Mijn paard heeft in december een hoefzweer gehad die bij de kroonrand is doorgebroken. Nu ontdekte in vandaag aan de onderkant van de hoef het kanaaltje met daarin de (vermoedelijke) oorzaak, een steentje. Het steentje heb ik er uit gehaald maar nu zit er een gaatje/gangetje naar boven toe.
Moet dit schoon gehouden worden? Ik heb er eigenlijk nooit echt over na gedacht.. Ik heb geen verstand van hoeven, het steentje zat in de wittelijn. Rond het gaatje zie je een ander soort weefsel (onder de zool)
het beste is even goed schoonspuiten en dan met honing erop. Dat doodt de bacteriën. Probeer de stal zo schoon mogelijk te houden, t liefst op t land. Anders kan het steeds erger worden.
En gebruik je dan honing uit de supermarkt of moet dat speciale honing zijn? Hij loopt overdag buiten.. Het is wel modderig.
Ik heb er vandaag jodiumtinctuur in gespoten.
Happiness91
Geplaatst: 18-02-15 13:09
ik deed altijd de hoef dagelijks even in een emmer met een schepje biotex ( groene verpakking ) in lauw water. gewoon tijdens het poetsen. daarna even afspoelen. paard had ook een diep gat nadat de hoefsmit de zweer er uit gehaald had. dit dagelijkse badje hield de boel mooi schoon.
als het echt een dun " gangetje " is misschien ook even met een spuitje elke dag de viezigheid er uit spoelen. eventueel met een betadine oplossing.
Laatst bijgewerkt door Happiness91 op 18-02-15 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Chouchou
Geplaatst: 18-02-15 13:10
Mijn paard heeft ook pas geleden een hoefzweer gehad, die is er vanuit de zool uitgesneden en daar zit ook nog steeds een gaatje van. Ik doe er af en toe wat betadine in/over. Maar bij mijn paard is het gat eerst nog in verband geweest zodat er een goed eerste laagje op kwam, het gat is dus niet meer zo kwetsbaar.
De zweer is er inmiddels al een aantal weken uit. Maar als je gaat uitspuiten, spuit je het vuil er dan niet verder in? Daar ben ik een beetje bang voor eigenlijk. Het gaatje boven aan de hoef lijkt dicht.
zolang de hoef niet warm is en het goed geneest zou ik me niet zo veel zorgen maken. vuil zou je er als t goed is gewoon uit moeten kunnen spoelen. en als je dat met betadine oplossing doet ontsmet je het ook meteen.
maar ja het gaat al weken goed zonder schoonmaken. dus ga er van uit dat het wel goed komt! bij twijfel kun je altijd even contact opnemen met je hoefsmit of DA.
Ir111
Geplaatst: 18-02-15 13:28
No_No schreef:
En gebruik je dan honing uit de supermarkt of moet dat speciale honing zijn?
Je gebruikt koudgeslagen, liefst biologische, honing. Het gaat om de stof propolis in de honing, deze gaat bij verhitting verloren.
Pandora2
Geplaatst: 18-02-15 13:31
No_No schreef:
Ik heb er vandaag jodiumtinctuur in gespoten.
Jodiumtinctuur is helemaal ok hoor! Wordt hier ook al sinds mensenheugnis gebruikt voor oa zo'n dingen
Ik doe niets meer als de zweer uitgebroken en rustig is met het gat. Als de zweer in december al uitgebroken is en hij er verder geen last meer van heeft zou ik er niets mee doen.