Ervaring van ijzers, zolen en siliconen af halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Ervaring van ijzers, zolen en siliconen af halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 22:29

Sinds juli kampt mijn vriendje al met een vage kreupelheid. Hij had een scheve conformatie en een erg dunne hoefwand. In juli is hij op ijzers met zolen en siliconen gezet. Tot nu toe nog steeds niet 100% rad. Eergister terug geweest naar de kliniek voor controle. Ik wilde sowieso nieuwe foto's om HKO uit te sluiten (HKO is trouwens op de foto's niet gezien). Voor de foto's moesten de ijzers eraf. Bij mij rees dan ook de vraag naar boven of ik het niet gewoon zonder ijzers kan proberen. De DA en smid stemden hiermee in dus zodoende staat hij nu blootsvoets. Nu schrok ik best wel van zijn hoeven. Ik wist eigenlijk niet wat ik moest verwachten hoe de hoef eruit zou zien na ruim een half jaar siliconen. Volgens de DA en smid zullen de hielen nu weer wat naar buiten gaan, zodat de straal weer wat meer aan de oppervlakte komt te liggen. Nu ben ik benieuwd of er meer ervaringen zijn met een paard van ijzers met zolen en siliconen af te halen en blootsvoets te zetten. Hoe lang duurt het eerdat de hoef weer de oorspronkelijke vorm aanneemt?

Hieronder foto's van de hoef nu, net van het ijzer afgehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:49

Hij heeft niet alleen een hele diepe straal. Hij heeft ook hele hoge hielen en zijn steunsels vind ik wat naar voren gericht waardoor ik ondergeschoven verzenen zie.

Afbeelding

Pas bij de rode pijl raakt zijn voet de grond, hoe ver staat dat wel niet van het begin van de kroonrand af.

Persoonlijk zou ik iedere week enkele millimeters (1-3mm) van hielen afhalen. Als je op een grote stal staat waar de hoefsmid wekelijks langskomt, is het uiteraard nog mooier als de smid dat doet, maar zelf kan je dat ook mits met beleid. Dat je paard met zulke hoeven niet fijn loopt vind ik heel logisch.

Ik ben wel nieuwsgierig naar een echt goede foto van de zijkant. Recht van de zijkant genomen. Dan kunnen er nog wat lijntjes getrokken worden en is er een duidelijker beeld.

http://paardenhoeven.info/wp-content/up ... n-hiel.jpg

Naar deze lijntjes ben ik ook erg nieuwsgierig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:23

De steunsels zijn veel te lang en het contactpunt ligt inderdaad veel te ver naar voren. Dat zal wel even duren voordat dat weer goed komt. Het afrolpunt bij de toon moet zo ver mogelijk naar achteren gelegd worden om het moment (kracht x afstand) zo klein mogelijk te maken. De straal moet weer dragend gemaakt worden, eventueel mbv hoefschoenen met pads. De hoeven van jouw paard lijken op die van het linker plaatje, het rechter plaatje is hoe het moet zijn. Dat is niet te bereiken door nu ineens de hielen te bekappen, maar dat moet door beweging, beter bekappen etc gestimuleerd worden.

Afbeelding

En heel belangrijk: zoek een plek waar je paar 24/7 buiten kan, beweging = genezing.

Kom anders even naar de facebookgroep van paardnatuurlijk en plaats daar je foto's, daar zitten een hoop deskundige bekappers (en kan ik ook wat makkelijker in je foto's tekenen). Er zitten daar ook mensen die ervaring hebben met hun HKO paard zonder ijzers zetten en anders laten bekappen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:28

Wist niet dat hij zo vreemd op zijn pootjes stond Nicky! Jeetje, lijkt net of hij op zijn tenen voorover aan het hellen is. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat als je regelmatig de hoefsmid langs hebt, deze stukje bij beetje zijn hoeven weer in een meer natuurlijke vorm kan gaan zetten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:24

Afbeelding
De rode lijn geeft aan waar de hoef nu de grond raakt, groen is waar het zou moeten zijn. Echter je kunt nu niet een stuk van de hoef afzagen, dit is een geleidelijk proces van meer beweging en beter bekappen.

Afbeelding
rood zijn de de lange steunsels en geel is de verbrede witte lijn, het hoefbeen zit dus ook niet heel stevig vast in de hoef.

Ik vrees dat de hoef ook in vorm gevijld is en eigenlijk een holle hoefwand had.

__Nicky

Re: Ervaring van ijzers, zolen en siliconen af halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:26

De hoefwand was erg dun. Ik zal de röntgenfoto's eens uploaden.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:32

Dit zijn de foto's van juli 2014.

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:40

Ben je toen supplementen bij gaan voeren, of zijn er alleen ijzers met zooltjes en siliconen onder gekomen?

Wel duidelijke foto's, ook in het algemene topic. Toppie! Daardoor is het echt een stuk makkelijker om er wat van te zeggen en ik vind dat je het commentaar goed oppakt. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Want het lijkt me niks om zulk commentaar te horen over je vriendje die toch al zo lang niet goed loopt.

Even een foto van het andere topic gejat:
Afbeelding

Hier kan je ook heel goed zien dat er een rare knik in de steunsel bij LV zit (achterste hoef), en ook RV heeft dit (maar met minder kanteling). Aan de andere kant zit deze ook: http://boktimg.nl/img/m/wSL7SY.jpg maar minder opvallend.

Die hele anderhalve cm mag/moet dus weg, die onder die hoek vandaan komt.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:53

Inmiddels heb ik er al zoveel mensen bijgehad en adviezen gekregen :P Ik vertrouw op mijn eigen smid en de DA en smid in Utrecht, maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen :) Zeker de plaatjes met lijntjes vind ik interessant.

Ik heb van juli t/m januari biotine bijgevoerd.

Je zou nu natuurlijk de neiging hebben om een tang te pakken en als het ware die centimeters eraf te halen }> maar ik laat het toch even zo. De weke delen hebben al een behoorlijke optater gehad, dit moet heel geleidelijk worden gedaan. Ik ben al zo blij dat ie zonder de ijzers zoveel beter loopt. Zo lang hij verbetering blijft laten zien, maak ik me niet al te veel zorgen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:59

Ik zou nog even doorgaan met biotine voeren, want biotine zorgt ook voor een verhoogde hoefgroei waardoor er gemakkelijker in korte periodes wat afgehaald kan worden, los van de hogere hoefkwaliteit, waardoor de hoef steviger wordt, zodat er niet terug ijzers onder moeten straks. De belasting van de hoef is nu namelijk ook scheef en daardoor groter.

Ik snap het hoor, die tang willen pakken. De eerste week dat ik de hoef van mijn paard wat ging bijwerken, was ik ook te enthousiast met corrigeren, gecombineerd met op korte hoeven een half uur straatwerk. Toen heeft hij anderhalve dag op eieren gelopen, daar heb ik me behoorlijk schuldig onder gevoeld. Daarna dus rustiger aan gedaan (maar toch iedere week) en hij heeft niet meer gevoelig gelopen (ik wel, want hij schrok tijdens het corrigeren en draaide 180° om).

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 22:02

Hmm ja ik ben gestopt omdat ik het vrij prijzig vind en het na 7 maanden nog weinig resultaat gaf.

Haha ja precies, dat wil ik voorkomen. Zaterdag de andere smid maar even afwachten, benieuwd wat hij ervan vindt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:18

Ik weet niet welke je voert? Je moet er geen wonderen van verwachten natuurlijk, maar het geeft tot 20% hardere hoefgroei. Dat is per maand 12mm groei in plaats van 10mm. Dat betekent ook kunnen corrigeren om de 5 weken in plaats van om de 6 weken. Ik weet niet welke biotine je gevoerd heb? Zelf gebruik ik Excellent biozin, die is hier het goedkoopst ( https://www.dierapotheker.nl/product/30 ... lent-25-kg ). Maar als je puur biotine wil voeren (dit is een biotinemix), dan raad ik je (ironisch genoeg) Subli biotine-mix aan. Dit is puur biotine (met suiker). Biozin bevat 2g/kg biotine, subli bevat 6g/kg biotine ( http://www.petsplace.nl/paard/supplemen ... g~M-485016 ). Bij beide zou ik ruim doseren, namelijk 0.1mg biotine/kg paard, dus bij een paard van 500kg (ik kan die van jou niet inschatten) 50mg biotine dus van biozin 25g of van subli 9g. En dan is subli wel veel goedkoper.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:24

Interessant topic. Ik lees graag mee en plaats daarom een stipje.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 22:25

Ik heb de biotine van de paardendrogist gegeven. Daar zit idd niet heel veel in (0,3 gram/kg). Qua prijs is Subli wel te doen idd. Zal daar van de week eens naar kijken.

Edit; omgerekend gaf ik dus 15 mg per dag. Geen wonder dat het niet zoveel deed :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:44

Ik lees ook even mee, die van mij heeft ook voeten die zo in de hoogte groeien waardoor ze te hoog blijven achter.
Ik ben er wel samen met mijn smid mee bezig om hem langzaam achter lager te krijgen, maar hij is hier ook heel voorzichtig in dat dit niet te snel gaat...

ik ben benieuwd naar de tips en suggesties hier, tot nu toe al interessante dingen gezien en gelezen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:46

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1304/55079
deze? Die is inderdaad wel erg bescheiden met zijn biotine. En dan is het direct vrij prijzig met weinig resultaat, want ik raad je aan veel meer mg biotine te voeren. Als je met dit middel de hoeveelheid biotine zou voeren die ik net benoemde, dan moet je er 150g per dag van voeren. Dus dat je hier niet zo veel verschil mee hebt gemerkt, kan hierdoor komen.

Des te meer ik me in paardenvoeding verdiep, des te meer bizarre soorten voeding en supplementen ik tegenkom. Want er zit in Biozin ook 40x zoveel zink, er zit vit. E in en Selenium, alleen Methionine-gehalte is lager, 1.1% i.p.v. 1.8%, dan Biotine extra van de paardendrogist. Biozin kost dan krap het dubbele, maar de dosering is 8x zo hoog.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 22:51

Ja idd, had het omgerekend en hij kreeg daar dan 15 mg per dag van, gek he geen resultaat :+ In de supplementenwereld ben ik nog mijn weg aan het zoeken. Tijdens een half jaar stage op de kliniek in Utrecht onderzoek gedaan op het gebied van voeding, hiermee dus veel over voer geleerd. Maar goed, we dwalen af :P

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:58

Waarom kijken de ijzerloze liefhebbers nou altijd alleen naar de hoef?? :x
Als je naar het hele onderbeen kijkt zie je dat dit paard vrij steil gekoot staat..
En als je dan ook even nadenkt over het laten zakken van de verzenen, moet je ook beseffen dat dan de voet-as juist nog verder naar achteren breekt, en het hoefkatrolgebied juist extra belast wordt.

Deze voeten moeten in zijn geheel korter worden, niet alleen bij de verzenen.. maar dat kan niet in 1x.
Dus TS.. lekker zo laten staan voor nu.. en kijken hoe je paard en zijn voeten hierop reageren ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:00

ik weet niet of wij dezelfde hoefsmid hebben nicky, maar die van mij is hier ook wel heel zorgvuldig in, ook kijkend naar de hele beenstand inderdaad en in hoeverre je per keer kunt aanpassen en wat nodig en mogelijk is...

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 23:05

Ik ga je even een berichtje sturen Ellis :P

Casarell, daar heb ik de DA nog niet specifiek over gehoord. Wat mij wel opvalt is dat zowel de DA in Utrecht, de smid in Utrecht en mijn eigen smid hem momenteel helemaal niet zo verkeerd vinden staan, terwijl ik er zelf behoorlijk van schrok als leek. Zij zullen inderdaad ook vanuit het gehele been kijken.

Ik hoop overigens van de week de röntgenfoto's van vrijdag te krijgen, die zal ik dan ook plaatsen. Op de foto's is heel duidelijk te zien dat de hoefwand echt verbeterd is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:19

Hier loopt ook een beetje het euvel van twee topics door elkaar. Want op je foto van 2013 staat hij zeker niet zo steil en daar is hij ook niet zo steil gekoot.

Afbeelding

Maar het is niet alleen de steilheid van deze voet. Want hij is wel steil, maar nog geen bokhoef en hij moet wel wat terug, maar hoeft niet naar de standaard 45° hoek te gaan volledig. Hij staat voornamelijk zeer hoog op de hielen, welke ook wat ondergeschoven zijn. Dat geeft de grootste belasting. Ondergeschoven verzenen verergeren zichzelf ook, want doordat ze zo ver naar voren liggen, ligt juist daar veel druk op, waardoor ze verder naar voren raken.

Mizora schreef:

Op deze foto zie je ook die streepjes een beetje op LV die hier benoemd worden:
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/onderg ... -verzenen/

Voeding is ook een onderdeel van de gehele hoefverzorging, dus op zich is hij on-topic ;)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 23:31

Om dit topic compleet te maken, mijn post uit het andere topic:

------------------

Hierbij de foto's. Hij heeft weer een flinke groeispurt :=

Ik heb nog even overlegd met mijn eigen smid. Hij raadt me aan het toch even te laten voor wat het is. Over 4 weken komt ie weer langs. Aankomende zaterdag heb ik een soort APK check waarbij ook een hoefsmid aanwezig is. Ik zal hem ook eens om z'n advies vragen.

Stand (hij staat achter wat vreemd, is niet normaal ;) )
Afbeelding

Afbeelding

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:34

Wat razend interessant zou zijn is rontgenfoto's van de voet zoals die nu is. Op de foto zonder steile hoeven is ook te zien dat het paard zonder ijzers staat. De hoge hielen en samengeknepen hielen en de verpieterde straal zijn direct het gevolg van het op ijzers zetten en het bekappen voor het ijzer aanbrengen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:36

De RV foto is helemaal merkwaardig, zoiets heb ik eigenlijk nog nooit gezien. De 'bubbel' geeft namelijk precies aan hoe de hoef normaal had moeten lopen. De hoef is vanaf daar wel normaal uitgegroeid.

Jammer dat je helemaal in Noordwijk staat, anders was ik graag even komen kijken, dit is toch wel een zeer interessant geval.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 23-02-15 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 23:37

Dat klopt, heb ik ook al vaker aangegeven ;) Die siliconenbende heeft de onderkant van de hoeven zo gevormd.