Dunne zolen, wel of niet beslag ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Dunne zolen, wel of niet beslag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 12:51

Om een lang verhaal kort te maken;

4 weken geleden is mijn paard bekapt door mijn hoefsmid die ik al jaren heb. Vlak daarna begon hij over de kiezels echt flink kreupel te lopen, dus vanaf toen ben ik om gaan lopen en ging het beter. Een week later kwam de dierenarts/chiropractor en ook zij merkte op dat hij behoorlijk gevoelig liep op het harde en dat hij helemaal niet netjes op zijn voeten stond voor een paard dat net bekapt was. Hij steunde op de buitenkant van al zijn hoeven, en vooral zijn tenen achter waren te lang. Maar ook voor stond hij niet zoals het hoorde.

Op haar advies contact gezocht met een andere hoefsmid, hij vond het gevoelige op dat moment wel meevallen (dat klopte toen ook) en heeft hem alleen iets gecorrigeerd en vooral de lange tenen aan zijn achtervoeten eraf gehaald, van de zool en straal is hij uiteraard afgebleven. Vlak daarna begon het gedonder, hij had weer 4 warme voeten en liep nog slechter dan dat hij gedaan had. In overleg met de hoefsmid en dierenarts meteen metacam gehaald en hiermee begonnen.

2 dagen later heb ik toch de dierenarts laten komen, en die bevestigde nogmaals wat ik al dacht door middel van de tang; dunne zolen. De laatste hoefsmid die geweest was heeft hem al een stuk beter neergezet, maar dat was net de druppel om toch weer druk op de zool te krijgen. Advies was nog doorgaan met de metacam, en zowiezo 2 weken rust.

Mijn paard staat in een uitloopstal, kan binnen staan maar ook buiten op het beton, of op het grote stuk met zand.

Ik heb de site van hoofcare gelezen, zij adviseren altijd beslaan, desalniettemin met een uitgesmede draagrand of breakover beslag. Ook zouden hoefschoenen een optie zijn maar dan zou hij die al 24/7 aanmoeten.

Ik heb keratex hoofhardener besteld, en hij krijgt vanaf nu Soulmate 2G bij en daar zit ook biotine in. Hoe is jullie ervaring, ik wil liever niet beslaan als het niet echt nodig is, ik geef liever de hoeven zelf een kans om te herstellen.

Delphi2

Re: Dunne zolen, wel of niet beslag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:21

Je kan natuurlijk een ijzer eronder laten slaan, daar help je het paard mee, maar worden de hoeven daar ook beter van? ik zou eerst proberen te achterhalen wat de oorzaak is van de gevoligheid, dat kan ook komen door verkeerd bekappen. Als de hoef niet in balans is kan het zijn dat de zool zich niet goed ontwikkeld. Hoe dun is dun? Dat kan je alleen weten als je rontgenfoto's maakt. Gevoeligheid op de tang kan ook andere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld lichte bevangheid of obergroeide steunsels.

Heb je foto's van de hoef?

Er zijn verschillende hoefschoenen die je 24 uur aan kan doen, voordeel van de meeste hoefschoenen is dat hoefmechanisme en werking van de straal niet belemmerd wordt maar je wel wat verlichting kan geven omdat de zool zacht of stijf is of door zooltjes erin te doen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:27

De oorzaak Is verkeerd bekappen geweest, teveel naar achteren gezet en de tenen te lang gelaten.

Ik heb net contact gehad met hoofcare en zij adviseren goed beslag zonder zolen.

Op de viseertang was hij niet gevoelig maar heel duidelijk dunne zolen. Röntgenfoto vind ik op dit moment niet nodig, ze zijn dun en ik wil ze nu op de juiste manier weer dikker krijgen. Zowiezo een andere hoefsmid zal al veel schelen.

Ik ga eens kijken naar hoefschoenen die eventueel 24/7 gedragen kunnen worden.

Michel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:58

Ik zou eens een andere hoefsmid proberen. Misschien een natuurlijke hoefsmid?

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:16

Ik heb vorig jaar bij mijn paard, die altijd op ijzers heeft gestaan, de ijzers er af gehaald ivm een blessure.
Hij ging echter steeds slechter lopen....
Ik dacht eerst dat het de blessure was maar een foto wees toen uit dat hij dunne zolen had. De blessure was hersteld....
Hij moest onmiddellijk op ijzers gezet worden van de DA.

Een uur voordat de smid kwam liep ik buiten een rondje met hem. Hij kwam bijna niet vooruit, liep kreupel, struikelde....je gaf er geen stuiver voor....
Uurtje later zaten de ijzers erop. Ik loop met hem de stal uit naar buiten......laat hem aandraven......en hij loopt weer helemaal goed! Als een jonge god....!
Geen problemen meer gehad daarna.
Dus bij mij is het echt opgelost door er een ijzer onder te zetten.

Sterkte met je paard, hopelijk komt het weer in orde.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:19

Ik heb al jaren de van Nassau's en ze hebben altijd het liefste blootvoets.
Mijn pony heeft 2 jaar zonder ijzers gelopen en ook hele dunne zolen.
Daardoor ging de zool optrekken en zaten er overal kneuzingen.
Na gewoon beslag geen enkel probleem meer.
Ze kan gewoon echt niet zonder voorijzers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:22

Waarom anders niet tijdelik op ijzers? Hoefstand is dan misschien ook makkelijker te corrigeren en het paard kan voorlopig pijnvrij lopen. Daarna kan je altijd nog kijken hoe het zonder ijzers gaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:29

Bij mijn paard met erg dunne zolen en lichte hoefbevangenheid werkte het goed met uitgesmede ijzers.
Als je over moet naar beslag zou ik dat als eerste proberen.
Ik heb ook zooltjes met siliconen geprobeerd, maar daar werd ze toen alleen maar slechter van door de druk die het op de zool gaf.

Je zou ook hoefschoenen kunnen proberen, maar als je paard de hele dag veel op harde ondergrond staat weet ik niet of dat een handige optie is.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:23

Volgende week gaat hij op equilibrium ijzers, in iedergeval voor en eventueel rondom.

Ben inmiddels ook begonnen met de keratex, dus hoop dat ie snel weer de oude is. Gelukkig loopt hij niet meer kreupel maar hij is nog niet in zijn hum.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:33

De zolen zijn waarschijnlijk te dun door het uithollen met bekappen, er mag nooit aan de zool gesneden worden! Verder zou het kunnen zijn dat het hoefbeen op de zool drukt wat gevoeligheid geeft. Dat is het beste op te lossen door de voeding aan te passen; alleen hooi en liksteen, geen biks appels oid.

IJzers hebben als nadeel, en dat schrijft Van Nassau zelf ook, dat de stand verandert omdat de hielen wel slijten op het ijzer en de toon niet slijt.

Citaat:
Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 17:33

Hij krijgt alleen maar hooi Arabesk ;)

En dat klopt maar in dit geval adviseren ze altijd uitgesmeede ijzers, kijk maar bij gevoelige zolen. Heb ze ook gesproken en er moet wel wat gebeuren, ik ga hem niet onnodig pijn laten lijden. Die ijzers gaan er weer vanaf zodra het kan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:37

Arabesk, haal jij dan nooit wat uit de zool? Ook niet wat los zit?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:04

alleen dat wat je met een hoevenkrabber eruit krijgt, meer niet

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:08

Splash_ schreef:
Volgende week gaat hij op equilibrium ijzers, in iedergeval voor en eventueel rondom.

Ben inmiddels ook begonnen met de keratex, dus hoop dat ie snel weer de oude is. Gelukkig loopt hij niet meer kreupel maar hij is nog niet in zijn hum.

Verstandige keuze hoor!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:13

Ik zou voor hoefschoenen gaan .
Mijn merrie heeft ook wat vlakke zolen misschien wel dunne zolen ook . Geen foto s laten maken .
Maar 24/7 op ijzers is niet echt de oplossing . Je kweekt er iig geen hardere hoef mee .
Ik zou als ik jou was hoefschoenen kiezen die je 24/7 kan gebruiken voor nu . En dat dan langzaam gaan afbouwen , tot je ze alleen ik t werk nodig hebt ...
Ik ga nu ze van de ijzers af is en weer NB bekapt kan worden voor hoefschoenen ...
Zou de overweging eens maken TS

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:17

Inmiddels is hij behoorlijk opgeknapt dankzij Keratex hoof hardener, wat een wereld spul Is dat! Ook de combinatie van Soulmate 2G doet hem goed.

Vandaag wilde hij voor het eerst weet gek doen toen ie los stond en zag ik helemaal niks meer aan hem. Op het harde loopt hij nog voorzichtig met voor.

Ik heb besloten dat hij gewoon voor op de Equibrilium ijzers gaat tot zijn zolen weer wat meer kunnen hebben, maar we zijn gelukkig op de goede weg :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:58

Jou paard , jou keuze !
Maar zijn zolen zullen niet zomaar dikker en harder worden als de voet niet gebruikt wordt zoals hij gebruikt moet worden

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 14:30

Hij staat inmiddels alleen voor op Equibrilium ijzers, ben erg blij... Hij loopt weer super.