Losse flapjes hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona_Mambo

Losse flapjes hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 18:25

Vandaag met rijden liep mijn pony een beetje kreupel. Op de weg en op grindpaden kreupelde hij, op gewoon de weg maakte hij wat korte pasjes maar dat doet hij altijd wel. In de bak in het begin heel lichtjes maar daarna was het over en hebben we nog gewoon gereden. Toen ik zn hoeven ging uitkrabben had ie op de straal wat losse flapjes zegmaar, dinsdag is hij bekapt. Wat kan dit zijn en is het erg??

Sjira

Re: Losse flapjes hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:26

Kan heel goed dat er een steentje in zijn hoef heeft gezeten die er tijdens het rijden in de bak uit is gegaan.

De losje flapjes zijn niet erg, tenzij het geen diepe scheuren zijn natuurlijk. Heb je er toevallig een foto van?

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 20:11

Ik zal morgen een foto maken. Er zat geen steentje in, ik heb de hoef toen uitgekrabd en daarna gingen we een rondje buiten en toen was het sommige stukjes ook een beetje kreupelen.

Hij loopt wel vaker met kortere/rare pasjes op de weg

madelynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:30

het kan zijn dat het steentje onderweg eruit is gevallen maar dat de hoef nog wel een beetje gevoelig was.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:41

Je geeft aan dat je pony afgelopen dinsdag bekapt is, dan kunnen de hoeven nog wel een week of twee wat gevoelig zijn omdat ze net zijn bekapt. Je kunt het misschien zien als een laagje eelt wat in 1 keer is weggehaald. Met name op de weg en grintpaden kan je paard dan kreupel lopen of korte passen gaan maken. In de bak is de bodem zachter en dus gaat het dan beter.

Wanneer je merkt dat je paard vaker korte passen maakt op harde ondergronden kan dat heel goed betekenen dat je paard van nature erg gevoelige hoeven heeft. Ik ben er niet 100% zeker van maar heb wel ervaring met paarden met gevoelige hoeven en door regelmatig op de weg te rijden zijn de hoeven harder en minder gevoelig worden. Je creëert dan namelijk een nieuwe eeltlaag, na het bekappen begin je weer rustig aan opnieuw. Zo nu en dan even een stukje op de weg rijden en dit afwisselen met in de berm rijden.

Losse flapjes zijn slappe stukjes hoef die loslaten dat is niet erg of verkeerd. Het slijt er vanzelf wel af. Ik scheur het er ook wel eens af of knip het af met een schaar. Je paard zal er geen last van hebben.
Laatst bijgewerkt door hynderfrou op 14-03-15 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:45

hynderfrou schreef:
Je geeft aan dat je pony afgelopen dinsdag bekapt is, dan kunnen de hoeven nog wel een week of twee wat gevoelig zijn omdat ze zijn bekapt. Je kunt het misschien zien als een laagje eelt wat in 1 keer is weggehaald. Met name op de weg en grintpaden kan je paard dan kreupel lopen of korte passen gaan maken. In de bak is de bodem zachter en dus gaat het dan beter.

Losse flapjes zijn slappe stukjes hoef die loslaten dat is niet erg of verkeerd. Het slijt er vanzelf wel af. Ik scheur het er ook wel eens af of knip het af met een schaar. Je paard zal er geen last van hebben.

Bij een goede bekapping hoort je paard echt geen een tot twee weken gevoelig te zijn hoor.. wat een onzin! Dan is er echt iets niet goed gedaan.

Zitten de flapjes op de zool of aan de hoefwand?

BlondjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:47

kan dat de hoeven iets tekort gekapt zijn en dan kunnen sommige paarden er wel last van krijgen. Mijn verzorgpony loopt de eerste paar dagen tot week na de bekapping ook heel gevoelig als ze te kort bekapt is. De smid weet het nu en let er dus ook heel erg op dat ze niet te kort gekapt worden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:52

Losse flapjes aan de straal zijn niet erg, sterker nog dat is eigenlijk de bedoeling. Hier worden de stalen meestal netjes gemaakt door de smid. Dat is eigenlijk niet nodig. als je dat niet laat doen komen er allemaal flapjes aan zo groeit en slijt een straal nou eenmaal. Niks aan het handje.
Het 'op eieren lopen, komt doordat je beest wat gevoelig is op de zolen. En dat is natuurlijk niet fijn voor hem, lekker van het grint af proberen te blijven dus.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 20:04

Bedankt voor de reacties. Ik had de hoefsmid gister nog gebeld om dit te vragen en zoals hier ook al gezegd word kan hij de eerste week na de bekapping wat gevoeliger lopen. Nog een vraagje wat me ook opviel (sorry voor alle vragen, het is mn eerste eigen pony en ben verder nog nooit bij een bekapping oid geweest) naast de straal is een gleuf wat je uitkrabt, die is aan de onderkant dichtgegroeid, hoort de smid hier iets aan te doen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:08

Nee dat is de bedoeling die gleuf eindigt in de hoefballen.
Die gleuf vind het lekker als er wat zand in zit, niet te schoon maken dus

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:16

mrie schreef:
Nee dat is de bedoeling die gleuf eindigt in de hoefballen.
Die gleuf vind het lekker als er wat zand in zit, niet te schoon maken dus

Mee eens. En wanneer je op buitenrit gaat, die gleufjes van te voren niet gaan uitkrabben. Het zand, modder en mest in de hoef laten zitten met rijden en pas na het rijden de hoef uitkrabben. Voordeel hiervan is dat er minder steentjes en scherpe dingen in de hoef komen.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 20:32

Ik bedoel aan de andere kant, de onderkant van de V zegmaar

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:04

Ook dat is niet vreemd of verkeerd. De gleuf ontstaat op een natuurlijke manier, de hoefsmid hoeft daar niks aan te doen. Bij jou pony is de gleuf dus deels dichtgegroeid, das geen probleem, bij elke pony ziet dat er weer wat anders uit.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 21:21

Oke bedankt :)