Tips voor het uitdrogen van een hoefzweer....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero_Linds

Tips voor het uitdrogen van een hoefzweer....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 22:01

Bij mijn paard is ander halve week geleden een hoefzweer uit gesneden. Toen is ze in het verband gegaan met betadine op de plek om het uit te harden en een hoefzak erom heen 3 dagen later moest ik het verschonen en dan nog is 3 dagen met verband/betadine en de hoefzak erom heen. maar 2 dagen later had mevrouw de hoefzak er af gehaald en kapot gemaakt waardoor alles dus nat was geworden nou zijn we ander Halve week veder is de plek nog steeds zacht en in midels elke dag verschoont en vervangen omdat me vrouw alles er af blijft halen uit verveling.

Dus mij vraag weet iemand nog iets om de plek uit te harden..?

Angela

Re: Tips voor het uitdrogen van een hoefzweer....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:20

Een hoefzak met een Betadine oplossing gebruik je juist om de boel zacht te maken, zodat de zweer door kan breken in een schone omgeving?

Ik zou dan ook zeggen: overleg met je hoefsmid wat nu precies de bedoeling is.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:22

Even overleggen met DA, ik heb n paard die panisch is voor de hoefzak: wij deden betadine, watten (heel veel), verband, duckttape. En dan veel tape. Zorgt dat t zo goed als mogelijk droog blijft

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:22

Is de zweer er nu uit?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:31

Toen die dikke van mij een hoefzweer had heb ik een pilletje Rivanol klein gestampd en in een gaasje gewikkeld, dat heb ik in het uitgesneden deel van de hoef gepropt. Dan inderdaad een zool gemaakt van watten/verband. Daar een plastic zak omheen en het geheel omwikkeld met ducktape.
Ik heb er steeds voor gezorgd dat ik een halve centimeter van de kroonrand afbleef en achter heb ik de bal van de voet zoveel mogelijk met rust gelaten.

Meneer is trekpaard en die sloffen/draaien nogal graag op hun voetjes dus het inpak-ritueel vond dagelijks plaats. hebben we 5 dagen zo gedaan en na 2 dagen liep hij al niet meer gevoelig. Een echte hoefzak heb ik nooit gebruikt. Ik wist niet eens dat die dingen bestonden, en dan is het nog maar de vraag of ze ook voor maatje trekpaard bestaan.

Rivanol heeft een anticeptische werking en het propje neemt daarbij ook nog eens het vocht goed op.

Vero_Linds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 10:21

De zweer was er gelijk uit toen ze heb had door geprik en weg gesneden.. Vandaar dat hij ook met betadine/gaasje watten druk verband en dat gekleurde plak verband was in gepakt met een hoefzak er om heen.. Hij moest niet in de soda of betadine oplossing omdat de hij er al uit was en alleen hoefde op te drogen.

Hoefsmid al 2x om raad gevraagd maar moest de hoefzak dan maar met tape doen anders wist zij het ook niet meer en paard maar binnen houden maar dat had ik al.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:46

N vuilniszak die je goed eroverheen tapet werkt ook. (sterk plastic en je kunt er meerdere dagen mee doen) Ik had op een gegeven moment een hele techniek ontwikkeld:
eerst een rondje om de hoefwand heen om de zak op zijn plaats te houden.
Dan een laag over de zool heen (waarbij de tape wat overlapt), de randen steeds naar boven flappen tot ongeveer een 3cm over de hoefwand.
Dan weer een laag om de hoefwand tot een halve cm van de grond af om die flappen stevig vast te zetten
dan een of twee lagen inde vorm van een hoefijzer, waarbij de helft dus onder de zool zit en de rand weer omhoog geflapt.
En dan de boel netjes afwerken: rondje over de hoefwand tot een halve cm onder de kroonrand en een halve cm van de vloer af.

-Zo bleef de zak goed zitten omdat hij niet kon schuiven
-Ik had geen tape aan levende delen zitten, alleen maar aan het plastic
-hij liep het plastic niet kapot omdat ik een dik genoege zool en rand had gemaakt
-Ik heb het dagelijks vervangen omdat ik wil controleren hoe het eruit ziet. ik moest het dan echt (voorzichtig) met een stanley-mes los snijden, anders kreeg ik het er niet niet af.

Vero_Linds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 11:29

Ik ga het eens proberen..! Tanx voor de tip

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:32

http://www.divoza.com/collectie/paard/b ... ndage.html
Dit is ook ideaal spul daarvoor!
Makkelijk te verwerken.
Het mooiste is toch om de hoef weer te laten drogen/harder worden is zonder iets er om heen, door de lucht zal het veel sneller gaan dan dat je het ingepakt houdt.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:49

even uitbruisen met waterstofperovide zodat al het vuil eruit is. blauwspray erin spuiten. Als het een diep gat is een watjhe erin stoppen en dichttapen met ducktape

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:20

MD > BEH