Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:11

Hannanas schreef:
:wow: wat een end gegroeid al!! *\o/*
Jemig.. dat had ik niet verwacht in combi met je verhaal! Als de hoefwand al zo intens mooi gezakt is, waar the fiets loopt ze zo slecht door??

Heb je geen kliniek dichter in de buurt? Of een andere kliniek met goede smid? Ik zou toch wel eens willen weten waarom ze zoveel pijn heeft.


Waarom reageer je dan dat ze hoefwand zo mooi gezakt is dat het daar niet meer door kan komen zowat :Y)
Helaas kun je niet in een paard kijken, dus is het wachten tot TS bij de kliniek terecht kan :')

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:26

Nynkster schreef:
Hannanas schreef:
:wow: wat een end gegroeid al!! *\o/*
Jemig.. dat had ik niet verwacht in combi met je verhaal! Als de hoefwand al zo intens mooi gezakt is, waar the fiets loopt ze zo slecht door??

Heb je geen kliniek dichter in de buurt? Of een andere kliniek met goede smid? Ik zou toch wel eens willen weten waarom ze zoveel pijn heeft.


Waarom reageer je dan dat ze hoefwand zo mooi gezakt is dat het daar niet meer door kan komen zowat :Y)
Helaas kun je niet in een paard kijken, dus is het wachten tot TS bij de kliniek terecht kan :')


Omdat de voorgaande foto’s veel en veel heftiger eruit zagen kwa gat, en ik neem aan dat een gezond herstellende hoef steeds beter wordt naar mate de wand hersteld. Daar de wand duidelijk steeds meer hersteld en het paard slechter loopt lijkt mij dat een behoorlijke bevestiging dat de grote missende stuk hoefwand niet het grootste probleem is.

Denk jij wat anders?

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:29

Die hoef is prima te nagelen , echt zonder problemen.
Snap echt niet dat er met hete lijm gewerkt gaat worden terwijl er gewoon met dunne lange nagels gewerkt kan worden.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:45

Ik neig op dit moment toch naar wat jullie zeggen, de hoefschoenen. Eerst het goede soort schoen vinden en dan kijken hoe ze daar op loopt. Dat ze nu zo slecht loopt kan wel degelijk komen door het gat in de hoefwand, aan de onderkant zit namelijk totaal geen hoefwand meer waardoor ze nu dus echt op de zool loopt, en als ze dr hoef stoot dan voelt ze dat ook gelijk in de bloedzak. Dus wat dat betreft een enorm goede verklaring voor dat ze nu zo loopt, en dat ze voor dit enorme gat aan de onderkant zat beter liep is dan ook logisch verklaarbaar.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:00

In januari kreeg je al de equine fusions tip. Het is nu al bijna eind juni, dus misschien goed om eens te gaan bestellen.

Toch denk ik dat kundige begeleiding van nassau nog steeds mijn voorkeur heeft. Dit is zo heftig, ik zou niet meer alleen durven klooien.

Maak ook gewoon een afspraak voor foto's. Je geeft aan dat je dat niet doet omdat je dan 2x moet rijden. Maar dat maakt toch geen bal uit? Als je je paard maar vlot helpt.
God weet hoelang je op die plakkers moet wachten (weet je al welke het zijn/ welk merk) en dan loopt ze alsnog wekenlang op deze manier rond.

Paardenfann4
Berichten: 1359
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:20

De hoefijzers er onder nagelen zou ik ook niet doen nu. Grote kans dat die er net zo hard weer af getrapt worden met nog meer schade. Dat wat er zit aan hoefwand is waarschijnlijk niet sterk genoeg om er in te nagelen en dat het ook nog moet blijven zitten. Hoefschoenen zou ik ook al veel eerder overwogen hebben. Ik vind het ook apart dat je dit paard zo lang met pijn laat lopen terwijl hier al veel eerder heel veel goede tips zijn gegeven. Die foto had ik ook zeker laten maken dan maar 2x rijden als het moet. Dat ze helemaal slecht loopt is niet zo raar. Als je zelf een zere voet hebt dan ga je ook vreemd lopen, vooral als het een lange tijd duurt.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:37

Ninx schreef:
Misschien lijkt het door de beperkte info die zo'n topic nu eenmaal biedt alsof je er niet echt bovenop zit en gebeurt er ondertussen van alles achter de schermen.


Ik denk dat de TC er best bovenop zit. Maar je kunt echt niet achter ieders idee aan rennen van iedereen die hier in het topic reageert. Het is fijn om ideeen op te doen, en ik neem aan dat ze die in het achterhoofd houdt. Maar dat ze niet meteen doet wat andere mensen zouden doen, wil natuurlijk niet zeggen, dat er niks gebeurt.

Toevallig kom ik zelf uit een soortgelijke situatie en soms lopen er dingen niet zoals je ze zelf graag had gezien. Maar dat is geen reden om meten naar een andere kliniek/smid te gaan. Zeker niet als je vertrouwen hebt in je huidige.

Ik ken haar kliniek en smid niet, maar geloof wel, dat de tc veel over heeft voor haar paard en haar uiterste best doet om het weer goed te krijgen. Hoef ziet er inderdaad nog niet heel mooi uit, maar dat soort dingen hebben tijd nodig, helaas.

Ik hoop dat ze bij de smid/kliniek een beetje opschieten met die ijzers. En hopelijk werkt t.

pien_2010

Berichten: 43658
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:52

Fabster zo denk ik er ook over. Het is allemaal niet zo simpel.

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:33

Denk er net zo over
Hoefdefecten duren echt heel erg lang voor ze helemaal uitgegroeid

Weet niet waar je ergens woont ts
Maar in Heesch zit een topkliniek voor alles qua orthopedie voor paarden
Op dinsdag en donderdag is Kees Alblas daar voor alle probleemgevallen aan te pakken en ook te beslaan
Is een echte topsmid !!!

https://www.equnews.nl/showjumping/kees ... elangrijk/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:21

Bij deze foto’s van haar hoef van vandaag, het gat is toch al wel weer ietsjes uitgegroeid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Esther_r20

Berichten: 2414
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:20

Dat gaat de goede kant op.
Hoe staat ze op haar andere voeten? Merk je daar iets aan kwa verkeerde groei oid door scheve belasting

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:29

Haar andere voorhoef is inderdaad meer een platvoet geworden, achter is niks aan veranderd.

different1
Berichten: 3648
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:39

Hoe gaat het nu ts, al foto's gemaakt? Hoe gaat het met de bescherming vd voet?

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:06

Ik zou die andere hoef ook maar laten bekappen denk ik. Grote hap eruit en zo te zien worden het op deze manier alleen maar meer platvoeten. Beter voorkomen dan genezen toch? Zorgen dat ze op de rest van de benen wel normaal staat, anders zit je daar straks weer mee :D

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:28

Die hap in die andere hoef zou ik me niet zo zorgen om maken, de vorm ervan wel. Kijk hoe die lijnene alle kanten op gaan. En er zit een deuk in, en een bolling.

Ondanks de tape ben ik nog niet zo positief, het is nog steeds een vergroeid klompvoetje. Ik ben nog steeds beneiwud of dat niet van verder naar boven weg komt. Verjkeerde schouders sstand of wat dan ook. Lijkt me niet dat dit alleen door de hoefproblemen zelf komt. Sterker nog, het zou ook zomaar de oorzaak kunnen zijn, en de gaten die afgelopen jaren zijn ontstaan een gevolg van verkeerde beenstand.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:16

Ik doelde meer op dat de hoef zover gegroeid waardoor alle druk op die hoefwand komt te staan. Als daar straks dusdanig veel druk op komt kunnen daar natuurlijk ook gewoon scheuren ontstaan. Maar dat ligt natuurlijk ook maar net op wat voor manier je smid bekapt :)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:10

Heeft de kliniek je al uitgenodigd voor de hoefbescherming en foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:20

Oke, tis een beetje moeilijk tekenen, maar de hoeven moeten mijn inziens meer deze vorm hebben.. De hoef waar het gat in zat moet nog wat aangeoeien aan de voorkant, maar de smid laat de gehele hoef nu aangroeien lijkt wel, waardoor ze echt een stijle klompvoet krijgt zo.. loopt ook niet fijn.
De andere hoef lijkt de wand veel te lang waardoor je een platvoet krijgt met deze rare belasting.. en dus brokkels..
Afbeelding
Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:50

Nu wil ik niet lelijk doen maar ik denk dat TS ook wel weet dat deze hoefvorm niet gezond is en dat ze daar met haar hoefsmeden aan werkt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:59

Dat zie ik er niet in terug om eerlijk te zijn. Een hoef vernieuwd zich elk jaar. Dit had al twee keer opgelost kunnen zijn. Stap 1 is in elk geval hielen omlaag, en op de foto van de onderkant is te zien dat dat niet gebeurd.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:14

Gypsy schreef:
Dat zie ik er niet in terug om eerlijk te zijn. Een hoef vernieuwd zich elk jaar. Dit had al twee keer opgelost kunnen zijn. Stap 1 is in elk geval hielen omlaag, en op de foto van de onderkant is te zien dat dat niet gebeurd.


Ik ook niet hoor. Persoonlijk had ik denk ik een andere weg gevolgd. Maar goed TS heeft haar weg en dat zullen we moeten respecteren.
Maar ik vond de opmerking gewoon een beetje...tja raar. Ik geloof nl niet dat TS de huidige voet normaal vind.

In haar allereerste post staat een foto van de hoef, als je de flares wegdenkt zie ook een aardige bokhoef.
Dus ik vraag mij af of het voor dit paard dan niet gewoon 'normaal' is. In de zin van dat hij al zijn hele leven zo'n voet heeft en dat daar nu dus al die problemen uit voort komen.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:00

Shanna schreef:
De oorzaak is dat ze een steile voet heeft (al vanaf geboorte) die zich moeilijk laat corrigeren, daardoor komt op de teen teveel druk als de hoef net wat langer is, en in de zomer is daar een scheurtje ontstaan. Echter is die scheur steeds verder door gaan lopen, en krijgen we hem er eigenlijk niet uit helaas, en toen waren we waar we nu zijn..


Uit 2015. Stijle Steile voet al vanaf veulen af aan.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:03

Hoe is het verlopen op de kliniek ts? Je zult inmiddels wel geweest zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:57

Nog niet op de kliniek geweest, wel een hoefschoen geprobeerd maar dat gaat hem toch echt niet worden voor Bijke, ze liep er nog slechter mee dan zonder iets! :oo
Had ik niet verwacht..

Bij deze een filmpje hoe ze momenteel loopt, ik was positief verrast toen ik dit zag!

Het gat is er ook bijna uitgegroeid inmiddels! :D Ik denk dat het gat er met ca 3 weken wel helemaal uit is, dat gaat nu echt verbazingwekkend snel!


divafloortje
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:25

Stille meelezer hier. Ik was benieuwd of je al een nieuwe bodembedekker had uitgeprobeerd?