gaatje in hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

gaatje in hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:43

zoals de titel zecht, mijn paard heeft een gaatje/snee in der hoefzool, vrijdag trok ze haar been weg bij t bekappen waardoor de hoefsmid uitschoot en dus per ongeluk een sneetje maakte in de hoefzool, toen heeft hij er meteen wondspray opgespoten.
gister liep ze flink kreupel en stak er iets vleesachtigs uit de wond dat zacht aanvoelde, toen hebben we de hoef geweekt in water en we kregen de tip om t te teren, dat hebben we geprobeerd maar dat mislukte, vandaag weer geweekt en ontsmet en weer proberen te teren, dat lukte nu wel.
ze kan bijna niet lopen omdat t pijn doet, steunt niet op de hoef behalve als ze moet lopen ofzo.
weet iemand hoe lang t duurt voordat t over is en wat je t beste kan doen?
moet je t vaker teren als 1x?
mijn moeder gaat morgen waarschijnlijk de veearts bellen voor informatie

F_T

Re: gaatje in hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:47

Hoe diep is de smid uitgeschoten?

Alleen iets bloedend, of echt diep, richting hoefbeen of zoiets?

In ieder geval lijkt het risico op infectie mij nogal aanwezig, en dat wil je echt niet op die plek.
Veearts, of opnieuw hoefsmid lijkt mij geen gek idee, als het dier zo beroerd loopt. Ik zou denk ik gewoon vandaag (Ja, in dit specifieke geval dus ook op zondag) mijn hoefsmid even bellen. Als je die niet meer vertrouwt, of als het echt heel erg is met de kreupelheid, dan zou ik de veearts bellen. Ik geloof niet dat ik nog tot maandag zou wachten, in dat geval.

Maar goed, dat is dus van best veel afhankelijk. Als het niet diep is, en niet echt heel kreupel, zou ik wel tot morgen durven wachten.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:50

ik weet niet hoe diep t was, t bloedde in iedergeval wel flink en nu steekt er iets vleesachtigs uit, we hebben t ontsmet betadine shampoo, ze kan amper lopen van de pijn en steunt er alleen op als t echt moet, anders houd ze t been omhoog, vanavond ga ik weer om te kijken hoe het gaat

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:51

Als ze letterlijk het been omhoog houdt, ook in rust, dan is dat voor mij een spoedtelefoontje naar de veearts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:55

Helemaal eens met Femke_Tweety; Ik zou gelijk de dierenarts bellen :j
De kans op infectie van zo'n wond is erg groot en dan ben je nog veel verder van huis!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:59

ze staat ongeveer zo met de been (foto is van internet)
Afbeelding

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:44

Zo'n wond had in het verband gemoeten.
Zeker even je smid bellen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:46

oww echt? volgens die smid was t nie nodig (was een ander als normaal, die normaal komt is gebleseerd ofzo) hij had er alleen heel veel wondspray opgespoten en verder niets

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:48

Ik zou je dierenarts bellen. Als ze er niet meer op wil staan heeft ze echt veel pijn. De dierenarts kan pijnstillers geven en onstekingsremmers/antibiotica om infectie te voorkomen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:03

Afankelijk van de grootte en de plek kan de hoefzoolEven d ook gaan zakken dat kan ook pijnlijk zijn. evenH da bellen voor advies lijkt me wel handig.Hier misschien even een foto plaatsen dan kunnen we er misschien meer over zeggen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:05

heb nu geen foto van de hoef, en er zit nu ook teer op dus denk dat je t nie god kan zijn, t sneetje is zo ongeveer een centimeter lang of net ietsje klijner en ongeveer een milimeter breed

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:19

Teer is zoiets vooroorlogs,dat gebruikt echt niemand meer.
Een open wond in de mest laten staan is niet verstandig.
Betadine en dan in het verband is gangbaar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:24

WAAR in de hoefzool zit die snee precies? En welk been? Dat er iets sponzigs of vlezigs uitkomt lijkt me toch beslist niet goed, als het sneetje twee cm lang en slechts een millimeter breed is, moet er toch aardige druk op staan om er iets uit te doen puilen?
Hier moet meteen iets aan gedaan worden, sowieso afdekken met verband, evtl later gevolgd door zacht hoefzooltje, of een hoefzak. De kans op een naar binnen schietende infectie is nu niet bepaald ondenkbaar. Zou dat risico niet willen lopen!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:26

ah oke, tja ze zijden dat t goed was om er op te smeren omdat de wond dan afgesloten was en ze t verband er toch wel op 1 of andere marnier er af zou krijgen, ze staat op stal en heb er een schone plak stro op gelegd en gister de stal leeggeschept en schoon stro in gelegd, vanavond ga ik de stal weer leegscheppen en weer een schone laag
t is 1 cm lang, k zal ff een plaatje van een hoef zoeken en aangeven waar t ongeveer zit, t is aan haar linker voorbeen, na t bekappen liep te er nog wel vrolijk op en liep ze niet kreupel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:35

Als het na het bekappen pijnlijk is geworden is de kans groot dat het is gaan ontsteken of dat dit nog bezig is. Ik zou niet afwachten voordat je paard helemaal niet meer wilt lopen en vandaag nog de da erbij halen voor evt anti-biotica oid.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:43

Met teren sluit je de bacterien op in de wond, dus heel snel weer zo goed als mogelijk proberen te verwijderen. Anders weet je zeker dat het naar binnen slaat.

Ik zou de DA echt even bellen en niet wachten tot morgen, wie weet is het dan te laat.....

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:47

ah oke, we dachet dat da neit zou gebeuren doordat er een hele grote hoeveelheid wondsprray was opgespoten
Afbeelding

daar waar t rode streepje is zit de snee ongeveer

voordat we t hadden geteerd hadden we t laten weken in water met daarin betadine, veearts wil me moeder pas morgen bellen omdat ze wil zien of ze vanavond beter loopt, heb t al tegen haar gezegd wat jullie adviseren maar volgens haar kan er niet veel kwaad door dat er teer op zit en t schoongemaakt is met betadine en wondspray

ze heeft wel vaker zo iets ghad, alleen toen kwam er geen vleesachig iets uit, toen alleen maar heel veel vuiligheid, toen weekte we gewoon elke dag in bio tex, maar ze heeft nog nooit echt zo kreupel gelopen als nu
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 11-01-15 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:54

Sommige ouders zijn dus nog eigenwijzer dan hun kinderen.... Omdat het een voorbeen is dat ze nu niet wil belasten, heb je ook kans dat ze last krijgt van het ANDERE voorbeen, dat zal de eerste keer niet zijn dat zoiets gebeurt, aangezien het merendeel van paardengewicht op de voorhand/benen berust.
Is het ook niet mogelijk telefonisch contact op te nemen met dieinval-bekapper die dit heeft veroorzaakt, of beter nog, met je eigen (geblesseerde) hoefsmid om de situatie uit te leggen, ondanks dat het zondag is?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:57

we hebben alleen t nummer van die normaal gesproken komt, dus dat zou kunnen, diegene die der vrijdag heeft bekapd is een kennis van de mensen waar we staan en kwam wat schaapjes ophalen en er moesten een paar paarden bekapd worden dus dat heeft ie ook gelijkk gedaan (hij heeft een opleiding gedaan tot hoefsmid)

voorgesteld aan mijn ma, antwoord van haar:
op zondag hoor je geen hoefsmid of veearts te bellen voor zo iets kleins (ze kan bijna niet lopen maargoed, dat heeft ze zelf gezien) dat is namelijk heel raar en niet nodig, dus t is haar schuld als t paard morgen niet meer kan lopen (mijn ma en ik delen t paard samen, zij rijd af en toe ook dus we moeten samen beslissen)
en van haar moest ik ook informatie opzoeken op internet ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:07

Dat een paard een been niet meer belast lijkt me niet iets kleins. Denk dat je moeder gewoon te knieperig is om weekendgeld te betalen voor de da.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:08

De plek is zo ongeveer net waar de punt van het hoefbeen in de zool steekt.

Ik wens het paard beterschap, en hoop oprecht dat het allemaal mee gaat vallen. Maar zelf zou ik hier absoluut even iemand bij willen hebben, met spoed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:11

Dat denk ik ook,@Joolien, maar TS: let wel dat dit soort open verwondingen op een zeer infectiegevoelige plek geen "klein iets" zijn, dit kan verstrekkende gevolgen hebben. Juist van die kleine knijpende wondjes houden o zo goed vuil vast, in een zo belangrijk onderdeel van een paard als een HOEF zou ik daar als de ju iemand bij halen. Maar goed als moeders wil wet is, kunnen wij hier ook niet veel meer doen of zeggen om je verder te helpen, TS.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:12

Iets kleins?

Zou voor mij reden genoeg zijn...wie weet hoe diep dat kapmes er in geschoten is ?!

Dat sneetje is misschien maar het topje van de ijsberg!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:15

tja, ik hoop wel dat ze morgen gwn de veearts belt, heb ook al gezegd dat t haar schuld is als t paard morgen helemaal niet meer kan lopen omdat zij de veearts niet wil laten komen omdat zij t niet al te ernstig vind, ze weet ook wel dat ik gelijk heb maar daar kan ze niet tegen omdat zij gelijk wil hebben...
tuurlijk ik vind t niets iets kleins, dat vin mijn ma, ik weet wel dat als een paard amper kan lopen van de pijn en er niet echjt op leunt/steunt dat er wel wat ergs aan de hand in, mar omdat ze er heel af en toe op steunt (op de momenten waar ze er echt op moet steunen dus) vind me ma t niet heel rg en is t in haar ogen helaas iet kleins waarvoor de veearst niet hoeft te komen -O-
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 11-01-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:16

Als je moeder echt de veearts vandaag niet wilt laten komen, zou ik het in ieder geval even nog een keer goed schoonmaken, gaasje er op, watten er op en daar een hoefverband om aanleggen met zelfklevend verband.

De hoef is zeer gevoelig voor infectie en op deze manier zorg je iniedergeval dat het schoon blijft. Ook de druk word zo verdeeld. Een diepe wond in de hoef is de ideale plek voor de tetanusbacterie, dus ik zou om even 100% zeker te zijn de entingen ook even checken.

Alsnog is het het beste om gewoon de veearts te bellen.