Natuurlijk bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 20:50

Ik ben me aan het orienteren oo he natuurlijk bekappen. Mijn paard heeft probleemhoeven en stond daardoor altijd op ijzers. Nu wil ik het roer omgooien en (waarschijnlijk) het natuurlijk bekappen en hoefschoenen een kans geven.

Wie weet een goede natuurlijk bekapper in Zuid -Limburg? Graag iemand met veel verstand en niet iemand die een cursusje tussendoor heeft gedaan :7

othelloster

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:56

Heey, mijn ruin had ook ellendige hoeven, nu bekapt Patrick van de Warenburg hem en gaat fantastisch, hij Kent zijn vak en is ER ook absoluut goed in! Je Kan hem vinden op de site hoefnatuurlijk.nl! Een echte aanrader!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:56

Ik ben mijzelf momenteel ook aan het oriënteren! Ik ben niet bekend in jouw provincie, heb je geen interesse in zelf een cursus volgen?

harisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:03

Kijk eens op de site van Spirithorses van Pien en Jack, zij geven cursussen maar kunnen ook je paard natuurlijk bekappen. Zij zitten in de regio Zuid Limburg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:14

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 21:29

Spirithorses heb ik inderdaad al veel goede ervaringen van gelezen! Pqtrick van Warenburg zegt me niets maar houd ik zeker in mijn achterhoofd!

Las ook nog iets van Raf Anteunis?

Zelf een cursus vind ik niets. Hoeven zijn me goud waard, scheelde weinig of hij was er niet meer geweest... Vandaar dat echt goede wil en niet iemand met een eendagscursus (met alle respect hoor! )

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:02

Jack komt 1 a 2 keer per jaar bij mij. Heeft zelf zo'n 25 paarden rondlopen die hij bekapt en bekapt ook vele andere paarden. Ik bekap ook zelf na bij hen de cursus te hebben gedaan maar heb het de eerste keer door Jack laten doen en laat hem dus wel regelmatig mn werk controleren. Dus wellicht zou dat wel een optie zijn? Want je onderhoud zelf gewoon de hoeven, veel meer dan bijvijlen is het niet en als je regelmatig jack laat komen om het te controleren kan hij je ook nog tios etc geven.

Mijn pony loopt overigens vele kms voor de wagen dus voor mij ook het bewijs dat hij een goede bekapper is en ii dat prima na een 1 dagscursus (en 2 boeken aan theorie!) zelf kan doen maar je moet uiteraard doen waar jij je goed bij voekt. Aan jack heb je iig echt een goede maar ook een hele prettige man, gaat heel fijn met mijn paarden om

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:20

Natuurlijk bekappen lukt alleen als je zelf ook de hoeven leert onderhouden, het heeft niet zoveel zin om elke zes weken een NB-er te laten komen. Het gaat juist om het regelmatig raspen van de hoeven, zodat natuurlijke slijtage wordt nagebootst.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 20:40

Duidelijk Arabesk dat wist ik niet....
Dacht eens in de zoveel weken een bekapper langs te laten komen ☺️

Hoe zit het eigenlijk met de Strasser methode (of vraag ik nu iets heel doms )

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:26

Een hele andere methode, zover mij bekent meer een "medische" methode, of zo wordt het gezien. Zij snijden de zool (volgens mij) hol omdat ze willen zo snel mogenlijk de doorbloeding van de hoef goed op gang te krijgen. Dat is volgens mij ook het verschil met NB maar pin me er niet op vast. Bij NB blijf je dus van de zool af, die trekt namelijk na verloop van tijd vanzelf hol mits correct bekapt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:28

Arabesk schreef:
Natuurlijk bekappen lukt alleen als je zelf ook de hoeven leert onderhouden, het heeft niet zoveel zin om elke zes weken een NB-er te laten komen. Het gaat juist om het regelmatig raspen van de hoeven, zodat natuurlijke slijtage wordt nagebootst.

Niet mee eens. Natuurlijk bekappen houdt in dat de leefstijl, het werk wat een paard doet en het voedsel wat hij eet bijdragen aan het hoefonderhoud. As opposed to een manier van bekappen die uitgaat van pathologieën.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:38

Deels met Koper en deels met Arabesk eens. Mijn pony loopt voor de wagen, maar doordat het afvalt glad is slijt hij zijn hoeven vlak af. De afronding (die juist zo belangrijk is) verdwijnt dan. Dus die zulke er toch zelf op moeten vijlen. Verder kunnen de steunsels ook niet slijten dan. Mijn andere paard staat vooralsnog vrij veel in de wei en ondervind dus vrijwel geen slijtage, dus die moet ik toch handmatig wekelijks bijwerken.

Maar bijv. Bij spirithorses weet ik dat ze zoveel op verharde ondergrond gaan dat ze zeer zelden wat hoeven te doen, Jack kijkt af en toe eens onder de hoeven na een buitenrit voor de steunsels maar hij zei dat hij soms maanden niets of zeer weinig hoeft te doen.

Kortom, ligt er maar net aan hoeveel slijtage een paard onder vindt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 02:55

Patrick is een kennis van mij. Hij steekt er veel werk in en het Is zowat zijn passiE.
Verder heb je in Valkenburg nog een natuurlijk bekapper/dierenarts wim de leeuw meen ik. Daar heb ik eens een dagje rondgelopen, kwam over als een erg fijne man. Had graag met hem te doen.

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 04:11

Goed dat je je aan het orienteren bent! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:54

Maartje1990 schreef:
De afronding (die juist zo belangrijk is) verdwijnt dan.

Volgens wie?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:30

Op Paard Natuurlijk (website, forum, facebook) zul je veel mensen vinden die bezig zijn met hoeven en natuurlijk bekappen. Ik kan je de cursus van PN aanraden, zelfs als je bijzonder sceptisch bent erover. Je zult er altijd iets van opsteken. :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:35

De Strasser methode is ontwikkeld door een dierenarts die veel paarden heeft behandeld met zeer ernstige been en hoefproblemen, bij deze paarden werden zeer ingrijpende ingrepen uitgevoerd om de hoef zo snel mogelijk te laten herstellen. Dit is echter zeker niet nodig en zeker ook niet de bedoeling bij elk paard, de Strasser methode kent ook normale onderhoudsbekapping. Niet elke strasser opgeleide bekapper gaat ook zo ingrijpend te werk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:40

Koper schreef:
Maartje1990 schreef:
De afronding (die juist zo belangrijk is) verdwijnt dan.

Volgens wie?

Volgens deze bekap methode :+

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:50

Hallo ben ook zeer geïnteresseerd in een natuurlijke bekapper regio Utrecht, heb op internet gekeken maar kan niet veel vinden is er iemand in dit forum die iemand kan aanbevelen in deze regio?