Al een tijdje loop ik een beetje aan te modderen met mijn 4,5 jarige arabische ruin. In juli geconstateerd dat ie niet helemaal lekker liep. Omdat ik al een afspraak in Utrecht had staan (Dayem knarst erg veel bij aanraking borst/buik. Ik wilde dit na laten kijken ivm mogelijk maagzweer oid), heb ik hem gelijk door een orthopeed na laten kijken. Conclusie: 2/5 kreupel RV op de zachte volte, scheve conformatie van de hoeven, gevoelige/dunne hoefwand en een zeer zeer lichte ontsteking in het rechter hoefgewricht. IJzer met zolen en siliconen eronder en 6 weken rust. Daarna voorzichtig weer wat opbouwen. Vanaf het opbouwen tot aan nu blijft ie een beetje schommelen qua vooruitgang. Hij gaat wel beter maar van het kreupelheidje is ie nog niet af. Vooral linksom loopt ie rechtvoor niet lekker erdoorheen. Uiteraard staat ie nog onder controle van een orthopeed. Afgelopen keer (ongeveer vijf weken geleden) hebben ze het hoefgewricht ingespoten met corticosteroiden, in de hoop dat dit het laatste zetje zou zijn richting herstel. Helaas heeft het (nog) weinig effect... We zitten sinds de laatste keer op <1/5 kreupel RV op de harde rechte lijn en 0.5/5 kreupel RV op de zachte volte, voornamelijk linksom.
Op aanraden van de arts ook een fysiotherapeut/masseur laten komen (osteopaat komt overigens periodiek eens in de drie/vier maanden). Hij heeft hem vorige week maandag los gemasseerd. Over z'n achterwerk was hij erg tevreden, maar spieren bij schouder, borst, schoft en elleboog waren loei hard. Voornamelijk links zat vast, rechts wat lichter. In eerste instantie prima te verklaren, aangezien hij pijn heeft gehad in z'n rechtervoet en daarom links meer is gaan belasten. Deze spieren heeft hij aardig goed los weten te krijgen. Vandaag stond weer een behandeling gepland, maar we kwamen er al gauw achter dat hetzelfde probleemgebied weer loei hard was en hij er ontzettend neidig op reageerde. Vermoedelijk toch iets met de rechterschouder. In overleg besloten eerst contact op te nemen met Utrecht en mijn controleafspraak van volgende week vrijdag af te wachten voordat we verder behandelen en de boel misschien forceren.
Volgende week vrijdag staat dus de controleafspraak gepland. Ik wil hem sowieso opnieuw laten uitverdoven om vast te stellen of het kreupeltje nog wel uit z'n voet komt. Morgen overleg ik gelijk of het verstandig is om ook foto's van de schouder te maken.
Wat mij dus vooral opvalt is dat ie linksom rechtsvoor niet lekker erdoorheen loopt en met aandraven niet rad is, maar wel erg graag met z'n hoofd wilt zakken als ie ontspannen is.
Ik ben eigenlijk benieuwd hier mensen zijn met ervaring met dergelijke klachten.
Hieronder wat filmpjes ter verheldering (hoofd gooien is overigens niets bijzonders):
4-5-2014 in principe nog niets aan de hand maar het lijkt alsof ik hier af en toe ook wel iets zie (of ik zie inmiddels spoken, dat kan ook.....)
17-12-2014
Gisteren (9-2-2015)
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 10-02-15 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt
Jawel, osteopaat heeft het daar over gehad Maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Iedereen zegt wat anders, niemand kan de vinger erop leggen....
Ik ben geen veearts en ik zou 'm ook van achteren en voren moeten zien, maar zo op het eerste gezicht zeg ik dat je probleem primair op LA zit en dat je probleem RV daar uit voort komt.
Kijk daar morgen aan de hand eens naar? Zou me niets verbazen als hij van links naar rechts niet helemaal fijn uit de voeten kan. Jammer dat je zo ver weg woont, had graag even met je meegekeken.
Wat me opvalt is dat paard de staart veelste hoog houd, waarschijnlijk dus ook last van de rug of ergens anders achter in zijn lijf
Janneke2
Geplaatst: 10-02-15 22:10
Dat is een goede vraag en het antwoord weet ik niet - maar met name op het laatste filmpje is hij linksachter korter. ....of dat oorzaak of gevolg is? En zelfs als de spieren LA in orde zijn, het bekken netjes kantelt, dan nog kan er lager in het been iets "dwars zitten". Veel succes! !
__Nicky
Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-15 22:10
Ik zal er eens naar kijken Pff, ik heb er inmiddels al zoveel mensen bij gehad... Hoop dat er nu eingelijk een keer de vinger op kan worden gelegd....
@Perry, het is een arabier, dat is normaal
Janneke2
Geplaatst: 10-02-15 22:12
Vwb staarten: een slappe of een scheve staart is niet best - maar een jong, vrolijk levenslustig ding mag de staart best hoog hebben, graag zelfs!
KimW
Geplaatst: 11-02-15 07:20
__Nicky schreef:
Ik zal er eens naar kijken Pff, ik heb er inmiddels al zoveel mensen bij gehad... Hoop dat er nu eingelijk een keer de vinger op kan worden gelegd....
Ik volg even heb het mijn paard ook dat idee wel eens maar naar losrijden is het wel over. Is alleen bij mij net andersom. Linksvoor niet altijd helemaal rad en vooral rechtsom het voelt die soms kreupelig aan.
Verder zou ik het hoofdgooien niet negeren. Je geeft aan dat dit gewoon is, vanwaar dat ? Heb een merrie die dat doet vanuit pijn in haar rug (en schoft).
Je hebt er in ieder geval genoeg deskundige hulp bij, daar kan het niet aan liggen. keuren ze alleen op wat ze zien of hebben ze ook een gehele keuring door het lijf gedaan?
Met mijn merrie heb ik dat ook gehad. Haar strekkende spier (weet ff de naam niet) rechtsvoor was loeihard (resultaat na een trap tegen haar schouder) en gaf continu vage problemen. Vooral na snelle galopjes maar ook bij het rijden van een volte en longeren kwam het naar voren en liep ze weer onregelmatig/verkort. Door haar last is ze dat ook linksachter gaan compenseren. Na een paar maanden revalideren en vooral kleinere voltes en longeren te vermijden (vooral bij longeren belast de schouder best behoorlijk) is het bijna weg. Nog niet helemaal want afgelopen week toen ze weer rustig aan de longe ging was ze bij het galopje rechtsom wel wat met haar hoofd aan het gooien. Schouderblessures zijn echt naar. Succes.