Paard loopt erg gevoelig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammert

Paard loopt erg gevoelig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:31

Hallo,

Sinds de dag dat ik mijn merrie heb kamp ik al met rotstraal. Het wisselt steeds van been. Nu is vorige week dinsdag mijn smid langs geweest en is ze weer bekapt en is het weer bijgesneden sinds dat moment loopt ze heel gevoelig over het harde en wel gewoon goed op het zachte.

Maandag heb ik een andere smid laten komen. Het kan niet door de rotstraal zijn want die raakt in principe de bodem niet. Er zit ook geen zweer in want hij heeft daar ook op gecontroleerd. Ze is ook niet te kort bekapt want er kon eigenlijk nog een hele rand af dus ze heeft nu eigenlijk nog een soort van bescherming.

Ze loopt niet kreupel maar heel gevoelig net of ze op eieren loopt. Waar denken jullie aan?

meggiemeg

Re: Paard loopt erg gevoelig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:32

zoolkneuzingen?

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:33

Ik zag dat ook bij ons op stal wel eens. Mij werd uitgelegd dat door t bekappen/beslaan de hoefstand iets veranderde (kortere hoef) en dat dat bij gevoelige paarden een klein beetje spierpijn opleverd. Net zo als dat je zelf van all stars naar gied ondersteunende schoenen gaat ofzo.

Naja ik lees mee!

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:34

meggiemeg schreef:
zoolkneuzingen?

Maar kan dat komen door het bekappen ? Ze liep echt na het bekappen gelijk zo. Mijn andere smid en ik zitten er nu aan te denken om haar op een ijzertje te zetten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:18

Het is de bedoeling dat de straal de grond raakt. Daarmee wordt er gezorgd voor een goede doorbloeding en dat is nodig als je wilt dat de rotstraal geneest en overgaat.
IJzers kunnen de zaak verslechteren doordat de hoef dan minder goed in en uit kan zetten.

Wat je doet is je neemt een rol keukenpapier of zo iets mee naar stal en je haalt elke dag een stuk papier door de aangestaste groeve. Daarmee houd je het schoon en droogt het ook een beetje. Dit helpt ook als je paard elke dag in de natte weide staat.

Houd je smid voorlopig weg, hij kan er alleen maar stukken af snijden en er moet nu gezond weefsel BIJ groeien.

Als je paard op het harde moeite heeft zit de oorzaak vrijwel altijd in de hoef, en niet in de spieren of pezen. Maar loopt hij op eieren als er bijvoorbeeld kleine steentjes liggen of uberhaubt?

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:29

Wij hadden op stal ook wel eens bij hele erge gevallen van rotstraal dat we het schoon deden spuiten, en dan met betadine en er dan een watje in doen om het vuil bij de rotte plek weg te houden. Wel IEDERE dag verschonen. Zodra de hief weer wat harder werd stoppen met watjes en goed schoonhouden!

No feet no horse!

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:49

Wat betreft het gevoelig lopen zou ik het zo snel even niet weten. Wat wij deden met rotstraal echter is wat Egyptische zalf er in frutten, dan watje er in, en dat dan iedere dag verversen. Uiteraard wel ná het rijden bij het op stal zetten, anders was het zo weer weg. Het trok op die manier altijd vrij vlot weg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:50

Sammert schreef:
meggiemeg schreef:
zoolkneuzingen?

Maar kan dat komen door het bekappen ? Ze liep echt na het bekappen gelijk zo. Mijn andere smid en ik zitten er nu aan te denken om haar op een ijzertje te zetten.

Niet direct door het bekappen, maar ze kan ervoor bijvoorbeeld op harde puntige ondergrond hebben gelopen waardoor de hoef nu meer gevoelig toont.
Ga op je smid af, wij kunnen vanaf hier met zoveel goed bedoelde adviezen komen maar zien jouw paard niet en kennen de situatie niet, je smid kent deze wel en kan daardoor veel beter beoordelen hoe of wat!

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 18:39

mrie schreef:
Het is de bedoeling dat de straal de grond raakt. Daarmee wordt er gezorgd voor een goede doorbloeding en dat is nodig als je wilt dat de rotstraal geneest en overgaat.
IJzers kunnen de zaak verslechteren doordat de hoef dan minder goed in en uit kan zetten.

Wat je doet is je neemt een rol keukenpapier of zo iets mee naar stal en je haalt elke dag een stuk papier door de aangestaste groeve. Daarmee houd je het schoon en droogt het ook een beetje. Dit helpt ook als je paard elke dag in de natte weide staat.

Houd je smid voorlopig weg, hij kan er alleen maar stukken af snijden en er moet nu gezond weefsel BIJ groeien.

Als je paard op het harde moeite heeft zit de oorzaak vrijwel altijd in de hoef, en niet in de spieren of pezen. Maar loopt hij op eieren als er bijvoorbeeld kleine steentjes liggen of uberhaubt?

Ze loopt over al het harde gevoelig. Of de bodem gelijk is of iets geribbeld.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:50

Liep ze voor het bekappen wel op de zool? Je zegt dat er een hele rand af kon met bekappen. Het kan zijn dat de hoefwand te lang is geweest waardoor daar meer druk op is gekomen dan op de zool. Het kan zijn dat de druk die nu op de zool komt zorgt voor een vervelend gevoel.
Hoe lang geleden was de vorige bekapbeurt?

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 19:12

Alet schreef:
Liep ze voor het bekappen wel op de zool? Je zegt dat er een hele rand af kon met bekappen. Het kan zijn dat de hoefwand te lang is geweest waardoor daar meer druk op is gekomen dan op de zool. Het kan zijn dat de druk die nu op de zool komt zorgt voor een vervelend gevoel.
Hoe lang geleden was de vorige bekapbeurt?

In principe waren haar hoeven nog niet lang. Ik doe haar vaak naar de hoefsmid omdat die straal zo hoog komt te staan en vanwege de rotstraal dat het rotte gedeelte weer even weggesneden kan worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:44

Gaat het om die merrie in je profiel? Knap dier trouwens ! <3
Google eens op '' low grade laminitis '' ... vaak voorkomend, maar ook vaak onderschat en heel weinig gekend hier, bij zowel DA als smeden ...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:46

Ik denk dat de zool of de straal de grond zal raken, hierdoor denk ik dat een ijzer wellicht zal helpen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:47

Hoe behandel je de rotstraal?

Ik heb zelf erg goede ervaring met Hypozin. Aan één hoef had het paard eigenlijk altijd rotstraal, aan de andere 3 hoeven wisselend. Tegenwoordig heeft het paard aan één hoef nog een enkele keer beginnend rotstraal en dat is altijd na 1 of 2 behandelingen al weer over/onder controle.

Ik ben overigens erg nieuwsgierig naar een foto van de probleemhoeven van de zijkant, voorkant en onderkant. Dan is het makkelijker om er een plaatje bij te vormen en eventueel extra tips te geven.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 20:01

Pandora2 schreef:
Gaat het om die merrie in je profiel? Knap dier trouwens ! <3
Google eens op '' low grade laminitis '' ... vaak voorkomend, maar ook vaak onderschat en heel weinig gekend hier, bij zowel DA als smeden ...

Ja, het gaat inderdaad om die valk merrie in mijn profiel! Ik ga even googlen , nooit van die naam gehoord.

De rotstraal behandel ik met hypozin maar het blijft terug komen. Zal morgen even foto's maken van haar hoeven.