de gewrichten
hij blijft lekker ruim lopen in de berm wel ruimer dan op de weg [ berm bijna 1 hoef voor de voorhoef en op de weg in de voorhoef...]
hij draaft in de berm lekker soepel :j
ga wel straks de glucosamine vervangen door Ekyflex Mobility
en de MSM is iets verhoogd

wat kan een mens toch blij zijn dat een paard na 9 mnd weer op de rit is *\o/* :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:54