hoefijzers eraf na 8jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJDR

hoefijzers eraf na 8jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 16:07

Hoi!
Ik heb mijn paard nu een jaar en is daarvoor 4jaar manege pony geweest. En daarvoor ook nog 4jaar op een andere manege. Ze heeft al die tijd hoefijzers gehad. Daarvoor weet ik het niet zeker of ze had of niet.

Is het verstandig om ze eraf te halen?

Angela

Re: hoefijzers eraf na 8jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:21

Overleg met je hoefsmid, die kan de hoeven beoordelen.

Mijn vorige paard heb ik na 11 jaar van de ijzers afgehaald, en dat ging zonder problemen.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:10

Dus ook niet kreupel lopen / slecht lopen?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:14

Het kan dat je paard eventjes wat gevoeliger loopt op het harde, maar dit zal snel wennen!

cynthiabolt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:16

Vaak zetten manege eigenaren hun manege pony's niet op ijzers want dit brengt extra kosten met zich mee. Dus is er misschien een reden waarom jouw pony wel op ijzers stond? (zwakke hoeven?) Misschien kan je dit aan de vorige eigenaar vragen. Ook zou je je hoefsmid even kunnen vragen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:48

Je weet pas hoe ze het zonder ijzers zal doen als ze er eenmaal af zijn.
Mijn paard Amber heeft enkele maanden gevoelig gelopen na jaren op ijzers te hebben gestaan. Kwestie van geduld, ze loopt nu beter dan met ijzers :)

Edit: Amber moest echt 2 maanden verplicht vakantie ivm gevoeligheid.
Het kan dus zijn dat je het even de tijd moet geven. Volgens mij is Amber wel een uitzondering.
Laatst bijgewerkt door Alet op 17-03-15 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:51

Hij is een tijdje gevoeliger geweest op steentjes tijdens buitenritten. Dat heeft een paar maanden geduurd voordat dat helemaal over was. Verder geen last gehad.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:54

Het paard van mijn moeder heeft 20jaar ijzers onder gehad, toch ook besloten van ze eraf te halen.
Eerste weken was het moeilijk, maar op aanraden van smid toch even volgehouden en nu 6 maanden later loopt ze super zonder ijzers.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:58

Ik heb mijn vorige paard na heel veel jaren (sowieso 4 bij mij en daarvoor ook al jaaaren bij de vorige eigenaars) van de ijzers afgegaan. Ze heeft een aantal maanden gevoelig gelopen en dat heb ik toen overbrugt met hoefschoenen. Die afgebouwd en op den duur liep ze alleen nog 1/2 dagen na het bekappen gevoelig.

edit: Erg blij dat ik die keuze gemaakt heb. Vanwege de winters buiten(dat was de hoofdzakelijke reden toen) en de hoef is er zoveel beter en gezonder van geworden. En na die eerste gevoelige periode is ze veel beter gaan lopen dan met de ijzers.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:02

Ik ben overgegaan op wat meer natuurlijk bekappen. Het tussentijdse onderhoud doe ik inmiddels zelf. Daarmee blijvende hoeven steeds ongeveer gelijk een voorkom ik dat Amber na het bekappen elke keer weer 2 weken gevoelig loopt. Voor ons werkt dit prima.

Ik vind het ook heerlijk dat we all season riders zijn nu de ijzers uit beeld zijn :D

HopHopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:07

Veel paarden staan helaas overdbodig op ijzers,,, fijn dat ze er af kunne blijve +:)+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:12

Zou advies aan de hoefsmid vragen en dan gewoon proberen. De ene kan het wel de andere niet. Op stal staat een paard die na ruim 10 jaar van ijzers kwam de hoefsmid wou het proberen zonder omdat ze toch niet meer gereden word en dus vooral op de weide staat. Durf het niet met zekerheid te zeggen maar geloof dat ze zo'n maandje of 6 zonder heeft gestaan. Ging echt niet meer zonder. Ijzers er terug onder en dezelfde dag nog liep ze weer op het hard en de volgende dag draafde ze zelfs weer op het hard. Dus als het niet gaat dan zitten de ijzers er zo weer terug onder. Maar zou zeker afgaan op de hoefsmid.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 06:31

Advies vragen.
Want inderdaad een manege zet normaal niet zomaar een paard op ijzers.
En wat ga je met het paard doen?
Ik rij veel buitenritten en moet dan ook stukken over asfalt.
Bij mij slijten de achter hoeven te veel. En moet daardoor weer op ijzers.
Advies en even bekijken hoe het gaat.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 11:07

ik rijd de laatste tijd wel veel buiten en wilt dat ook graag houden. Ze gaan er morgen af, ben benieuwd hoe het gaat. ik denk dat ze in het begin wel gevoelig loopt. maar dat gaat (hopelijk) vanzelf weg en anders doe ik ze er maar weer onder. ben benieuwd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:14

Zou het wel even tijd geven hoor.
En even aan de hoefsmid advies vragen, en je kan hem altijd even bellen als het lang duurt.

PeterBezemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:56

Als je het doet, zeker de eerste weken goed in de gaten houden, waar nodig bijvijlen, hoeven de tijd geven om te wennen, etc.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:49

het kan zijn dat hij wat gevoeliger loopt
maar dat went wel snel

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 15:34

Dr ijzers zijn eraf, ze loopt er goed op. Alleen op grint ietsje gevoeliger. Maar dat is logisch.
Ze zijn nog niet gescheurd/afgebrokelt. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:42

Als de hoef goed en regelmatig wordt bekapt dan zul je geen hoefijzers nodig hebben.

Op maneges staan de paarden toch vrij veel in de stal (de meeste dan), veel op stal betekend meer in eigen mest en urine staan Rn in stro. Dat allemaal de hoorn kwaliteit aantast. Een hoefijzer is dan een manier om het symptoom (slechtere hoeven) aan te pakken. Buiten zetten en regelmatig goed bekappen is een manier om de oorzaak aan te pakken :)