Oude pony, achterhand onbelast ''actief houden'' mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Oude pony, achterhand onbelast ''actief houden'' mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 21:33

Ik zal het even samenvatten. Ik heb een pony van 30, echt hoogbejaard dus. Hij heeft zijn hele leven manege werk gedaan, en is nu 3 jaar bij mij. Ik heb hem zwaar verwaarloosd en ondervoed overgenomen, dus het eerste jaar stond hij vooral op stal om bij te komen. Wel maakten we af en toe(naast het wandelen etc) een rustig ritje, dat is altijd goed gegaan. Toen de artrose in zijn voor knie erger werd, ben ik gestopt met het rijden, hij begon met zijn voorbeen het puntje van zijn hoef aan te tikken waardoor zijn hoef dus recht afsleet. Hij staat nu al 2,5 jaar rondom op ijzers en dat gaat super.

Na een jaar op stal om bij te komen is hij helemaal topfit het land op gegaan, want het was toch wel echt de bedoeling om er een heerlijk vrij pensioen van te maken. Veel gras, niets moet en alles mag. Onbeperkt eten, de hele dag beweging wanneer hij dat wilt. Hij is de oudste van de groep, maar hij rent ieder paard eruit. Het is geen 30 jarige pony wat rond sjokt en af en toe een drafje maakt, hij rent iedere ochtend meerdere rondjes in volle galop, springt zowel op zijn plaats als tijdens het rennen, bokt, hij gedraagt zich echt als een jonkie. Hij daagt heel graag zijn buurvrouw uit (een haflinger van 6), en rent haar er dan ook uit met alle sprongen van dien. Als we gaan wandelen loopt hij áltijd voorop, hij heeft echt de pas er flink in, hoofd recht omhoog en bij mijn verzorgster daarom ook altijd met hoofdstel in. Hopelijk hebben jullie nu een beetje een beeld van hem. In zijn koppie zit het dus allemaal helemaal goed, en zijn lichaam houd het nog goed bij. Wel heeft hij de typische ouderdoms verschijnselen; invallen bij seizoenswisselingen(al is hij momenteel top op gewicht, en afgelopen zomer ook), Cushing(hij heeft nu een waarde van 50, maar dat zakt nog, staat net 2 maanden op Prascend en reageert er super op), artrose en het punt waar ik me zorgen over maak een zwakker wordende achterhand.

Ja, dat houd mij bezig. Ik weet dat een pony van deze leeftijd meer achteruit gaat als voorruit. Of even hard gezegd ''alleen nog maar achteruit''. Ik ben me ervan bewust dat je het ouder worden niet kan sturen, maar ik wil het wel graag op elke mogelijke manier ondersteunen. Hij zet zijn achterhand er niet meer goed onder. Wel als hij aan het showen is, of als hij gelongeerd word(heb ik ook maar 1 keer gedaan in de afgelopen 1.5 jaar, simpelweg omdat hij niet meer te houden was tijdens het wandelen en in de omgang een tikkende tijdbom was). Hij kán het wel, en doet het als hij fris is ook, hij kan prachtig lopen. Maar tijdens het wandelen of het dagelijkse stappen/draven/galopperen in de wei hangt het er maar wat sullig achter. Ook rolt hij dagelijks, maar sinds het laatste jaar heeft hij met opstaan wat moeite. Niet dat hij niet overeind komt, maar hij trekt zichzelf met zijn voorhand omhoog, hij zet zijn achterbenen er niet meer onder.

Nu vraag ik mij af, zijn er oefeningen om zijn achterhand onbelast te verstevigen? En misschien ook een leuke bezigheid voor hem, aangezien hij barst van de energie en het heerlijk vind om bezig te zijn. Hij is natuurlijk al zijn spieren verloren sinds ik niet meer met hem rijd, en dat ben ik ook echt niet(!!) van plan om weer te doen. Of is dit bij een oud paard gewoon simpelweg niet te voorkomen? Ik weet dat rust roest, en ik zie het voor mijn neus ook gebeuren, maar ik wil hem ook zeker niet belasten. Longeren vind ik een moeilijke, want dat is toch redelijk actief, belast de ene kant meer omdat het natuurlijk een cirkeltje is wat hij loopt, en met zijn artrose denk ik niet of dat wel zo verstandig is. Energie heeft hij zat, qua energie kan hij mee op springwedstrijd, maar qua gebreken echt niet. Het wandelen opbouwen? Hij kan een uur mee en loopt nog voorop, geen probleem. Ik kreeg vaak de opmerking hem maar naast de fiets mee te nemen, zodat hij lekker zijn energie kwijt kan, maar ook dit is niet iets waar ik zelfverzekerd insta. Hij heeft artrose, draven op een harde ondergrond lijkt mij ook geen strak plan. Toch merk ik dat ik mezelf heel veel vragen stel, of ik misschien iets had kunnen doen/kan doen om zijn achterhand sterk en actief te houden. Hij heeft zoveel energie, had ik hem niet een beetje spier moeten laten behouden? Maar de andere kant van mij zegt dat je daar maar niks aan moet doen, het is de leeftijd en hij kan al lopen wanneer hij wilt. Hij is al actief, hij rent, springt.. Je moet zo'n oude pony gewoon zijn gang laten gaan en ooit houd het op.

Ik wil niet actief met hem aan het werk gaan, ik wil niks forceren of belasten. Maar ik vraag mij gewoon af, of ik zijn lichaam beter kan onderhouden? Laat ik hem iets teveel ''rusten/roesten''? Of ik iets kan doen waardoor zijn achterhand onbelast sterker word. Kan hij tijdens de wandelingen zijn achterhand er beter onder zetten, waardoor er meer spier ontstaat en het rollen ook weer makkelijker gaat, of in ieder geval niet achteruit gaat? Zijn er oefeningen die we kunnen doen? Hij geniet zo van zijn leventje, hij is er zo blij mee en is in zijn hoofd echt een jonkie. Ik zou het zo jammer vinden als zijn achterhand hem in de steek gaat laten, en als er iets is dat ik kan doen, doe ik dat heel graag. Hij krijgt al ArtiGold het hele jaar door, hij doet het hier super op.

Van de zomer op zijn allerbest.
Afbeelding

Afbeelding

Deze maand
Afbeelding

Afbeelding

Monchou

Re: Oude pony, achterhand onbelast ''actief houden'' mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:41

Balkjes laten stappen/draven. Dan gebruikt hij wat spieren en zijn achterhand als het goed is ook.
Fietsen kun je, als de paden droog zijn ook op zandpaden doen (als je die in de buurt hebt natuurlijk. Daarnaast kun je hem ook in de (gras)berm laten lopen. Lijkt me toch een goede optie, want zo kan hij mooi in rechte lijnen lopen en kun je je toch aanpassen aan zijn tempo of wat hij prettig lijkt te vinden.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 22:20

Dankjewel Martine_R, ik ga is kijken, in het park heb ik sowieso zandpaden.. En de weg ernaar toe een fietspad met daarnaast gras.. Balkjes stappen en evt, draven was ik nog niet opgekomen, dat lijkt mij ook niet echt belastend toch? Is puur de benen optillen, en dan in het tempo dat hij wilt.. Is een leuke bezigheid voor hem, en misschien krijgt hij dan toch de kans zijn conditie te verbeteren zonder dat ik hem overvraag of overbelast.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:55

Hellingen mee pakken als je gaat wandelen.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:00

Een oudje bij ons op stal kreeg ook bovenstaande adviezen van de dierenarts. Balkjes stappen en draven en heuveltraining in stap en evt. draf. Succes ermee. Hij ziet er nog goed uit.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:03

Ik wil alleen maar even kwijt dat ik het nog een super knappe fris uitziende pony vind voor 30 jaar

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:08

Werken aan de hand.
Achterhand kun je zo activeren en hem ondertussen ook wat links en rechts in laten buigen en hem op die manier soepel en lenig houden.
Mijn haf is nu 27 en is nu 5 met actief pensioen, na een manegecarriere van 18 jaar.
Ook hij heeft wat artrose klachten, maar met zijn podologische steunzolen en voedingssupplement van glucosamine en msn loopt hij weer als een trein.
Ik rijd dus nog wel zo'n 3x per week op hem, en af en toe gaat hij mee aan de fiets. Ondanks zijn artrose loopt hij ook goed op het harde in draf aan de fiets.
Rijden doen we eigenlijk uitsluitend in het bos met veel heuvels, daar kunnen we hier niet omheen.

En verder werk ik dressuurmatig met hem aan de hand, achterhand ondertreden, inbuigen, beetje schoudervoor en wijken pakken we daarin ook mee.
Leuk om mee bezig te zijn, hij bleel veel meer te kunnen dan er tijdens zijn hele manegeperiode ooit uitgekomen is!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:11

Hee daar is knappe Pino!

Fem is met haar 21 jaar nog niet zo oud als pien (hopelijk wordt ze dat wel natuurlijk), maar wat ik aan raad lekker met hem te gaan wandelen/fietsen, draven in de berm als voor jou op het harde niet goed voelt. Nienke van Equiritme masseert fem 2x per jaar, zij raadde bij fem aan idd balkjes stappen/draven op lange stukken, dus recht uit en idd heel veel hellingen/heuveltjes proberen te nemen met wandelen. Ook zij raadde mij af om de achterhand te trainen aan de longe vanwege de artrose.

Misschien wat stretch oefeningen (na het wandelen, als hij warm is).. verder kan ik je aanraden om contact op te nemen met Nienke, misschien dat zij nog iets weet. Ze is echt behulpzaam en kundig. & verder wat ik wil zeggen.. volg je gevoel! Jij kent pien het beste, je ziet vanzelf snel genoeg wanneer het teveel wordt etc.

Succes met knappe pien!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:18

Je kunt oefenen als je zeker weet dat de gewrichten van de pony nog redelijk okay zijn. Het kan ook zijn dat de pony door pijn (artrose) de achterhand niet meer goed gebruikt. Blijf heel goed observeren en voelen wat het dier nog goed kan.
Spieropbouw zou ik niet beogen, spierbehoud wel.
Ps. De winter is voor oudere paarden vaak het 'moeilijke seizoen'. Toen mijn paard qua bespiering achteruit ging, ben ik begonnen met een regendekentje. Deed hem zichtbaar goed.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:40

Binnen het western gebeuren zijn er enkele wedstrijd disciplines aan de hand : oa showmanship en trail in hand.
De trainingen hiervoor zijn een uitdaging voor mens en paard en zullen bijdragen aan het soepel en aktief houden van je paardje.

Bij showmanship moet je een pattern stappen en / of draven met rechte lijnen, cirkels, slalom, vooruit en achteruit, enz.
Trail in hand gebruikt de obstakels van het gewone trail rijden : brug, poort, vierkant, balkjes, pionnen, enz.

Bij artrose help het geven van glucosamine goed.
Je moet wel kijken dat je een product neemt met een hogere concentratie, meestal zijn dit de duurdere merken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:56

Je zou hem kunnen masseren en wat mobiliteitsoefeningen kunnen doen zodat hij soepel blijft. Een paard van die leeftijd met artrose longeren en balkjes laten lopen zou ik niet zonaar gaan doen, want dat is vragen om problemen. Zeker aangezien hij nu niet meer doet dan wandelen aan 'werk'. Rechtuit zie ik dan weer minder problemen in.
Wellicht kun je in het voer ook nog wat ondersteunen.
Zoals eerder gezegd denk ik dat spierbehoud belangrijker is, dan spieropbouw.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:41

Je zou je wat kunnen verdiepen in grondwerken. Daarbij zijn ook oefeningen voor de achterhand genoeg. En grondwerk kun je zelf zo licht of zwaar maken als je wilt. Het is eigenlijk gymnasticeren aan de hand en dat lijkt me zeker geen kwaad kunnen op een licht niveau.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:56

Rust roest gaat echt op! Beweging is goed ook op hun oude dag :j Daarbij heb ik het idee dat het een paardje is die graag wat doet en ook nog uitdaging zoekt.

Er zijn al goede tips gegeven zoals de balkjes, fietsen, hellingen en het werken aan de hand.
Misschien is het nog een idee om te gaan wandelen met de dubbele lijnen? Mijn paard vond dat veel interessanter dan gewoon wandelen, had denk ik meer het idee dat het werken was. Om de achterhand wat te activeren kun je een bandage om de achterhand langs doen (vastmaken aan een longeersingel).

Weet niet wat voor rantsoen hij niet krijgt maar oudere paarden hebben een verhoogde behoefte aan goed opneembare eiwitten. Misschien dat je daar nog wat mee kunt omdat die toch de bouwstof zijn voor spieren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 00:04

En longeren in een 20/40 bak?
Gewoon de hele bak gebruiken en dan dubbele lijnen zodat je een fatsoenlijk stuur hebt en kunt finetunen? :)
Dan heb je een zachte ondergrond en geen kleine cirkel.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 19:52

Sorry voor mijn late reactie, ik had alles al gelijk gelezen via mijn telefoon, maar nog niet het perfecte moment gevonden om te reageren. Heel fijn dat er zo met me mee word gedacht! Ik ben van de week gaan wandelen en heb een aantal hellingen en stukken draf gepakt. Wel gaat er nu standaard een bit in, eerder liep ik altijd met halster maar nu de drafjes erbij komen word hij erg heet. Hij heeft enorm veel energie en vind het (te) leuk om bezig te zijn. Morgenochtend gaan we voor het eerst een rondje wandelen met dubbele lijnen, misschien vind hij dat wel wat. Ik ben wel van mening dat hij te weinig doet voor wat hij nog wil doen, en daar moet ik maar is voorzichtig verandering in brengen. Hij kan de hele dag lopen, en trekt behoorlijk wat sprintjes maar het echt ''bezig zijn'' gebeurd te weinig en dat maakt dat én zijn achterhand gewoon vergeten word, en dat hij voor mijn 15 jarige verzorgster niet handelbaar is buiten. Zij loopt dan ook liever niet meer met hem, hij is te fel. Hier baal ik natuurlijk enorm van, dus ik hoop dat dat ook afneemt naar mate hij meer gaat doen. Maar goed, dit topic had ik geopend met als hoofddoel zijn achterhand. Ik heb ook mijn dierenarts er een berichtje over gestuurd, met de vraag hoe zij erover denkt en of ik hier uberhaupt wel invloed op heb. Haar antwoord:

''Ik denk niet dat je nog invloed hebt op zijn achterhand. Bij oude paarden zien we dat dat het eerste is wat slapper wordt. Er is vrij weinig wat je eraan kan doen is gewoon puur ouderdom. Hem in beweging houden is belangrijk en van de zomer zal het weer beter gaan. Nu is het nat en koud en dat bevordert natuurlijk zijn beweging niet. Sorry dat ik er niet meer van kan maken maar het is wat het is. Succes.''

Ik kan me hier wel in vinden. En vooral dat in beweging houden is belangrijk, ja hij kan bewegen. Maar niet zoveel als waar hij blijkbaar behoefte aan heeft.. Ik zal proberen binnenkort een filmpje te maken van hem in draf, dan kunnen jullie misschien ook oordelen wat jullie vinden van zijn achterhand gebruik. Een filmpje van het opstaan na het rollen ga ik ook proberen, al mis ik die wel erg vaak haha! In ieder geval heel erg bedankt voor alle meedenkende reacties, ik vind het echt fijn. Ik ben benieuwd hoe hij morgenochtend reageert.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:51

achterwaards gaan is ook een goede oefening.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:29

DA heeft gelijk. Je kunt ouderdomsklachten niet voorkomen, wel verlichten. Wat betreft de levenslust; dat gaat niet zomaar anders worden. Mijn paard kon zich maar moeilijk neerleggen bij zijn fysieke beperkingen. (Als je het zo kunt noemen bij een dier). Liep het liefste gewoon door ondanks pijn. Voerbeleid en pijnbestrijding verdient dan ook extra aandacht.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:33

Update: ik heb de adviezen opgevolgd, veel gaan wandelen/hellingen meepakken/aan de hand werken. Maar ik merk helaas geen verschil in zijn achterhand. Opstaan is ook niet verslechterd gelukkig, maar zijn achterhand komt er ook niet meer netjes terug onder. Tsja, gewoon ouderdom.. Het enige wat ik kan doen is denk ik de spieren die hij nog heeft onderhouden door op een erg laag pitje bezig te blijven, de nodige supplementen en de vrijheid om te bewegen heeft hij al. Als iemand verder nog advies heeft wat niet schaad, of een goede ervaring, hoor ik dat graag, ook kwa supplementen. Ik blijf wel gewoon lekker wandelen, vanavond weer over balkjes heen stappen, gewoon alleen al omdat hij het leuk vind haha. :)