Hoeven aantikken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Hoeven aantikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:14

Sorry als het verkeerd staat modjes

Hoi!
Vandaag was ik voor het eerst gaan wezen fietsen met mijn vz shetlander. Hij vond het geweldig en wat erg enthousiast.
Alleen merkte ik wel heel erg dat hij zijn voor hoeven aantikte met zijn achter hoeven.
Ik ben helemaal niet bekend met dat soort 'problemen', moet ik hiervoor springschoenen aanschaffen?
Want dacht dat die alleen bedoelt waren voor paarden met ijzers? Of moet ik dit anders oplossen?

Alvast bedankt! :)

callum

Re: Hoeven aantikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:17

Laten bekappen. Kans is groot dat de hoeven te lang zijn waardoor hij niet goed afrolt en daardoor zijn voorbenen niet snel genoeg verplaatst. Als dit het niet is idd een springschoentje

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:18

callum schreef:
Laten bekappen. Kans is groot dat de hoeven te lang zijn waardoor hij niet goed afrolt en daardoor zijn voorbenen niet snel genoeg verplaatst. Als dit het niet is idd een springschoentje

Wou er net nog bij zetten dat ze keurig naar de hoefsmid gaan dus dat is het niet.
Dus een springschoentje, bedankt!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:21

je kan je smid ook vragen of ze hem van achter iets ronder willen zetten (soort van mustangrol) ipv een schuine hoek zoals nu de meeste hoefsmeden doen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:24

Zal eens met de eigenaar overleggen of ze dat wil vragen aan de hoefsmid :)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:28

Mijn verzorgpaard doet het ook buiten uit enthousiasme. We hebben voor hem indd springschoenen en peesbeschermers. :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:30

xMaxxiee schreef:
Mijn verzorgpaard doet het ook buiten uit enthousiasme. We hebben voor hem indd springschoenen en peesbeschermers. :)

Hij deed het ook echt alleen vandaag, had het nog nooit eerder gehoord met het wandelen buiten.
Dus het lijkt me heeeeel sterk dat ze hoeven te lang zijn anders had ik het wel vaker gehoord :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:58

Waarschijnlijk kan ie voor niet snel genoeg weg. Dat kan komen doordat ie de hoef niet goed kan afrollen. Ik zou je smid vragen on in de voor hoefjes een opzetje te vijlen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:01

En dat gebeurd alleen bij fietsen ? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:04

SindyKaya schreef:

Als je pony draaft tijdens het fietsen dan kan het inderdaad zo zijn dat hij met zijn voorhoeven niet snel genoeg weg is.....

Als je wandelt zoals je schreef en hij stapt dan doet hij het niet?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:10

[***] schreef:
SindyKaya schreef:

Als je pony draaft tijdens het fietsen dan kan het inderdaad zo zijn dat hij met zijn voorhoeven niet snel genoeg weg is.....

Als je wandelt zoals je schreef en hij stapt dan doet hij het niet?

Nee en in draf, galop ook niet.
Behalve als hij dus enthousiast word (door andere paarden of wind bijv) dan doet hij het ook wel eens. Maar gister viel het me echt pas op.