Het verhaal in het kort:
- eind juni 2014: ik koop een 6-jarige ruin, wordt goedgekeurd op RX met kleine bemerking: scheef voetje wat hoogstwss geen problemen zal veroorzaken en OCD wat al helemaal geen probleem is. gezond paard dus
- ik rij wedstrijden (basis dressuur) en deze gaan goed
- begin september 2014: paard plots kreupel linksvoor. geen duidelijk aanwijsbaar trauma, niet dik, niet warm. Weekje laten staan helpt niet
- half september 2014: dierenarts 1 komt, wss hoefgewricht ontstoken, krijgt een week ontstekingsremmers en moet nadien terug kijken hoe het gaat.
- eind september 2014: paard nog steeds kreupel, dierenarts 2 komt erbij voor 2e opinie. doet kreupelheidsonderzoek, neemt echo en diagnose is verrokken ligamentje. dikke maand laten stilstaan en dan controle
- half november 2014: controle, nog steeds niet goed. antibiotica erbij en nog eens 6 weken rust.
- eind december 2014: paard nog steeds kreupel, we rijden naar dierenkliniek de bosdreef. er wordt een MRI genomen en er is een scheur van boven tot onder te zien, midden in de diepe buigpees. de scheur is reeds voor 80% genezen (als in, verlittekend en geen vocht of druk meer op de pees) in deze 4 maanden sukkelen, dus we krijgen het advies om hem nog 2 maanden te laten staan, controle te doen en dan terug op te bouwen.
- begin maart 2015: dierenarts 1 komt opnieuw controleren: linksvoor lijkt ok, achteraan wel stijf van al dat stilstaan, terug beginnen opbouwen met rustig schema.
Nu ben ik dus terug begonnen. Dag 1 en 2 gingen goed, telkens dikke 10 minuten stappen en kleine 5 minuten draven. Idd wat stijfjes achter, maar vooraan niks aan te zien. Telkens voor de veiligheid achteraf gekoeld met de tuinslang.
Dag 3, gisteren dus ging het weer mis. Paard kreupel in draf op de linkerhand. Besloten om eventjes rustig door te rijden, kan stijfheid zijn. Na enkele minuten op de rechterhand niets meer te zien. Op de linkerhand licht onregelmatig. Op het verkeerde been lichtrijden op de linkerhand helpt, hij loopt regelmatig. Een minieme belasting van het linkervoorbeen zorgt dus voor onregelmatig lopen.
Vandaag zal ik nog eens proberen om te kijken wat het zegt.
Dierenarts 1 hoopte natuurlijk dat hij terug ok zou zijn. Dierenkliniek had aangegeven dat de kans 60% was dat hij zou hervallen en dat verdere therapie nodig zou zijn.
Als verdere therapie kwamen ze beiden ook niet verder dan cortisone spuiten, wat dus betekent dat het na een paar jaar ook einde verhaal is. Shockwave en dergelijke zou niet voldoende bewezen zijn, operatie is geen optie gezien de plaats van de scheur. Accute fase is al lang voorbij, ook nooit erg duidelijk geweest dus die therapieën vallen ook af.
Ik dacht zelf aan speciaal beslag. Paard heeft erg weinig hiel dus mss dat dit verlichting kan geven?
Zijn er mensen met ervaringen? Tips?
Bedankt voor het meedenken! Ik zit met mijn handen in mijn haar