Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:30

Shanna schreef:
Ze heeft inderdaad kunststof (duplo?) beslag er onder zitten. Ze loopt hier het beste op, op het beslag van de kliniek liep ze veel wankeler. Sinds dit beslag is ook haar platvoet weer normaler aan het groeien, dus ik ben erg tevreden over dit beslag! :)
Ik ben na de enorm tegenvallende kliniekrekening van de zomer naar een andere smid gegaan, die heeft haar sinds de kliniek in behandeling.

Dat hooflex ken ik niet, is dat regulier te koop?
Voor de WLD heb ik echt al jaren van alles geprobeerd, o.a. betadine, dettol, kopersulfaat, propolisextract, badkamerschimmel-reiniger.. allemaal in combinatie met uitsnijden/ blootleggen..
Ben nu aan de 3e bodembedekking in de stal begonnen om te kijken of dat beter werkt.. :+

Badkamerschimmelreiniger???? Dat zou ik niet doen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-06-20 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd op verzoek

Hannanas
Berichten: 13021
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:42

Ik zie eigenlijk nog weinig vooruitgang bij beide hoeven. Hoe zien de andere twee eruit? Hoe is het gesteld met de hoef diagonaal van de allerslechtste? Gelukkig loopt ze iets beter, dat zou ik vanaf de foto’s niet zo voorspeld hebben (behalve dat het gat gelukkig weer wat minder heftig is geworden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:02

Omdat ik ook slechte updates plaats;

6 weken na de vorige beslagbeurt, ze loopt sinds 2 weken weer slechter. De smid wilde graag wachten tot 6 weken zodat er wat meer met de hoef gedaan kan worden. De ijzers zijn er nu dus onderuit, vanmiddag nieuwe foto’s en aan de hand daarvan komt de smid morgen terug. Dit filmpje is dus zonder ijzers.


hagelslag
Berichten: 9044
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:20

Ze is dus 4 weken na de bekapbeurt weer slechter geworden?
En je smid wil dus tot 12 weken wachten voordat hij er weer iets aan doet.

Begrijp ik hem zo goed?

Ik vind het toch eigenlijk heel heel moeilijk om een mening te vormen over je paard.
Ik geloof dat je toch een x moet kiezen wat nu beter is. Voor mijn gevoel is het toch teveel aanmodderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:55

Nee dat lees je verkeerd. Ze is 4 weken na de beslagbeurt slechter geworden, en de smid wilde tot 6 weken (dus 2 weken langer/ de normale interval) wachten met komen.
Daar zitten we nu op, dus nu eerst vanmiddag de nieuwe foto’s en dan morgen komt de smid weer om te behandelen aan de hand van de foto’s.

hagelslag
Berichten: 9044
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:34

Aaahh oke kijk dan las ik het verkeerd
Fotos als rongtenfotos?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:34

Wat jammer! Goed dat je weer foto's laat maken. Volgens mij zie ik op het filmpje een vrij lange teen alsnog?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:23

Zou het voor jullie een optie zijn om haar bij iemand in revalidatie te zetten?

Paard loopt echt beroerd maar het is ook niet echt een eerlijke weergave omdat ze zonder ijzer loopt nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:42

Hoe bedoel je dat ''bij iemand in revalidatie zetten''?



De kliniek update;

Zo kwamen we de kliniek binnen, dus zonder ijzers en zonder pijnstillers;


Ze vond het wederom super spannend, maar was weer super braaf.

Afbeelding

Afbeelding

Dit keer ging ik alleen voor foto's, en dus een consult van de dierenarts om de foto's en prognose te bespreken. Helaas is er wel verslechtering te zien, het hoefbeen is verder gekanteld. Ze loopt wel beter als wat je aan de hand van de foto's zou verwachten, maar het is wel echt tricky..

Afbeelding

Uiteraard heb ik de foto's ook meegevraagd, bij deze de nieuwe beelden;

Afbeelding

Afbeelding

Die gekke draai is ook goed te zien op de foto's..

Afbeelding

Afbeelding


Als ik ze op elkaar leg in photoshop (lastig want de ene foto is anders gemaakt dan de andere, de botten kunnen niet recht op elkaar dus maar van de lage delen uit gegaan) kom ik hier op uit..

Afbeelding


En nu...... -O-

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:47

Eerlijk gezegd ziet het er gewoon echt niet goed uit.

Hoe sneu ook.

Paard heeft pijn, loopt niet zuiver.
Het hoefbeen kantelt verder, dus het wordt slechter. (Het is niet iets dat stilstaat, maar iets dat verslechtert, zeg maar)


Heel, heel beroerd om te zeggen.
Maar ergens is er een grens aan wat je kúnt doen.

hagelslag
Berichten: 9044
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:47

En nu, meid ik geloof dat je lang gestreden hebt.
Was het mijn paard was het klaar.
Heel moeilijk maar dit is voor jullie beide niet fijn

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:49

Oh wat verdrietig.. Dat ziet er niet best uit nee. Je hebt zo je best gedaan.. Sterkte ermee

truselientje
Berichten: 943
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:51

Heel eerlijk?
Na 5! jaar proberen zou het bij mij met deze fotos klaar zijn.
Ik heb gisteren nog eens teruggekeken naar de fotos van 5 jaar geleden, wat begon met een steile hoef met scheuren, is geeindigd in een ontzettende vreemde hoefvorm waarbij bijna de gehele verbinding tussen hoefwand en hoefbeen verdwenen lijkt te zijn, de hoefwand loopt helemaal niet meer evenwijdig aan het hoefbeen. Gezien de verdere kanteling ben ik bang dat het slechts een kwestie van tijd is voordat het hoefbeen door de zool gaat komen.
Maar goed, het is mijn paard niet, dus voor mij makkelijk te zeggen. Of misschien juist daardoor er realistisch tegenaan te kijken.

Edit: hoe kijkt je dierenarts ertegen aan?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:53

Pandora2 schreef:
Je ziet toch zelf duidelijk het verschil met het bekappen van die voeten bij die vorige smid en nu ??

Die teen is nu gewoon lang gelaten, wat de druk op de zool door het gekanteld hoefbeen alleen maar vergroot...
En die teen groeit nu gewoon gestaag door tot het volgende beslag, waardoor je dus continu van die omgekrulde voeten houdt.


Ik quote mezelf nog maar eens... deze post is van juli 2019
Wordt denk ik hoog tijd dat die vorige smid terugkomt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:54

:(:) Geen fijn vooruitzicht.

Mijn keuze zou zijn, volduwen met pijnstiling, gruwelijk verwennen en dan laten gaan. Omdat je al zolang loopt te tobben en alles al hebt geprobeerd. Maar ja gemakkelijker gezegd dan gedaan. -O-

Dat gezegd hebbende, Karuna heeft met een nog erge gekanteld hoefbeen aan twee voorbenen en erfelijke hoefkatrolproblemen en nog veel beroerder lopen na twee keer aangepast beslag met zooltje een wonderbaarlijke opleving gehad en heeft kreupelvrij en pijnstillingsvrij er nog 12 jaar aangeplakt. Waarin ze zelfs gewoon bereden kon worden. Tegen ieders advies in toch twee pogingen gewaagd om haar een kans te geven die ze met vier hoeven heeft aangepakt.

Kortom ik zou niet in je schoenen willen staan nu en kan je alleen maar sterkte en wijsheid wensen in je keuze wat te doen
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-01-20 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:55

En nu heb je al jaren een kreupel paard dat nu nog een keer slechter is geworden. Ik hoop dat je haar laat gaan. Sterkte met je beslissing.

Weet je, progressie gaat altijd met ups en downs. Terugvallen horen bij de weg naar verbetering. Maar als je nu eens heel eerlijk een grafiek zou maken voor je merrie, denk je dan dat de gemiddelde tendens omhoog of omlaag gaat? Daar zit je antwoord al.
Plus dat ze al lang, heel lang, met pijn loopt.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:00

Ik hoop ook dat je haar nu eindelijk laat gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:07

Zoek eens rebecca hlm op facebook. Zij is anatomisch bekapper en is op dit moment bezig met een “project” met een paard met gekantelde hoefbenen die door de zool heen komen en dat gaat nu de goede kant op.

De bekappingen tot nu toe hebben niet bijgedragen aan het herstel van de hoef. De hoef heeft nog steeds een rare vorm.

Ik hoop van harte dat je contact opneemt met die mevrouw. Wellicht wil ze bij je komen of kan ze je iemand dichter in de buurt aanraden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-20 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:08

Shanna wat verdrietig nieuws. Sterkte meid. Ik heb geen advies. Knuffel.

tiwi1969

Berichten: 7643
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:12

Wat een tegenvaller deze foto’s.
Als het mijn paard was zou dit voor mij echt de grens zijn. Je nu inlaten met “wonder bekappers” is echt een brug te ver en vragen om een hoop leed en pijn voor je geliefde dier.

Liefhebben is ook op tijd loslaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:12

pien_2010 schreef:
Shanna wat verdrietig nieuws. Sterkte meid. Ik heb geen advies. Knuffel.

hetzelfde!
ik volg dit topic al een tijd, en leef met je mee :(:)

Getup

Berichten: 8282
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:15

Poeh, dat is niet best...helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:17

Ik neig inderdaad nu naar een andere weg inslaan, namelijk het zonder ijzers/ anatomische bekappen..
Ijzers ben ik al jaren mee bezig, en als ik kijk hoe slecht Bijke werkelijk loopt dan valt dat reuze mee. Ze doet alles nog, glimt als een spiegel, rent sprintjes en zet de ruinen op hun plek. Ze wordt niet belemmerd door haar hoef. Op het harde loopt ze slecht, op het zachte doet ze alles nog. Ik vind haar wat dat betreft te goed om nu al te laten gaan, ik heb 5 verschillende smeden met ieders hun eigen beslag geprobeerd, en dat gaat met ups en downs. Ik kan alleen niet optijd ingrijpen/ de hoef bijwerken omdat er beslag onder zit. Het goed schoonhouden van de WLD is ook lastig, omdat er beslag onder zit. Bijke laat het bekappen prima toe, totdat er beslag onder komt.

Misschien toch als laatste strohalm dan maar zonder beslag proberen, dan kan ik echt zeggen dat ik er ALLES aan heb gedaan? Inslapen kan maar 1 keer..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:19

Pijn hebben kan helaas oneindig aantal keer.

Op naar nog een half jaar knutselen dan maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:22

Ik heb pijnstillers voor haar meegekregen. Als ik kijk naar mijn shet als hij bevangen is gaan we met die hoefjes heel anders om dat met die van Bijke, maar die van Bijke hebben we ook altijd meer als stijle hoef met WLD behandeld dan als bevangen hoef..

Bij mn shet is het behandelplan juist pijnstillers, hoefschoentjes, en veeeel bijwerken met korte intervallen (elke week/ om de week).