Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:05

We weten nu ook waar de scheur/ zwakke plek door veroorzaakt wordt. Zo stom dat geen enkele smid mij daar ooit eerder op heeft gewezen..!

Ze lijkt een beschadigingetje net boven/ aan de kroonrand te hebben gehad. Daar zit een deukje, die alleen als je echt goed voelt te voelen is. Omdat ze een fries is met sokken voel je daar natuurlijk makkelijk over heen, maar nu ik het weet is het toch fijn om te weten..

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:51

Weet je ook waardoor die beschadiging is ontstaan en waarom deze na al die tijd niet is hersteld?
Ik denk het verstandig is dat uit te zoeken.
Hopelijk komt er nu echt verbetering in zicht. Succes.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:53

De beschadiging is dus wel hersteld, heeft alleen een deukje achter gelaten. Vermoeddelijk is ze ergens tegenaan gestoten, tegen een tak ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:47

Dacht ik er van af tezijn, is het toch weer terug met een hoefzweer erbij.. Het arme dier is stok kreupel en we beginnen weer opnieuw..;(

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:29

Wat een ellende. Dat is echt ontzettend balen.. Sterkte en beterschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:42



De zweer komt waarschijnlijk door de WLD volgens de smid. Dit was wel een smid die ik nooit eerder erbij heb gehad en in eerste instantie vond deze smid dit geen hoefzweer maar kreupel door de WLD.
Echter zelfs toen dr hoef open lag liep ze niet zo, hooguit wat "op eieren", maar niet zo kreupel als dit. Zo loopt ze alleen bij een zweer.

Al met al is de zweer er dus nog niet uit, de WLD is wel weg gesneden, en hoop ik maar dat het zelf snel doorbreekt. Dit weekend is mn eigen smid weer terug, en de andere smeden uit de omgeving konden of wilden niet of namen niet op..

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:52

even een hele late inhaker, net voor het eerst je hele verhaal gelezen. Pff wat ben jij al lang bezig. Maar ben nu even benieuwd of jouw hoefsmid deze beschadiging al jaren gemist heeft of dat dit mogelijk toch recenter is. Tevens zeer benieuwd wat je op dit moment doet met het paard. Daar bedoel ik mee:

hoeveel stal en wei
beweging
voeding
suplementen
behandelingen
en alles wat ik nog vergeten ben

Moet er niet aan denken om zo lang mijn paard in de lappenmand te hebben, Je zou er moedeloos van raken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:08

Die beschadiging is pas op de kliniek opgevallen, zelf heb ik er ook nooit wat van gemerkt. Ze staat momenteel 24/7 in de wei, we hebben een soort van paddock paradijs waarbij ze dus kunnen kiezen of ze op stenen, zand of gras staan en de hele dag door wisselt dat ook. Aan voeding krijgt ze verder niks bij, er is een zoutsteen en een mineralenblok beschikbaar, en aan suplementen krijgt ze momenteel finecto+ en magnesium extra.

Beweging is afhankelijk van het weer, gemiddeld 1x per week dat ze echt gereden wordt, in de vakantie vaker maar in hitte en regen niet.

Behandelingen zijn allemaal terug te vinden in dit topic, o.a. van uitsnijden met ijzers naar uitsnijden zonder ijzers, smeren met laurierzalf, honing, propolisextract, soda, dettol, kopersulfaat, reinigingskuurtjes van binnen.

De hoefsmid van gisteren heeft goede ervaringen met weer een ander smeerseltje, maar ik heb nog flink wat kopersulfaat staan dat ik eerst daar weer mee ga beginnen i.c.m. dat het weer opnieuw is uitgesneden (niet heel drastisch deze keer). Als het niet aanslaat kan ik altijd nog dat andere middel proberen.

Vandaag kwam ze overigens al weer naar me toe gedraaft, nog wel kreupel maar aanzienlijk beter dan gisteren toen ze eigenlijk niet eens wilde stappen!

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:30

Hoe gaat het nu met je paard?

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:35

Helaas niet goed, ze heeft in deze vervelende hoef nu en hoefzweer waarmee we al vanaf 23 augustus bezig zijn. Deze zweer heeft het hoefbeen ook al aangetast, en tot op heden loopt ze nog niet goed. Dat kan je in dit topic lezen/ volgen; [BEH] Hoefzweer, HELP!

Zoals het er nu naar uit ziet moet misschien wel de losse hoefwand verwijderd gaan worden wat erg drastisch/ ingrijpend is. Deze zweer zou zeer goed door de white line disease gekomen kunnen zijn/ zo erg kunnen zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:28

Bijke heeft door teruggekeerde WLD een hele nare hoefzweer gekregen waardoor we weer terug bij af zijn.

Vandaag is Bijke bij de smid op de kliniek geweest, en uit voorzorg kreeg ze verdoving en is ook haar hele onderbeen verdoofd. Er werd zelfs een tourniquet klaar gelegd om op alles voorbereid te zijn, maar gelukkig was die niet nodig.

Haar hoef begon aan de kroonrand al tekenen van ontschoening te vertonen waar ik best van schrok, dus daar begon de smid met snijden en hij kwam gelijk pus tegen wat verklaard waarom ze op droog verband slechter liep dan op nat verband. Met snijden viel de losse wand gelukkig mee waardoor hij niet helemaal tot onder blootgelegd hoefde te worden en het bloeden ook erg meeviel. Aan de teen is ook de aangetaste wand verwijderd, en dr verzenen zijn flink ingekort. Vervolgens heeft ze een open toon ijzer gekregen met zooltje, en over 5 weken moet ze weer terug.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:03

jeetje het zit je ook niet mee zeg pff sterkte

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:32

Wat enorm balen.
Heeft de smid/DA hier een 'logische' verklaring voor?
Je bent al zo lang aan het modderen met die voet.
Is er inmiddels al eens een foto van gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:41

Afbeelding


De verklaring is de stand van de hoef, waardoor er teveel druk op de voorkant komt wat net genoeg ruimte kan geven aan de bacterie om er in te komen. Dus we gaan nu heel “heftig” de stand proberen aan te passen en dr pezen op te rekken en op die manier de oorzaak van dit jaren lange drama aan te pakken. Want dit gaat steeds van kwaad naar erger, en als het weg is komt het toch steeds weer terug met nu dus een vreselijke zweer als gevolg, dit kost me mn paard..

Ze moet nu springschoenen aan op de wei, maar welke zijn daar nou het beste geschikt voor? Kunnen jullie mij op weg helpen?

Shanna @ [HAR] Welke springschoenen voor in de wei?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:35

Jeetje wat heftig.

die stand moet wel goed komen, in principe houden de spieren in de schouder de pees op spanning, het kan wel spierpijn geven als je te snel gaat.

wellicht de smid tijdelijk elke week laten komen om zo steeds wat lager te zetten? Ik neem aan dat je de hielen in gaat korten?

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:40

De hielen zijn al flink ingekort nu en worden over 5 weken nog meer ingekort. Ze hoeft gelukkig niks te doen, ik ben een recreatieruiter zonder sportambities dus dat ik maanden niet kan rijden dat ben ik wel gewend inmiddels.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:45

Oh dat vind ik dan weer een best grove verdeling. voor het lijf is elke week een beetje fijner. Maar dan moet elke week het ijzer eraf, dat is zeker de reden?

Ik had persoonlijk echt nooit dat ijzer eronder gedaan. Je belangrijkste doel is nu die stand veranderen en dat kun je best doen door zo vaak mogelijk kleine beetjes te doen. Wat nu dus niet mogelijk is.....

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:10

Ja ik wilde liever ook geen ijzer, maar de hoef moest nu aan alle kanten vastgezet en ondersteund worden (daarom ook het zooltje en de kit) en de wand was er sterk genoeg voor dus het drama van de vorige keer zou nu niet moeten gebeuren. Er is nu zo’n 1,5 cm van de hiel gehaald volgens mij, misschien iets meer. Haar been is ook weer lekker dik.. dus nu opweg naar de epplejeck voor springschoenen, dan kan ze daarna lekker de wei in! Ik hoop dat door de beweging dat been vanavond dan minder dik zal zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:33

Ik zal meeduimen met je! :)

Jeetje 1,5 cm is echt veel, hopelijk word het nu snel een normale hoef.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:00

Niet als aanval bedoeld, maar waarom niet eerder beter laten bekappen? Alle foto's die ik tegen gekomen ben in dit topic staan hele hoge hielen op. Een gezonde voet begint bij een goede stand.

Het stadium van iedere week een beetje ben je nu voorbij. Door de problemen die er nu zitten is een ijzertje even een noodzakelijk kwaad helaas. Eerst maar weer gaan groeien, regelmatig opnieuw beslaan, afhankelijk van het herstel volgende keer weer open teen, zooltje en kit, daarna tijdje gewoon beslag tot de voet weer heel is en dan weer op blote voeten verder.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:06

Dennis schreef:
Het stadium van iedere week een beetje ben je nu voorbij. .


Was dit een reactie op mij?

zoja, ik persoonlijk bekap liever elke week 1/ 5 van wat de smid nu in 5 weken doet.
Waarom de spieren in 1 klap een optater van 1,5 cm verkopen als je ook geleidelijker hetzelfde resultaat kunt bereiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:09

Ik ben al bij meerdere smeden en klinieken geweest met deze hoef, en overal zijn ze voorzichtig met de hiel geweest omdat het paard verder goed liep. Wel wordt elke keer de hiel het meest ingekort, maar niet zo rigoreus als nu. Bij deze kliniek/ smid ben ik nog niet eerder geweest.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:11

Denk nog een keer na over biotine. Ik heb nu al zoveel paarden een betere maar vooral ook snellere hoefgroei zien hebben door de juiste dosis biotine. En dat is 0.1mg/kg paard. Dus voor een paard van 500kg komt dat neer op 50mg biotine, oftewel 9g subli biotine. Op het moment weegt een kg hiervan zelfs maar 15€ bij de welkoop (dus 5€/maand). Dus voor de kosten kan het niet zijn. 20% extra hoefgroei per maand is met dit soort hoeven echt veel.

@Gypsy: Er is een hele goede reden waarom het nu geen optie meer is. Er zit nog zo'n 2.5-3cm hoefwand tussen een volledige gescheurde hoefschoen. In dat stukje hoefwand er mogelijk nog een barstje en in ieder geval een aantal verdunningen door horinzontale vijlstrepen. Dat is een prima reden om het stadium van iedere week een beetje in plaats van elke 5 weken een stuk en daarna weer fixeren voorbij te zijn.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:16

Klopt zeker. Maar iedere week de ijzers er onder vandaan en er terug onder om de boel te ondersteunen/ontzien is ook niet echt een optie.

Ijzer is nu voor de stand (en regelmatige correctie) niet ideaal. Maar een voet met zulke gaten heeft gewoon bescherming nodig.

Dik been vind ik ook niet raar na zo'n extreme correctie. Je moet het in mijn ogen voor zijn dat zulke correcties nodig zijn.
Voorzichtig zijn is goed, maar de voet is alleen maar stijler geworden. Dat lijkt mij iets anders dan voorzichtig.

Als dit ijzer er goed passend onder gelegd is word hij er niet zomaar zo lelijk afgetrapt zoals het ijzer in het begin van het topic. Dat ijzer was niet in de witte lijn genageld, maar in de wand. En als ze hem er dan af trappen trappen ze de halve wand mee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:19

Mizora schreef:
@Gypsy: Er is een hele goede reden waarom het nu geen optie meer is. Er zit nog zo'n 2.5-3cm hoefwand tussen een volledige gescheurde hoefschoen. In dat stukje hoefwand er mogelijk nog een barstje en in ieder geval een aantal verdunningen door horinzontale vijlstrepen. Dat is een prima reden om het stadium van iedere week een beetje in plaats van elke 5 weken een stuk en daarna weer fixeren voorbij te zijn.


als je er van uit gaat de het ijzer de hoef beschermt heb je helemaal gelijk, echter persoonlijk zie ik het toch meer als een belemmering en een verzwakking van de hoef. Maar voor die discussie zijn een hoop voor en tegen argumenten, ik zal het topic van ts er verder niet mee vervuilen