Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:43

Lees dit topic eens door: [BEH] White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Welk materiaal heb je gebruikt om de hoeven te behandelen? Als in: welke vloeistof?
WLD is hardnekkig, en kan idd jaren woekeren wanneer je het niet onderkent. Ik heb altijd alleen maar gehoord dat mijn paard een slechte hoefkwaliteit had. Maar nu ik erachter gekomen ben dat het WLD is, blijken zijn hoeven door het behandelen van de WLD erg mooi te worden.

Hij heeft wel vaak hoefschoenen (equine fusions) aan om de hoeven goed schoon en bacterievrij te houden, nieuwe plekken worden steeds weggehaald, en zelf pur ik met een spijker korrelige stukjes uit, en behandel ik met een mengsel van formaline en imaverol.
Dat is echt hele vieze troep, maar helaas moet je wel met grof geschut aan de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:56

Ik heb aan vloeistof propolis-extract gebruikt, dettol, tea-tree olie (zo puur mogelijk), imaverol en laurierzalf voor de kroonranden. Nu heb ik dus Copper-sol, schijnt een hogere concentratie te hebben dan koper-sulfaat en dus een breder spectrum aan bacterien en schimmels te doden. Dit ga ik gebruiken op aanraden van een ervarings-deskundige die hiermee haar paard weer ''schoon'' heeft gekregen.

Ik baal er vooral zo van dat ik al 2 jaar aan het behandelen ben op verschillende manieren met verschillende hoefsmeden, en het steeds weg lijkt maar dan de volgende bekapbeurt er toch weer in zit.. -O-

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:10

Jeetje ik heb je hele topic doorgelezen. Wat ontzettend rot zeg! Ik heb verder eigenlijk geen tips.. In Emmeloord zit volgens mij (bij de paardenkliniek in) ook een erg goede hoefsmid! Zit je nog steeds bij de zelfde hoefsmeden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:15

Ja, ik heb ook nog 1 andere geprobeerd, maar dat liep op de communicatie stuk helaas. Een oproep op Bokt welke smeden er in mijn regio komen heeft ook weinig nieuws opgeleverd (eigenlijk alleen 2 leerlingen van de kliniek-smid, dan ga ik toch liever naar de leermeester zelf toe voor het zelfde geld), blijkbaar zitten er in mijn regio gewoon niet veel smeden die (betaalbaar) aan huis komen. En verder vind ik het best erg lastig om nu te gaan testen met andere smeden..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:25

Hoe vaak maak je zelf de voeten schoon, zorg je dat tussentijds de voeten ook zo mijn mogelijk in de modder en/of mest staan?
Loop je de voeten lig om de dag even na op korrelige stukjes?
Voor mijn gevoel is de formaline de enige, akelige, zooi die de boel uitroeit.
Voorzichtigheid is geboden natuurlijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:16

Ze staat op vlas, en in de wei hebben ze een betegelt afdakje waar ze ook veel staan. De modder vermijden is helaas geen optie, maar ik zorg wel dat er altijd een droge weide beschikbaar/ open is.

Zo ziet de hoef er nu uit, gister bekapt;
Afbeelding
Afbeelding

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 07:59

Heel vervelend Shanna! Het kan inderdaad heel hardnekkig zijn. Waar kom je ook alweer vandaan? De hoefsmederij in kliniek Utrecht heeft mijn merrie toentertijd zeer goed geholpen samen met de artsen daar. Zij gebruiken ook een zeer heftig spul om de schimmel/bacterie te doden. Die van mij stond al met 2 hoeven in het graf en ze hebben haar toch op een been gekregen.

Als ik je laatste bericht zo lees denk ik persoonlijk dat de modder en het vlas je tegenwerken in het herstel van de hoef, en juist zorgen voor verslechtering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:01

Modder kan ik helaas niks aan veranderen. Ze staan zo droog mogelijk (in de wei staan ze droog, en in de kapschuur waar hooi ligt staan ze droog, maar de looppaden zijn wel modder) en haar in dr eentje op stal houden is gewoon geen optie. Vlas kan ik ook niks aan veranderen, ze is stof-gevoelig en op vlas doen haar luchtwegen het goed.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:06

Shanna schreef:
Modder kan ik helaas niks aan veranderen. Ze staan zo droog mogelijk (in de wei staan ze droog, en in de kapschuur waar hooi ligt staan ze droog, maar de looppaden zijn wel modder) en haar in dr eentje op stal houden is gewoon geen optie. Vlas kan ik ook niks aan veranderen, ze is stof-gevoelig en op vlas doen haar luchtwegen het goed.


Dat snap ik hoor, het is niet niks.
je gaf aan dat je al 2 jaar bezig bent en de hoef eigenlijk steeds slechter wordt, als het steeds terugkomt zal de oorzaak weggehaald moeten worden. Anders is het dweilen met de kraan open.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:13

Ja, de bacterie zal vast in de stal en modder zitten, maar dan blijft het wel typisch dat hij zich (gelukkig maar) enkel bij haar, en (gelukkig maar) enkel in deze hoef blijft zitten. Dus of ik de oorzaak nou in de modder of in de stal moet zoeken..? Ik weet het niet..

Zelf vermoed ik eerder dat deze hoef er ook zo gevoelig voor is door de stijle stand. Dat door de stijle stand de hoef steeds zo diep blijft splijten, en dat juist die diepe/ hoge spleet de broeiplaats voor de bacterie is. In de andere scheurtjes en spleetjes zit de bacterie tenslotte (nog) niet, zowel bij dit paard niet als bij de anderen niet..

En de modder zal zeker niet helpen, maar ik vermoed dat de vlas-stal juist wel helpt. Ik mest namelijk niet uit zoals het hoort met een vlas-stal (oppotten) maar ik haal dagelijks de mest en natte plekken weg. Haar stal is dus eigenlijk altijd schoon en droog, want de natte plekken zakken gelijk naar onderen, en ze mest aan de achterkant langs de muur (ideale paard met uitmesten!). Ze staat dus nooit in dr eigen urine of mest, zeker niet met de aangetaste hoef! Bij stro was de stal een stuk natter altijd.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:56

Setteli schreef:
http://www.rwlquality.com/losse-wand/

Ik zei eerder de Pro Ablutio, maar ik bedoelde de Resolutio (lees bovenstaande link).
Dettol helpt hier niet tegen



Ik wil je nogmaals wijzen op de producten van RWL. Destijds heb je hier geen reactie op gegeven.
Bij mijn paard hielp het destijds als een tierelier

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:35

Mijn hoefsmid is juist heel erg tegen vlas en krullen. Het tast in alle gevallen de wanden aan, waardoor schimmels ed eerder kans hebben de hoef binnen te dringen. Maakt niet uit of je pot of niet ( ik doe het zelf ook niet, ik haal elke dag de drollen eruit en natte plekken 2x per week. Heb altijd een normaal laagje) Nu heeft mijn paard geen problemen, maar misschien helpt het bij jou om hem op stro te zetten als dat een optie is ten minste. Heb niet alles doorgelezen, dus als ie allergisch is voor stof of zo dan wordt het idd lastig.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:41

Rubber matten zouden de ideale oplossing zijn, geen kans op schimmels door verkeerd strooisel.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:49

dittaswart schreef:
Mijn hoefsmid is juist heel erg tegen vlas en krullen. Het tast in alle gevallen de wanden aan, waardoor schimmels ed eerder kans hebben de hoef binnen te dringen. Maakt niet uit of je pot of niet ( ik doe het zelf ook niet, ik haal elke dag de drollen eruit en natte plekken 2x per week. Heb altijd een normaal laagje) Nu heeft mijn paard geen problemen, maar misschien helpt het bij jou om hem op stro te zetten als dat een optie is ten minste. Heb niet alles doorgelezen, dus als ie allergisch is voor stof of zo dan wordt het idd lastig.


Dat was ook de reden dat ik het vlas noemde. is echt rotspul voor de hoeven, en al helemaal voor probleemhoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:54

Inderdaad gevoelig voor stof, dus daarom staat zij op vlas. Onder het vlas liggen wel rubberen matten, maar wij hebben geen afvoer voor de urine (de stallen staan op een betonnen vloer zonder roosters o.i.d.), en de rubberen matten zijn niet zacht of isolerend verder (gewone simpele rubberen koeienmatten zijn het). Dan zou het alweer zo'n matras-mat moeten worden (hitmatras?) om het paard niet stijf te laten worden van het liggen, wat mijn spaarpot helaas niet aan kan..

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:03

shanna dat is onzin.
Wat je nu uit geeft aan strooisel, daar zou je heel wat mat van kunnen kopen :j

Ik heb rubber matten van bosrubber.nl

Een dunnere van 1.5cm dik van 3 x 3 m en daar bovenop een mat van 2.5cm dik en 1.5 x 3 m.
Paarden liggen graag op stal .

Liggen er hier nu toch al zeker 10 jaar in en nog steeds in orde.

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:05

vloerbedekking op de looppaden leggen?
Je kunt ook kijken voor speeltuintegels. Die worden vaak op mp aangeboden. Ik was 150 euro per stal kwijt

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:00

Nog steeds dat streepje in de hoef en ik denk ook nog steeds geen x-ray laten maken om een hoornzuil uit te sluiten.
Ook wel eens overwogen om een uitgebreid bloedonderzoek te doen. Is alles wel in orde in het lichaam?
Zit er niet ergens een tekort?



Ik heb schimmelplekjes bij mijn paard behandeld met gewone handgel. Elke dag schoonmaken, bijsnijden waar nodig is (deed ik zelf of de smid) en het was binnen no time weg.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:18

Lijkt mij ook, blijkbaar zit er iets wat er niet hoort want dit duurt toch veel te lang zo.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:29

ja en daarom raadde ik ook de RWL Resolutio aan, maar daar gaat TS niet op in. Terwijl dit echt een goed middel is en je dus niet hoef te snijden.

Mizora

Berichten: 18107
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:47

Ik zou zelf de hoef iedere week/twee weken aan de achterkant iets bijwerken (1-2mm) waardoor hij langzaam iets minder steil wordt. Dan krijgt de hoef kans op gelijkmatig uit te groeien, want de lijntjes op de hoef vind ik ook een teken dat daar echt iets niet goed zit.

Daarnaast een dubbele dosis subli biotine gaan voeren (0.1mg biotine/kg paard) en marstall hufregulator (volgens verpakking). Ik met deze supplementen al een heel aantal paarden met hopeloze hoeven ontzettend zien verbeteren, waaronder 2 die afgeschreven waren.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:34

Het RWL resolutio-product heb ik verder nooit iemand over gehoord, en vind ik ook wat duur om het zo even te gaan proberen.
De kliniek vind schoonmaken en weken sowieso overbodig, dus vandaar dat ik het nu eerst met deze koper-oplossing probeer (prijs is een stuk voordeliger per liter, en ik heb ervaringen uit eerste hand). Formaline staat hierna op de planning, mocht dit niet werken. Maar dat is toch wel een stuk heftiger dan dit, dus voorslsnog probeer ik eerst dit.

Ik hoop dat ik bij de volgende bekapbeurt verbetering te horen krijg! Helaas is het verder lastig in te schatten of het aanslaat of niet, al heb ik persoonlijk wel het idee dat het iets doet. Ze lijkt minder gevoelig op dr aangetaste voet!

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:44

Als je op bokt zoekt op resolutio dan krijg je gelijk veel ervaringen te zien. Of een kwestie van googlen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 01:01

Toch kennen zowel mijn smid als de kliniek als paardenmensen in mijn omgeving dit middel niet, plus dat de prijs niet erg aantrekkelijk is voor een probeersel met alleen internet-ervaringen, maakt dat ik het eerst met middelen ga proberen die wel bekend zijn bij mensen in mijn omgeving. Mocht dit allemaal niet werken dan staat het zeker op mijn lijst, maar het leek een paar maanden weg te zijn met de behandelmethode die ik toepaste, dus dat het nu terug is maakt toch dat ik nu meer aan week-middelen ga proberen/ een andere behandelweg in sla..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:50

Shanna schreef:
Toch kennen zowel mijn smid als de kliniek als paardenmensen in mijn omgeving dit middel niet


Maar ondertussen weten zij het probleem niet op te lossen. :o