Paard vaag kreupel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Paard vaag kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 22:22

Na 1.5 maand stilstaan ivm naaien aan de singelplek ging ik eindelijk weer lichtjes opbouwen met mijn jong paard.
Toen de grond 1.5week geleden bevroren lag in de paddock (waar hij overdag op loopt) kwam hij kreupel zn stal uit. Leek gevoelig te zijn. Dachten direct aan de iets hardere ondergrond.
Dag nadien was alles ok.

Paar dagen later longeer ik en lijkt hij licht onregelmatig. Kon niet precies zeggen hoe en wat. Zijn ene voorbeen is vos, andere wit. Vind dit soms iets vertekenen maar met het witte voorbeen lijkt hij een kortere pas te zetten (zie ik vooral in stap).
In mujn gedachten was dit wel het andere been dan in de paragraaf hierboven!

Dag nadien weer gecontroleerd en liep goed. Iemand anders keek mee.

Nog een 2 a 3tal keer gelongeerd die week.
Zaterdag les en ja hoor... mank. Niet heel eeg maar je zag het wel. Voornamelijk op de rechterhand.

Been vond ik die 1.5 week afwisselend een beetje warmer en een klein beetje dikker (puur op gevoel).

Nadat hij zaterdag onregelmatig was dierenarts vandaag laten komen. Hij voelde niet echt een warmte of dikte verschil. Ik wel een beetje (maar ik weet het niet meer, al die twijfel ;)). Aan de longe wel onregelmatig. Op andere hand wel beter.

Conclusie was moeilijk te trekken. Niet voldoende mank om direct foto's en dergelijke te nemen. Nu 14d ontstekingsremmer (maar met deze pillen voelt hij wel nog pijn). Advies om ook licht te werken, longe of max 30min rijden.

Hoef gecheckt op gevoeligheid. Geen reactie.
Pees wel een reactie maar aan de andere kant ook. Dus niet zeker. Hij geeft ook nog niet heel erg graag hoefjes.

Nadien longeer ik nog even en liep hij, buiten even in het begin, weer ok.

Mogelijk wat pijn gedaan tijdens een wilde bui (hij doet wel vaker gek buiten), of door het op stal staan wat stijf... of een combinatie.

In elk geval, geen idee wat het is. Paranoia word ik er van :D weet niet goed wat ik mee aan moet :)

Indien het binnen 14d niet ok is, of indien het erger wordt komt DA uiteraard terug.

Iemand een idee? Gewoon afwachten en af en toe longeren/bewegen?

Angela

Re: Paard vaag kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:04

Ik zou als een paard vaag kreupel is het paard liever twee weken stil zetten, maar dat ben ik.

Als je toch beweging wilt geven: Longe is vaak eenzijdig zware belasting, dan zou ik liever een staprit in het bos maken (dus lekker rechtuit).

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 10:18

Klopt, vandaar mijn vraag hier. Ik weet het intussen niet meer :)
Helaas niet in de mogelijkheid om hier fijn te wandelen + hij is nog niet heel verkeersmak (drukke baan oversteken).

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:21

Ik heb het zelfde probleem met mijn Fjordje in eens uit het niets loopt ze een heel klein beetje kreupel nu staat ze al 2 weken stil maar er is nog geen verandering :(...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:26

Als je niet weet wat de kreupelheid veroorzaakt zou ik zeker niet longeren, gewoon lekker stappen of wandelen, meer zou ik niet doen.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:38

Ik zou met een kreupel paard de been gaan koelen en dan rustig even een stap rondje gaan maken en dan weer koelen en dit zo'n 2 x perdag en werk zeker goed om de zwelling te laten zakken en goed voor de bloeds omloop de bevorderen zo dat herstel goed verloopt en ik zou echt pas gaan rijden en longeren als hij wat vloeiender loopt

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 10:41

Ik ga het inderdaad even aankijken. Gisteravond liep hij dan wel weer goed aan de longe... eerste rondjes wat onregelmatig... Moest hij echt kreupel-kreupel zijn ga ik zeker niets doen qua werk...
Zn been is ook niet zichtbaar dik. DA vond ook geen zwelling/warmte. Ik voelde iets warmer, maar goed, DA zal het wel weten :)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:20

Hij loopt intussen alweer 2 dagen goed.
Enige wat ik nog zie is datie in stap een iets kleinere pas lijkt te maken met zn rechtervoorbeen. Maar soms moeilijk om zien aangezien dat voorbeen wit is en het andere vos...

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:46

kan het niet in de hoeven zitten? heb je foto's van de onderzijde/zijkant van de hoef?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 08:36

Kan ik maken. Intussen is het kreupele wel weg. Soms zie ik hem met zijn ene voorbeen nog een kortere pas maken. Aan die hoef heeftie wel wat rotstraal. Weet niet of dat er mee te maken kan hebben...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:49

Ik denk dat je te vaak aan het controleren bent hoe je paard loopt. Geef het eens echt een twee weken rust, controleer dan in stap? Gaat dat goed, dan nog een dag stappen, en dag daarna stukje draf. Als dat ook goed gaat, draf uitbouwen tot je weer gewoon kunt trainen.

Als het paard bij controle niet goed loopt (dus echt helemaal zuiver), dan weer twee weken op rust en pas daarna weer controleren. Iedere keer dat je controleert laat je het paard weer bewegen, waardoor wat is geheeld, weer kapot kan gaan.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:05

Maar ik kreeg de opdracht van de dierenarts om hem net wel te laten bewegen...
Het is daardoor ook al een heel stuk beter...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:10

Een hele stomme, heb hem wel eens gehoord, maar of het waar is weet ik niet zeker: is hij niet aan het wisselen (zijn tanden natuurlijk)?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:08

kan zeker in de gevoeligheid van de straal/achtervoet zitten, maak ff foto's dan kunnen we even kijken :)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 12:48

Hij is inderdaad aan het wisselen. Tandarts al 2x geweest. Maar zelf op een halstertje liep hij minder.

Ok, ik maak wel even foto's van zn hoefjes.