Heeii, mijn paard heeft straalrot en ik ben dit nu elke dag eerst aan het spuiten met lauw water en dan met soda in water aan het spoelen. Is dit goed en is het erg als je het bijv. Een keertje niet uitspoelt met water na het gebruiken van soda
Zorg ervoor dat de straal ontdaan is van loszittende stukjes. Vervolgens minimaal 5 dagen lang elke dag goed uitkrabben, dan schoonmaken met water, daarna voet in emmer biotex. Na een minuut of 5 met een borstel de straal goed schoonmaken met de biotex. Afspoelen met water, goed afdrogen en de straal insmeren met Kevin Bacon's hoof solution. Na 5 dagen kijken hoe het dan is en eventueel behandeling afbouwen.
Afspoelen met water zou ik zeker wel doen, denk ook goed om de sokken en koot. Anders heb je mok en ben je nog verder van huis.
Straalrot heb ik geen ervaring mee, maar wat ik met rotstraal altijd doe is eerst de hoef goed schoon maken(evt. met soda) en dan tandpasta op de straal smeren. Met een weekje hebben ze nergens geen last meer van
dry feet werkt heel goed, paar spraytjes nadat je hebt uitgekrabt in de straal, voet vasthouden tot het klein beetje is ingetrokken. in het begin dag of vijf elke dag, daarna is het meestal onder controle.
Hoefsmid ook al geweest? Kan misschien wat weg snijden.
Hypozin is ook top spul voor rotstraal.
Om te voorkomen gebruik ik regelmatig hyposol. Groen flesje spuit je zo op de hoef.
Dani_
Geplaatst: 15-03-15 12:23
De oorzaak van de rotstraal aanpakken is ook belangrijk, anders zal het terug blijven keren.
Staat je paard in een vieze stal? Het staan in eigen uitwerpselen is niet goed voor de hoeven. Urine en mest maken de straal week en vatbaarder voor rotstraal. Stro en zaagsel is een perfecte leefomgeving voor bacteriën en schimmels.
In de wei of paddock kan een paard ook rotstraal krijgen, maar de kans is wel veel kleiner. Bovendien is de hoef van een paard dat buiten loopt beter doorbloed en daardoor gezonder. Ook een goede bekapping waarbij de straal meedraagt en er geen gezond weefsel wordt weggesneden, is heel belangrijk!
De behandeling van rotstraal moet je wel een goede tijd volhouden. Geef niet op en zorg dat er een mooie en gezonde nieuwe straal kan teruggroeien!