Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:45

Oh, die voet is echt enorm misvormd.... Ik schrik ervan. Ik zou haar zo comfortabel houden als mogelijk, dus wel een schoentje met zooltje van tape.
Ik zeg nog steeds van Nassau..... je huidige smid laat je al zo lang rommelen.

poeh..... ben er ff stil van

Op een of andere manier lijkt de ernst niet echt tot je door te dringen....

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:45

Wat een aparte gang van zaken.... er zal toch ergens iemand zijn met die ijzers?

Hoe zien haar hoeven er nu uit? Onderkant voorkant en zijkant?

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:51

Nou, die smid kon wat mij betreft de pot op, ijzers kunnen er in 48 uur zijn, zelfs vanuit Duitsland waar een bedrijf zit die van alle merken spullen verkopen.
Geen idee wat voor speciaals hij er onder wil zetten maar kijk eens bij Strohm.de

Verder zou ik inderdaad zo snel mogelijk er zelf iets onder knutselen voor bv op de wei zodat de zool ontlast wordt.
Ik twijffel er over of die smid er uberhaubt nog wel heil in ziet en jammer dat er nog steeds geen foto is gemaakt, dat staat toch los van de ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:57

Voor de ijzers moet haar been verdooft worden omdat de lijm (2 componenten) warm wordt en ze dan dus gedurende 2 a 3 minuten stok-stil moet staan. De ijzers zullen dus op de kliniek geplakt moeten worden. De kliniek is 3 kwartier/ een uur verderop, dus om niet heen en weer te blijven rijden willen we het in 1 keer doen. Eerst de foto, dan het ijzer.

Ik zal vandaag even nieuwe foto's en ook weer een filmpje op het harde maken (ik probeer om de dag een filmpje te maken zodat ik goed kan vergelijken wanneer ze beter/ slechter loopt). Deze foto in het tape is nog van vorig jaar dus trek daar geen conclussies uit a.u.b. ;)

Ik moet zeggen dat mn huidige smid het tot op heden wel steeds goed had, en als ik zijn plan naast die van van Nassau leg dan zijn we ook goed bezig/ op de goede weg. Ware het niet dat van Nassau hier een ijzer onder zou nagelen, wat mijn huidige smid niet vind kunnen (en hij ziet de hoef regelmatig), dus een ijzer zou plakken.

Ik heb inderdaad wel een smid gevonden in de omgeving die ook met plak-beslag werkt, maar ik vind het shoppen met smeden toch niet zo aantrekkelijk. Al neig ik daar nu wel enorm naar moet ik toegeven.. :=
Net als dat ik inderdaad ook wel zelf ergens plak-ijzers wil halen..

Voor nu ben ik dus vooral mn smid aan het lastig vallen met de vraag wanneer hij het beslag verwacht te hebben of dat er een alternatief is, want ik vind het nog steeds een dringende zaak, en ben ook niet blij met deze gang van zaken.
Zéker niet als je je bedenkt dat we eigenlijk vorige week vrijdag al op de kliniek hadden willen zijn voor de foto's en het beslag. Toen had hij de ijzers dus ook al niet..

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:01

No feet no horse. Die voet is zo misvormd dat ik mij afvraag of dit goedkomt... Zo werd de voet van mijn paard ook die aan hoefbeenontstekingen overleden is. Ik zou onmiddellijk een andere smid zoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:04

Dit is de meest recente foto van de hoef, ik ga vandaag nieuwe maken, maar nogmaals, trek a.u.b. geen conclussies uit de tape-voet, we zijn inmiddels al heel wat verder.
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:05

Maar die is toch ook compleet niet goed meer van vorm? Of vindt je zelf van wel. Veel en veel te stijl.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:07

Heel eerlijk, persoonlijk was ik zelf wel gewoon naar de afspraak met de kliniek gegaan. Maar meer omdat ik zelf zou willen weten wat er loos is in de hoef. Want wie zegt mij dat daarna het nog wel zo goed is dat er een ijzer onder kan?
En anders maar 2x op en neer als het wel moet. Maar er zijn ook producten te koop die als sedatie kunnen werken en daar hoeft ze dus echt niet speciaal voor naar de kliniek (al zijn deze tegenwoordig wel op recept verkrijgbaar).

Hannanas
Berichten: 13021
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:23

:wow: wat een end gegroeid al!! *\o/*
Jemig.. dat had ik niet verwacht in combi met je verhaal! Als de hoefwand al zo intens mooi gezakt is, waar the fiets loopt ze zo slecht door??

Heb je geen kliniek dichter in de buurt? Of een andere kliniek met goede smid? Ik zou toch wel eens willen weten waarom ze zoveel pijn heeft.

Hannanas
Berichten: 13021
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:25

Kun je niet beter een hoefschoen aandoen, met onderkant een extra dempend zooltje en de gehele hoef in die hoefschoen inlijsten met een dempende rubber om die blote binnenkant te beschermen?

Paardenfann4
Berichten: 1349
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:41

Ik zou ook eerder een hoefschoen overwegen dan plakijzers. Als die er wel afgetrapt worden ben je weer terug bij af als er dan weer een stuk wand mee komt. Die hoefschoenen kunnen s´nachts af en dan overdag buiten weer om. Zo kun je het dan ook goed in de gaten houden. Met een extra zooltje er in zal het wel meer comfort geven dan nu. De hoef slijt ook minder dus kans dat het sneller aangroeit. Misschien is dat toch een overweging waard. Er zijn medicinale hoefschoenen te koop. Ik zou niet alle beslissingen over jouw paard door de hoefsmid laten doen. Het is jouw paard en jouw verantwoordelijkheid. Dus zelf actie ondernemen als het zo lang duurt.
Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 22-06-18 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13021
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:42

+:)+
Paardenfann4 schreef:
Ik zou ook eerder een hoefschoen overwegen dan plakijzers. Als die er wel afgetrapt worden ben je weer terug bij af als er dan weer een stuk wand mee komt. Die hoefschoenen kunnen s´nachts af en dan overdag buiten weer om. Zo kun je dan ook goed in de gaten houden. Met een extra zooltje er in zal het wel meer comfort geven dan nu. De hoef slijt ook minder dus kans dat het sneller aangroeit. Misschien is dat toch een overweging waard. Er zijn medicinale hoefschoenen te koop. Ik zou niet alle beslissingen over jouw paard door de hoefsmid laten doen. Het is jouw paard en jouw verantwoordelijkheid. Dus zelf actie ondernemen als het zo lang duurt.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:46

Ik vind hoefschoenen vanwege de vorm van haar hoef dan weer lastig. Welke soort hoefschoenen zouden jullie aanraden in dit geval?

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:57

https://www.hoofwear.com/equine-fusion-active

Of wellicht beter daar je die per stuk kunt bestellen, de equine all terrein hoefschoenen bij hoofwear.
Wij revalideren met de active (net uit) en door de dikke absorberende zool is er geen pijn meer. De schoenen gaan zeer gemakkelijk aan en uit en zijn zeer gemakkelijk schoon te maken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:13

Als je liever geen noodschoenen maakt van tape omdat het verstikt, waarom dan wel plakbeslag.... dit verstikt echt een lange periode. Denk daar goed over na, zoals iemand anders (en al eerder in dit topic) terecht opmerkt kun je daarna opeens met een stuk afgebroken hoef in je plakbeslag staan.

Afgaande op de meest recente foto zeg ik hoefschoenen (de ook al 4x eerder genoemde Equine Fusions, maar we gooien em er gewoon nog een keer in).
Of beslag door van Nassau, er lijkt genoeg wand te zitten..... bij mij zat er vele malen minder.

Misschien lijkt het door de beperkte info die zo'n topic nu eenmaal biedt alsof je er niet echt bovenop zit en gebeurt er ondertussen van alles achter de schermen.

Kinke

Berichten: 20538
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:02


pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:08

Zien er ook goed uit kinke. Gebruik jij pads erin?

Kinke

Berichten: 20538
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:14

heb ze gebruikt voor mijn inmiddels ingeslapen PRE ruin, heb inderdaad de pads er ook bij. Hij vond ze heel prettig om te dragen, kon met die dingen weer fatsoenlijk lopen toen hij bevangen was.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:16

De 4 correspondeert met welke omvang van de hoef? En had je er 1, 2 of 4 om?

Kinke

Berichten: 20538
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:38

pien_2010 schreef:
De 4 correspondeert met welke omvang van de hoef? En had je er 1, 2 of 4 om?


ff de link openen en naar beneden scrollen :D
Ik had ze allen voor beide voorvoeten

Hannanas
Berichten: 13021
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:06

Top reacties weer van bokkers.
+:)+

Hannanas
Berichten: 13021
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:07

En echt.. heb je nu enig idee waarom ze zo slecht loopt? Ik Had haar toch al wel naar een andere kliniek gesleept voor foto’s.. je kunt toch miet blijven wachten..

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:09

Hannanas schreef:
En echt.. heb je nu enig idee waarom ze zo slecht loopt? Ik Had haar toch al wel naar een andere kliniek gesleept voor foto’s.. je kunt toch miet blijven wachten..


Je ziet toch wel aan de foto dat het niet goed is? paard loopt al zo lang met zere hoeven dat het best ook wat anders aan de hand kan zijn nu. dat lijkt mij de reden dat ze niet rad is

Hannanas
Berichten: 13021
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:09

Nynkster schreef:
Hannanas schreef:
En echt.. heb je nu enig idee waarom ze zo slecht loopt? Ik Had haar toch al wel naar een andere kliniek gesleept voor foto’s.. je kunt toch miet blijven wachten..


Je ziet toch wel aan de foto dat het niet goed is? paard loopt al zo lang met zere hoeven dat het best ook wat anders aan de hand kan zijn nu. dat lijkt mij de reden dat ze niet rad is


Ik doel op Röntgen. Je wilt toch die binnenkant weten. Buitenkant voelt een blinde nog dat er wat mis is.

Hannanas
Berichten: 13021
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:10

En idd ook dat.. pezen.. schouder etc.