Probleem met bewegen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Probleem met bewegen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:05

Hoi Bokkers,

Ik val meteen met de deur in huis :+ : Ik heb nu bijna 5 maanden last van mijn stuitje. niet wetend wat het nou was en na heel wat chagrijnige buien door de onophoudende, zeurende pijn ben ik naar mn moeder gestapt. 'mam, mn stuitje doet zeer. En het gaat maar niet over'. Na een week toch besloten om naar de huisarts te gaan. Die verwees me door naar de fysio. Krijg ik de vraag (gisteren)''Hoe belangrijk zijn paarden voor je''... Uhm, tja, ik ga er iedere dag naartoe, en rij 1-2 paarden per dag, plus twee waar ik vaak handwerk mee doe.
Antwoord: Oh. Dan heb ik nieuws voor je, want, helaas, je mag niet meer rijden. MAXIMAAL 2 keer oer week en dat is al eigenlijk te veel. Ik dus kwaad en verdiretig, maarja, niks mee te doen. Mijn bekken staan verkeerd en helaas wordt er door mijn bekkenbodem dus steeds aan mijn stuitje getrokken waardoor de hele boel scheeftrekt. Dus nu maar rust houden en heel veel wandelen met de paarden. Dan kont het volgende zogenaamde'probleem', want ik rij op een IJslander die heel erg houdt van werken, werken, werken, afwisseling, hard gaan, lekker tolten en galopperen, telgangen etc. Maar ja, wat moet ik nou doen met hem? Moet misschien een paar maanden stil zitten / niet rijden. Dus poetsen kan, fietsen kan, longeren kan. En wat nog meer? Heb liever dat hij wel een beetje zijn conditie houdt..

Misschien ben ik veeleisend maar is er iets wat ik kan doen wat
1. afwisselend is
2. voor beetje beweging zorgt
3. wat leuk is voor mij en voor hem?
Vrijheidsdressuur zit er niet in en het is helaas geen heel erg handwerkpaard. 1x in de week is al meer dan voldoende :+ ...
Bedankt voor het lezen :-)

Kirsha

Re: Probleem met bewegen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:08

Is het geen idee om een bijrijder te zoeken die hem in conditie houdt?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:10

Voor een sulky beleren en zo samen op pad?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:11

Haha ik ben zijn bijrijdster dat is het probleem. We hebben ook andere paarden die worden dus verzorgd door andere verzorgers. Eigenaresse rijdt zelf ook op de paarden en kan hem wel meenemen als handpaard, maar dat gaat ook niet iedere dag. En wil onwijs graag 'verderkomen' met hem. Hij is pas 9 en mn vriendje :-) Heb me al ingeschreven voor wedstrijden, dus nu wil ik graag met hem beetje trainen, dat wordt dan ca. 1x in de week. En dan wandelen voor de gezelligheid, maar zelf heb ik niet zon topconditie dat ik 5 km aan de hand ga galopperen haha...

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:12

Hij kan wel voor de kar, dat is waar.. vergeten oepsie :-) dat is misschien wel een ideetje ja! Bedankt voor de snelle reacties!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:13

Oh oeps 8)7

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:14

Geen probleem vergeten te zeggen..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:16

Het niet meer mogen rijden, heeft dat te maken met de houding die je aanneemt of echt met het rijden zelf, dus de beweging? Anders zou je op termijn nog kunnen kijken naar een zadel dat ervoor zorgt dat je klachten niet verergeren?

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:17

Heeft de huisarts geen manueel therapeut voorgesteld? Voor jezelf dan :9
Ik ben ooit van m'n paard gevallen en mijn bekken stonden daardoor ook scheef, ook flinke last van m'n stuitje steeds. Nu heeft de therapeut mij weer rechtgezet en gaat t eigenlijk heel goed....

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:20

Het rijden zelf helaas. Als ik ga lichtrijden span ik mijn bekkenbodem en die trekt de boel dan weer scheef. Stapritjes mogen ook niet omdat ik op een heel soepel paard zit, en omdat elke beweging toch schadelijk is zegmaar. Liever nu rust dan over 10 jaar niet meer kunnen rijden en staan omdat mijn stuitje en mijn bekken verkeerd gegroid zijn: en dan zou een operatie zelfs niet kunnen slagen. :-(
ik moet oefeningen doen zodat het een beetje recht blijft staan maar ja met een keer in de beugels staan of een stap en het schiet weer terug helaas :n

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:21

Lastige situatie! Ik zou dan inderdaad ook kijken voor een eventuele overstap naar het mennen. Dan kan je toch nog lekker op pad zonder dat je zelf achteraf met de gebakken peren zit.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:24

Ik zal het aan de eigenaresse vragen :-) Super bedankt! Had ik zelf niet aan gedacht.