Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:22

Ninx schreef:
Ga-naar-de-kliniek......

Kreupelen = pijn. Mooier kan ik het niet maken.

Ja, hoefproblemen kunnen lang duren... ik weet er helaas alles van. Maar het vraagt om adequate en consequent ingrijpen, beiden zie ik je niet echt doen. De kans dat het hoefbeen is gaan wijken door onvoldoende steun/ tegendruk van de wand is inmiddels niet denkbeeldig meer. Een therapeutisch beslag kan zoiets voorkomen, ja... ook met heel weinig wand.
Je wacht maar af en rommelt maar door en het komt erg laconiek over, terwijl dat dier pijn heeft.
Als het nou een paar maanden speelde, maar ondertussen duurt dit al jaren.
Ik ben voldoende in de materie thuis om te weten dat sommige zaken echt niet zolang hoeven duren (het wachten op beslag/ het regelen van een afspraak voor foto's/ etc...).

De enige reden dat ik dit nog lees is omdat ik hoop dat dat dier geholpen wordt, maar ik erger me groen en geel.


Zo denk ik er ook over.

Maartje1990

Berichten: 22286
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:58

Ik ben het eigenlijk alleen maar met alle bovenstaande reacties eens.

Arm paard....

Paardenfann4
Berichten: 1360
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:54

Ik snap ook niet zo goed waarom je steeds zo blij wordt van de filmpjes? Ze loopt nog steeds super slecht. Ik zou daar niet blij van worden. Dit paard had bij mij al heel veel eerder op een kliniek gestaan voor foto's. Dat je al veel smeden en klinieken hebt bezocht geloof ik meteen. Maar je paard is nog steeds niet beter en elke keer komt er weer wat bij als ze "bijna" beter is. Dan kijk je toch verder? Dan nog maar een kliniek of smid, maar dit kan zo ook niet? Je kan haar toch niet nog maanden of jaren met pijn laten lopen? Dit duurt al bijna 4 jaar. Dit had allang (veel) beter moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:01

Ik ben van mening dat een paard per dag leeft, niet in het verleden en niet in de toekomst. Dus dat zij al zoveel jaar op en af gaat met haar hoef dat beseft zij volgens mij niet. Ik kijk dan ook heel goed naar haar algemene voorkomen, en niet alleen naar haar hoef. Zodra ze met opgetrokken buik staat of haar temperatuur anders wordt of ze een ander signaal afgeeft dat ze zich niet lekker voelt dan trek ik uiteraard ook aan de bel. Loopt ze enkel slecht (waar ze een verdomd goede reden voor heeft en wat ook te verwachten was) maar is het acceptabel/ naar verwachting dan laat ik het.

Ook ben ik van mening dat leven niet lijden moet worden, maar ik wil haar ook niet over haar grenzen heen laten gaan wat ze met pijnstillers wel doet. Als ik dat kan beperken/ in de hand kan houden door haar wel 24/7 buiten in de groep te zetten maar zonder pijnstillers dan doe ik dat. Dat is mijn keuze waar ik mij het beste bij voel. Nu is Bijke sowieso geen gek paard die bokkend en crossend door de wei gaat, maar als de jongste dat wel doet houdt ze zich nu in plaats van uit dr dak te gaan.

Ik heb inderdaad geen geldboompje in de tuin, uiteraard wel een potje achter de hand voor de kliniek. Ik zie er nu echter geen meerwaarde/ noodzaak meer in om nu per direct een foto te laten maken. Dat doe ik liever als de hoef is aangegroeid.

Ik begrijp dat de meeste mensen niet deze ervaringen delen met een hoefzweer, voorheen dacht ik ook altijd ''hoefsmid erbij en binnen een week zijn ze weer goed!''. Helaas (of juist gelukkig?) is Bijke uitzondering op de regel, en duurt het bij haar dus c.a. een jaar voor we weer aan revalidatie kunnen denken. In september is de hoef vanaf de kroonrand uitgesneden, dus dat hij nu al zo ver is aangegroeid is zelfs boven verwachting, en daar ben ik dan ook best blij mee! En ja, ik ben ook erg blij met dat ze steeds meer verbetering laat zien in haar lopen. Volgens de verwachting zou ze dus in september weer goed genoeg moeten zijn om haar weer op te pakken, dus dan hebben we nog ruim 2/ 3 maand te gaan voordat we weer aan revalidatie zouden kunnen beginnen te denken.

Uiteraard is iedereen van harte welkom om Bijke eens in het echt te bekijken en mee te sparren over de hoef, maar ik heb geen geldboompje in de tuin staan waarmee ik 100 smeden kan uitnodigen voor hun mening (want ja, ook dat is niet gratis). Dus voor ik nieuwe dingen ga proberen wil ik eerst alles helemaal uitgezocht hebben. En omdat deze smid er nog niet naast heeft gezeten met zijn bevindingen/ diagnoses/ prognoses heb ik ook nog steeds vertrouwen in deze smid. Het enige jammere vind ik wel dat hij niet open staat voor hoefschoenen, en me daarin dus niet kan of wil adviseren. En nu dus de levertijd van het plakbeslag waar toch wel spoed bij zat.

De hoefschoen die ik geprobeerd heb was een standaard hoefschoen van Cavallo en die zat haar voor geen meter. Ik denk dan ook dat de vorm van haar hoef daar enorm grote rol in speelt waardoor ik heel erg heen-en-weer twijfel over plakbeslag/ hoefschoenen/ zo laten.

hagelslag
Berichten: 9120
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:36

Prima dat een paard volgens jou per dag "denkt"/leeft.
Maar zijn lichaam toch echt niet!
Denk aan alle spieren en pezen door het kreupel lopen om de scheven belasting van de botten nog maar niet te noemen

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:47

Ik kan niet snappen dat je zo'n plaat voor je kop kunt hebben. Arm paard :(.
Dit paard heeft geen beetje pijn, maar veel pijn. Moet jij eens 4 jaar met veel pijn rondlopen terwijl je dokter weigert het te onderzoeken, kijken hoe leuk jij dat vind. Want dat is exact wat je jouw merrie aandoet nu.

Succes en niet komen janken als ze over een paar maand weer eens een halve hoef kwijt is.

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:06

Hoe hard moet Bijke nog roepen voordat je haar hoort. Want ze roept, nou ja schreeuwt, al een tijdje dat het zo niet langer gaat. En hoe langer je nog wacht met naar een goede kliniek te gaan. Hoe slechter haar prognose gaat worden, ben ik bang voor.

Paardenfann4
Berichten: 1360
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:13

Ik denk dat als je al zoveel jaar in deze ellende zit je het ook niet meer helder ziet. Dit is normaal geworden dat het dier door het land kreupelt. Maar wij zien het anders als buitenstaanders. Ik vind het ook heel jammer dat je nergens een noodzaak voor in ziet en hier niet je "potje" voor wilt gebruiken. Hoe ver moet het dan wel komen voor je wel geld wilt uit gaan geven? Tot de hele hoef er af valt? Ik zou echt nu naar de kliniek gaan en als de prognose slecht is er een eind aan maken. Het is waar dat het dier in het hier en nu leeft maar dat is toch geen excuus om het dier maar jaren lang te laten pijn lijden? Want lijden doet ze echt, anders loopt ze niet zo. Je laat ook veel te veel beslissingen aan de smid over. Die is niet verantwoordelijk voor jouw paard, dat ben jij en verder niemand. Als jij hoefschoenen wilt proberen en hij wil dat niet dan zoek je iemand die je daar wel bij kan helpen. Ik denk nog steeds dat een goed passende medicinale hoefschoen best kan helpen. Maar ja, die zijn ook niet goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:31

Ik ben momenteel inderdaad aan het sparren met een andere smid over welke schoen of ijzer wel bij Bijke haar hoef zou kunnen passen. Morgen meet ik haar hoef op en maak ik nieuwe foto’s voor een zo goed mogelijk beeld/ advies.

Meedenken mag natuurlijk altijd, dus als jullie ideeën hebben over wat een goede optie zou kunnen zijn dan hoor ik het graag!
Plakbeslag zal ik dan zelf bestellen maar door mijn smid (of als hij het niet wilt doen door een andere smid) laten bevestigen, schoenen zijn in deze wat makkelijker natuurlijk.

Paardenfann4
Berichten: 1360
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:38

Plakbeslag zou ik niet zo snel doen. Als ze dat er af trapt dan heb je kans dat er weer een stuk hoef mee gaat. Die hoeven zijn nog zwak en broos, dat moet eerst groeien en uitharden. Daarom zou ik gewone ijzers ook niet doen, om dezelfde reden. Google maar eens op medicinale hoefschoenen. Die kun je gewoon online bestellen. Je kan altijd de hoef opmeten en eens een bestellen. Als het niet past of het werkt niet kan die gewoon terug.

tennan
Berichten: 3130
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:41

Heb je 1 schoen geprobeerd, of 2?

kiki1976

Berichten: 16888
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:42

Shanna schreef:
Ik ben van mening dat een paard per dag leeft, niet in het verleden en niet in de toekomst. Dus dat zij al zoveel jaar op en af gaat met haar hoef dat beseft zij volgens mij niet. Ik kijk dan ook heel goed naar haar algemene voorkomen, en niet alleen naar haar hoef. Zodra ze met opgetrokken buik staat of haar temperatuur anders wordt of ze een ander signaal afgeeft dat ze zich niet lekker voelt dan trek ik uiteraard ook aan de bel. Loopt ze enkel slecht (waar ze een verdomd goede reden voor heeft en wat ook te verwachten was) maar is het acceptabel/ naar verwachting dan laat ik het.

Ook ben ik van mening dat leven niet lijden moet worden, maar ik wil haar ook niet over haar grenzen heen laten gaan wat ze met pijnstillers wel doet. Als ik dat kan beperken/ in de hand kan houden door haar wel 24/7 buiten in de groep te zetten maar zonder pijnstillers dan doe ik dat. Dat is mijn keuze waar ik mij het beste bij voel. Nu is Bijke sowieso geen gek paard die bokkend en crossend door de wei gaat, maar als de jongste dat wel doet houdt ze zich nu in plaats van uit dr dak te gaan.

Ik heb inderdaad geen geldboompje in de tuin, uiteraard wel een potje achter de hand voor de kliniek. Ik zie er nu echter geen meerwaarde/ noodzaak meer in om nu per direct een foto te laten maken. Dat doe ik liever als de hoef is aangegroeid.

Ik begrijp dat de meeste mensen niet deze ervaringen delen met een hoefzweer, voorheen dacht ik ook altijd ''hoefsmid erbij en binnen een week zijn ze weer goed!''. Helaas (of juist gelukkig?) is Bijke uitzondering op de regel, en duurt het bij haar dus c.a. een jaar voor we weer aan revalidatie kunnen denken. In september is de hoef vanaf de kroonrand uitgesneden, dus dat hij nu al zo ver is aangegroeid is zelfs boven verwachting, en daar ben ik dan ook best blij mee! En ja, ik ben ook erg blij met dat ze steeds meer verbetering laat zien in haar lopen. Volgens de verwachting zou ze dus in september weer goed genoeg moeten zijn om haar weer op te pakken, dus dan hebben we nog ruim 2/ 3 maand te gaan voordat we weer aan revalidatie zouden kunnen beginnen te denken.

Uiteraard is iedereen van harte welkom om Bijke eens in het echt te bekijken en mee te sparren over de hoef, maar ik heb geen geldboompje in de tuin staan waarmee ik 100 smeden kan uitnodigen voor hun mening (want ja, ook dat is niet gratis). Dus voor ik nieuwe dingen ga proberen wil ik eerst alles helemaal uitgezocht hebben. En omdat deze smid er nog niet naast heeft gezeten met zijn bevindingen/ diagnoses/ prognoses heb ik ook nog steeds vertrouwen in deze smid. Het enige jammere vind ik wel dat hij niet open staat voor hoefschoenen, en me daarin dus niet kan of wil adviseren. En nu dus de levertijd van het plakbeslag waar toch wel spoed bij zat.

De hoefschoen die ik geprobeerd heb was een standaard hoefschoen van Cavallo en die zat haar voor geen meter. Ik denk dan ook dat de vorm van haar hoef daar enorm grote rol in speelt waardoor ik heel erg heen-en-weer twijfel over plakbeslag/ hoefschoenen/ zo laten.

Ik ben ook niet gelijk van naar een da rennen, in tegendeel. Maar in dit geval was die van mij allang op de foto geweest.
Ja een paard leeft in het heden, ben ik met je eens. Maar vergeet niet dat een paard nooit pijn vergeet. Plus het is een vluchtdier, meester in het verbergen van pijn.
Dat je geen mega pot achter de hand hebt is niet erg, maar een dier bepaalde goede zorg onthouden vind ik persoonlijk niet kunnen. En er is niemand die zegt dat je alles maar moet aflopen, maar een foto is in dit geval wel belangrijk. Want niemand heeft röntgen ogen, ook jouw smid niet. Want geheid dat er elders dingen mis zijn door overcompenseren.
Kijk heel eerlijk, een dier dat kreupel loopt heeft pijn.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:46

Je ziet de hoefzweer en scheur in de hoef als oorzaak die moet worden opgelost, maar daarmee ga je haar probleem niet oplossen.
Dat zijn terugkerende uitvloeisels van de werkelijke oorzaak/oorzaken.
Om dat te beoordelen en op te lossen, heb je een kundige veearts en hoefsmid nodig. Er wordt al vier jaar lang aangemodderd.
Je kunt wachten tot de volgende scheur, zweer of whatever.
Dit kost jou en je paard meer geld, ellende, lijden en tijd dan een heldere diagnose.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:53

Ik ben nu dus al een aantal smeden en artsen verder als waar ik in 2015 begon he ;)
De foto komt er ook wel, maar dan over 3 weken.

Ik had van een andere bokker ook nog een aanbod gekregen om haar hoefschoenen te bekijken, heb ik nog geen tijd voor gehad maar ik ga kijken of ik daar deze week nog tijd voor kan vinden.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:55

Ik zou mijn paard nu ook persoonlijk niet zo lang laten sukkelen, en tijd maken voor mogelijke oplossingen

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:03

Bij mij had het paard er ook niet zo meer bijgelopen, dat weet ik wel.

kiki1976

Berichten: 16888
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:09

Op 14-6 geeft je aan de dag erna naar de kliniek te willen.
Uiteindelijk zou dit 22-6 gebeuren maar ze is niet geweest.
Ondertussen zitten we op 09-07 en nu wil je het nog 3 weken afwachten?
-O-

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:13

kiki1976 schreef:
Op 14-6 geeft je aan de dag erna naar de kliniek te willen.
Uiteindelijk zou dit 22-6 gebeuren maar ze is niet geweest.
Ondertussen zitten we op 09-07 en nu wil je het nog 3 weken afwachten?
-O-

precies dit. Als je je paard niet kan bieden wat hij NODIG HEEFT, doe hem dan liever weg.

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:30

pien_2010 schreef:
Pepperr ik begrijp de strekking van je post! Je stelt door "het weten ", dat je paard sneller van de pijn zou zijn ". Dat is niet waar. Sommige dingen hebben tijd nodig. Wij weten precies wat ons paard heeft. Deze draaft en galoppeert ook niet (in principe ). Maar gaat beter en beter en onder begeleiding revalideren we zeer voorzichtig. Paardje is vrolijk, nog niet goed maar al stukken beter. Onze dierenarts en osteopaat heeft zelfs ontraden om meer geld aan onderzoek te besteden, maar om paard eerst eens een hele tijd op de wei te houden in de hoop dat ze zo min mogelijk rent en galoppeert.

Wel vind ook ik het zorgelijk dat de hoefschoenen niet helpen zoals ze bij ons wel doen. Ts welke hoefschoenen vóór heb je gebruikt? En ik neem aan dat je beide hoeven voor schoenen hebt gegeven.


Nee zo bedoel ik het niet. Maar meer zo van je kunt nu wel blijven aanmodderen en over een half jaar pas gaan wanneer je paard in de kreukels ligt of nu gaan met een goede/snellere afloop..

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:50

Schandalig... Echt... Geen woorden meer voor voor dit... kliniek uitstellen enz... echt... Sprakeloos!

Rocamor

Berichten: 10945
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:39

Little_Gift schreef:
Schandalig... Echt... Geen woorden meer voor voor dit... kliniek uitstellen enz... echt... Sprakeloos!


Voor iemand die sprakeloos is, gebruik je knap wat woorden.

Ts, waarom niet nu al een extra controle middels Rx van die voet. Stel (nogmaals, stel) dat een zweer het hoefbeen heeft aangetast, dan weet je meer.

Jullie zijn al zolang aan het doormodderen. Ik geloof inmiddels niet meer dat het enkel nog de voet is. Jouw paard moet echt een pijnlijk lichaam hebben door dat vele ontlasten met dat kreupelen.

En stel dat de uitslag niet goed is, zit je nu voor Pierre Sno te wachten op aangepast beslag dat wellicht dam helemaal niet meer nodig is.

Als ik jou was, zou ik proberen om gebruikmakend van de koelte nu nog met de kliniek af te spreken. Of evt een kliniek te vragen die ter plaatste kan rx-en.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:52

Rocamor schreef:
Little_Gift schreef:
Schandalig... Echt... Geen woorden meer voor voor dit... kliniek uitstellen enz... echt... Sprakeloos!


Voor iemand die sprakeloos is, gebruik je knap wat woorden.

Ts, waarom niet nu al een extra controle middels Rx van die voet. Stel (nogmaals, stel) dat een zweer het hoefbeen heeft aangetast, dan weet je meer.

Jullie zijn al zolang aan het doormodderen. Ik geloof inmiddels niet meer dat het enkel nog de voet is. Jouw paard moet echt een pijnlijk lichaam hebben door dat vele ontlasten met dat kreupelen.

En stel dat de uitslag niet goed is, zit je nu voor Pierre Sno te wachten op aangepast beslag dat wellicht dam helemaal niet meer nodig is.

Als ik jou was, zou ik proberen om gebruikmakend van de koelte nu nog met de kliniek af te spreken. Of evt een kliniek te vragen die ter plaatste kan rx-en.


Prima advies lijkt me...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:40

De zweer had t hoefbeen toch aangetast? Dat was toch al bekend?

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:56

Naast foto;s van de hoef zou ik ook foto's van de rest van het been zien, en evt schouder en rug/nek. Zoals ik eerder al zei, die vervorming is vaak slechts een secundair probleem, een primair probleem zit vaak hoger.

Nicje87

Berichten: 9855
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:48

Ik heb geen ervaring hiermee En weet niet wat ik zou doen.

Objectief gezien zou ik naar Nassau gaan gezien de positieve verhalen voor een second opinion