Paard draagt staart scheef na val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Paard draagt staart scheef na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:50

Hallo allemaal,
Even een vraagje, mijn trainingspaardje is gevallen nadat hij achterna is gejaagd door een ander paard.
De osteopaat komt over 1.5 week langs om de boel na te lopen.
Nu draagt hij zijn staart scheef en lijkt wat te compenseren. Waarschijnlijk iets in de rug (SI gewricht?)
De dag na de val was hij vrij stijf (logisch) maar ging dat na een stuk stappen beter. Daarna heeft hij geen teken van kreupelheid of pijn oid laten zien. Tot gister, we weer voor het eerst in de bak gingen spelen en iemand zei dat hij niet goed liep.

Nu vraag ik me af wat te doen, enerzijds denk ik rust geven en gewoon op de wei laten lopen, zodat hij zelf kan uitzoeken of hij wel of niet beweegt.
Anderszijds vraag ik me af of ik wat licht grondwerk met hem kan doen in de bak. Wandelen rechtuit in bos lijkt me ook een optie.

Graag wat advies/tips.

Alvast bedankt!

arun

Re: Paard draagt staart scheef na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:26

Staart scheef is compensatie.
Weiderust is beste dat je kan doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:27

Wat dacht je van een dierenarts laten komen. Wij zijn hier op bokt geen dierenarts. En niet wachten totdat de osteopaat komt.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:39

Zelf zou ik eerst een paar dagen rust geven en dan eens wat stapwerk oppakken. Door de val kunnen er spierblessures zijn ontstaan of scheefstand van bijvoorbeeld bekken. Beide kan ook. Een scheve staart wijst op si/bekken maar dat kan ook vanuit spierspanning komen. Als je na rust weer wat gaat bewegen, en het was een spierprobleem, dan moet je steeds wat vooruitgang zien. Zo niet dan is het waarschijnlijker dat het in de harde structuren zit. Bij twijfel en duidelijke klachten zou ik het laten tot de osteopaat van er is. Liefst dan zo snel mogelijk. Succes!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:57

Begrijp ik goed dat dit paard van een ander is en bij jou in training staat?
Dan had ik meteen een dierenarts gebeld :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:15

De dierenarts en de eigenaar...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 09:32

ruitje schreef:
Begrijp ik goed dat dit paard van een ander is en bij jou in training staat?
Dan had ik meteen een dierenarts gebeld :o

Nee dat klopt niet, dat had ik in dat geval zeker gedaan. Of direct een osteopaat laten komen.
Deze komt over een week, dat is meteen na de val geregeld. De eigenaar is uiteraard op de hoogte, zij moet de beslissingen maken. Ik wilde even navraag doen omdat ik zelf ook gedacht heb dan rust of een klein beetje stappen heb beste zou zijn totdat de osteopaat erbij is geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:34

Alleen rust zou ik doen...je weet namelijk niet wat er niet goed zit en met geforceerde beweging kun je het erger maken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 09:35

PenS schreef:
Zelf zou ik eerst een paar dagen rust geven en dan eens wat stapwerk oppakken. Door de val kunnen er spierblessures zijn ontstaan of scheefstand van bijvoorbeeld bekken. Beide kan ook. Een scheve staart wijst op si/bekken maar dat kan ook vanuit spierspanning komen. Als je na rust weer wat gaat bewegen, en het was een spierprobleem, dan moet je steeds wat vooruitgang zien. Zo niet dan is het waarschijnlijker dat het in de harde structuren zit. Bij twijfel en duidelijke klachten zou ik het laten tot de osteopaat van er is. Liefst dan zo snel mogelijk. Succes!

Dankjewel, ja ik denk toch dat het in de hardere structuren zit. De spierpijn was de eerste dag na de val duidelijk te zien, hij was toen ook wat stijf. Eigenlijk is dit pas later op komen zetten, nadat er eerst niks aan de hand meer leek, en hij nu de staart scheef is gaan dragen. Kan goed zijn dat na de val er iets niet lekker is gaan zitten, hij dit in eerste instantie heeft gecompenseerd, maar wellicht door spel op de wei, of door het starten van grondwerk weer naar boven komt drijven. Osteo was meteen al gebeld voor een afspraak, dat kon helaas niet eerder, en daar heb ik verder ook geen invloed op. Ik ga het wel even melden wat ik hier ook lees.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:25

Als je je paard nu wat rust geeft en de osteopaat is er over 1,5 week komt dat vast goed! Ben benieuwd wat de osteopaat vindt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 10:39

PenS schreef:
Als je je paard nu wat rust geeft en de osteopaat is er over 1,5 week komt dat vast goed! Ben benieuwd wat de osteopaat vindt.

Ja ben ik ook benieuwd naar! Ik hoop dat het meevalt..Het is overigens niet mijn eigen paard, maar een paard van iemand anders wat ik een grondwerk basis geef.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:13

Mijn paard had dit ook, gisteren is de osteopaat/dierenarts geweest en haar SI gewricht bleek niet goed te zitten. Ze is ervoor behandeld en ze liep gelijk al beter.

Ik zou nu even rustig aan doen, en afwachten wat de osteopaat zegt over 1,5 week.

ladyLilith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:18

Als hij zijn staart scheef houd kan dat betekenen dat zijn rug niet goed zit of dat hij zich erges heeft bezeerd!
Ik zou de DA er zsm bijhalen inderdaad!
Succes met uw paardje!

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:21

Mijn ervaring is dat je met dit soort dingen beter een osteopaat kan laten komen dan een dierenarts. Tenzij je paard natuurlijk echt pijn heeft.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 16:19

Osteo komt, paard staat nu op weide rust, maar speelt wel met vriendjes. Hij lijkt geen pijn te hebben, maar het is een harde wbt aangeven van pijn. Nu lijkt hij te compenseren. Ik vraag nu niks van hem totdat osteo is geweest. DA is niet zo zinvol, die zal hetzelfde zeggen.